تیجه تجسس اولیه پلیس نشان می‌دهد که هریس پیش از این در اینترنت تحقیق کرده که یک کودک در چه دمایی ممکن است داخل خودرو بمیرد. همچنین بر اساس تحقیقات، گفته شده که هریس در هفته‌های پیش از مرگ کودک از سایت‌هایی که حامی نداشتن فرزند هستند، بازدید می‌کرده و همین‌طور در اینترنت عبارت چگونه در زندان دوام بیاورید را جست‌و‌جو کرده است.

گروه جنگ نرم مشرق- در هفته گذشته خبری شوکه کننده منتشر شد و بازتابی جهانی یافت. پدري آمريكايي با رها كردن فرزندش در خودرو زير آفتاب داغ او را به كشتن داد. جنبه تلخ قصه "عمدي" بودن اين تصميم پدر اعلام شد. يك پدر عامدانه فرزند خود را مي كشد. اين خبر حتي در فرهنگ خشن آمريكايي هم تكان دهنده است. اما نكته ي عجيبي در پس اين خبر نهفته است.

پدر آمریکایی و نظارت آمریکایی

پليس چگونه "تعمدي بودن" اين اقدام را متوجه شده است و چگونه نيت او را كشف كرده است؟

«فیل استودارد»، کارآگاه منطقه «کاب» در شمال ایالت جورجیا گفت: هریس مدتی از وب‌سایت‌های مخالف داشتن فرزند بازدید می‌کرده است.

دليل اصلي در اين باره اطلاعاتي است كه پدر قبل از اين اقدام دهشتناك در اينترنت جستجو كرده است.

به گزارش بی‌بی‌سی‌، نتیجه تجسس اولیه پلیس نشان می‌دهد که هریس پیش از این در اینترنت تحقیق کرده که یک کودک در چه دمایی ممکن است داخل خودرو بمیرد. همچنین بر اساس تحقیقات، گفته شده که هریس در هفته‌های پیش از مرگ کودک از سایت‌هایی که حامی نداشتن فرزند هستند، بازدید می‌کرده و همین‌طور در اینترنت عبارت چگونه در زندان دوام بیاورید را جست‌و‌جو کرده است.

اما اين ماجراي تلخ نكات مهمي را برملا مي كند:

· سابقه شما موجود است!

این اتفاق تصدیقی است بر گفته های ادوارد اسنودن. گوگل، ياهو و ... شما را تحت نظر دارند. تمام واژه‌هايي كه جستجو كرده‌ايد موجود است. ايميل‌ها، نظرات، پسندها و دنبال كردن‌ها موجود است.

· همه افراد تحت نظر‌ند.

استثنايي نيست. آمريكايي بودن چيزي را عوض نمي‌كند. حتي عادي بودن هم دليل کافی نيست. بسياري تصور مي‌كنند شنود مخصوص غيرآمريكاييان است، اما اين واقعه به خوبي مشخص مي‌كند استثنايي وجود ندارد. يك فرد عادي و معمولي بودن هم مانعي براي نظارت بر شما نيست. اطلاعات جمع‌آوري مي‌شود و در زمانش استفاده مي‌شود.

· اطلاعات پاك نمي‌شوند.

نكته مهم ديگر حفظ اطلاعات است. به نحوي كه حتي پس از گذشت زمان نيز قابل دسترسي است. حجم دستگاه ها و حافظه‌هاي پشتيبان‌گيري چه اندازه است؟ كجاست؟ و چگونه پردازش مي شود؟ مشخص نيست، اما مهم آن است كه اطلاعات حفظ مي‌شود!

· اطلاعات مختلف موجود است.

موجود بودن جستجوها، بازديدها و ساير تحركات در اين پرونده حاكي از وجود "انواع" اطلاعات است. اطلاعاتي كه با گسترش تلفن‌هاي همراه غني‌تر هم خواهد شد. موقعيت مكاني، وضعيت فيزيكي، وضعيت روحي، تصوير و صدا هم اضافه مي‌شوند.

· آيا تنها براي قاتلان استفاده مي‌شود؟!

اين سوال مهم پاسخ پنهاني ندارد. واضح است كه اين بانك اطلاعاتي گسترده، به روز و متنوع مي‌تواند مانند مشاوري بي‌نظير براي هر تصميم‌گيري عمل كند. از تصميمات سياسي مانند انتخابات و افكار سنجي گرفته تا تصميمات اجتماعي مانند سرگرمي‌ها و حتي تصميمات نظامي مانند حمله و اشغال. چرا بايد دولتي مانند دولت آمريكا با سوابق آشكار استعمار، كودتا، جنگ، سلطه و قتل عام هسته‌اي از چنين قدرتي با بزرگواري چشم پوشي كند؟

- محمد رحمانی

خبرنگار افتخاری جنگ نرم شوید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس