پس از غروب خورشید روز یکشنبه، هلال در ایران و کشورهای همسایه قابل رؤیت نیست و در جنوب افریقا و امریکای مرکزی با تلسکوپ رؤیت خواهد شد و در بخش‌های زیادی از امریکای جنوبی هم فقط در شرایط مناسب جوّی با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است.

گروه فرهنگی مشرق - حجت الاسلام علیرضا موحدنژاد از سال 1381 تاکنون عضو فعال در ستاد استهلال دفتر رهبری و نیز رئیس شورای تقویم مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران است. با وی به مناسبت هلال ماه شوال گفت‌وگویی کرده‌ایم که می‌خوانید.

******

به احتمال زیاد

ماه رمضان امسال هم مانند پارسال، سی روزه شده است. ماه شعبان نیز سی روز بود. آیا به نظر شما تکرار ماه‌های سی روزه ایرادی ندارد؟

به طور متوسط در هر سال قمری، شش ماهِ 29 روزه و شش ماهِ 30 روزه وجود دارد. به لحاظ نجومی این امکان وجود دارد که حتی چهار ماه سی روزۀ متوالی نیز ببینیم. لذا ایرادی ندارد اگر دو ماه شعبان و رمضان سی روز داشته باشند.


از مشخصه‌های هلال شوال امسال بفرمایید.

هلال شوال امسال، شبیه به هلال شوال پارسال است ولی کمی باریک‌تر از آن. لذا پیش‌بینی می‌کنیم که دیدن هلال حتی برای رصدگران حرفه‌ای در عصر روز 29 رمضان، بسیار دشوار خواهد بود. سال گذشته، هلال در عصر روز 29 رمضان به سختی دیده شد ولی «رؤیت» به حساب نیامد تا بتوان عید گرفت.

به احتمال زیاد


چرا؟

به هنگام غروب 29 رمضان رؤیت هلال، امکان پذیر نبود چون ماه زودتر از خورشید غروب می‌کرد ولی چهار پنج نفر از میان 150 گروه رصدگر ما، توانسته بودند با تلسکوپ هلال را به وقت عصر، در مدت چهار تا پنج ثانیه ببینند. برخی از آنها نیز با استفاده از فیلترهای مخصوص توانستند مدت بیشتری هلال را ببینند.


آیا دیدن ماه، قبل از غروب «رؤیت» به حساب می‌آید؟

اغلب مراجع آن را پذیرفته‌اند بجز آیت‌الله صافی گلپایگانی و آیت‌الله نوری همدانی که فرموده‌اند رؤیت باید بعد از غروب خورشید یعنی در شب اتفاق بیفتد.

به احتمال زیاد


آیا از رصد شوال پارسال، گزارشی دارید؟

بله. یکی از این رصد‌ها در عصر 29 رمضان 1434 هجری توسط آقای سیدقاسم رستمی در اردکان یزد انجام گرفت. ایشان در ساعت‌های 15:35 و 17:10 دقیقه، ماه را با تلسکوپ هشت اینچ دیده بودند؛ یعنی حدود 5ر4 و 3 ساعت قبل از غروب خورشید (جدول ذیل) آن هم به مدت 4 یا 5 ثانیه. ما گزارش رصد ایشان و سه چهار نفر دیگر از رصدگرانمان را به رهبر معظم انقلاب ارائه کردیم و ایشان قانع نشدند که این رصدها را «رؤیت» قلمداد کنند (آنطور که در حدیث آمده است: «صوموا لرؤیته و أفطروا لرؤیته») به بیان دیگر برای ایشان این گزارش­ها اطمینان بخش نبود که بتوان بر اساس آن، اول ماه را اثبات نمود.

به احتمال زیاد

[جدول بررسی و مقایسه هلال شوال 1434 و 1435 هجری]


این جدول نشان می‌دهد که شما از رصدهای گذشته برای پیش‌بینی رؤیت هلال‌های بعدی استفاده می‌کنید.

بله. همین رصد آقای رستمی را ما برای شوال امسال مشابه‌سازی کردیم. یعنی استخراج کردیم که اگر در 29 رمضان بخواهیم ماه را تقریباً در همان ارتفاع در تهران ببینیم چه مشخصاتی خواهد داشت. محاسبات نشان می‌دهد که جدایی زاویه‌ای ماه و خورشید از 02ر8 به 54ر7 تقلیل می‌یابد. این زاویه، خیلی مهم است و هرچه بیشتر شود ماه نیز بهتر دیده می‌شود. (برای رؤیت با چشم عادی، این زاویه باید از ده درجه بیشتر باشد.) مکث ماه، یعنی مدت زمانی که می‌توان ماه را دید در تهران به صفر خواهد رسید. لذا ما در تهران امید چندانی به رصد ماه در عصر 29 رمضان نداریم. در لحظۀ غروب نیز چون ماه و خورشید با هم غروب می‌کنند امکان رؤیت وجود ندارد.

به احتمال زیاد

[وضعیت رؤیت هلال در کره زمین در غروب روز یکشنبه 29 رمضان 1435/ پنجم مرداد 93]


کشورهای همسایه چه وضعیتی دارند؟

در کشورهای همسایه نیز امکان رؤیت پس از غروب خورشید وجود ندارد. تصویر ذیل نشان می‌دهد که رصد ماه در روز یکشنبه 29 رمضان (5 مرداد و 27 ژوئیه) در کشورهای مختلف چه وضعیتی خواهد داشت. همانطور که می‌بینید در مناطق بسیاری از نیمکره شمالی (که با رنگ قرمز مشخص شده‌اند) ماه پس از غروب قابل رؤیت نیست. در جنوب افریقا و امریکای مرکزی با تلسکوپ رؤیت خواهد شد (رنگ زرد) و در بخش‌های زیادی از امریکای جنوبی فقط در شرایط کاملاً مناسب جوی قابل مشاهده است. در بخش شمالی از امریکای جنوبی، ماه با چشم غیرمسلح قابل رؤیت خواهد بود البته بعد از آنکه با ابزار در آسمان جست‌وجو و یافت شود.


آیا غروب روز دوشنبه (30 رمضان)، هلال با چشم دیده می‌شود؟

در اغلب مناطق جهان هلال با چشم به راحتی قابل مشاهده است. همانطور که در نقشۀ ذیل می‌بینید بیشتر مناطق کشورمان در نقشه، با رنگ سبزِ روشن مشخص شده‌اند به این معنی که در شرایط مناسب جوّی هلال قابل رؤیت خواهد بود. البته به لحاظ فقهی بعد از گذشت سی روز از ابتدای ماه رمضان، استهلال واجب نخواهد بود و می‌توان عید گرفت.

به احتمال زیاد

[وضعیت رؤیت هلال در کره زمین در غروب روز دوشنبه 30 رمضان 1435/ ششم مرداد 93]


به نظر شما آیا رصدگران کشورمان ــ که در این سال‌ها تعدادشان رو به فزونی گذاشته ــ قادر خواهند بود هلال را در یکشنبه 29 رمضان با ابزار نجومی ببینند؟

این البته به تجربیات رصدگران و ابزار خوب وابسته است و همچنین به شرایط جوی مناسب. اگر در منطقۀ رصد، هوا اندکی غبار داشته باشد دیدن این هلال منتفی خواهد بود.

به احتمال زیاد


آیا امسال از هواپیما نیز برای رصد استفاده خواهد شد؟

خیر. از هواپیما فقط در برخی موارد خاص استفاده می‌شود. مانند زمانی که در کشور، هوا ابری یا غبارآلود باشد. و البته برای هلالی که ضخامت خوبی دارد ولی ارتفاعش کم است و زود غروب می‌کند. اما هلال شوال امسال حتی ضخامتش اندک است.


سنّ هلال شوال چقدر است؟

سن ماه در زمان غروب خورشید در تهران 17 ساعت است. این روزها ماه در اوجِ مدار خود قرار دارد و سرعت زاویه‌ای ماه، اندک است. بنابراین این سنّ خوب در رؤیت هلال، چندان مؤثر نخواهد بود.

به احتمال زیاد


اوج یا حضیض بودن ماه در مدار چرخشش، چه دخلی به رؤیت آن دارد؟

کرۀ ماه در یک مدار بیضی‌مانند (که خیلی شبیه دایره است) به دور زمین می‌چرخد و زمین در یکی از کانون‌های این بیضی قرار دارد. هر دور از این چرخش، یک ماه قمری محسوب می‌شود. لذا این قمر دوّار زمین، گاهی به ما نزدیک‌تر می‌شود (حضیض) و گاهی دورتر (اوج). سرعت حرکت ماه در نقاط حضیض، بیشتر از اوج خواهد بود. و این روزها چون ماه در نقاط اوج خود است لذا زمان بیشتری طول می‌کشد تا فاصلۀ معینی را در آسمان طی کند و به سمت شرق برود. اگر دقیق‌تر بگوییم وقتی ماه در نقاط اوج خود است در یک شبانه‌روز 5ر10 درجه از خورشید فاصله می‌گیرد و در نقاط حضیض، 4ر14 درجه.


دورۀ این اوج و حضیض‌ها چقدر است؟

مدت زمانی که ماه به دو حضیض متوالی می‌رسد، را «ماه آنومالی» (Anomalistic Month) می‌گویند. این مدت زمان بطور میانگین 555ر27 روز است یعنی 27 روز و 13 ساعت و 19 دقیقه.

به احتمال زیاد

[مشخصات هلال شوال در غروب روز 29 رمضان 1435 هجری]


هلال شوال بعد از غروب خورشید چقدر در آسمان مکث می‌کند؟

همانطور که در جدول می‌بینید مکث این هلال، در تهران صفر خواهد بود. یعنی هلال همزمان با خورشید، غروب می‌کند. بقیه مشخصات هلال شوال را می‌توانید در جدول ذیل ببینید.


با تشکر از حضرت عالی و دقت و حوصلۀ شما.



به احتمال زیاد


به احتمال زیاد

[جدول مشخصات نجومی سایر هلال‌های سال 1393]

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • امیر ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    0 0
    بنده از شاگردان استاد موحدنژاد بوده‌ام و جامعیت ایشان در مباحث نظری و عملی را دیده‌ام. ایشان میان نجوم قدیم و جدید جمع کرده‌اند و در مباحث فقهی نیز متبحر هستند. سایه‌شان مستدام باشد.
  • دوستدار ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    0 0
    از سال 1382 اعلام عید فطر در کشور نظم و اعتبار علمی بیشتری یافته است. به نظرم به سبب کارهای علمی آقای موحد در دفتر رهبری است.
  • ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    0 0
    نظر به بحث های موجود در خصوص امکان استفاده از ابزارهای نجومی برای استهلال و کفایت آنها و التفات به نظرات مخالفان رویت هلال با چشم مسلح، خواهشمند است دو نکته در این خصوص لحاظ گردد: 1- یکی از استدلالات مهم موافقان رویت با چشم مسلح به مخالفان رویت با چشم مسلح، مقایسه این مساله با غیبت به صورت تلفنی است و اینکه اگر استفاده از ابزار حجیت نداشته باشد ، باید گفت که غیبت با تلفن ممکن نیست! گر چه این استدلال جالب و متین به نظر می رسد اما باید اشاره کرد که خالی از اشکال نیست. چرا که خاصیت تلفن این است که امانت دار است اما ابزار نجومی مانند تلسکوپ و نظایر آن امانت دار نیستند. گفته فوق بدین معنی است که تلفن تغییری در منظور گوینده از پشت خط ایجاد نمی کند و چنانچه گوینده و مخاطب به جای تلفن رو در رو با هم سخن می گفتند همان را می شنیدند که از تلفن می شنیدند. اما حال فرض کنید که کسی زیر لب چیزی بگوید - مثلا غیبتی یا ناسزایی باشد- که البته کسی نتواند آن را بشنود. اما اگر کسی این صدا را ضبط کند و با استفاده از ابزارهای موجود رایانه ای و صوتی و تصویری به گونه ای این صدای زیر لبی را بلند نماید که آن غیبت یا ناسزا شنیده شود. آیا می شود گفت که گوینده مرتب غیبت شده است؟ به نظر می رسد پاسخ خیر است. چرا که اگر گوبنده نیت غیبت داشت به جای زیر لب گفتن آن را با صدای بلندتری می گفت که دیگران بشنوند. حکایت تلسکوپ و دروبین هم از همین قسم است. اگر دوربینها امانت دار بودند، به این معنی که مثلا بدون بزرگنمایی و با همان اندازه طبیعی از هلال ماه عکسبرداری و فیلمبرداری می شد، آیا این فیلم و عکس برای قطعیت رویت هلال حجیت داشت؟ به نظر می رسد پاسخ مثبت است. چرا که در این حالت ابزار امانت دار است. اما در حالتی که تلسکوپ با بزرگنمایی تصویری را نشان دهد دیگر امانت دار نیست و آن تصویری هم که رویت می شود تصویر هلال ماه نیست بلکه تصویر بزرگنمایی شده هلال ما است. درست شبیه ماجرای بزرگ کردن صدای زیر لبی. بدیهی است که اگر بزرگنمایی ملاک بود، می شد گفت همه شیرهای خوراکی موجود در بازار نجس هستند چون همه زیر میکرسکوپ دارای قطرات خون هستند و یا می شود گفت چون ذرات کوچک و میکرسکوپی عین نجاست همیشه باقی می مانند امکان تطهیر هیچ جسم متنجسی وجود ندارد. 2- در صورتی که بپذیریم ابزار نجومی و بزرگنمایی آن ملاک است باید پرسید با چقدر بزرگنمایی؟ چشم انسان توان دید محدودی دارد. حالا آنکه توان بزرگنمایی تلسکوپ ها نامحدود است. چه بسا هلال با تلسکوپهای کوچک دیده نشود ولی با تلسکوپهای بزرگ قابل دیدن باشد. اصلا تلسکوپهای بزرگی در جهان هستند با قطر پنج متر و بیشتر که می توانند ساعاتی بعد از تولد ماه اولین هلال نازک آن را نشان دهند که با تلسکوپهای رایج در ایران مطلقا قابل دیدن نیست. اگر قرار باشد امکان رویت را ملاک قرار دهیم باید بنا را بر تولد ماه بگذاریم چرا که این تلسکوپهای بسیار بزرگ قادر هستند بر رویت اولین هلال بعد از تولد ماه. در حالی که به گمان نگارنده بعید است مقصود شارع از استهلال رعایت اینهمه تکلف باشد
  • ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    0 0
    خدا رو شکر 4 روز تعطیلی
  • ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    0 0
    حیف شد
  • ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    0 0
    یکی بیاد برای من توضیح بده تو این دوره و زمونه که بصورت دقیق میشه این ماه جدید مشخص کرد رویت هلال چه ضرورتی داره ؟ ما مسلمانان که همیشه برعکس مسیحیان از پیشرفت علم استقبال کردیم و اختر شناسان قهاری بودیم چرا باید به سبک 1400 سال قبل سرگرم رویت یا عدم رویت هلال ماه شویم ؟
  • ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    0 0
    کلا از لحاظ شرعی و عقلی هر کس ماه رو دید میتونه بخوره
  • علی ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    0 0
    البته خدا حفظشون کنه ها اما من هر وقت موحدنژاد رو می بینم گشنم میشه!!!!
  • ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    0 0
    چطور ترکیه دیده شما ندیدی!!؟؟
  • ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    0 0
    من ایشون رو در جلسه آقای جاودان دیدم کاش سفارش حلال ماه رو به ایشان می کردم
  • ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    0 0
    مگه تو عصر ارتباطات و با وجود تکنولوژی های سطح بالا که حتی می تونه هزارم ثانیه های تبدیل هر ماه را حساب کنه نیاز به دیدن ماه هست؟
  • ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    0 0
    من نمیفهمم چرا تمام کشورهای منطقه دوشنبه رو عید اعلام کردن ولی ایران 3شنبه رو ؟ اکثر مواقع همینطوره... مگه ما چقدر فاصله داریم؟
  • ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    0 0
    با عرض معذرت ایشان در مورد اروپا تقویمی داده اند که با همه مراکز اسلامی و شیعی متفاوت است و این اختلاف بموقع فجر تا دو ساعت می رسد .ایشان شاید در ایران با آزمون و خطا تجربه کسب کرده اند ولی در اروپا در این چند ساله باعث اختلاف و اشتباه گشته اند.
  • علی اقا ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    0 0
    باید 90 روز روزه بگیری
  • دیوونه ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    حیف نشد فردا عیده پنج روز تعطیلی
  • ناشناس ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    چطور یک روز خدا برای گروهی از مردم حرام است روزه بگیرند و برای گروهی دیگر واجب؟
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    چرا نظر منو درباره عدم ضرورت رویت با چشم هلال را منتشر نمیکنید ؟ مثلا تو قرن 21 هستیم ها .
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    در این مورد تجهیزات و دوربین امکان خیانت داره اما چشم هرگز. چشم خیانت نمیکنه
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    پسرم. الان در قرن 21 هستیم. پس نباید شما نان بخوری نان برای هزار سال پیش بود.
  • ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    راست میگه دیگه. اقا از این به بعد هرکس ماه رو ندید هم میتونه روزه اش رو بخوره
  • ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    مسئله پیشرفت و مسابقه دیدن حلال ماه نیست عزیز من مسئاله اینه که در اسلام گفته شده باید با چشم رویت را دید
  • ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    میدونی ترکیه کجاست ؟ یه نگاه کن ببین افقش کجاست...
  • ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    بله نیاز به دیدن حلال ماه است. به لحاظ شرعی برای عید فطر میبایست حلال ماه را با چشم ببینند.
  • ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    عزیزم افق ها فرق میکنه فاصله ها رو تو نقشه نکنه با دست اندازه میگیری ؟
  • حسین ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    چشم بسته غیب می گه خوب اگه دوشنبه عید نباشه معلومه که سه شنبه عیده دیگه
  • مهدی ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    استهلال خودش یک صفایی دارد که در تعلیمات دینی بر آن تاکید نیز شده است. اگر غیر این بود نیازی نبود اصلا از ماه استفاده شود و دین می توانست مثلا هر 30 روز یا 29 روز را یک دوره حساب کند و اینقدر دردسر نداشته باشیم. ولی می بینیم شارع مقدس علاوه بر اینکه بر رویت تاکید کرده این رویت را هم بسیار حساس نموده بصورتی که وظیفه شخص بین واجب و حرام قرار می گیرد. ولی متاسفانه در زمان ما آنقدر از تعلیمات دین فاصله گرفته ایم که بعضی می گویند اصلا مبنا را علم نجوم قرار بدهیم! اگر این کار را انجام بدهیم که نقض غرض می شود. مبنای عید بودن در دین ما رویت هلال است. آن هم نه توسط فرد خاصی یا افراد خاص. بلکه همه باید اهتمام کنند تا هلال را ببینند و این خودش وضعیت همدلی و اتحاد را در مسلمانان ایجاد می کند برخلاف وضعیت فعلی که اعلام عید از سوی نهادهای خاص و فتاوی متفاوت باعث ایجاد تفرقه شده است. کاش استهلال به همان وضعیت زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله برگردد و واقعا همه در لذت مشاهده قدرت های پروردگار و بر اساس آن اعلام عید مشارکت داشته باشند. از عامی ترین فرد گرفته تا دانشمند ترین فرد و خود این باعث کم شدن فاصله طبقاتی خواهد شد. چرا که قدرت مند ترین افراد و ثروت مند ترین افراد با توجه به مشاهده و رویت ضعیف ترین افراد از نظر جایگاه اجتماعی مجبورند وظایف شرعی خود را انجام بدهند.
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    عربتان از روی چشم کور مفتیهایش ماه را می بیند و بقیه هم از آنها تبعیت می کنند.
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    عجب دانشمندی هستی تو!!! این که دیگه مثل روز روشنه!!! کی دیدی ماه رمضان 31 روزه بشه آی کیو که میگی به احتمال زیاد فردا عید؟!!!
  • مهدی ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    استهلال خودش یک صفایی دارد که در تعلیمات دینی بر آن تاکید نیز شده است. اگر غیر این بود نیازی نبود اصلا از ماه استفاده شود و دین می توانست مثلا هر 30 روز یا 29 روز را یک دوره حساب کند و اینقدر دردسر نداشته باشیم. ولی می بینیم شارع مقدس علاوه بر اینکه بر رویت تاکید کرده این رویت را هم بسیار حساس نموده بصورتی که وظیفه شخص بین واجب و حرام قرار می گیرد. ولی متاسفانه در زمان ما آنقدر از تعلیمات دین فاصله گرفته ایم که بعضی می گویند اصلا مبنا را علم نجوم قرار بدهیم! اگر این کار را انجام بدهیم که نقض غرض می شود. مبنای عید بودن در دین ما رویت هلال است. آن هم نه توسط فرد خاصی یا افراد خاص. بلکه همه باید اهتمام کنند تا هلال را ببینند و این خودش وضعیت همدلی و اتحاد را در مسلمانان ایجاد می کند برخلاف وضعیت فعلی که اعلام عید از سوی نهادهای خاص و فتاوی متفاوت باعث ایجاد تفرقه شده است. کاش استهلال به همان وضعیت زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله برگردد و واقعا همه در لذت مشاهده قدرت های پروردگار و بر اساس آن اعلام عید مشارکت داشته باشند. از عامی ترین فرد گرفته تا دانشمند ترین فرد و خود این باعث کم شدن فاصله طبقاتی خواهد شد. چرا که قدرت مند ترین افراد و ثروت مند ترین افراد با توجه به مشاهده و رویت ضعیف ترین افراد از نظر جایگاه اجتماعی مجبورند وظایف شرعی خود را انجام بدهند.
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    جدی سه شنبه عیده از کجا فهمیدید
  • ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    ناشناس عزیز ۱۲:۱۷ پس فرق شیعه پویا و همگام با مقتضیات زمان با سایرین چی هستش ؟ انتظار داشتی مثلا 1400 سال پیش بگن از طریق محاسبات کامپیوتری هم میشه شروع ماه جدید مشخص کرد !؟ خب الان علم پیشرفت کرده و مهم فهمیدن شروع ماهه که براحتی حتی بدون نگاه به آسمان میسره .
  • ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    متاسفم که با مغلطه میخواید جواب منو بدید . ما باید از پیشرفت های علمی روز بهره مند شویم . شمایی که مثال از خوردن نان میزنید من هم میتونم در مقابل بگم ماشین سوار نشو و با خر و الاغ برید سفر . در ضمن اصلا 1400 سال پیش اینترنت نبوده پس پیامتو بده به پیک برام بیاره !
  • ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    اونا مبناشون دیدن نیست. تولد ماهه
  • ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    از این به بعد از ماشین حساب استفاده نکنید از انگشتانتان برای شمردن استفاده کنید !
  • هبوط آدم ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    شما اصلا فکر کردین که اونا از چند روز قبل چه جوری اعلام عید می کنن؟ معیار اعلام عید اونا با ما کاملا فرق می کنه
  • کاوه ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    ترکیه بره به جهنم...اکثر جنایات منطقه یه دلیلش ترکیه نکبته...اونا میخوان زودتر بخورن گشنه نمونن از تنبلی و بی شرفیشونه
  • مهران ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    یه ذره تحقیق و مطالعه کنی میفهمی چطور
  • ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    مغلطه ای در کار نیست اگر هم هست سخن شما مغلطه است . شما و برخی همفکران شما هرچه را ناپسند دل خود میپندارند از قرن 21 و به روز شدن و امروزی بودن مایه میذران که خود مغلطه بزرگی ذاست
  • ممد بی سوات ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    الان قرن 21 است نباید از روشهای درمان قدیم استفاده کرد!! اما میدانیم که خیلی از روشهای درمانی قدیم بسیار مفدی است و امروز به کار میاد
  • ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    قرن 2 است نباید با حجاب باشیم مگه نه
  • ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    قرآن برای 1438 سال پیش است. احکامش تا سال آخر زندگی بشر اعتبار دارد
  • ناشناس ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    فقط در مورد هلال ماه شوال این همه حساسیت هست وگرنه باید در مناسبتهای دیگر ماههای قمری هم باید اختلاف باشد درحالیکه مثلا در پایان روز عید قربان که یکی از روزهای ماه قمری است اخبار اعلام می کند که مردم در اروپا ، آسیا ، افریقا و... عید را جشن گرفتند یا روز عاشورا و ... شاید بگویید اینها اول ماه نیستند درجواب باید گفت حتما روز اول ماه برای این مناطق یکی بوده که روز دهم یکی است ااعلام عید نباید با توجه به محدوده جغرافیای امروزی باشد
  • ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    من ناشناس اول هستم . مخالفان گرامی چرا بحث ابزار با احکام قرآن قاطی میکنید ؟
  • ناشناس ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
    0 0
    ببینید در بعضی احکام و دستورات خداوند نمی توانیم دلیل بیاوریم و چون ما اسلام را راه نجات خود می دانیم پس بدان دستورات عمل می کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس