رضا عطاران، مثل خيلى ها، تعريف درستى از واژه روشنفكر ندارد، و به همين دليل متوجه نيست كه خودش يكى از كليدى‌ترين و تاثيرگذارترين روشنفكران نسل ما است.

گروه فرهنگی مشرق - رضا عطاران بعد از «خوابم می‌آد»، دومین فیلم بلند سینمایی خود را در جشنواره کن ساخت.روزنامه شرق به همین بهانه به گفتگو با این بازیگر نشست و سوالاتی از وی پرسید که در نهایت به اتفاق جالبی ختم شد. وقتی خبرنگار از عطاران پرسید:  چرا علاقه‌مند هستید در فیلم‌هایتان قشر آسیب‌پذیر و پایین جامعه را به تصویر بکشید؟ مثلا هیچ‌وقت روشنفکری را در فیلم‌هایتان نمی‌بینیم؟
و این هم پاسخ عطاران:

"ارتباط بهتری با این آدم‌ها برقرار می‌کنم و خودم را به آنها نزدیک‌تر می‌بینم. من اگر با یک روشنفکر حرف بزنم، باید جلو خنده‌ام را یک‌جوری بگیرم. نمی‌دانم ماجرا چیست ولی از خود کلمه «روشنفکر» خوشم نمی‌آید. این یعنی نمایش چیزی که شاید در وجودم نداشته باشم! خود «روشنفکری» چه چیزی داشته باشد و چه نداشته باشد برایم جذابیتی ندارد. چون داری چیزی را تحمیل می‌کنی. اینکه می‌گویم خنده‌ام می‌گیرد، واقعا چنین اتفاقی افتاده است. در جمع‌هایی که حس کردم آنها فکر می‌کنند نسبت به بقیه برتری دارند و بقیه باید حرف‌هایشان را گوش کنند، خنده‌ام می‌گیرد. چون من این مناسبات را خیلی دوست ندارم، قطعا جایی را پیدا می‌کنم که با آن شوخی کنم."

این اظهار نظرها کافی بود تا یکی از بزرگترین مدعیان روشنفکری در سینمای ایران یعنی مانی حقیقی دست به قلم شود و مثل همیشه جوابی بی پرده را نثار این بازیگر کند:

"رضا عطاران، مثل خيلى ها، تعريف درستى از واژه روشنفكر ندارد، و به همين دليل متوجه نيست كه خودش يكى از كليدى‌ترين و تاثيرگذارترين روشنفكران نسل ما است. كمتر كسى موفق شده به اندازه او عرف‌ها و هنجارهاى توخالى زمانه ما را با طنازى نقد و ويران كند و همچنان بتواند در اوج موفقيت به كارش ادامه بدهد. روشنفكرى در ذات خودش چيزى جز اين نيست."

به تعبیر نگارنده روشنفکری در ایران معنایی جز دور شدن از تعصبات ندارد. در واقع روشنفکر می کوشد تا خودش را از هرآنچه به نظرش نخ نما و کلیشه شده دور کند و دائم در تظاهر به گریز از تعصبات است اما تعصب عجیب حقیقی بر روی واژه "روشنفکر" در نوع خودش جالب و بحث برانگیز است. ظاهرا هنرمندان و چهره های شناخته شده از این به بعد باید قبل از صحبت کردن در مورد این واژه از مانی حقیقی اجازه بگیرند در غیر این صورت باید منتظر تیغ تیز توهین های این فرد باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مصطفی ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    به نظر من هم عطاران اصلا روشنفکر نیست . روشنفکری الان تو کشور ما این طوری شده که هر کی به دین و اعتقادات مردم بتازه میشه روشنفکر ! در حالی که عطاران اصلا تو این فازا نیست
  • ابوالحسن ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    روشنفکر یه اصطلاح قشنگه که تو ایران تعریف غلطی ازش دارن.اون کسایی که به خودشون لقب روشنفکر می دن اصلا نسبتی با این اصطلاح ندارن.اگه معنی واقعی و حقیقی روشنفکر رو بخوایم در نظر بگیریم.اون هایی که ادعاشون می شه روشنفکرن,در حقیقت خاموشفکرن.
  • ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    حقیقی عقده ایه از چهره ش معلومه
  • ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    از کجا میدونی نیست
  • یاسر ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    واقعیت اینه که روشنفکرا فکر میکنن بیشتر از دیگران حالیشونه و به بقیه با حالت تحقیر نگاه میکنن.مثل گداهایی میمونن که تا پول گیرشون میاد پز میگیرن و ادا در میارن.روشنفکر واقعی شریعتی بود و بس
  • دیوید ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    تو ایران اگه یه روشنفکر پیدا کردید حتما مومیاییش کنید تا بعدها بتونیم اثبات کنیم که ما هم داشتیم!
  • ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    قصه اون بابایی است که گفت من کرامت ندارم ولی مرید بی سواد برای اثبات خود می گفت بیخود میگه پدرسوخته کرامت داره
  • ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    اون وقت قضیه شلوار در آوردنش برای خندوندن مردم موافق اصول دینیه؟؟؟ البته به نظرم اون حرفش از سره شوخی بوده نمیدونم والله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس