کد خبر 329606
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۹

داور ارزیابی طرح کلان ملی کنترل آلاینده های محیطی از آخرین وضعیت این طرح خبر داد و گفت: با بکارگیری این طرح می توان، به اجرای اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه در ممانعت از ایجاد و ورود آلاینده به مواد غذایی اقدام کرد.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، مدیر ارزیابی طرح کلان ملی مدیریت و سیاستگذاری خطر آلاینده های مواد غذایی و محیط زیست گفت: با بکارگیری این طرح ملی می توانیم آلاینده های مواد غذایی مختلف داخلی و وارداتی چون مواد غذایی خام غذایی را مورد بررسی و پایش قرار دهیم تا با روش های مدیریتی به کنترل و یا کاهش این آلاینده ها در مواد غذایی منجر شود.

وی با بیان اینکه تاکنون این طرح به مرحله اجرایی نرسیده است، اظهار داشت: این طرح به بخش های مختلف هوا، آب، غذا و محیط زیست تقسیم بندی می شود که می توان با بررسی اولیه، آلودگی های موجود در آنها را مشخص و روش هایی برای جلوگیری از انتقال بیماریها به افراد تعیین کرد.

شاهدی تاکید کرد: با اجرای طرح مدیریت و کنترل آلاینده های محیطی در راستای شناسایی منابع آلودگی، پایش، کنترل و رفع آلودگی های محیط زیست قدم بر داشته می شود همچنین در اجرای این سند برنامه های لازم برای تکمیل و بازنگری استانداردها، بخشنامه ها و آئین نامه های مورد نیاز، برای قانونگذاری آلاینده های غذایی و محیطی ارائه می شود.

وی با بیان اینکه ایده این طرح از سوی سازمان غذا و دارو بوده است، ابراز کرد: با بکارگیری این طرح می توان، به اجرای اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه در ممانعت از ایجاد و ورود آلاینده به مواد غذایی اقدام کرد.

شاهدی با اشاره به اینکه هنوز طرح اولیه تعیین آلایندگی های موجود در آب، هوا و محیط زیست به طور کامل تدوین نشده است، یادآورشد: با توجه به گستردگی کار، تنوع و تعداد آلاینده ها، تنوع و تعداد مواد غذایی گوناگون و نیز تنوع و وسعت محیط زیست، ارگان ها و سازمان های مختلفی درگیر خواهند شد تا با استفاده از منابع و پتانسیل موجود برنامه مناسب و کاربردی برای کنترل آلاینده ها و تامین ایمنی مواد غذایی و بهداشت محیط زیست ارائه دهیم.

وی افزود: دانشگاههای علوم پزشکی شهیدبهشتی، تهران، علوم پزشکی تهران، صنعتی شریف و پژوهشکده صنایع غذایی از مجریان این طرح بزرگ هستند.

شاهدی با تاکید بر اینکه برای اجرای این طرح نیازمند زمانبندی درازمدت هستیم، توضیح داد: این طرح تا حد امکان از بروز اختلالات و بیماریهای ناشی از آلاینده ها جلوگیری می کند.

وی خاطرنشان کرد: اجرای این طرح به تولید انواع کیت ها و تجهیزات آزمون های سریع و در نهایت تولید محصول می انجامد و همچنین با تدوین سند ملی منجر به ثبت سند ملی مدیریت، سیاستگذاری و ارزیابی خطر آلاینده های مواد غذایی و محیط زیست می شود.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس