در تازه ترین رده بندی فدراسیون جهانی والیبال، تیم ملی والیبال کشورمان علی رغم قرار گرفتن در رده چهارم لیگ جهانی والیبال، با یک پله صعود در جایگاه یازده جهان ایستاد.

به گزارش مشرق، پس از پایان مسابقات لیگ جهانی 2014 و قرار گرفتن تیم ملی کشورمان در جمع چهار تیم برتر این رقابت، FIVB تازه ترین رده بندی تیم های ملی والیبال دنیا را اعلام کرد که بر اساس آن، تیم ملی کشورمان با 98 امتیاز با یک پله صعود بالاتر از دیگر تیم های آسیایی در رده یازدهم ایستاد.

رنکینگ والیبال ایران پس از لیگ جهانیرده بندی 20 تیم برتر به قرار زیر است:
1- برزیل
2- روسیه
3- ایتالیا
4- امریکا
5- لهستان
6- صربستان
7- کوبا
8- بلغارستان
9- آرژانتین
10- آلمان
11- ایران
12- استرالیا
13- فرانسه
14- تونس
15- کانادا
16- ژاپن
17- مصر
18- چک
19- چین
20- کره جنوبی

اما شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چرا جایگاه ایران پائین تر از بسیاری از تیم‌هایی است که بارها آن ها را شکست داده است؟ با خواندن گزارش زیر پاسخ سوال خود را در می یابید:

*تیم ها چگونه امتیاز می‌گیرند؟

به گزارش مشرق، در رده بندی فدراسیون جهانی والیبال بر خلاف بسیاری از رشته های توپی، پیروزی در یک دیدار خاص امتیازی ندارد، یعنی علاوه بر این که بازی های دوستانه هیچ تاثیری در افزایش رنکینگ ندارد، بلکه پیروزی در یک دیدار رسمی نیز امتیازی برای تیم برنده ندارد. به این معنی که یک تیم حتی اگر در لیگ جهانی، المپیک، جام جهانی یا سایر رویدادهای معتبر و رسمی این رشته مقابل حریف به برتری برسد امتیازی کسب نمی کند و در پایان مسابقات رده بندی این تیم‌ها هستند که باعث صعود در رنکینگ خواهد شد.

البته این به این معنی نیست که به دست آوردن پیروزی در لیگ جهانی بی‌تاثیر است، چرا که رتبه نهایی تیم ها در نهایت به تعداد برد و باخت‌های آنها بستگی دارد، اما این که صرفا پیروزی در یک مسابقه خاص امتیازی داشته باشد، این گونه نیست (برخلاف فوتبال).

*کدام تورنمنت‌ها در رنکینگ تاثیرگذارند؟

در طول یک سال تورنمت‌های زیادی در سطح دنیا برگزار می‌شوند، اما حتی تعدادی از آنهایی که از سوی FIVB رسمیت دارند، در رده بندی جهانی بی‌تاثیرند. مثلا رقابت‌های جام بین قاره‌ای چندی پیش با حضور شش تیم در ژاپن برگزار شد و ایران با 3 پیروزی مقابل ایتالیا، آمریکا و ژاپن و دو شکست مقابل روسیه و برزیل چهارم شد، اما در این تورنمنت هیچ امتیازی به حساب ایران (و نه هیچ تیم دیگری) واریز نشد. در ادامه تورنمنت‌های معتبر FIVB از نظر تاثیر بر امتیاز بندی تیم‌ها را بررسی خواهیم کرد.

1- المپیک: معتبرترین رقابت والیبال از نظر اعتباری شاید لیگ جهانی باشد، اما بیشترین امتیاز به قهرمان المپیک داده می‌شود. رقابت‌های المپیک به دلیل این که زیرنظر IOC برگزار می‌شود فرمت یکسانی دارد و تعداد تیم ها و نحوه برگزاری آن به ندرت تغییر می کند. تیم قهرمان المپیک 100 امتیاز به دست می آورد (بیشتر از کل امتیازات فعلی ایران!). تیم های دوم، سوم و چهارم نیز 90، 80 و 70 امتیاز کسب می کنند، اما چون رقابت‌ها به شکل حذفی است، چهار تیمی که در مرحله یک چهارم نهایی حذف شده‌اند همگی پنجم به شمار می‌روند و 50 امتیاز کسب می‌کنند. تیم هایی که نتوانسته به المپیک راه پیدا کنند اما در مراحل پلی آف حضور داشته‌اند نیز امتیازی هر چند بسیار اندک کسب می کنند.

2- قهرمانی جهان: این رقابت ها هر چهار سال یک بار با حضور 24 تیم برگزار می شود و چهار تیم برتر همانند المپیک 100 ، 90، 80 و 70 امتیاز کسب می کنند، اما نحوه امتیازدهی به تیم‌های بعدی با المپیک فرق می کند.

3- جام جهانی: این رویداد نیز همانند دو تورنمنت قبلی هر چهار سال یک بار برگزار می شود و از نظر امتیازی ارزش مشابهی با المپیک دارد. با این تفاوت که امتیاز تیم های پنجم تا هشتم با هم فرق دارد و چهار تیم نهم تا دوازدهم هستند که مشترکاً 5 امتیاز کسب می‌کنند.

4- لیگ جهانی: این رویداد شاید از نظر اعتبار در سطح بالایی قرار داشته باشد، اما به نسبت سه تورنمنت قبلی ارزش کمتری دارد و تیم قهرمان 50 امتیاز می گیرد که به نظر منطقی نیز می رسد. چرا که سطح کیفی رقابت های لیگ جهانی در دو سال اخیر با توجه به زیاد شدن تیم ها کاسته شده است. ضمن این که در مرحله فینال رقابت ها تیم میزبان حضور دارد؛ تیمی که شاید از نظر فنی لیاقتش را نداشته باشد. همچنین فرمت خاص رقابت‌ها که این سالها زیاد دستخوش تغییر شده می‌تواند شرایطی را رقم بزند که مانند آخرین سال برگزاری رقابت ها تیمی مانند استرالیا از دسته پایین تر در فینال حضور داشته باشد و در پایان امتیازات زیادی کسب کند.

5- رقابت‌های قاره‌ای: کم ارزش‌ترین رقابت‌ها از نظر FIVB رقابت های قاره ای است که تیم قهرمان تنها 30 امتیاز کسب می کند.

جدول امتیاز بندی تیم‌ها در تورنمنت‌ها بر حسب مقام 

رنکینگ والیبال ایران پس از لیگ جهانی

*اهمیت زمانی تورنمنت‌ها

به گزارش مشرق، علاوه برجنبه امتیازی فاصله برگزاری مسابقات نیز اهمیت دارد. باید به این نکته توجه کرد که امتیازاتی که FIVB به تیم‌ها پس از به دست آوردن عنوان می‌دهد تا دوره بعدی که آن رقابت ها برگزار شود، پابرجاست. یعنی تیمی که مثلا در جام جهانی قهرمان می شود تا 4 سال بعد 100 امتیاز را در اندوخته اش حفظ می کند و حتی اگر در طول چهارسال آینده افت شدیدی داشته باشد تا زمانی که دوره بعدی جام جهانی برگزار نشده این صد امتیاز محسوب خواهد شد.

در سوی مقابل رقابت های لیگ جهانی هر ساله برگزار می شود و بدیهی است که امتیازی که تیم ها در این تورنمت به دست می آورند تنها یک سال پایدار است و با برگزاری دوره بعدی امتیازهای سال قبل پاک می شود. رقابت های قاره ای نیز هر دو سال یک بار برگزار می شود.

با توجه به موارد ذکر شده، شاید بهتر بتوان سیاست کشورهای صاحب قدرت والیبال را درک کرد. تیم های صاحب نام والیبال جهان شاید بر مبنای همین سیستم امتیازدهی باشد، که بعد از رقابت‌هایی مانند المپیک یا جام جهانی دست به جوانگرایی می‌زنند. چرا که می‌دانند باید با بهترین تیم خود در این رویدادهایی که چهارسال یک بار برگزار می شود حضور یابند. آنها به خوبی می دانند که تیم جوان ممکن است در لیگ جهانی نتیجه نگیرد، اما این نتیجه نگرفتن به راحتی سال بعد قابل جبران است، در حالی که اثر نتیجه ضعیف در رویدادی مانند المپیک تا 4 سال باقی خواهد ماند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • بردیا ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    1 0
    ممنون از توضیح کامل و جامع شما. فرق یک رسانه که به مخاطبش احترام میزاره با بقیه که فقط خبر را منعکس مس کنند در این موارد است. مشرق واقعا میگم تو ورزشی کارت بیسته. 20
  • ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    1 0
    با این بازیای آخر بدتر از اینا هم هستیم ..
  • کهکشانی ها ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    0 0
    به نظر من سیستم امتیازدهی در رنکینگ فوتبال خیلی موثرتره...مثلا یه تیم لایقی مث کلمبیا نگاه چه قدر خوب رشد کرد تو رنکینگ...ولی مال والیبال واقعا مسخره است
  • shadman ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    0 0
    خپس با این تفاصیل ما چون چهارم شدیم 35 امتیاز کسب میکنیم
  • يه كسي ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    0 0
    دوست عزيز هر كدوم يه خوبي داره مثلا تو واليبال اگه جونگرايي كني به خاطر امتيازاتي كه با تيم قبليت گرفتي از اعتبار تيم كم نميشه بر عكس فوتبال و تا دوره بعد اون تورنمنت امتيازي كه گرفتي پا برجا ميمونه ولي از يه ديدگاه ديگه حرف شما هم صحيح. البته يه بدي هم اين جور امتياز دهي داره وقتي يه تيم مثلا تو المپيك قهرمان ميشه. امتيازش پا برجا ميمونه درست ولي با شروع شدن دوره بعدي اون امتياز پاك ميشه و طبق رتبه جديدي كه تو اون تورنمنت مي گيري دوباره بهت امتياز ميدن بر عكس فوتبال.
  • عباس ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    0 0
    رنکینگ باید قدرت فعلی و در حال حاضر یک تیم رو نشون بده. و اگه اینطور باشه واقعی تر به نظر میرسه. انصافا لهستان و بلغارستان و کوبا باید بعد از ایران قرار میگرفتن.
  • sadaf ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    0 0
    همینکه تووالیبال جای داریم کافیه
  • ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    0 0
    یه چیزی بد جوری حالمو گرفت . اونم حضور یکی از بازیکن ها توی زمین بود که فقط در دیدارهای ایتالیا و روسیه به میدان اومد و کواچ اونو نگه داشت تا ایرانو داغون کنه . اسمشو نمیارم اما حیف نبود میرزاجانپور بره بیرون و شهرام محمودی هم آسیب ببینه تا این آقا بیاد توی زمین و سومی لیگ جهانی فاتحه .
  • ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
    0 0
    ناشناس23:59 یه دفعه میگفتی اون فرد عبادی پوره دیگه. آره اتفاقا منم بات هم عقیدم، این عبادی پور بد جوری رو اعصابمه.بابا بندازنش بیرون دیگه.
  • حمید ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
    0 1
    اتفاقا همین جای جدول اشتباهه چون ایران 40 امتیاز گرفته و ایتالیا 42 امتیاز
  • محدثه ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
    0 0
    چرا یه جوونی که بازی اول ملی شه رو با بازیکنایی که چند ساله تو تیم ملی ان و یکسالم تو لیگ جهانی و بازی های قاره ای بودن مقایسه میکنید ..مگه موسوی و معروف از اول اینی بودن که میبینیم
  • ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
    0 0
    پس با این حساب بیخود بازیکنانمون برای این مسابقات زحمت کشیدند چون خود فدراسیون جهانی هم برای این مسابقات تره خورد نمیکنه
  • نفس ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
    0 0
    سلام.اگه بگید درسته که المپیک یک ماه و نیم دیگه شروع میشه؟؟؟دقیقا کی هست و آیا پخش زنده میشه؟ایرانم حضور داره دیگه؟؟؟و اینکه امریکا واسه اردو و بازی تدارکاتی میاد ایران راسته؟؟در ضمن مرسی از اطلاعات جامع و مفیدتون
  • ضشظطسصثیزربقفلذداغ ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
    0 0
    عبادی پور باعث باخت های ایران بود در حد تیم ایران نیست اینقدر بد بازی کرد که صدای کرده در آمد که چرا تعویضش نمیکنه کاش با یک نفر کمتر بازی می کردیم نه اینکه عبادی پور زمین باشه
  • ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
    0 0
    م..... ع.....
  • ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
    0 0
    نمیدونم چرا این بشر نچسبه حتی اگه امتیاز هم بگیره اصلا" به چشم نمیاد اصلا" نمیتونم نظر مثبتی روی اون و علیزاده داشته باشم
  • milad ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
    0 0
    ممنون از اطلاعات کاملتون
  • ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
    0 0
    دقیقا با حرفت کاملا موافقم رسما گند زده به تیم این آقای عبادی پور
  • ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
    0 0
    موافقم بنظرم عبادی پور در حد ذخیره تیم ملی هم نیست. یه امتیازم که میرفت بگیره یا پاش رو خط بود با خطای توز بابا این بچه س، هنوز در حد تیم ملی نیست شاید تمرین کنه دو سه سال دیگه بتونه بیاد تیم ملی، اما الان واقعا نقطه ضعفه واسه تیم
  • ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
    0 0
    یه سوال.اگه کشوری توفوتبال نتایج خوب بدست بیاره تورنکینگ والیبال تاثیرمیگذاره؟خخخخخخخخخخخ
  • محسن ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
    0 0
    به شدت با تو موافقم! واقعا رو اعصاب بود!
  • نیکتا ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
    0 0
    شاید یادتون نیاد ولی سالیان نه چندان دور همین موسوی، وسط اعصاب همه بازی می کرد اما الان ببینیدش!
  • عسل ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
    0 0
    بابا انصافم خوب چیزیه. چرا امیدهای سالهای بعد رو این طور تخریب می کنید؟
  • مصطفی ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 1
    بنظرم تا یک دو سال بعد عبادی پور یکی از ارکان تیم میشه؛ دوستان بهتره منتظر آینده باشیم
  • ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 0
    اين تيم ها اينقدو رو هم ميرينن،ايران اخر ميشه.
  • ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
    0 0
    جدی؟ لهستان قهرمان جهان باید بعد از ایران قرار بگیره؟!!
  • سعید ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
    0 0
    دوستان عزیز از روی احساس حرف نزنید عبادی پور تازه 20 سالشه طبیعیه که یه کم استرس دااشته باشه ولی شما اگه نحوهپریدن ضربه زدن و حرکاتشو دقیق نگاه کنید فوق العاده است تا یکی دو سال اینده فوق ستاره میشه. تو بازیهای اسیایی که استرسش کمتر ه خواهید دید چکار میکنه
  • کوروش ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
    0 0
    اشتباه نکنید عبادی پور یکی از بهترین بازیکنای جوونمونه کواچم اگه اوردش تو برای این بود که میدونه اگه الان بخواد فقط روی بازیکنای باتجربه مانور بده چند سال دیگه بازیکن جوونامون تجربه ندارن و باید به جوونا مثل عبادی پور فرصت داده بشه چه خوب باشن چه بد
  • سیما ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
    0 0
    من نمیدونم چرا همه زورشون به میلاد میرسه . شما با اون چیکار دارید بنده خدا داره بازی شو میکنه . چرا من هر چی بازیشو میبینم هیچ مشکلی نمیبینم؟
  • مهدی ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    دوستان بیاید به این امیدوار باشیم ک با شروع المپیک حتی اگه خدای نکرده آخر بشیم 25 امتیاز به تیم ملی اضافه میشه چون ما تا حالا المپیک نبودیم پس صعود میکنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس