کد خبر 334827
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۸

سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان حیدر العبادی توسط رئیس جمهور عراق مسئول تشکیل کابینه شد که واکنش‌های مختلفی را در داخل و خارج از عراق برانگیخته است.

به گزارش مشرق، فواد معصوم رئیس جمهور عراق، دوشنبه حیدر العبادی معاون اول رئیس پارلمان این کشور را مأمور تشکیل کابینه کرده است.

وجود دشمن خطرناکی به داعش باعث شد تا گروه‌های سیاسی عراقی در روند تشکیل دولت متحد شوند و با عبور از مشکلات سرانجام العبادی را به عنوان نخست وزیر معرفی کنند.

در این میان فراکسیون همپیمانی ملی به عنوان بزرگترین فراکسیون پارلمانی عراق با جذب نظر موافق تعدادی از اعضای حزب الدعوه و برخی از نمایندگانی که در ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی توانست امضاهای خود را به حد نصاب لازم برای معرفی نخست وزیر برساند. 

اما در این میان ائتلاف دولت قانون که در انتخابات ائتلاف پیروز انتخابات بود و تاکید داشت که نخست وزیر باید از این ائتلاف و در واقع رئیس این ائتلاف یعنی نوری المالکی باشد به این تصمیم اعتراض کرد.

اولین واکنش را حنان الفتلاوی از نمایندگان ائتلاف دولت قانون نشان داد، وی دقایقی پس از معرفی العبادی به عنوان مکلف به تشکیل کابینه تاکید کرد که وی نماینده ائتلاف دولت قانون نیست و این ائتلاف به عنوان پیروز انتخابات پارلمانی عراق وی را به عنوان نامزد مد نظر نداشته است.

خانم الفتلاوی تصریح کرد که معرفی حیدر العبادی برای تشکیل کابینه توسط رئیس جمهور فاقد ارزش قانونی است.

همچنین خلف عبدالصمد هم که خودش نماینده مجلس است خبر داد که از میان 54 نماینده در ائتلاف دولت قانون 45 تن از آنان مخالف اعلام حیدر العبادی به عنوان نخست وزیر جدید عراق بودند.

مریم الریس مشاور سیاسی نوری المالکی هم در اظهار نظری گفت که ائتلاف برخی از نمایندگان دولت قانون با اعضای همپیمانی ارزشی ندارد و باید این مسئله (معرفی العبادی به عنوان نخست وزیر) به دادگاه عالی قانون اساسی ارجاع شود.

الریس تصریح کرد که براساس مادده 76 قانون اساسی کمیسیون اکثریت مسئول تشکیل کابینه است و لیستی که توانسته به بیشترین تعداد کرسی‌ها در پارلمان دست یافته باشد.

ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی در انتخابات پارلمانی این کشور که در اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شد توانست با بدست آوردن 92 کرسی از مجموع 328 کرسی پیروز انتخابات باشد که برای رسیدن به نخست وزیری باید نیمی از کرسی‌ها را برای ائتلاف در داخل پارلمان با خود متحد می‌کرد در این میان دیگر رقبای ائتلاف دولت قانون از جمله ائتلاف مواطن وابسته به مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق و طرفداران مقتدی صدر اصلی ترین رقبای ائتلاف دولت قانون بودند که در رقابت انتخاباتی نتوانستند از سد المالکی عبور کنند.

منتقدان المالکی با اشاره به اینکه وی در دو دوره تصدی خود با عدم انتخابات وزیر برای 4 وزارت خانه کلیدی از جمله وزارت دفاع و وزارت کشور زمینه ایجاد اختلاف در کشور را ایجاد کرده و حالا این جریانات سیاسی شیعی همراه با جریان‌های سیاسی سنی و کرد به شدت مخالف تصدی پُست نخست وزیری توسط نوری المالکی برای سومین بار هستند.

در همین راستای مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق اولین جریان سیاسی در این کشور بود که انتخاب حیدر العبادی به عنوان مسئول تشکیل کابینه در عراق را به وی تبریک گفت.

مقتدی صدر رئیس جریان صدر هم در طور تلفنی با فؤاد معصوم رئیس جمهور، سلیم الجبوری رئیس پارلمان، ابراهیم الجعفری رئیس ائتلاف همپیمانی ملی در پارلمان و حیدر العبادی درباره تشکیل دولت آینده و شرایط موجود سیاسی در کشور گفت‌وگو کرد و به العبادی تبریک گفت.

در عرصه بین المللی اولین تبریک را ماری هارف در صفحه توئیتر خود منتشر کرد و از معرفی «حیدر العبادی» بعنوان نامزد نخست‌وزیری جدید عراق استقبال کرد.

پس از ماری هارف سارمان ملل در بیانیه‌ای سوال برانگیز خواستار عدم دخالت ارتش عراق در روند سیاسی این کشور شد.

همچنین جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا هم در تماس تلفنی با حیدر العبادی انتخاب وی را به عنوان مسئول تشکیل کابینه تبریک گفت.

همچنین بایدن با رئیس جمهور عراق هم گفت‌وگویی تلفنی داشت و تاکید کرد که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا علاقه منداست تا با دولت جدید عراق و نیروهای امنیتی این کشور هماهنگی داشته باشد.

این در شرایطی است که آمریکا از ابتدای هفته جاری  با درخواست دولت منطقه کردستان عراق حملات هوایی به موضاع داشع در مشال عراق را آغاز کرده است.

رئیس جمهور فرانسه هم از العبادی به عنوان مکلف به تشکیل دولت جدید عراق خواسته اقدام به تشکیل دولت وحدت ملی در کشورش بکند.

اتحادیه اروپا هم در بیانیه‌ای انتخاب حیدر العبادی را اقدامی مثبت در راستای عملیات قانونی برای تشکیل دولت جدید در عراق عنوان کرد.

همچنین حسن روحانی رییس جمهوری ایران نیز در گفت‌وگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه وضعیت عراق را نگران‌کننده خواند و تأکید کرد که دولت قانونی می‌بایست در اسرع وقت در آن کشور شکل بگیرد.

روحانی افزود: برای ایران مهم است که فرد مورد تأیید اکثریت نمایندگان مردم در پارلمان آن کشور قدرت را در دست گرفته و اقدامات قانونی خود در عراق را آغاز نماید.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل مانند سایر مقامات کشورهای اروپایی و آمریکا از معرفی «حیدر العبادی» برای نخست وزیری عراق استقبال کرد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا می گوید که دولت متبوعش از تشکیل دولت جدید در عراق و جنگ با داعش حمایت می‌کند.

هرچند این حمایت‌های مقامات آمریکایی باعث دلخوری نوری المالکی شد و وی در سخنانی در کنار اعضای باقی مانده از ائتلاف دولت قانون گفت: واشنگتن پشت سر کسانی که قانون را نقض کرده‌اند، ایستاده است.

اما در میان همه واکنش‌ها رویکرد برخی رسانه‌ها در قبال مسائل سیاسی در عراق جالب توجه است، شبکه العربیه در حالی که پیش از این به شدت مخالف تصدی سمت نخست وزیری توسط نوری المالکی بود از امروز مصاحبه با برخی از شخصیت‌های سیاسی عراقی را در پیش گرفته و با سوالات جهت دار تلاش می‌کند اظهاراتی تفرقه انگیز در راستای دامن زدن به اختلافات سیاسی را در پیش بگیرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • دیده بان ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    0 0
    برادران شیاستمدار شیعه! در این شرایط بحرانی و جنگی عراق داشتن کمی بصیرت هم ضرری ندارد!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس