کد خبر 332390
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۷

مسئولان آموزش‌ و پرورش از تلاش برای احساس آرامش مردم هنگام ثبت‌نام خبر می‌دهند اما برخی مدارس از جمله مدارس هیئت امنایی با اعمال شروطی مانند معدل و دریافت شهریه دو میلیونی مشکلاتی را برای خانواده‌ها رقم می‌زنند.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، فرصت ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس اگر چه در تاریخ 31 تیر به پایان می‌رسید اما طبق اعلام آموزش و پرورش دانش آموزان مرداد را نیز برای ثبت‌نام فرصت یافتند. ثبت‌نامی که این روزها برای برخی از خانواده‌ها با دردسرها و مشکلات خاص خود همراه شده،‌دردسرهایی که در اغلب موارد قانون‌های به اصطلاح "من‌درآوردی" مدیران مدارس آن را برای خانواده‌ها رقم زده است.

مرداد در حال رسیدن به نیمه‌های خود است اما هنوز هم برخی از خانواده‌ها موفق به ثبت‌نام فرزندانشان در مدارس نشده‌اند و در آخرین روزهای باقی‌مانده برای یافتن مدرسه‌ای مناسب تلاش می‌کنند. برخی از خانواده‌ها اعلام می‌کنند، هنگام مراجعه به مدارس با این پاسخ مدیر مواجه می‌شوند که ظرفیت مدرسه تکمیل است و جای خالی برای ثبت‌نام ندارند.

قبل از تعطیلات عید فطر یعنی تا تاریخ 5 مرداد، 84 درصد از دانش‌آموزان معادل 10 میلیون و 314 هزار و 771 نفر در مدارس ثبت‌نام کردند این در حالی است که جمعیت دانش‌آموزی کشور حدود 12.5 میلیون نفر است.

علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با درخواست از خانواده‌ها برای ثبت‌نام سریع‌تر فرزندشان در فرصت باقیمانده عنوان می‌کند: اگر خانواده‌ای به مدرسه مراجعه کرد و در این پاسخ را دریافت کرد که ظرفیت مدرسه تکمیل شده است به ستادهای ثبت‌نام در ادارات آموزش و پرورش منطقه مربوطه خود مراجعه کنند که این موضوع در آن‌جا بررسی شده و مدرسه جدیدی برای ثبت‌نام به آن‌ها معرفی می‌شود.

** اعمال شرط معدل و درخواست شهریه‌های بالا توسط برخی از مدارس هیئت امنایی

مادری که هنوز موفق به ثبت‌نام فرزندش در مقطع متوسطه دوم نشده است می‌گوید: برای ثبت‌نام فرزندم به دبیرستان هیئت امنایی" م. ا" در منطقه 3 آموزش و پرورش مراجعه کرده‌ام اما به دلیل این که معدل فرزندم 16 شده است از ثبت نام ممانعت به عمل می‌آورند.

وی می‌افزاید: فرزندم سال گذشته در مدرسه غیرانتفاعی تحصیل می‌کرد اما به دلیل این‌که معدلش 16 شد امسال این مدرسه غیرانتفاعی نیز از ثبت‌نام وی خودداری کرد و حالا که به مدرسه دولتی نیز مراجعه می‌کنم بازهم به دلیل معدل از ثبت‌نام ممانعت می‌کنند.

طبق گفته‌های مادر این دانش‌آموز، این دبیرستان هیئت امنایی برای ثبت‌نام از خانواده‌ها تقاضای دو میلیون تومان شهریه کرده است.

** اعمال شرط معدل از سوی مدارس هیئت امنایی ممنوع است

اعمال شرط معدل از سوی مدارس هیئت امنایی برای ثبت‌نام در حالی است که حدود دو ماه پیش مسعود ثقفی سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران در خصوص شرایط ثبت‌نام در مدارس هیئت امنایی می‌گوید: ثبت‌نام در مدارس هیئت امنایی باید بر اساس محدوده مدرسه باشد. هرگونه شرط معدل و آزمون ورودی ممنوع است.

وی ادامه می‌دهد:خدمات آموزش و پرورشی فوق برنامه باید خارج از برنامه رسمی مدرسه باشد و شرکت دانش‌آموزان در این فوق برنامه‌ها اختیاری است. ارائه خدمات آموزشی و پرورشی فوق برنامه باید به صورت مستقل از برنامه رسمی مدرسه باشد و شرکت دانش‌آموزان در آن اختیاری است و نباید مدیر مدرسه دانش‌آموزان را برای شرکت در این برنامه‌ها اجبار کند. دریافت هزینه‌های فوق برنامه نیز اختیاری است و اگر والدین تمایل به استفاده از فوق برنامه داشته باشند می‌توانند هزینه فوق برنامه را به هنگام ثبت‌نام پرداخت کنند و دریافت این وجه بلامانع است.

** در مدارس هیئت امنایی اجباری برای پرداخت شهریه از سوی اولیا نداریم

از سوی دیگر علی عباسپور، مدیر امور شوراهای آموزش و پرورش تیر امسال با حضور در برنامه رادیویی نگاه یک با اشاره به این‌که هدف از تأسیس مدارس هیئت امنایی کیفیت‌بخشی به مدیریت مدارس است یعنی خردجمعی را در مدیریت مدارس به کار گرفته‌ایم و بخش دیگری از اهداف این مدارس جذب منابع است البته نه فقط از سوی خانواده دانش‌آموزان،‌ بیان می‌کند: در مدارس هیئت امنایی واژه شهریه را به کار نمی‌بریم و بحث جذب منابع از طریق مؤسسات محلی، منطقه‌ای و خیران مطرح است یعنی هیئت امنای مدرسه از اقشار مختلف جامعه هستند که هر کدام می‌توانند منابعی را برای مدرسه جلب کنند.

طبق گفته‌های عباسپور در حقیقت مدارس هیئت امنایی نوعی تلاش برای خودگردانی مدرسه است و هیئت امنا تلاش می‌کنند تا با جذب منابع هزینه‌های مدرسه را تأمین کنند. البته تأکید ما بر این است که جذب منابع غیر از اولیاء باشد و هیچ اجباری برای پرداخت شهریه از سوی اولیا نداریم.

در حالیکه مسئولان آموزش و پرورش ضوابط و شرایط ثبت‌نام در مدارس هیئت امنایی و نحوه دریافت شهریه توسط این مدارس را تشریح کرده‌‌اند اما باز هم شاهد هستیم که این موارد از سوی برخی از مدارس هیئت امنایی رعایت نمی‌شود و خانواده‌های دانش‌آموزان منتظر شنیدن پاسخ این سوال هستند که چرا ضوابط تعیین شده از سوی ستاد آموزش و پرورش توسط مدیران مدارس که در صف واقع شده‌اند، مورد توجه نیست؟

مسئولان آموزش و پرورش معتقدند که اگر خانواده‌ها با بی‌توجهی مدارس به قوانین مواجه شدند و در زمینه ثبت‌نام به مشکلاتی برخوردند این موضوع را از طریق ستادهای ثبت‌نام مستقر در ادارات آموزش و پرورش به صورت مکتوب منعکس کنند تا در مدت زمان 72 ساعت به شکایت آن‌ها رسیدگی شود.

زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درخصوص تخلفات مدارس در هنگام ثبت‌نام دانش‌آموزان می‌گوید:‌ در خرداد و تیر 38 هزار و 881 بازدید از روند ثبت‌نام در مدارس کشور انجام شده است، از این تعداد 35 هزار و 328 بازدید از مدارس دولتی و 3 هزار و 553 بازدید از مدارس غیردولتی بود که دو هزار و 342 مورد تخلف در مدارس دولتی و 379 مورد تخلف در مدارس غیردولتی مشاهده شد. عمده این تخلفات عبارت است از عدم اطلاع‌رسانی به اولیا و عدم نصب الگوی شهریه با 412 مورد، برخورد نامناسب با 222 مورد، ایجاد نارضایتی با 260 مورد، عدم حضور مدیر و مسئول مدرسه هنگام ثبت‌نام با 482 مورد، دریافت کمک‌های مردمی با 691 مورد، دریافت وجه بابت فوق برنامه با 253 مورد، اجبار برای حضور در ثبت‌نام میان پایه‌ها با 67 مورد، عدم همکاری با فرهنگیان و زوج‌های شاغل با 109 مورد، اعمال شرط معدل و برگزاری آزمون با 75 مورد، عدم اطلاع از مقررات ثبت نام با 190 مورد، عدم ثبت اطلاعات اولیا در سامانه سناد با 192 مورد و عدم رعایت محدوده ثبت‌نام با 282 مورد بیش‌ترین تخلفات بوده است.

علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش نیز با حضور در جمع مسئولان و کارشناسان ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش عنوان می‌کند: باید تلاش کنیم مردم آرامش بیشتری را در هنگام ثبت‌نام در مدارس احساس کنند که این مهم وظیفه این اداره کل را دو چندان می‌سازد.

وی دریافت اجباری کمک‌های مردمی در هنگام ثبت‌نام را کار نادرست برخی مدیران خوانده و می‌گوید: مدیران مدارس باید در طول سال تحصیلی و با «رعایت اختیار» اولیا را تشویق به پرداخت کمک‌های مردمی کنند.

در حالی که وزیر آموزش  پرورش نیز بر تلاش برای تأمین آرامش مردم در هنگام ثبت‌نام تاکید کرده است اما این روزها رویه‌ای که از سوی برخی از مدارس پیش گرفته شده مؤید این مطلب است که مدیران مدارس توجهی به این مسائل ندارند. مدارس غیرانتفاعی، خاص و دولتی هر کدام ساز خودشان را کوک کرده‌اند. برخی از مدارس غیرانتفاعی الگوی تعیین شده شهریه را رعایت نمی‌کنند، مدارس دولتی شرط معدل اعمال کرده و گاه از همان بدو ثبت‌نام بر طبل درخواست کمک‌های مردمی می‌کوبند و این مسائل به جز کیفیت پایین آموزشی آن‌هاست.

خودمختاری برخی از مدیران مدارس برای اعمال رفتارهای سلیقه‌ای، هنگام ثبت‌نام باعث شده تا برخی از خانواده‌ها به ویژه‌ آن گروهی که چند فرزند دانش‌آموز دارند برای ثبت‌نام فرزندانشان با مشکلاتی مواجه شوند و این موضوع منجر به نارضایتی آن‌ها شده است.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • نیما ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    0 0
    بدترین مورد ایران آموزشو پرورش است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس