ملک عبدالله عمداً خودش را به نشنیدن تصریحات مسؤولان بلندپایه‌ اسرائیلی زد که از «نقش» و «تأمین مالی» و «پوشش» سعودی و اماراتی در همه ابعاد حمله‌ به غزه سخن می‌گفتند و فقط یه یک محکومیت لفظی محض بسنده کرد؛ آن هم برای استفاده در موضوعی دیگر یعنی تروریسم.

اولویت ما چیز دیگری است، راحت فلسطینی‌ها را بکشید!
گروه بین‌الملل مشرق - متن سخنرانی چند روز پیش ملک عبدالله را (که البته او شخصا به علت رو به موت بودن، آن را قرائت نکرد و کسی به نیابت از او خواند) خبرگزاری رسمی سعودی منتشر کرد. سخنرانیی که بیش از هر چیز دیگر نشانگر دغدغه‌های شخصی و محلی ملک عبدالله بود، هرچند در ظاهر، سخنرانیی بود «خطاب به امت عربی و اسلامی».

ملک عبدالله، سخنرانی‌اش را با بحث از «فتنه» آغاز کرد، هرچند بهتر این بود که سخنانش را با بحث از غزه آغاز کند، غزه‌ای که به او خیانت شده و خرد شده، غزه‌ مقاوم و غزه‌ شاهد لکه‌ ننگ سکوت و توطئه‌ عربی.

به نوشته‌ فؤاد ابراهیم (تحلیلگر عربستانی مخالف آل سعود) در روزنامه‌ الاخبار لبنان، سخنرانی چند روز پیش ملک عبدالله نشانگر حقایق زیادی بود، از جمله اینکه فلسطین، اولویت نظام سعودی نیست، حتی در همان روزهایی که صهیونیست‌ها مشغول نسل‌کشی‌ اهالی فلسطین‌اند.

دیگر اینکه نظام سعودی با هرکس که بخواهد از مقاومت فلسطین حمایت کند خواهد جنگید، با این حجت که فلسطین یک مسئله‌ عربی است [و به غیر عرب‌ها ربطی ندارد!] اگر نگوییم این یک «خدعه» است، در بهترین حالت باید فرض کنیم این بهانه‌ای است برای اینکه مانع این شود که مقاومت، وسایل دفاع از خود را به دست بیاورد.
و از همه‌ اینها مهم‌‌تر این سخنرانی آشکار کرد که تمایل آل سعود برای اینکه خود را قیم و پدرخوانده‌ جهان عرب نشان دهد معنی‌اش چیزی نیست جز گرفتن همه‌ ابزارهای قدرت (سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و نظامی) از دست ملت فلسطین.

سخنرانی‌های پادشاه، اولویت‌های او را هم نشان می‌داد: پادشاه، مسائل عربستان‌ را (هرچند غیر مهم) بر مسائل جهان عرب و جهان اسلام اولویت می‌دهد (ولو اینکه مسائلِ بسیار فوری و فجیع باشد، درست مثل اوضاع فعلی غزه). این سخنرانی، گویی هیچ ربطی به اوضاع جاری نداشت و از همین جهت هم ناامیدکننده بود؛ یعنی درست برعکس چیزی است که عکس‌العمل‌های مردمی و وجدان عمومی جهان عرب می‌طلبید.

ملک عبدالله سخنانش را با بحث «فتنه» آغاز کرد؛ کلمه‌ای که در ادبیات سیاسی سعودی معنای خاصی دارد. از نظر سعودی‌ها بذر فتنه در سرزمینی دیگر است و آن را قومی دیگر (که هیچ ربطی هم به سعودی‌ها ندارند!) می‌پرورانند و تأمین مالی می‌کنند و تشویق می‌نمایند و اصلا هم مهم نیست که ادبیات این «فتنه» پر از دلایلی باشد که نشان می‌دهد عربستان سعودی و نهادهای سیاسی و اطلاعاتی و دینی‌اش در ساخت آن و انتقالش به خارج مرزها (به مناطقی که شرایط در افتادن در درگیری‌های خونین را داشته‌اند) نقش داشته است!


اولویت ما چیز دیگری است، راحت فلسطینی‌ها را بکشید!

موضوع غزه در حدی در سخنان ملک وجود داشت که فقط انگار خواسته باشد جلوی موج خشم مردمی، مسئله را از سر خود باز کند و به نوعی با همبستگی جهانی با غزه (بیشتر در آمریکای لاتین و اروپا و تا حد کمتری در جهان عرب) خود را همراه نشان دهد.

حمله‌ اسرائیل به غزه و مصیبت اهالی آن در اولویت دوم سخنرانی پادشاه قرار داشت، انگار که یک جمله‌ معترضه بود در بین متنی با موضوعی تروریسم. پادشاه، در سخنانش  به صورت خاص بر موضوع تروریسم متمرکز شد و بر تلاش‌های قدیمی حکومت سعودی در جنگ با تروریسم تأکید کرد. انسان یاد آن ضرب‌المثل مردمی می‌افتد که «کاش نمی‌گفتی و ساکت می‌ماندی». مردم میگوند با این حرف زدنت اینطور نه به کمک غزه‌ در حال سر بریده شدن رفتی و نه حتی خوب توانستی از زیر بار کمک به غزه فرار کنی تا دستکم آبرویت نرود!

در سخنرانی پادشاه یک موضوع کوچک بود که عمدا قرار بود تعمیم داده شود، این موضوع که خطراتی را که نظامی سعودی خودش بیش از هر کس دیگری درک می‌کند روشن نمود. از این سخنرانی معلوم شد که تعمیم دادن احکام در عربستان سعودی دو دلیل دارد: پاک کردن ردّ یک قضیه (مثل تروریسم) تا پای خودشان گیر نیفتد و وسیع کردن دایره‌ مجازات‌ها به نحوی که دسته‌های عظیمی از کسانی که «دشمنان نظام» تلقی می‌شوند (ولو اینکه ضرورتا «سازمان تروریستی» نباشند) را هم در بر بگیرد.

درست مثل «فرمان ملوکانه»‌‌ای که در سوم فوریه‌ گذشته از طرف ملک عبدالله درباره‌ رزمندگان سعودی خارج از عربستان صادر شد و موضوع «وابستگی به جریانات یا گروه‌های دینی یا فکری تندرو یا آنهایی که در داخل کشور یا منطقه یا جهان به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شوند» را مورد بحث قرار داد [و برای آن مجازات تعیین کرد]، سخنرانی دو روز پیش پادشاه هم دقیقا دغدغه‌های خاندان سعودی را از خطراتی که نظامشان را تهدید می‌کند نمایاند.

اولویت ما چیز دیگری است، راحت فلسطینی‌ها را بکشید!

خطری که امروز خود را در شکل «داعش» نشان می‌دهد، گروهی که بسیاری از طرف‌های دینی و رسانه‌ای و فرهنگی و حزبی معتقدند که امروزه به یک حقیقت غیر قابل چشم پوشی بدل شده است که دارد به صورت افقی در همان بافت مردمی‌ای رشد می‌کند که تا امروز حامی نظام سعودی و موسسات دینی وهابی بودند [فلذا برای نظام حاکم یک خطر محسوب می‌شود].

چیزی که در سخنرانی پادشاه نظر انسان را جلب می‌کرد این بودکه او می‌‌خواست یک موضوع را بزرگ جلوه داده و موضوعی دیگر را کوچک نشان دهد: پادشاه می‌‌خواست روی موضوع «فتنه» متمرکز شود. گرچه پادشاه از داعش اسمی نیاورد ولی ظاهرا منظورش همین گروه بود چون این توصیفات بیشتر بر داعش منطبق است: «[این گروه] برای خود در جهان عرب و جهان اسلام زمین رشد مناسبی یافته است و دشمنان کینه‌توز امت ما برای آن همه چیز را فراهم کرده‌اند. تا جایی که توهم کرده است که قوی شوکت و قدر قدرت شده و روی همین توهم شروع کرده است به پر کردن زمین از تروریسم و فساد و در باطل خود فرو رفته است.»


این لحن شدید سخنرانی پادشاه، نگرانی نظام سعودی را نشان می‌دهد. شاید هم می‌خواسته آنچه با ظهور داعش از دستش رفته را باز یابد یعنی مشروعیت دینی و تاریخی نظام سعودی به عنوان «نماینده‌ مذهب وهابی»، چرا که این نظام با انتقادات گسترده‌ای در داخل نهاد دینی وهابی مواجه است که می‌گوید این نظام دیگر «نگهبان امین» تعالیم مذهب وهابی نیست.

ملک عبدالله در سخنرانی خود بر مکانی که در آن قرار دارد به عنوان «محل نزول وحی و مهد رسالت محمدی» تأکید داشت تا بدین ترتیب مشروعیت دینی خود را بازپس بگیرد، مشروعیتی که با اعلام تشکل «خلافت اسلامی طبق منهج سلفی و راه و روش وهابی» و تعیین بغدادی به عنوان خلیفه‌ آن، به خطر جدی افتاده است.

اولویت ما چیز دیگری است، راحت فلسطینی‌ها را بکشید!

اولویت ما چیز دیگری است، راحت فلسطینی‌ها را بکشید!

ملک عبدالله در سخنانش به طرح‌های گفتگو محورش در سطوح اسلامی و بین‌المللی هم اشاره کرد (از گفتگوهای ملی گرفته تا گفتگوی بین ادیان تا گفتگوی تمدن‌ها)، موضوعاتی که هیچ وقت به موفقیت نرسیدند و آن هم تنها به یک دلیل خیلی ساده: کسی که چیزی را ندارد نمی‌تواند آن را به دیگران بدهد! درست مثل همین موضوع که ملک عبدالله به اعتدال دعوت می‌کند، ولی از طریق مذهبی که تشویق کننده‌ تندروی و نفرت و تروریسم است! آیا پادشاه به این عبارت خودش دقت کرده بود: «تاریخ گواهی خواهد که چه کسانی تبدیل شدند به ابزار دست دشمنان برای پراکنده و چندپاره کردن امت و مشوّه جلوه دادن چهره‌ پاک اسلام»؟ خب واقعا چه کسی دارد سوء استفاده می‌کند و از چه ابزارهایی برای این سوء استفاده سود می‌برد؟ به چه مرجعیت فقهی‌ای استناد می‌کند؟ و کدام مباحث فکری را قبول دارند و ترویج می‌دهد؟ و کدام احکام را عملا اجرا می‌کند؟ و از این مهم‌تر: پیرو کدام مکتب عقیدتی و فکری‌است؟

بعد از صحبت مفصل از همه‌ این مباحث بود که ملک عبدالله گذرا و حاشیه‌ای اشاره‌ای هم به موضوع غزه داشت، آن هم به صورتی در هم و بر هم که مخلوطی بود از ابراز «همدردی» با «برادران خود در فلسطین» و موضع‌گیری‌ای که ظاهرا بیشتر بوی محکوم کردن مقاومت را می‌داد، این جمله را بخوانید: «حالا تروریسم اشکال مختلفی به خود گرفته است، گاهی برخی گروه‌ها هستند، گاهی برخی سازمان‌ها و گاهی برخی دولت‌ها که این خطرناک‌ترین شکل تروریسم است چون امکانات و نیات و ترفند‌های ویژه ای در اختیار دارد.» هرچند پادشاه بین دو طرف یکسان حکم نمی‌کند، ولی در هر حال هر دو را تروریست می‌داند.

اولویت ما چیز دیگری است، راحت فلسطینی‌ها را بکشید!

درست مثل جان کری و طرحش، ملک عبدالله خطاب به اسرائیلی‌ها تذکر داد که بالابردن شدت خشونت، فرصت‌های صلح را از یبن می‌برد و «موجب به وجو آمدن نسلی می‌شود که صلح را رد می‌کند و چیزی جز خشونت را قبول ندارد.». این حرف، انسان را یاد آن تحلیلی می‌اندازد که می‌گویند دیوانگی‌های وحشیانه‌ اسرائیل در حملاتش به غزه وجب می‌شود نسلی به وجود بیاید که همه‌ اشکال صلح و حل و فصل امور [سازش] را رد می‌کند.

چیزی که می‌توان از بررسی این سخنان کوتاه ملک عبدالله فهمید آن است که این صحبت‌ها مطلقا در حد و اندازه‌ اتفاقات جاری نیست. ملک عبدالله، برای اینکه جوابی ندهد، عمدا خودش را به نشنیدن تصریحات مسئولین بلندپایه‌ اسرائیلی زد که از «نقش» و «تأمین مالی» و «پوشش» سعودی و اماراتی در همه‌ ابعاد حمله‌ اسرائیل به غزه سخن می‌گویند و فقط یه یک محکومیت لفظی محض بسنده کرد؛ تازه آن هم برای استفاده در موضوعی دیگر یعنی تروریسم که البته آن هم فقط منافع خود آل سعود را تأمین می‌کند!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • بشاراسد ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    0 0
    من میدونم باعربستان چکارکنم
  • یاسر ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    0 0
    قدیما میگفتم"کی این کفتار پیر میمیره تا منطقه نفس راحت بکشه" اما الان میگم که خدایا به من طول عمری عطا کن تا مرگ این کفتار نمیر رو ببینم.من جوون دیگه ناامید شدم از مرگ این یارو O-O
  • ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    0 0
    بمیر بابا بمیر حرومزاده
  • ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    0 0
    حروم زاده کثیف،انشاءالله به درک واصل بشی هرچه سریعتر.
  • محمد ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    0 0
    فتنه بزرگ در میان امت اسلامی ملک عبدالله و خاندان ال یهود اوست داعش حاصل اقدامات کثیف شماست انشاالله رنجی رو که به مردم عراق و سوریه تحمیل کردی بی جواب نمیمونه.
  • اهوازی ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    0 0
    اینها از خوک نجس ترند.خدا لعنتشان کناد.بشمار.
  • محمد رضا ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    0 0
    چه هیولای بد ترکیبی است این حرومزاده ...
  • ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    0 0
    خرفت پلید ایشالا زودتر بمیری همه از شر و نکبتت راحت شن
  • مهدی مرادیفر ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    0 0
    خدایا شر این سگ سعودی را از سر مسلمین کوتاه کن و او را هر چه زودتر به اجداد کثیفش ملحق بگردان تا مسلمین نفس راحتی بکشند
  • علی ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    0 0
    با پوزش, متاسفانه در مورد همه چیز نوشتید, الا آنچه مرتبط به واکنش های شاه سعودی است . ١-عربستان مخالف صدور گاز ایران و قطر به اروپا است (مخصوصا از طریق خط لوله که بسیار ارزان تر از گاز مایع است). در واقع تمایل روز افزون اروپا برای مصرف گاز طبیعی بدلیل اثرات تخریبی کمتر آن بر محیط زیست, میتواند سبب کاهش تقاضا و ارزش نفت عربستان (حتی امارت, کویت و...) به کشور های اروپایی شود. همین نگرانی را هم آمریکایی ها(نئوکانها) دارند که مجبورند گاز صادراتی خود را بصورت مایع (و نه از طریق خط لوله) به اروپا صدر کنند. ٢-شکل گیری داعش با حمایت عربستان, اسراییل و آمریکا (نئوکانها) برای جلو گیری از صادر کردن گاز قطر و ایران به اروپا است , اگر چه ترکیه و قطر به مرور موفق شده اند تا آن را به نفع خود کنترل کنند.( قطر به دلیل مخالفت سوریه برای عبور خط لوله گاز خود از سوریه بود که دخالت در سوریه را آغاز کرد و هدف آن جلو گیری از صدور گاز طبیعی ایران از طریق سوریه است ) ٣-اتحاد رژیم اشغالگر و عربستان , بدلیل مواضع قطر بر علیه رژیم اشغالگر و هم پیمانی قطر با حماس از یک سو و کشف منابع گاز طبیعی عظیم در سرزمین های اشغالی و آب های شمالی آن است. رژیم اشغالگر هم نگران حفظ امنیت تاسیسات نفتی-گازی خود است و هم این که مایل نیست آن را با فلسطینی ها شریک شود. امروز نوبت غزه است, و فردا نوبت کرانه باختری. با پوزش مجدد از این که مطالب بصورت فشرده مطرح شد, چند لینک مرتبط با مطالب فوق را در زیر اضافه میکنم. امیدوارم که در مجموع مفید باشند. -جنگ انرژی در خاور میانه بزرگ -http://www.veteranstoday.com/2012/10/11/225863/ -جنگ سرد بین قطر و عربستان -http://www.juancole.com/2014/03/pressures-brotherhood-american.html -تلاش آمریکا برای کنترل توزیع گاز خاورمیانه در اروپا -http://respect-discussion.blogspot.ca/2014/06/the-us-is-attempting-to-organize.html
  • ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    0 0
    حجاز متاسفانه در دست این وهابی های تروریست پرور و با دشمن مسلمان همراه و هم راز که بدون اجازه آمریکا آب نمی خورند وهابی های ابن سعود مایه شرم مسلمانان هستند - دور نیست روزی که به غضب الهی و خشم خدا دچار شوند - آدم وقتی همراهی این وهابی ها و شاهک های غاصب حجاز را با یانکی می بیند در این که این ها مسلمان باشند شک می کند - از دست این جماعت وهابی تروریست پرور مسلمان از غصه بمیرد قابل تقبیه نیست - خدا در کمینگاه عالم است دنیا با بی دینی می سازد اما با بیداد گری آن هم از سرزمین وحی نمی سازد - نفرین امت آل محمد دامن این وهابی های بی مغز را خواهد گرفت ننگ این ها با رنگ پاک نمی شود/
  • ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    0 0
    عکس چهارم بدل عبدالشیطان است
  • ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    0 0
    کاش حداقل متن سخنرانی رو میذاشتید خسته شدم از بس تحلیل باد هوا شنیدم یه ذره به مخاطبات احترام بذار مشرق ما هم قدرت تحلیل داریم
  • محمود ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    0 0
    انشالله که خبربعدی مشرق خبرمرگ ملک عبدالله باشد هرکی موافقه یه امین بگه ومثبت بده
  • محسن ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    0 0
    به نوشته‌ فؤاد ابراهیم (تحلیلگر عربستانی مخالف آل سعود) در روزنامه‌ الاخبار لبنان مقاله مال این بابا بود
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    0 0
    به نوشته‌ فؤاد ابراهیم (تحلیلگر عربستانی مخالف آل سعود) در روزنامه‌ الاخبار لبنان
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    0 0
    در تایید فرمایشتون من اصلا متوجه نشدم سخنرانی این بابا چی بوده!!!!
  • ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    0 0
    صدها هزارلعنت خداوتمامی بندگان خداازحضرت آدم تاالان براین جرثومه ال ثمود ال سعود وهابی صهیونیسم تکفیری که درمقدس ترین مکان کره زمین به این رقاصی های شیطانیش ادامه می دهدهزاران لعن ونفرین ومرگ شهیدان غزه وسوریه وعراق برتوباد
  • ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    0 0
    روزی را می بینم که بر ویرانه های کاخ های آل سعود پرچم نصرمن الله القریب به اهتزتز در بیاید
  • ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    0 0
    همه چیزبود الامتن سخنرانیی
  • رضا ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    0 0
    خدا جای حق نشسته شاید خدا میخاد اونقدر بهش عمر بده تا گناهانش پر و کامل بشه(سنت ملآ و استدراج)
  • محمد ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    0 0
    با سلام ، از مشرق و دیگر رسانه ها انتظار میرود متن کامل سخنرانی هر شخص ولو ملک عبداله را کامل بنویسند و سپس به تحلیل در ان مورد بپردازند . با تشکر از زحماتتان.
  • ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    اول مرگ بر آل سعود و بعد مرگ بر آمریکا! ضربه ای که خودی احمق میزنه دشمن دانا نمیتونه بزنه.
  • اهوازي ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    الاعراب اشد من الكفر و النفاق.
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    کاري نداره مثل تروريستا يه سگ ديگه جانشينش ميشه
  • ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    ايشالا نوبت عربستانم ميرسه به موقعش
  • محمد ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    این حرفها را حاکم مستبد حجاز می زنه ؟
  • amirabbas ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    این سعودی های حرومزاده رو باید گرفت آویزون کرد و شکنجه داد تا بفهمن، بلایی که سر مردم مظلوم فلسطین داره میاد چه عذابی هستش.
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    0 0
    اولویت آل سعود صهیونیست ! نابودی متحدان ایران و خود ایران شیعه بدست غرب است و بس !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس