امیر سرتیپ دوم حسین چیت فروش از همرزمان سرلشکر خلبان شهید عباس بابایی گفت: اقدامات بابایی در تاریخ منحصر به فرد است. او یک مجموعه ی کاملی از تفکر انقلابی، بسیجی، شیعی، رهروی ولایت و اسلام شناسی بود.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، امیر سرتیپ چیت‌فروش از خلبانان هشت سال دفاع مقدس با اشاره به اقدامات برجسته‌این خلبان سرافراز ارتش در دوران جنگ تحمیلی گفت: شهید بابایی توانست در یک روز دو فروند هواپیمای میراژ عراق را که فرانسه به آن کشور داده بود، منهدم کند و این در زمانی بود که فرانسه با فروختن و تجهیز بهترین و مدرن ترین جنگنده ها، نیروی هوایی عراق را استحاله (تحول کامل) کرده بود.

وی با بیان این مطلب که اقدامات آفندی و پدافندی بابایی در تاریخ منحصر به فرد است، وی را فرمانده‌ای که توانست با تفکرات خلاقانه خود جلوی دست‌اندازی‌های دشمن بایستد توصیف کرد.

امیر چیت فروش در این باره گفت: در زمانی که استراتژی دشمن هدف قرار دادن نفت ایران بود، یعنی دشمن می‌خواست با همت جهانی جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد، مدام خارک مورد حمله قرار می‌گرفت، به نفتکش‌های ایرانی حمله می‌شد، کشتی‌ها بیمه نمی‌شدند و قیمت نفت به زیر هشت دلار سقوط کرده بود، زمانی که شرق و غرب بر روی نفت ایران متمرکز شده بودند تا صادرات نفت ایران به صفر برسد؛ در این زمان عباس بابایی با تفکر ویژه وارد عمل می‌شود و اولین کارش انتقال پایگاه اصفهان به بوشهر بود.

وی افزود: جا به جایی یک پایگاه هوایی، منتقل کردن تجهیزات،پرسنل، فرودگاه، در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی بوشهر و دیگر فاکتورها یک کار فوق‌العاده کلانی است.

این همرزم شهید بابایی در توضیح دلیل جابه جایی پایگاه اصفهان با بوشهر در آن زمان بیان کرد: زمانی که «میراژ»ها( نوعی هواپیمای جنگی) در خلیج فارس یک کشتی و جزیره خارک را می‌زنند، بلند شدن اف-14 از مرکز ایران و رسیدن آن به خلیج فارس حداقل 20 تا 30 دقیقه زمان می‌برد و در این زمان دشمن کار خود را انجام داده و رفته بود به همین دلیلی شهید بابایی هواپیماهای اف-14‌ را که تا 200 کیلومتر جلوتر را می‌تواند ببیند، درست بیخ گوش تهدیدها مستقر کرد و بدین ترتیب 20 دقیقه زمان را خرید. این کار در تاریخ دفاع‌مقدس کار کلانی است و بدینگونه تهدیدهای دشمن را خنثی کرد.این کار از هر کسی برنمی‌آید. این کار به اطلاعات و شناخت بین‌المللی نیاز دارد تا طرح، برنامه‌ریزی و اجرای آن در حداقل زمان انجام شود.

وی از دیگر اقدامات مبتکرانه شهید بابایی را تشکیل قرارگاه رعد توصیف کرد و افزود: سال 1364 به بعد فرانسه با تجهیز کردن نیروی هوایی عراق، برتری مطلق هوایی را از ایران گرفت. در این زمان، آسمان ایران جولانگاه هواپیماهای عراقی بود. شرایطی ایجاد شده بود که هیچ هواپیمایی نمی‌تواست وارد خاک دشمن شود. درست در همین فضا بود که یک تفکر و اندیشه جدید توسط شهید بابایی در قالب قرارگاه رعد به کار آمد. با همین تفکر اندیشمندانه و فوق حرفه‌ای انقلابی شهید بابایی بود که آن قدرت دشمن که توسط فرانسه تزریق شده بود، به زانو درآورد.

چیت‌فروش خاطرنشان کرد: شهید بابایی تمام نیروهای آفندی و پدافندی را تحت یک فرماندهی در قرارگاه رعد که ابتدا در اهواز و سپس در امیدیه خوزستان مستقر شده بود، به طور دقیق هدایت می‌کرد. تمام نقشه‌ها را با دقت تمام می‌کشید و می‌دانست که به هر نیرویی چه دستوری بدهد.

وی دلیل موفقیت عملیاتی قرارگاه رعد را راهبرد ویژه و خاص شهید بابایی ذکر و اعلام کرد: درست است که هیچ تجهیزات جدیدی در این قرارگاه استفاده نشد، اما تاکتیک و راهبرد جدید در قرارگاه رعد به کار گرفته شد. برای نمونه، شهید بابایی یک سیستم ضدهواپیمای «هاگ» را در یک نقطه از قرارگاه تعبیه کرد تا هواپیماهای دشمن را هدف قرار دهد. ولی او می‌دانست که دشمن با هواپیمای «میگ-25 » می‌تواند آن منطقه را شناسایی کند و فردای آن روز به آن نقطه حمله کند. اما بابایی به این امر واقف بود. استراتژی او این بود که آن سیستم ضد هوایی را از آن نقطه اولیه شبانه جمع‌آوری و در سایت دوم مستقر می‌کرد. به همین منوال می‌توانست هواپیماهای دشمن را فریب داده و در عین حال میزان تلفات آنها را بیشتر کند.

وی با اشاره به شخصیت فوق‌العاده شهید بابایی یکی از دلایل محبوبیت و موفقیت پروژه‌های شهید بابایی را گردآوری تمام نیروهای متخصص و متعهد در یک مکان اعلام کرد و گفت: او یک مجموعه کامل از تفکر انقلابی، بسیجی، شیعی، رهروی ولایت و اسلام شناسی بود.

این خلبان نیروی هوایی ارتش افزود: به کار گرفتن نخبگان نیروی هوایی از طیف‌های فکری مختلف همانند شهرام رستمی، تیمسار دانش‌پور، فره‌آور،زنگنه و ... از دیگر کارهای بابایی است. همانگونه که پیامبر (ص) از نخبه‌ای همانند سلمان فارسی از کشوری دیگر استفاده کرد. این هنر بابایی بود که از همه نخبه‌ها به نحو احسن استفاده کند. میزان رضایت نخبه‌ها از کار کردن با شهید بابایی به حدی بود که خود آنها اعتراف می‌کنند که ایمان، خدا و مکتب را از وی یاد گرفتند.

وی همچنین با بیان خاطره‌ای،به سادگی و خلوص نیت شهید بابایی اشاره و تعریف کرد: روزی شهید بابایی از من خواست تا با هم به منطقه عملیات در جنوب برویم، اما به دلیل وضع بد آب و هوایی هیچ هواپیمایی نمی‌توانست بلند شود. بعد او گفت با قطار برویم. ظهر آن روز پس از آن که بلیط قطار را خریدیم، ناهار مختصری خوردیم و راهی شدیم. صبح فردا مسئولان به گونه‌ای متوجه شده بودند که ما در قطار هستیم و تشریفات گسترده‌ای ترتیب دادند ولی شهید بابایی بسیار از این حرکت ناراحت شد و به جای بنز تشریفات سوار پیکان شد و رفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس