کد خبر 333238
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۱

عوامل زيادي مي تواند در اين مسئله دخيل باشد. ممکن است حجم کاري بالا، فشار زماني زياد براي انجام دادن کارها، استرس وارده از سمت مدير مربوط، استرس از سمت ارباب رجوع، نگراني هاي اقتصادي و ترس از درست انجام ندادن کارها از جمله اين عوامل باشد.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، جواني 36 ساله هستم. در محيط کار به شدت دچار استرس مي شوم. لطفا راهنمايي ام کنيد چگونه با استرس هايم کنار بيايم؟

کارشناس ارشد روان شناسي:

در قدم اول بايد به شناسايي و بررسي اين موضوع بپردازيم که اين همه استرس از کجا ناشي مي شود. عوامل زيادي مي تواند در اين مسئله دخيل باشد. ممکن است حجم کاري بالا، فشار زماني زياد براي انجام دادن کارها، استرس وارده از سمت مدير مربوط، استرس از سمت ارباب رجوع، نگراني هاي اقتصادي و ترس از درست انجام ندادن کارها از جمله اين عوامل باشد.

حال به هريک از موارد فوق مي پردازيم. بسياري از مشاغل به دليل همين فشار و حجم کاري بالا با خود استرس زيادي به همراه مي آورند تا حدي که استرس به جنبه هاي ديگر زندگي فرد نيز آسيب وارد مي سازد و حتي گاهي عوارض جسماني هم به بار مي آورد. بسياري از ما اين نکته را فراموش مي کنيم که هدف ما از کار کردن و کسب درآمد، فراهم کردن آسايش بيشتر است نه ايجاد مشکلات بيشتر براي خودمان.

پس نبايد اجازه داد کار تمامي فضاي انرژي رواني ما را به خود اختصاص دهد تا جايي که نتوانيم به ديگر بخش هاي زندگي مان بپردازيم. همه ما نقش هاي ديگري به جز شاغل بودن نيز داريم( نقش پدري، مادري، فرزندي، همسري و...) که فشار کاري زياد مي تواند آن ها را تحت تأثير قرار دهد.

اگر قبول مي کنيم که همزمان چند نقش مختلف را در زندگي خود عهده دار شويم پس بايد مسئوليت همه آنها را بپذيريم و براي هريک به اندازه اولويت در زندگي، وقت و انرژي بگذاريم. بنابراين به نظر مي رسد برنامه ريزي بتواند نقش تعيين کننده اي در اين امر داشته باشد. براي کارتان نيز برنامه ريزي داشته باشيد.

مسلما شما در محل کارتان شرح وظايف مشخصي داريد که بايد به آن ها بپردازيد. همه آن ها را بر روي کاغذ بياوريد و اولويت بندي کنيد. با اين کار هم به فکرتان نظم مي بخشيد و به طور شفافي متوجه مي شويد که دقيقا چه کارهايي بايد انجام دهيد، هم مي توانيد زمان بندي مناسبي براي آن ها داشته باشيد. اگر احساس کرديد آن قدر حجم کاري تان زياداست که به تنهايي نمي توانيد از عهده آن برآييد با مدير خود صحبت کنيد و برايش از اضطراب و فشار کاري بالاي خود بگوييد.

مسلما اگر شما نيروي ارزشمندي براي مجموعه کاري تان باشيد آن ها به شکلي به شما کمک خواهند کرد. ممکن است نيروي جديدي براي همکاري با شما بفرستند يا حداقل اين که سطح انتظارات خود را مطابق با سطح توانمندي شما سازند. ممکن است شما به شکلي افراطي خود را غرق در کار و تعهد کاري کرده باشيد.

هيچ فردي منکر ارزشمندي و لزوم مسئوليت پذيري در انجام کار نيست اما اين مسئوليت پذيري نبايد به شما و خانواده تان آسيب برساند. پس مي توان در عين داشتن تعهد کاري، تعادل در امور را هم مد نظر داشت. ضمن اين که حتما بايد در کنار کار کردن به اموري مثل ورزش و تفريح نيز بپردازيد تا به تجديد قواي جسمي و روحي شما کمک کند.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس