کد خبر 332238
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۷

روزنامه آرمان ضمن اتهام به رسانه‌های منتقد کاریکاتور موهن خود، با یک ناحقیقت‌گویی ناجوانمردانه، کاریکاتور اصلی موهن مورد انتقاد رسانه‌ها و شخصیت‌ها را سانسور کرد.

به گزارش مشرق - روزنامه آرمان در شماره امروز یکشنبه 12 مرداد خود با درج تیتر بزرگی با عنوان "حمله ناجوانمردانه رسانه‌های خاص به آرمان" ضمن درج تعدادی از کاریکاتورهای این روزنامه طی روزهای گذشته، رسانه‌های اصولگرای منتقد کاریکاتور موهن این روزنامه دوم‌خردادی علیه مقاومت فلسطین را به تحریف واقعیت و همچنین تندروی و ناجوانمردی متهم کرده است.

با این وجود روزنامه آرمان که عکس بزرگ صفحه اول خود را با تیتر "کاریکاتورهای 3 هفته اخیر آرمان درباره غزه" همراه کرده است، در جمع کاریکاتورهای چاپ شده خود، کاریکاتور اصلی و موهن که با اعتراض رسانه‌ها و همچنین دانشجویان و تعداد زیادی از نمایندگان ملت روبرو شده است را سانسور کرده و هیچ تصویری از این کاریکاتور به مخاطب امروز خود ارائه نداده است. و این در حالی است که کاریکاتورهای چاپ شده در شماره امروز این روزنامه مورد انتقاد و اعتراض شدید حامیان فلسطین و مقاومت روبرو نشده بلکه کاریکاتور مورد اعتراض دقیقاً همان کارتونی است که "آرمان" امروز عامدانه از دید مخاطب خود پنهان کرده است.

این روزنامه امروز نیز توجیهات غیرحرفه‌ای و بدون ارتباط درباره کاریکاتور موهنش را تکرار و بار دیگر رسانه‌های اصولگرا را به نوعی توهم درباره این کاریکاتور متهم کرده است.

{$sepehr_album_15777}


اما ماجرا چه بود؟

ماجرا از آنجا آغاز شد که  روزنامه آرمان در شماره 3 مرداد خود کاریکاتور عجیبی به چاپ رساند که با کمی دقت محتوا و مضمونی علیه جبهه مقاومت فلسطینی را القا می‌کند.

 در این کاریکاتور در یک سوی میز پینگ‌پنگ فردی با پیراهن رژیم صهیونیستی (پیراهنی مرکب از رنگهای سفید و آبی، پرچم رژیم اشغالگر قدس) و در سوی دیگر فردی با پیراهن قرمز و سرآستین‌های سفید به چشم می‌خورند که بمبی را با راکت‌های تنیس به‌سمت یکدیگر پرتاب می‌کنند. در این میان نیز نمادی از مردم فلسطین (خانواده‌ای که مادر خانواده روسری‌ای از چفیه فلسطینی به سر داشته و کودکان خود را در آغوش کشیده) به‌جای تور میز پینگ‌پنگ قرار دارد و در نهایت بمب‌های شلیک شده از سوی دو طرف نبرد در سرزمین‌های اشغالی روی سر مردم مظلوم فلسطین فرود آمده آنها را هدف قرار می‌دهد.

{$sepehr_album_15778}


آنچه در این کاریکاتور که با عنوان "بازی ناجوانمردانه" به چاپ رسیده، به‌نحوی عجیب و بدون در نظر گرفتن واقعیت امر در سرزمین‌های اشغالگر قدس به خواننده القا می‌شود آن است که در حقیقت مردم مظلوم فلسطین هیچ‌یک از طرفین دعوا نیستند، بلکه تنها بی‌طرفانی به شمار می‌روند که در شلیک بمب‌ها میان دو طرف دعوا، قربانی می‌شوند.

هرچند در نگاه اول و با  تفسیر کاریکاتور می‌توان طرف مقابل فردی با پیراهن رژیم غاصب صهیونیستی را نمادی از مقاومت فلسطین و به‌خصوص "حماس" توصیف کرد، با این حال از سوی دیگر حتی از نگاهی دیگر می‌توان طرف مقابل فرد صهیونیستی را "ایران" نیز برداشت کرد. چه‌آنکه پیراهنی که فرد مقابل دشمن صهیونیستی در این کاریکاتور به تن دارد، می‌تواند پیراهن تیم ملی جمهوری اسلامی ایران را هم به ذهن متبادر کند.

مشخص نیست، روزنامه آرمان بر چه اساسی در این کاریکاتور خود طرف مقابل رژیم صهیونیستی در نبرد ناجوانمردانه و ظالمانه غزه را نیز جزو عاملان و مقصران کشتار مردم بی‌گناه غزه به حساب آورده است. این در حالی است که در حقیقت بیش از دو طرف در این دعوا حضور ندارند و باید مردم مظلوم فلسطین را در حقیقت طرف مقابل رژیم اشغالگر قدس به حساب آورد.

کاریکاتوریست روزنامه آرمان در حالی مردم فلسطین را جبهه بی‌طرف! دعوای غزه عنوان و مقاومت فلسطین و صهیونیست‌ها را عاملان کشتار این مردم بی‌طرف عنوان می‌کند که خود صهیونیست‌ها چنین ادعایی ندارند. چه‌آنکه اخیراً نیز «آیلت شکد بن شائول» نماینده زن پارلمان رژیم صهیونیستی گفته است: کودکان فلسطینی باید کشته شوند تا فلسطین نسل جدید نداشته باشد!

* واکنش غیرحرفه‌ای آرمان، صبح روز بعد

پس از این گزارش انتقادات شدید رسانه‌ها و شخصیت‌های سیاسی و دانشجویی به این کاریکاتور موهن، صبح روز بعد(6 مرداد)،  روزنامه آرمان با واکنشی عجولانه و البته غیرمؤدبانه و غیرحرفه‌ای که با تیتر آمیخته به عصبانیت و توهین‌آمیز "جوسازی بچگانه خبرگزاری تسنیم" در صفحه اول روزنامه به چاپ رسید، طرف مقابل رژیم صهیونیستی در این جنگ را "استکبار جهانی" عنوان کرده‌ است.

همان روز خبرگزاری تسنیم در گزارش خود در پاسخ به این جوابیه غیرحرفه‌ای آرمان نوشت: حال سؤال این است که کدام عقل سلیمی این توجیه را می‌پذیرد که مردم فلسطین قربانی جنگ رژیم صهیونیستی با حامیان اصلی این رژیم یعنی استکبار جهانی می‌شوند؟! آیا آنگونه که مسئولان محترم روزنامه آرمان در توجیه خود عنوان کرده‌اند رژیم صهیونیستی در حال بمب‌اندازی به سمت استکبار جهانی است؟ همکاران روزنامه آرمان اگر چنین نظری دارند، نمونه‌ای از فقط و فقط یک موشک‌اندازی و بمب‌اندازی صهیونیست‌ها به سوی "استکبار جهانی" بیاورند تا ما و همه منتقدان این کاریکاتور گفته‌هایمان را در جا پس بگیریم. به نظر می‌رسد مسئولان روزنامه آرمان بهتر است به جای توجیهاتی چنین خنده‌آور و غیرقابل پذیرش، اشتباه خود را با یک عذرخواهی از ملت ایران و مقاومت مظلوم فلسطینی جبران کنند تا چنین توجیهاتی، این روزنامه را بیش از این در نزد افکار عمومی رسوا نسازد.

* ادامه واکنش‌ها در مجلس

پیرو انتشار این کاریکاتور موهن و پس از بیانیه‌های دانشجویی برای پیگیری این کاریکاتور توسط دستگاه قضایی و ورود حامیان مقاومت فلسطین، اعضای کمیسیون فرهنگی و همچنین کمیسیون قضایی مجلس تاکید کردند که پس از تعطیلات مجلس، این موضوع قطعا در کمیسیون‌های مرتبط مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

همچنین سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس نیز گفت که طی تماسی وی با معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد، انتظامی از بررسی کاریکاتور روزنامه آرمان در هیئت نظارت بر مطبوعات خبر داده است.

همین واکنش‌ها و احتمال برخورد با روزنامه آرمان موجب شد که این روزنامه در شماره امروز 12 مرداد خود، در گزارشی با تحریف واقعیت و با انتشار کاریکاتورهای دیگر این روزنامه به جای کاریکاتور موهن، اینگونه به مخاطب القا کند که رسانه‌‌ها و شخصیت‌های منتقد،صرفاً به جهت اغراض سیاسی و تسویه حساب‌های سیاسی به این کاریکاتورها معترض شده‌اند، و این در حالی است که همچنان که در بالا نیز تاکید شد، هیچ یک از این کارتون‌ها مورد اعتراض رسانه‌ها نبوده و کارتون مورد اعتراض دقیقا همان کاریکاتوری است که آرمان امروز آن را سانسور کرده است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • فارا ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    مطمئن باشین این ها همه از قبل هماهنگی شده بود و اونا همه این گمانه هارو زده بودند.شارلاطان بازی بی برنامه نمیشه.
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    آرمان ، شرق ، اعتماد و ساير روزنامه هاي اصلاح طلب وكيل مدافعان امريكا و اسرائيل و انگليس درايران هستند .
  • ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    سایت عصر ایران هم همینطوره...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس