سرتیپ دوم رمضانی گفت: ماموریت "بغداد" یک ماموریت ویژه استراتژیک و راهبردی بود و مانند بمباران‌های عادی نبود، به همین خاطر این عملیات، خاص‌ترین عملیات نیروی هوایی بود.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - "عباس دوران در تاریخ 20/7/1329در شهرستان شیراز متولد و از خلبانان نیروی هوایی ایران بود که در ماه‌های آغازین جنگ ایران و عراق نقش مهمی در بمباران اهداف دشمن عراقی ایفا کرد؛ خلبان عباس دوران در دو سال اول جنگ بیش از ۱۲۰ عملیات و پرواز برون مرزی داشت و با شروع جنگ ایران و عراق، او در پست افسر خلبان شکاری و معاونت عملیات فرماندهی پایگاه سوم شکاری که در آغاز جنگ به پایگاه هوایی شهید نوژه نامیده شده بود، مشغول خدمت و پس از مدتی، برای ادامه پروازهای جنگی به پایگاه ششم شکاری بوشهر منتقل شد. عباس دوران در ۷ آذر ۱۳۵۹ و در جریان جنگ ایران و عراق، اسکله الامیه و البکر را غرق کرد و در عملیات فتح‌المبین نیز بسیار موفق عمل کرد. عباس دوران در عملیات بغداد به شهادت رسید."

امیر سرتیپ دوم بازنشسته رضا رمضانی از پیشکسوتان نهاجا در گفتگو با خبرنگار «نسیم» در تشریح عملیات بغداد که شهید دوران یکی از خلبانان بوده و در همان عملیات نیز شهید شده است، اظهارداشت: ماموریت شهید دوران یک ماموریت ویژه استراتژیک و راهبردی بود و همانند بمباران‌های عادی نبوده است؛ سال 1361 ایران بزرگترین پیروزی‌ها را در دفاع مقدس رقم زد از جمله عملیات فتح المبین و عملیات بیت المقدس. در عملیات فتح المبین منطقه کاملا پاک سازی و عراقی‌ها تا مرز عقب رانده می‌شوند و در عملیات بیت المقدس که یک ماه بعد از فتح المبین بود در چندین مرحله انجام  و شروع چنین عملیاتی برای رزمندگان اسلام بسیار زحمت داشته است.

وی به اهداف عراق برای حمله به ایران اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف عراق جدا سازی خوزستان بود تا بدین طریق بتواند در آنجا یک دولت دست نشانده به دلیل تنگناهای ژئوپلیتیکی و عدم دسترسی به دریا، برای خودش بر روی کار بیاورد و هدف دوم اشغال و نگه داشتن این دولت برای خودش تا سر میز مذاکره و ساقط کردن نظام جمهوری اسلامی ایران بود.

رمضانی ادامه داد: عراق درشرایطی که دید خرمشهر را از دست داده و درمورد خوزستان نیز به هدفش نرسیده است تصمیم گرفت از جنبه سیاسی وارد عمل و کنفرانس‌های غیرمتعهدها را در بغداد تشکیل دهد که با حمایت‌های سیاسی از سوی دیگر کشورها برنامه ریزی کرده بود ودر آن دوران علی اکبر ولایتی به رییس جمهور نامه‌ای را ارسال می‌کنند که قید شده بوده نمایندگان عراق در سازمان ملل در حال دعوت ازاعضای غیر متعدها جهت فرستادن نماینده برای امور تشریفات و حفاظت هستند.

وی با بیان اینکه تنها یک دام نظامی می‌توانست کنفرانس غیر متعدها را لغو کند و بعد سیاسی کاری را پیش نمی‌برد، اظهارکرد: لغو کنفرانس غیر متعدها تنها از طریق نا امن کردن بغداد ممکن بود و چونکه از طریق زمینی این کار صورت نمی‌گرفت در نتیجه نیروی هوایی ارتش این ماموریت، یعنی نا امن کردن فضای بغداد را برعهده گرفت.

این کهنه سرباز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه برای انجام ماموریت بغداد، نیروی هوایی دارای کمیته طرح بود که در پی آن با برنامه ریزی و تصمیم گیری به این نتیجه می‌رسند که حداقل سه فروند هواپیما باید این ماموریت را انجام دهند، افزود: این ماموریت جنبه نظامی داشت یعنی اول باید هدف توجیه می‌شد و بعد باید جنبه اقتصادی نظامی داشت یعنی جاهایی که عراق در خاک ما زده بود باید مقابله به مثل می‌کردیم و هدف سوم اینکه باید این ماموریت ماندگاری داشته باشد یعنی زمانی صورت بگیرد که خبرنگاران ببیندد و بتوانند به تصویر بکشند.
 
وی بیان کرد: نیروی هوایی ایران  پالایشگاه الدوره در بغداد را با یک دسته پرواز سه فروندی به همراه بهترین خلبانان یعنی محمود اسکندری با ناصر باقری، خسرو شاهی با اکبرتوانگریان ومنصور کاظمیان با عباس دوران انتخاب می‌کنند؛ برنامه ریزی‌ها صورت می‌گیرد که به بهترین نحو وارد حریم بغداد شوند و از روی شهر عبور و پالایشگاه الدوره را مورد هدف قرار دهند و دوباره بازگردند که در رفت و آمدها صدای هواپیما بپیچد و مشخص شود که حریم شکسته شده است.
رمضانی با بیان اینکه هنگام بلند شدن یکی از دسته‌های پروازی (اکبرتوانگریان و خسروشاهی) به دلیل عیب فنی نمی‌تواند بلند شود و دو هواپیمای دیگر به مسیر خودشان ادامه می‌دهند، گفت: زمانیکه هواپیمای محمود اسکندری و ناصر باقری باز می‌گردد بی نهایت تیر به بدنه هواپیما اصابت کرده بود و اگر کسی غیراز محمود اسکندری خلبان آن هواپیما بود قطعا وارد خاک ایران نمی‌شد واین خود   سندی است برای اینکه نشان دهد این ماموریت تا چه اندازه مشکل و تنها ماموریتی بوده که باهدف استشهادی انجام شده است.

این پیشکسوت نیروی هوایی خاطرنشان کرد: وقتی پالایشگاه الدوره را می‌زنند و برمی‌گردند، هواپیما آتیش می‌گیرد و باید آن را ترک می‌کردند که یگ گفتمانی بین خلبان کابین جلو و عقب انجام می‌شود و خلبان دو یعنی کاظمیان با چتر نجات به بیرون می‌پرد و عباس دوران با صرف نظر کردن از خروج اضطراری، در آتش سوخته و به شهادت می‌رسند.

وی در ادامه به خصصیات اخلاقی شهید دوران اشاره کرد و گفت: شجاعت، قابلیت و توانمندی این شهید بزرگوار زبانزد بوده و در آن مقطع دارای بالاترین ماموریت‌های جنگی بودند تا جاییکه ایشان را از پروازمنع می‌کنند صرفا به پرواز و مقابله با دشمن می اندیشید و بیشتر از آنکه صحبت کند عمل می‌نمود؛ شهید دوران در ظاهر یک نظامی ساکت، آرام و درون گرا بود و از جمله شهدایی بود که صدام  برای سرش جایزه تعیین کرده بودگذاشته بودند.

این پیشکسوت نهاجا گفت: شهید دوران بدون پذیرش هر نوع مسئولیتی در عملیات‌های متعدد هوا به دریا هوا به زمین و هوا به هوا از ابتدای جنگ تحمیلی شرکت فعال داشته و بالا ترین رکورد پروازهای عملیاتی را ظرف یک سال و نیم از عمر خدمتی‌اش در جنگ به ثبت رسانیده است.
رمضانی به محل های خدمت شهید دوران اشاره کرد و افزود: افسر خلبان شکاری کابین عقب اف4با درجه ستوان دومی در تاریخ 6/6/1351 و سپس منتقل به پایگاه یکم شکاری جهت آموزش کابین جلویی با درجه ستوان یکمی در تاریخ1/7/1353 و افسر خلبان شکاری تاکتیکی گروه دوم شکاری گردان 33با درجه ستوان یکمی، معلم خلبان شکاری تاکتیکی گروه دوم گردان 31 شکاری با در جه ستوانی در تاریخ 1/5/1357بود.
منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۸
    0 0
    روحت شاد قهرمان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس