شبکه 2 تلویزیون رژیم صهیونیستی حملات موشکی مقاومت را نمایش پیروزی حماس اعلام کرد.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***

زیباکلام: رهبری نمی‌خواهد به اسم اعتدال نیروهای حزب‌اللهی کنار گذاشته شوند

کیهان نوشت: صادق زیباکلام می‌گوید باتوجه به بیانات رهبری به نظر می‌رسد ایشان از برخی عزل و نصب‌ها در دولت ناراضی است.
وی در مصاحبه با نشریه پنجره و در پاسخ این سؤال که «حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در صحبت‌هایشان شعار اعتدال را مورد تأیید قرار داده‌اند، بنابراین اکنون دولت روحانی مسئولیت سخت‌تری برای اداره امور دولت برعهده خواهد داشت. به نظر شما رئیس‌جمهور ایران پس از این چه رویکردی را باید در پیش بگیرد تا شعار اعتدالش را به آن نقطه مطلوب برساند؟» گفت: من از صحبت رهبری این‌طور برداشت می‌کنم که یک سری از عزل و نصب‌های آقای روحانی مورد تأیید ایشان نیست و به عنوان نیروهای انقلابی، مقام معظم رهبری از برخی عزل و نصب‌ها خیلی استقبال نکردند. بنابراین احتمالا کار برای روحانی در رابطه با عزل و نصب مدیران و مسئولان دشوارتر خواهد شد. رهبری ضمن حمایت از اعتدال حاضر نیستند که نیروهای حزب‌اللهی کنار گذاشته شوند.
وی افزود: این نکته که رهبر فرمودند برداشت من این است که صحبت‌های ایشان به گونه‌ای نبود که بگویند سیاست‌های دولت روحانی را کاملا قبول دارند، بلکه انتقاداتی را به دولت وارد آوردند.
یادآور می‌شود رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان نظام خطاب به رئیس‌جمهور و دولتمردان فرمودند اعتدال شعار خوبی است. ما هم تأیید می‌کنیم اعتدال را. افراط محکوم و بد است. سفارشی که می‌کنیم این است که مراقب باشید جریان‌های مؤمن را با شعار اعتدال کنار نزنند؛ بعضی‌ها این کار را دارند می‌کنند.
ایشان همچنین درباره اقتصاد مقاومتی تصریح کردند: به مسئولین دولت عرض می‌کنم اقتصاد مقاومتی را جدی بگیرید. خب رئیس‌جمهور محترم گفتند، مسئولین دیگر هم کم و بیش اظهار کرده‌اند، گفته‌اند، منتها باید عمل کرد. ولا ممن علی غیرعمل یتکل؛ این‌جور نباشد که به زبان بگوییم، در عمل کند حرکت بکنیم. در اقتصاد مقاومتی تکیه بر تولید داخلی است، بر استحکام بنیه درونی اقتصاد است. رونق اقتصادی هم این است؛ رونق اقتصادی با تولید حاصل می‌شود، با فعال کردن ظرفیت‌های درونی کشور حاصل می‌شود نه با چیز دیگر.
رهبر معظم انقلاب دوشنبه شب نیز در دیدار هیئت دولت فرمودند: خطاها و اشتباهات فرهنگی به راحتی قابل جبران نیست و ضروری است در عرصه فرهنگی سیاست‌های نظام به درستی درک و اعمال شود.


تهران منتظر گزارش فریدون

اعتماد نوشت: مرد كليدي گفت‌وگوهاي وين، ديروز به تهران بازگشته است؛ درست همزمان با بازگشت جان كري به واشنگتن، حسين فريدون، برادر روحاني و دستيار ويژه رياست‌جمهوري ايران احتمالا با يك گزارش درباره مذاكرات هسته‌يي به تهران بازگشته است.

پيش‌تر تيم مذاكره‌كننده ايران در وين درباره حضور فريدون توضيح داده بود: «با توجه به تراكم ديدارها و فشردگي جلسات سياسي و فني هيات ايراني با اعضاي مختلف گروه 1+5 و بالطبع عدم امكان عزيمت و حضور آقاي ظريف به تهران جهت ارائه گزارش به رييس‌جمهوري محترم، بنا به درخواست وي آقاي فريدون جهت حضور در اين دور از مذاكرات به وين سفر كرد تا گزارشي تفصيلي از آنچه در دور اخير مذاكرات روي داده، به اطلاع آقاي دكتر روحاني برساند.» برخي رسانه‌هاي غربي درباره دليل حضور حسين فريدون در مذاكرات هسته‌يي بين ايران و 1+5 نيز گمانه‌زني‌هاي مختلفي مطرح كرده بودند. براي نمونه خبرگزاري بلومبرگ، حضور وي در اين مذاكرات را نشانه‌يي از اهميت توافق براي ايران در اين دور از مذاكرات دانسته بود.

سانسور کلیپ فردوسی‌پوردریوتیوب

روزنامه قدس در ویِژه‌های خود به نقل از جهان نوشت: گزارش ویدیویی فردوسی‌پور از جنایت صهیونیستها در حین برگزاری جام‌جهانی 2014 برزیل از سوی یوتیوب سانسور شد تا کاربران نتوانند این ویدیو را به اشتراک بگذارند.در برنامه «بیست چهارده» گزارشی با صدای عادل فردوسی‌پور درباره‌ جنایت رژیم اشغالگر قدس در غزه همزمان با دیدار برزیل و آلمان در جام جهانی 2014 پخش شد.

تلویزیون اسرائیل: حملات موشکی نمایش پیروزی حماس بود

کیهان نوشت: شبکه 2 تلویزیون رژیم صهیونیستی حملات موشکی مقاومت را نمایش پیروزی حماس اعلام کرد.
این شبکه تلویزیونی گفت: شلیک موشک‌های متعدد به تل‌آویو تصویر پیروزی حماس را به نمایش کشیده است. اقدامی که ارتش‌های عربی هم آن را انجام نداده‌اند.
به گزارش گزارشگر شبکه فرانس 24، موشکباران مبارزان فلسطینی تاثیر روانی زیادی بر روی ساکنان تل‌آویو گذاشته است. ویلی براسیانو گزارش داد: ساکنان تل‌آویو از سال 2012 به طور دائم با ترس و نگرانی زندگی می‌کنند چرا که اولین موشک‌ها و راکت‌ها در این سال به سوی تل‌آویو شلیک شد.
از سوی دیگر گزارش رسانه‌های رژیم صهیونیستی حاکی است از آغاز درگیری بین مقاومت غزه و ارتش رژیم صهیونیستی 690 فروند موشک به اسرائیل شلیک شده است. ارتش رژیم صهیونیستی می‌گوید جنبش جهاد اسلامی فلسطین بیش از 5500 فروند موشک در اختیار دارد.
برخی رسانه‌های صهیونیستی با انتشار گزارشی از توان موشکی نیروهای مقاومت سعی در پوشش غیرواقعی توان دفاعی و پخش اخباری به جهت جلوگیری از برهم ریختن بیشتر شرایط در جامعه صهیونیستی را دارند به همین دلیل روزنامه‌های اسرائیل تعداد و برد موشک‌های مقاومت را به دروغ بسیار اندک نشان می‌دهند. البته جراید اسرائیلی هیچ اشاره‌ای به موشک‌های برد بالا (بیش از 80 کیلومتر) که شهرهای تل‌آویو و الخضیره را مورد هدف قرار دادند نکرده‌اند.
شبکه فرانس 24 در گزارش دیگری اعلام کرد حماس از روی موشک‌های ایران کپی‌برداری کرده و در حال تولید آنها در خاک غزه است.
«نیکلا سایزرز» متخصص علوم نظامی که سال‌هاست بر روی توانایی بازدارندگی اسرائیل تحقیق می‌کند در این باره که آیا حملات هوایی رژیم صهیونیستی به نوار غزه که همچنان ادامه دارد اقدامی بازدارنده است؟، گفت: نباید فراموش کرد که مداخلات اسرائیل در نوار غزه هر دو یا سه سال یک بار انجام می‌شود. تجربه ثابت کرده با وجود این حملات هوایی، فعالان فلسطینی با اقدامات قهری متوقف نمی‌شوند. ورود به منطقه غزه نیز بسیار سخت است.
این کارشناس گفت: حماس اکنون از موشک‌هایی با بردهای متفاوت برخوردار است. این موشک‌ها تکمیل‌کننده راکت‌های سنتی قسام هستند که برد آنها به ندرت از چند کیلومتر فراتر می‌رفت. اتفاق جدید در این مناقشه این است که حماس دیگر می‌تواند مراکزی دورتر همچون تل‌آویو یا نیروگاه هسته‌ای دیمونا را هدف قرار دهد. موشک‌های حماس تا قبل از این از ایران وارد می‌شد اما به نظر می‌رسد که حماس خود از روی موشک‌های بالستیک  ایران تولید می‌کند و این نگران‌کننده است.
در همین حال روزنامه «اسرائیل انفو»، از قول سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا نوشت حماس از موشک‌های پیشرفته و دوربردی که ایران در اختیار آنها قرار می‌دهد، استفاده می‌کند.
«ران درمر» گفت: حماس موشک‌های زیادی در اختیار دارد که بخش قابل توجهی از راه قاچاق وارد شده است. آنها همچنین در برخی کارخانه‌ها موشک مونتاژ می‌کنند.
وی با اشاره به موشک‌های ام- 302، فجر و ام- 75 که از روی نمونه‌های ایرانی در غزه تولید شده‌ افزود:  حماس برد موشک‌های خود را افزایش داده و تا شمال تل‌آویو را هدف حمله قرار داده است.
اسرائیل انفو نوشت: برآوردهای اطلاعاتی اسرائیل نشان می‌دهد ایران بلافاصله بعد از توقف عملیات نظامی اسرائیل علیه حماس در سال 2012 میلادی، ارسال محموله‌های موشکی برای این جنبش را آغاز کرده است.
یادآور می‌شود حماس در خبری غافلگیرکننده اعلام کرد طیفی از پهپادهای شناسایی و جنگی را تولید کرده و نمونه‌ای از آنها را بر فراز بیت‌المقدس به پرواز درآورده است.
به گزارش شبکه 2 تلویزیون رژیم صهیونیستی، تال عنبر رئیس بخش پژوهش‌های فضایی اسرائیل پس از بررسی این هواپیمای بدون خلبان اعلام کرد که نباید توانایی‌های فنی جنبش حماس را نادیده گرفت؛ چرا که مهندسان قسام توانسته‌اند سه فروند از پهپادهای بدون خلبان با نام «ابابیل1» تولید کنند.
همچنین به گزارش پایگاه اینترنتی میدل‌ایست مانیتور، رژیم صهیونیستی پس از اینکه یک فروند پهپاد توسط گردان‌‌های عزالدین قسام شاخه نظامی حماس به پرواز درآمد به شدت شوکه شده است.
رادیو ارتش رژیم صهیونیستی به خطرات این اقدام که توسط حماس صورت گرفته هشدار داد و گفت حماس می‌تواند از این پهپادها در حملات حساس آینده استفاده کند که در این صورت می‌تواند منجر به خسارات مالی و جانی فراوانی شود.
رادیو رژیم صهیونیستی در ادامه گفت بندر اشدود به دلیل اینکه کارخانجات پتروشیمی در آن واقع شده یک منطقه به شدت حساس می‌باشد و هرگونه حمله به این منطقه ممکن است هزاران تلفات داشته باشد.
این شبکه رادیویی که از دسترسی حماس به تکنولوژی لازم برای پهپاد شوکه شده گفت هیچ کشور عربی تاکنون این صنعت را توسعه نداده است

مجوز روحانی برای اشتغال 20 بازنشسته دیگر

خراسان نوشت: بر اساس پیشنهاد وزیران عضو کمیسیون اموراجتماعی و دولت الکترونیک که به استناد ماده 41 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت صورت گرفته و طی روزهای اخیر به تایید حجت الاسلام روحانی نیز رسیده است، مقرر شده اشتغال به کار 20 نفر افراد بازنشسته در وزارتخانه های کشور، ارشاد، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، نفت و نیز صندوق توسعه ملی، سازمان حفاظت محیط زیست و نهاد ریاست جمهوری به مدت 1 سال از زمان بکارگیری مجاز است.
 
اعتدال در کشاکش دو نگرش

«اعتدال در کشاکش دو نگرش»عنوان یادداشت روز روزنامه جوان به قلم محمدجواد اخوان است که در آن می خوانید؛

گفتمان ها و خرده گفتمان ها معمولاً در بستر اجتماعی ساخته می شوند و تسری آنها نسبت مستقیمی با کارآمدی و راهیابی آنها به حوزه قدرت دارد. از این منظر خرده گفتمان اعتدال نیز – اگر قائل به تعریف آن در حوزه گفتمانی باشیم- از این قاعده مستثنا نیست. اینکه آیا شعار اعتدال منتظر به روی کارآمدن دولت یازدهم شده است یا آنکه دولت یازدهم با روی کارآمدنش به دنبال ترویج این شعار؛ امر مهمی است که البته از حوصله این نوشتار خارج است. با این حال از آن رو که دولت وجهه همت خود را ترویج این حرکت و حرکت در مسیر این شعار قرار داده است، تأملی کوتاه در آن لازم است.

واژه «اعتدال» را می توان از منظر لغوی میانه روی و دوری از افراط و تفریط تعریف نمود. با این حال آنچه دشوار می نماید فهم دقیق اصطلاحی و مصداقی از آن است. دلیل این امر نیز ابهاماتی که در مصداق یابی این مفهوم و نیز سلایق گوناگون انسان ها است. تقریباً همه افراد عاقل دوری از افراط و تفریط را می پسندند، اما محل منازعه، مصادیق افراط و تفریط است. افراطی ترین یا تفریطی ترین افرادی که می شناسیم و از نظر ما افراطی یا تفریطی تلقی می گردند، آنگاه که به آنها این لقب داده شود، از آن تبری جسته و خود را معتدل معرفی می کنند. احتمالاً کسان دیگری را نیز یافته که در جایگاه افراط و تفریط قرار دهند تا با قرار دادن خود در میانه آن خود را معتدل قلمداد کنند. با این اوصاف طیف بندی تفکرات و قرار گرفتن در میانه طیف ها لزوماً به معنای اعتدال نیست. اگر ابطال نگاه نسبی گرایانه را از دیدگاه تفکر اسلامی بپذیریم، روشن است که اعتدال حقیقتاً باید یا وجود نداشته باشد یا ما به ازایی دقیق در جهان خارج داشته باشد. به این معنا که اعتدال یک امر نسبی نخواهد بود که یک شخص یا جریان سیاسی خود را مسئول تعریف و مصداق یابی آن بداند، بلکه معیاری مبتنی بر ارزش های دینی است و بر پایه آن قابلیت شاخص سازی و تبیین دارد.

بر این اساس دو تعریف کلان می توان از اعتدال را فهم کرد. تعریف نخست، تعریفی در چارچوب ارزش های دینی و گفتمان انقلاب اسلامی است و افراط و تفریطی که اعتدال از آنها پرهیز می کند نیز بر این بنیان ها تعریف و تبیین می شود. غیریت سازی اعتدال با مفاهیم و مصادیق افراط و تفریط روشنگر حدود و ثغور آن خواهد بود. در چارچوب اندیشه دینی از مصادیق عملی افراط و تفریط به عنوان «منکر» یاد شده است، از این رو می توان امر به معروف و نهی از منکر را امر به اعتدال و نهی از افراط و تفریط دانست. دشمن شناسی، استکبارستیزی و ایستادگی در مقابل زیاده خواهی سلطه گران در همین قالب معنا می یابد این نوع جهان بینی و نگرش به مفهوم اعتدال، آن را کاملاً در چارچوب های دینی قابل فهم می کند.

تبیین دیگری که از اعتدال می توان ارائه کرد، نگاهی سلیقه ای و البته سیاسی بدان است. این به معنای پایین آوردن یک توصیه دینی در حد تابلوی یک جریان سیاسی و وسیله ای برای تأمین مقاصد آن است. در این نگاه، هر شخص می تواند مطابق میل خود غیر خود یا مخالفین خود را مظهر افراط و تفریط تلقی کند و با این حربه آن را از میدان به در کند. این نوع تلقی می تواند ابزاری برای تسویه حساب سیاسی، پاک سازی ساختار مدیریت کشور از نیروهای غیرهمسو باشد، حتی پیامدهای ناگوارتر آن، معرفی کردن آرمان ها و ارزش های انقلاب یا اقدامات متناسب با آن به عنوان مظاهر افراط است که نتیجه آن یکی تلقی کردن سازشکاری و تسلیم شدن در مقابل زیاده خواهی های دشمنان به عنوان اعتدال است. اینها همه ممکن الوقوع و نتیجه عدم تعریف اعتدال در چارچوبی بنیادین و دست یازیدن به آن به عنوان شعاری صرفاً سیاسی است.

اکنون دولت یازدهم در آزمونی دشوار قرارگرفته است. از یک سو همه می دانیم اعتدال شعاری اسلامی است و علت اصلی تأیید و حمایت نظام اسلامی نیز همین امر می باشد. در مقابل نیز هستند کسانی که آن را در حد شعاری جناحی و گروهی تقلیل داده و مطلوب آنها صرفاً بهره برداری سیاسی از آن است. اگر دولت یازدهم از فرصت راهبردی که در پیش رو دارد با بهره گیری از این شعار در جهت رفع مشکلات مردم و تحقق اهداف نظام و انقلاب استفاده کند، می توان امیدوار بود که اعتدال به معنای حقیقی کلمه و نه شعاری آن محقق شده است اما اگر جریانات سیاسی ای که به دنبال اهداف خویش هستند و بعضاً نیز به دولت یازدهم به عنوان پل پیروزی خود می نگرند، موفق شوند اعتدال را مستمسک پیشبرد مطامع سیاسی خود قرار دهند، اعتدال به ضد خود تبدیل شده، فرجامی جز اصلاحاتی که دوم خرداد سردمدار آن بود، نخواهد داشت. اینچنین است که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: « اعتدال، شعار بسیار خوبی است، ما هم تأیید می کنیم اعتدال را؛ افراط محکوم است و بد است. سفارشی که من می کنم این است که مراقب باشید جریان های مؤمن را با شعار اعتدال کنار نزنند؛ بعضی ها این کارها را دارند می کنند، من می بینم در صحنه سیاسی کشور؛ با شعار اعتدال، با شعار پرهیز از افراط، سعی می کنند جریان مؤمن را که درخطرها آن جریان است که زودتر از همه سینه سپر می کند، آن جریان است که دولت ها را در مشکلات واقعی به معنای حقیقی کلمه حمایت می کند، کنار بزنند؛ مراقب باشید. اسلام، مظهر اعتدال است. این اَشِدّاءُعَلَی الکفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم اعتدال است؛ قتِلواالَّذینَ یلونَکم مِنَ الکفّار اعتدال است؛ امربه معروف و نهی ازمنکر اعتدال است - اعتدال اینها است دیگر - معنای اعتدال این نیست که ما از کارهای احساس وظیفه ای که فرد مؤمن، جریان مؤمن، مجموعه مؤمن انجام می دهد، جلوگیری کنیم.»


مخالفت روحانی با یک گزینه ریاست

قدس به نقل از مهر نوشت: دکتر رضا روستاآزاد رئیس دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به گزینه های معرفی شده برای تصدی پست ریاست دانشگاه صنعتی شریف گفت: با توجه به شنیده ها، رئیس جمهور با معرفی دکتر نیلی برای ریاست دانشگاه مخالفت کرده و وزارت علوم نیز به دنبال استعلامهای مربوطه برای دکتر فتوحی است.


اعتراض خبرنگاران پارلمانی ایران به پوشش رسانه‌ای فجایع غزه


شرق نوشت: 52 خبرنگار پارلمانی با نگارش بیانیه‌ای، اعتراض خود را به پوشش یکجانبه اخبار فجایع غزه اعلام کردند. در متن این بیانیه آمده است: «پروپاگاندای رسانه‌ای غرب، این روزها ماهیت جنایات اسراییل را در قالب استراتژی تدافعی منعکس می‌کنند و با نمایش یک‌سویه فجایع غزه، کشتار کودکان و مردم بی‌دفاع را به همین جمله سخیف تقلیل می‌دهند که «پاسخ کلوخ‌انداز را با سنگ بدهید.»در این متن همچنین تاکید شده: «در این میان اما روزنامه‌نگاران و خبرنگاران متعهد می‌توانند فارغ از منافع مالکان رسانه‌ای و بنگاه‌های سرمایه، گامی در جهت انتشار حقایق عریان و فجایع بشری بردارند. ما خبرنگاران پارلمانی ایران، عملکرد رسانه‌های غربی در پوشش خبری فجایع غزه را مغایر اصول و رسالت‌های روزنامه‌نگاری می‌دانیم و خواستار تلاش جدی جامعه رسانه‌ای برای انعکاس روایتی واقعی از کشتار انسان‌ها و حقایق پشت پرده آن هستیم.»


ضرر ۱۷۵میلیارد دلاری آمریکا از تحریم‌های ایران

وطن امروز به نقل از پایگاه اینترنتی هفته‌نامه تایم نوشت: تازه‌ترین بررسی نشان می‌دهد تحریم‌های آمریکا علیه ایران تنها به جمهوری اسلامی  ایران آسیب نزده است، بلکه اقتصاد آمریکا را نیز تحت‌تاثیر قرار داده  و از سال 1995 تاکنون بالغ بر 175 میلیارد و 300 میلیون دلار به اقتصاد این کشور ضرر زده است. به گزارش واحد مرکزی خبر، قدرت‌های غربی از اواسط دهه 1990 ایران را به اتهام حمایت از تروریسم و اخیراً به خاطر تلاش‌های هسته‌ای  تحریم کرده‌اند. اما براساس گزارش «شورای ملی آمریکایی‌های ایرانی‌تبار»، تحریم‌کنندگان، بویژه آمریکا  نیز از آثار این تحریم‌ها بی‌نصیب نمانده‌اند. به موجب این گزارش، آمریکا از سال 1995 بین 134 میلیارد و 700 میلیون دلار تا 175 میلیارد دلار از درآمد حاصل از صادرات خود را از دست داده است.همچنین به موجب این گزارش، آمریکا از سال 1995 به‌طور میانگین سالانه بین
51 تا 66 هزار فرصت شغلی را از دست داده است. این بررسی نشان می‌دهد تگزاس و کالیفرنیا احتمالاً بزرگ‌ترین بازندگان تحریم‌ها از  نظر حذف فرصت‌های شغلی بوده‌اند. در میان کشورهای اروپایی نیز آلمان بزرگ‌ترین بازنده احتمالی بوده است به طوری که بین 23 میلیارد و 100 میلیون دلار تا 73 میلیارد دلار را به علت از دست‌دادن فرصت‌های اقتصادی پس از تحریم‌ها، از دست داده است. این بررسی در حالی منتشر شد که قدرت‌های غربی در تلاشند توافقنامه‌ای با ایران امضا کنند که تحریم‌ها علیه این کشور را کاهش خواهد داد و در مقابل موجب محدودشدن دامنه فعالیت‌های هسته‌ای ایران خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۵
    0 0
    غیرمجاز ننویس مشرق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس