کد خبر 332499
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۳

قرآن کریم به مسلمانان می‌آموزد که سست شدن، نزاع با یکدیگر و عدم توجه به فرمان فرمانده در میدان جنگ با دشمن، حتی جنگی را که خداوند وعده پیروزی در آن را داده است به شکست خواهد کشاند.

گروه فرهنگی مشرق -  حجت‌الاسلام قرائتی که بیش از 30 سال به تدرس علوم و معارف قرآنی می‌پردازد سال گذشته در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به عنوان محبوب‌ترین چهره قرآنی انتخاب شد بر همین اساس نام «معلم دوست داشتنی قرآن» را برای وی برگزیدیم و در طرحی با همین عنوان از سال گذشته به بازخوانی بخشی از مطالب ایراد شده در برنامه درس‌هایی از قرآن حجت‌الاسلام قرائتی می‌پردازیم.

زمانی که خدا بر سر بنده‌اش فریاد می‌زند

نکته1) حضرت موسی(ع) هر چه به مردم قومش گفت: برخیزید، حرکت کنید و قیام کنیم! می‌گفتند: حالش نیست «فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّکَ فَقاتِلا إِنَّا هاهُنا قاعِدُونَ»(مائده/24) تو برو با خدا با این‌ها بجنگید «إِنَّا هاهُنا قاعِدُونَ» ما اینجا نشسته‌ایم.

نکته 2) پیغمبر در جنگ احد به یارانش فرمود: شما از این منطقه کنار نرویداما آنها از فرمان رهبری پیروی نکردند. قرآن سر این‌ها داد می‌زند، می‌گوید: شما باعث شکست شدید «فَشِلْتُمْ وَ تَنازَعْتُمْ فِی الْأَمْرِ وَ عَصَیْتُمْ»(آل عمران/152) شما شل شدید و بینشما در جبهه تفرقه افتادو معصیت کردید.

آمرزش گناهان با پیروزی بر باطل

نکته 3) سوره‌ فتح در جزء27 قرآن و از سوره‌هایی است که در مدینه نازل شده است، می‌فرماید: «إِنَّا فَتَحْنا لَکَ فَتْحاً مُبیناً، لِیَغْفِرَ لَکَ اللَّهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِکَ وَ ما تَأَخَّرَ»(فتح/1و 2) این پیروزی، گناهانی را هم که دیگران به تو نسبت می‌دادند، از بین برد.

نکته 4) دو نوع پیروزی داریم: یکی «فَتْحاً مُبیناً» و یکی «فتحاً خفیاً». لطف خفی و لطف مبین. می‌گوید: لطف خفی این است که از نظر اولیاء خدا شما سربازان چه در جبهه کشته شوید و چه بکشید، پیروز هستید.

کسانی که مورد غضب الهی قرار می‌گیرند

نکته 5) در قرآن آمده است: «هُوَ الَّذی أَنْزَلَ السَّکینَةَ فی‏ قُلُوبِ الْمُؤْمِنین»(فتح/4) خداوند بر خلاف کافران آرامشی در دل مؤمنان و ارتش حق قرار داده است.

نکته 6) «الظَّانِّینَ بِاللَّهِ ظَنَّ السَّوْءِ» (فتح/6) خداوند کسانی که به خدا باور ندارند و می‌گفتند حکومت اسلامی دوام ندارد عذاب می‌کند؛ «عَلَیْهِمْ دائِرَةُ السَّوْءِ» بلا گریبانآنها را گرفت، آن‌هایی که منتظر بودند، جمهوری اسلامی منحل شود، خودشان منحل شدند «وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ» خداوند بر این‌ها غضب کرد.

نکته 7) قرآن می‌فرماید: «إِنَّ الَّذینَ یُبایِعُونَکَ إِنَّما یُبایِعُونَ اللَّه»(فتح/10)‌ ای رسول خدا، آن‌های که با تو بیعت کرده‌اند با خدا بیعت کرده‌اند و«مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ»(نساء/80) هر کس مطیع رسول باشد، مطیع خداست.

ایران امام کشورهای اسلامی است

نکته 8) قصه‌های قرآن برای این است که بگوید: امروز هم مثل همان زمان است.خدای آن زمان، خدای این زمان هم هست؛ قرآن می‌گوید: «وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقینَ إِماماً»(فرقان/74) الان تمام ایران، امام کشورهای اسلامی است، چون چشم تمام مستضعفان به ایران است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس