کد خبر 332874
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۶

دیدار چند روز گذشته ولید جنبلاط رئیس حزب سوسیالیست ترقیخواه لبنان با سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در حالی صورت گرفت که گفته می شود موضوع فلسطین و خطر داعش، مهم ترین انگیزه جنبلاط از ترتیب دادن این ملاقات بود.

به گزارش مشرق، پایگاه خبری العهد نوشت: دیدار مستقیم و اخیرا ولید جنبلاط رئیس حزب سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان با سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در حالی صورت گرفت که گفته می شود آنچه جنبلاط را به این دیدار که پس از سه سال صورت گرفت، تشویق کرد موضوع فلسطین و خطر داعش بود.

پس از توافقنامه دوحه و بسته شدن صفحه پنجم و هفتم می، روابط حزب الله و حزب سوسیال ترقی‌خواه قطع نشد و کانال امنیتی و هماهنگی بین دو حزب به ویژه در مناطق فعالیت آنان بیش از بیش افزایش یافت، اما با توجه به شرایط حساس لبنان و منطقه خاورمیانه به ویژه در سوریه و عراق، روابط سیاسی این دو حزب با فراز و نشیب فراوانی همراه شد.

اما حزب الله و حزب سوسیالیست ترقیخواه توانستند اختلافات خود به ویژه در خصوص سوریه را به نوعی سر و سامان دهند زیرا تحولات اوضاع سوریه ختلاف نظر شدید بین دو طرف را به دنبال داشت و روابط سید حسن نصرالله و ولید جنبلاط را دستخوش ضعف کرد تا جایی که این دو حدود سه سال و به عبارت بهتر از زمان تشکیل دولت میقاتی که رئیس حزب سوسیالیست در تشکیل آن نقش محوری داشت، هیچ ملاقات و دیدار مستقیمی نداشتند.

به این حال نبود دیدارهای مستقیم بین دو طرف به این معنی نبود که هیچ دیداری در سطح نمایندگان، وزیران و نیز در سطح مسئولان امنیتی بین آنان صورت نگرفت.

در این میان این سوال مطرح است که چه اتفاقی افتاد که در شرایط کنونی دیدار مستقیم بین سید حسن نصرالله و جنبلاط  را رقم زد؟ به ویژه اینکه این دیدار در حالی صورت گرفت که برخی معتقدند که هیچ تغییری در مسائل منطقه¬ای و داخلی رخ نداده است.

موضوع فلسطین بهترین موضوع برای درخواست دیدار با نصرالله بود

یکی از شخصیت های مرتبط با این موضوع در پاسخ این سوال، اظهار داشت: جنبلاط فردی واقع گرا بوده و هنگامی که درخواست دیدار با سید حسن نصرالله را مطرح کرد، شنبه شب گذشته با وی  ملاقات کرد زیرا وی می‌داند که چگونه در شرایط کنونی منطقه با نصرالله دیدار کند بدون اینکه این ملاقات بهای سنگینی داشته باشد به ویژه اینکه جنبلاط در تلاش برای برقراری ارتباط از دست رفته با رئیس حزب المستقبل و نیز عربستان سعودی است از همین رو فلسطین بهترین موضوع بود که با استفاده از آن درخواست ملاقات با حسن نصرالله را مطرح کند.

جنبلاط: دیدارم با سید حسن نصرالله عالی بود

اما ولید جنبلاط دیدار خود با سید حسن نصرالله را بسیار عالی توصیف کرده و گفت او تغییری نکرده و همانطور است که سه سال پیش دیده بود.

جنبلاط همچنین فاش کرد که این دیدار دو ساعت و نیم طول کشید و ترجیح داد که بر خلاف همیشه که العریضی وی را در دیدار با نصرالله همراهی می کرد، این بار به تنهایی به ملاقات او برود.

برای جنبلاط هدف اصلی از این دیدار برقراری ارتباط مجدد با سید نصرالله بود و تعدادی از اعضای حزب الله نیز تایید کردند که روابط شخصی این دو از چند سال پیش قطع شده بود و این دیدار به قطع ارتباط آنان پایان داد.

نکته قابل توجه دیگر در مورد این دیدار که خارج از چارچوب آداب سیاست داخلی صورت گرفت، تمایل جنبلاط به صدور بیانیه مشترک در مورد روابط اطلاع رسانی حزب الله و کمیته اطلاع رسانی حزب سوسیالیست ترقیخواه در مورد این ملاقات بود. 

درخواست صدور بیانیه در مورد این دیدار بر خلاف معمول بود، به این معنی که معمولا بر اساس توافق طرفین، یکی از طرفین بیانیه صادر می کرد.

اما انگیزه جنبلاط برای ترتیب دادن این دیدار، موضوع فلسطین بود هرچند به گفته کسانی که در جریان این دیدار بودند، انگیزه های دیگری نیز وی را به این دیدار سوق داد تا جایی که با در دست داشتن هدیه به ملاقات سید حسن نصرالله رفت.

هدیه جنبلاط برای نصرالله

در این جا نباید از این نکته مهم غافل شد که جنبلاط در این خصوص دارای فرهنگ قوی و گسترده‌ای است و تقریبا در هر دیدار یک کتاب به عنوان هدیه برای دبیرکل حزب الله با خود همراه دارد و خود او در این باره گفت: این بار کتابی را که با مرحله داعشی تناسب دارد، برای نصرالله گرفته ام که نوشته جیمز بار  تحت عنوان  ( A line in the sand) است که داستان تقسیم نفوذ در منطقه خاورمیانه بین فرانسه و انگلیس بر اساس توافقنامه سایکس- پیکو تا توافقنامه لوزان و ترسیم مرزها بین کشورهای عربی است.

به هرحال در شرایطی که داعش مرز بین عراق و سوریه را برداشته و در راستای منافع اسرائیل گام برداشته است، جنبلاط چاره ای جز یادآوری مرزهای کشورهای عربی ندارد.

بنابراین روشن است آنچه اکنون ذهن جنبلاط را مشغول کرده است، موضوع داعش است و بیم دارد که این گروه تنوع و تعددگرایی مذهبی و حزبی در خاورمیانه را نابود کند و دروزی ها نیز از این ویرانی در امان نمانند.

در این خصوص به خوانندگانی که مایلند در مورد دیدگاه جنبلاط در مورد دروزی ها در جهان اطلاعات بیشتری داشته باشند، پیشنهاد می‌شود کتاب ربیع برکات تحت عنوان دروزی های بلگراد را مطالعه کنند.

تغییر موضع جنبلاط در قبال سوریه

جنبلاط نمی تواند نگرانی خود را از توسعه نفوذ داعش در منطقه پنهان کند و در این شرایط بهترین کسی که می تواند برداشت درست و دقیقی در این خصوص در اختیار او قرار دهد، رهبر مقاومت است.

اما موضوع سوریه یکی از موضوعات اصلی دیدار این دو بود و هرچند اختلاف آنان در این خصوص همچنان به حال خود باقی بود اما این بار دیدگاه جنبلاط اندکی تغییر کرد، به این معنی که وی متقاعد شده است که بشار اسد رئیس جمهور سوریه همچنان در قدرت باقی است و از قدرت مقابله با مخالفان برخوردار است، بنابراین هرچیزی که در حاشیه این دیدار گفته شود، نمی تواند این واقعیت را تغییر دهد.

تاکید بر لزوم برقراری ارتباط

اما در بیانیه مشترک، موضوع ریاست جمهوری لبنان نیز مطرح شد به این معنی که جنبلاط موضع خود در مورد نامزدی عون و جعجع و مخالفت با نامزدی جان قهوه چی را اعلام کرده و گفت وی نامزدی را که مشخصات و ویژگی های هنری حلو را داشته و حامل راه حلی برای اوضاع کنونی باشد، ترجیح می دهد به این ترتیب که بر اساس آن، هر یک از طرفهای سیاسی لبنان در صحنه سیاسی حضور داشته باشند، به عبارت دیگر وی به طور تلویحی به عماد عون اشاره کرد.

در این خصوص برخی منابع لبنانی تاکید کردند که سید حسن نصرالله نیز بار دیگر بر مواضع قبلی منبی بر اینکه رئیس جمهور باید هر چه زودتر انتخاب شود، تاکید کرد.

اما نکته مشترک دیگری که در این  دیدار مورد تاکید قرار گرفت، این بود که باید دستاوردهای امنیتی که دولت در عمر کوتاه خود تحقق بخشید، حفظ شود به ویژه اینکه به دلیل مزایده برخی طرفها، اکنون کشور با خطرات متعددی  روبه رو است.

این دیدار با تاکید بر لزوم ادامه تماس بین دو طرف از طریق کانال های معمول به پایان رسید.

بی تردید جنبلاط پس از دیدار با سید حسن نصرالله، دیدگاههای جدیدی پیدا کرد که در آن، نیازها ویژگی مرحله آینده به خوبی ترسیم شده است به ویژه اینکه حسن نصرالله تاکید کرد که محور مقاومت در غزه پیروزی جدیدی را تحقق خواهد بخشید و نشانه‌های این پیروزی نیز از همان روزهای نخست حمله اسرائیل به این باریکه نمایان شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    0 0
    این جنبلاط بدجور بوقلمون صفته‌!!! در تمام ادوار زندگیش یه موضع درست و ثابت نداشته!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس