کد خبر 332974
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۲

سینمای ایران نیاز دارد از گفتگوهای درونی خودش خارج شود.

گروه فرهنگی مشرق - شب گذشته،دوشنبه 13 مردادماه،  نشست آموزه های مولانا برای سینمای امروز در تالار شمس موسسه سازمان کشورهای فارسی زبان برگزار شد.
 
در این نشست،که حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و برخی از اهالی سینما حضور داشتند، سید محسن فاطمی استاد ایرانی دانشگاه هاروارد در رشته روانشناسی با سینماگران به بحث و گفت وگو نشست.
 
بنا به اعلام سازمان سینمایی این نشست نخستین جلسه از سلسله نشست های علمی سینمایی است که به همت معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی و سمعی و بصری سازمان سینمایی برگزار شد. هدف از برپایی این نشست، تقویت پشتوانه علمی‌ادبی سینما و ارتباط دو سویه سینما و دانشگاه است.
 
حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در پایان این نشست به سوالات خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم در خصوص نیاز سنجی برگزاری چنین جلساتی برای اهالی سینما پاسخ داد.
 
 ایوبی در پاسخ به این سوال که چرا نخستین جلسه از نشستهای علمی سینمایی که برگزار شد بر اساس آموزهای مولانا برگزار شده است؟ این گونه پاسخ داد: این جلسه اولین نشست علمی سینمایی تلقی نمی‌شود. این جلسات نزدیک سه سال است که به صورت ماه گفتارهایی با موضوع شمس و مولانا برگزار می شود. امروز بیست و ششمین نشست از این سسله جلسات بود که من فکر کردم جلساتی مانند این ماه گفتارها، می تواند برای جامعه سینمایی مفید واقع شود. این 26 ماه گفتار با حضور شخصیت های برجسته ای همچون استاد محقق، استاد موحد و مرحوم حسن لاهوتی برگزارشد .
 
رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: سینما امروز نیاز دارد که مقداری از گفتگوهای درونی خودشان خارج شوند و بیرون بیایند و ببینند که در فضای بیرون از محیط سینما چه خبر است. به ویژه در سالهایی که برای سینما گذشت، سینمای ما خیلی مشغول خودش شده است. اهالی سینما در سالهای اخیر بیشتر درگیر گفت‌وگوها و درگیری‌ها و جواب دادن به یکدیگر بودند. در بیرون از محیط سینما هم اساتیدی هستند که حرفهای نویی دارند که می توانند کمک کنند ولی ما از این بزرگان غافل هستیم.
 
وی در مورد دلیل درخواستش از اهالی سینما برای حضور در جلساتی با محوریت آموزه های مولانا گفت: من مولانا را امروز یک راه حل می دانم. این راه حل هم برای اهالی فرهنگ و هنر است و هم راه حلی است برای جامعه بشری. مولانا یک راه حلی برای خیلی از ما است که می تواند قلب‌ها را به هم نزدیک کند، خامی ها و تعصب‌ها را کم کند و می تواند افق جدیدی را پیش روی همه و به ویژه جامعه سینمایی باز کند. توصیه من، اول به خودم و بعد از آن همه اهالی سینما که نیازمندترین افرادهستیم، این است که یکبار دیگر از پنجره مولانا همه دنیا را ببینیم. شاید همین باعث شود برخی از مشکلات ما هم حل شود.
 
خبرنگار تسنیم همچنین پرسید: مدیوم شعر با مدیوم سینما تفاوت دارند پس آنچه که در این نشست مطرح می‌شود بیشتر در حوزه نظریه‌های سینمایی براساس آموزه های مولانا و تعریفی که برای تلطیف روحیه سینماگران با یکدیگر است. چگونه چنین آموزه‌های از مولانا منجر به کارکردهایی در روایتگری و تصویرسازی می‌شود؟
 
ایوبی در پاسخ به این سوال گفت: همه معتقدند که مولانا یک تصویرگر بسیار ماهر و قدرتمند است.در جلسات ماه گفتارهایی که در حضور مرحوم حسن لاهوتی برگزار می‌شد، وی در خصوص هنر تصویرپردازی مولانا سخنرانی کردند و به اهالی سینما توصیه می‌کنم که این سخنرانی ها را تهیه کنند و گوش کنند. مولانا تصویرگر قدرتمندی است که می تواند برای همه اهالی سینما الهام بخش باشد.
 
وی ادامه داد: مثنوی نه تنها گنجینه شعر و ادب فارسی است بلکه در آن بیش از 2500 آیه و حدیث به زبان‌های مختلف تصویر پردازی شده است و مثنوی پنجره ای که می تواند به همه و به ویژه به سینما کمک کند.
 
در این جلسه از اهالی سینما، مجتبی راعی و علیرضا داوود نژاد و فرشته طائرپور تهیه کننده سینما حضور داشتند. مجتبی راعی کارگردان سینما، فیلمنامه ای تحت عنوان «طاووس مست» در دست دارد که برداشتی مدرن از عرفان مولانا است. سازمان سینمایی پیگیر است که «طاووس مست» را با همکاری مشترک سینمای ایران و ترکیه بسازد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس