کد خبر 334061
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۵

شایعات علیه روغن پالم سیاسی بود ولی رفتار كارخانه های لبنیاتی قطعاً غش در معامله است.

به گزارش مشرق به نقل از نما، بعد از سالها تبليغ براي فرهنگ سازي ضرورت مصرف روزانه سه ليوان شير و ... امروز شير يكي از اصلي ترين بخشهاي سبد كالاي مردم است و هر گونه خبري مبني بر عدم سلامت آن موجب دلنگراني مردم خواهد شد.

شايد همين است كه اخبار افزوده شدن آنتي باكتريال ها و يا به تعبير برخي سايتها وايتكس! به شير مدتها روي آنتن بود و سرانجام بدون اقناع افكار عمومي و يا تعقيب متخلفان به بايگاني سپرده شد. اين بار اما پرونده جديدي براي شيرها توسط مسئولان ارشد دولتي رسانه اي شده است.

اينكه روغن پالم آيا مضر است و اين رفتار كدام حقوق شهروندي را نقض مي كند را نما با سيد مصطفي ميرسليم به بحث گذاشته است. وي در كنار سمت هاي سياسي همچون عضويت در مجمع تشخيص مصلحت نظام، عضو هيأت علمي دانشگاه اميركبير است و در كارنامه سمت هاي علمي همچون مشاور رئیس جمهور در امورتحقیقات، معاونت مركز تحقيقات استراتژيك و ... را دارد.

* اعتراض به روغن پالم قبلا هم رسانه اي شده بود، با توجه به تحقيقات آن مقطع نتيجه چه شد؟ اين اعتراض مبناي علمي دارد؟

- در اوائل دهه ۶۰ شایعه ای درباره زیانهای روغن نخل (پالم) پخش شد که هدف اصلی آن جلوگیری از واردات آن روغن از کشور مالزی به ایران بود، تحت تأثیر القاآت آمریکاییها که از موضع گیریهای سیاسی مهاتیر محمد خشنود نبودند و می خواستند نوعی از تحریمهای ابتدائی را بر مالزی اعمال کنند.

مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران موظف به تحقیق در باره ویژگیهای روغن نخل و مقایسه آن با سایر روغنهای نباتی و حیوانی رائج در کشورمان شد که نتائج آن تحقیقات باید در بایگانی اسناد آن مؤسسه موجود باشد و خلاصه آن این بود که البته ترکیبات آن روغنها یکسان نیستند و بنابراین هرکدام از روغنها خاصیت غذائی خود را دارد.

* يعني روغن پالم مضر نيست؟

- روغن پالم نیز فی نفسه مضر نیست و آنچه مهم است این که برای جلوگیری از تأثیر منفی روغنها خصوصا باید به کمیت روغن استفاده شده دقت کرد که برای هر فرد بیش از نیاز روزانه او نباشد ؛ امروزه ما می دانیم که با توجه به غلبه ویژگیهای زندگی شهری نباید بیش از ۱۰-۱۵% از انرژی مورد نیاز روزانه بدن از مواد چربی تأمین شود. در همان ایام مشخص شد که جنجال پالم (روغن نخل) بیشتر سیاسی است تا غذائی.

* با اين حساب به نظر شما اعتراض اين روزها نابجا است؟

- آنچه باید امروز از آن انتقاد کنیم رفتار کارخانه های لبنیاتی است که بدون اطلاع رسانی به مردم و مسئولان و صرفا با انگیزه های مادی مبادرت به مخلوط کردن روغن پالم با شیر نموده اند و این قطعاً غش در معامله است. اگر روی پاکتهای شیری که با آن روغن نباتی پرچرب شده اند نوشته شده باشد چند درصد مثلاً از روغن نخل استفاده شده است، حق انتخاب آگاهانه برای مردم محفوظ می ماند و مشکلی ایجاد نمی شود همان طور که اکنون خامه نباتی و کره نباتی با عنوان مارگارین بوفور عرضه می شود و به فروش می رود و امنیت غذائی را نیز تهدید نمی کند!

* رفتار وزارت بهداشت را در اين خصوص چگونه ارزيابي مي كنيد؟

- وزارت محترم بهداشت باید مراقب باشد گرفتار مسائل حاشیه ای نشود و بنوعی مسائل را مطرح نکند که احساس عدم امنیت در جامعه شکل گیرد در حالی که موضوع اصلی عدم صداقت است.

موارد مهم دیگری وجود دارد که از نظر بهداشتی نیازمند پیگیری است از جمله استفاده غیر استاندارد از هورمونها و داروها در پرورش گوساله و مرغ و نیز تخلف آشکار برخی از کشاورزان جنوب تهران که از فاضل آب شهری برای آبیاری محصولات تره بار استفاده می کنند... امیدواریم با همان جدیت، وزارت محترم بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به این قبیل موارد که از لحاظ امنیت غذائی در حاشیه نیستند، توجه لازم را مبذول دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    0 0
    لبنيات هم در حاشيه نيست ما كه نفهميديم بالاخره خوبه يا نه كره چه مشكلي داره؟
  • ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    0 0
    ماستمالی و ماله کشی!!!
  • ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    0 0
    رشد عجیب مبتلایان به سرطان در ایران که رتبه اول رو در نرخ رشد در جهان کسب کرده نشون میده سلامت غذایی مردم ایران تهدید شده حالا هر چه قدر می خواهید ماست مالی کنید
  • ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    0 0
    شما که مسئول پروژه اولین موتور دیزلی سنگین ایران بودین!!؟......
  • محمود ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    0 0
    عجب گيري افتاده اين آمريكا
  • ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    0 0
    این اقا از کجا سرو کلش پیدا شده
  • ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    0 0
    اين آقا چه تخصصي را جع به مسائل پزشكي دارند
  • ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    0 0
    وزیر بهداشت شخص مومن و با سوادیه والکی حرف نمیزنه پالم مضره لطفا سیاسی نکین و با سلامتی مردم بازی نکید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس