در کشورهای اروپایی و آسیای جنوب شرقی قیمت تمام‌ شده‌ خودرو پایین است و قیمت خودرو هم به همین نسبت، پایین است. اگر شرکت ایران خودرو یک دستگاه پژوی 20 میلیونی را 40 میلیون به فروش برساند و تقاضایی در کار نباشد، قیمت خودرو پایین می‌آید.

گروه اقتصادی مشرق -قیمت های خودرو باعث شد تا به سراغ دکتر عباسعلی ابونوری استاد اقتصاد دانشگاه برویم، او که دارای دکترای اقتصاد و رئیس دانشکده اقتصاد و حسابداری دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز می باشد درباره دلایل افزایش قیمت خودرو به خبرنگار اقتصادی مشرق می‌گوید: "من معتقدم افزایش خودرو در دوسال اخیر مثل فنری بود که ناگهان آزاد شد و این وضعیت برای خیلی از کالاها مثل خودرو ، کاغذ و.... به وجود آمد."  وی معتقد است باید قیمت ها را رها کرد و دولت خیلی به قیمت خودرو حساسیت نشان می‌دهد و این مسئله نیز در گرانی نقش دارد.

گفتگوی خبرنگار اقتصادی مشرق با دکتر عباسعلی ابونوری رئیس دانشکده اقتصاد و حسابداری واحد تهران مرکز از نظرتان می گذرد:


دلیل گرانی خودرو در دوسال اخیر/چرا پس از 35 سال خودرو ساز نشدیم/افزایش دستمزد و حقوق زمانی می‌تواند در کشورهای اروپایی صورت بگیرد که در کشور رشد اقتصادی وجود داشته باشد.

به نظر شما، دلیل نوسان قیمت خودرو در دو سال اخیر چیست؟

من تحلیل متفاوتی درباره قیمت خودرو دارم. بدون اقرار، شاید در منطقه، کشور ایران ارزان‌ترین قیمت بنزین را دارد. چرا اینگونه است؟ آیا قیمت بنزین در ایران واقعی است؟ اصلا این گونه نیست. در کشورهای دیگر وقتی قیمت بنزین یک درصد افزایش پیدا می‌کند، تقاضا برای خودرو 2 درصد کاهش پیدا می‌کند. ولی در ایران رابطه‌ی منطقی بین بنزین و خودرو وجود ندارد.

چرا اینطور است؟

یکی از علل آن این است که قیمت بنزین در ایران فوق‌العاده ارزان است و تنها کشوری که می‌تواند در این زمینه با ما رقابت کند، عربستان است.

در مقابل، قیمت خودرو نوسان دارد؛ چون قیمت تولید و هزینه تمام شده آن بالاست. دلیل آن هم این است که تکنولوژی تولید در ایران بسیار ضعیف است. اجازه بدهید مقداری به گرانی خودرو و حاشیه های آن متفاوت تر از گذشته نگاه کنیم. از شما سوال می‌کنم دلیل افزایش دستمزد و حقوق در ایران از سوی دولت چیست؟ به چه دلیلی دولت حقوق‌ها را 20 تا 25 درصد به طور سالانه افزایش می‌دهد؟ فلسفه‌ی این کار باید بهره‌وری باشد. در کشورهای دیگر چنین روالی وجود ندارد.

یعنی در کشورهای پیشرفته اروپایی و امریکایی افزایش حقوق به صورت سالانه وجود ندارد؟!

افزایش دستمزد و حقوق زمانی می‌تواند در کشورهای اروپایی صورت بگیرد که در کشور رشد اقتصادی وجود داشته باشد. یعنی دولت مذکور زمانی می‌تواند حقوق و دستمزد سالانه کارکنان و کارگرانش را 20 درصد بالا ببرد که متناسب با آن رشد اقتصادی اش نیز بالابرود، اما در ایران چنین استدلالی درباره افزایش حقوق و دستمزد نمی‌شود.

همان طور که می‌دانید رشد اقتصادی ایران هم اکنون منفی است، اگر یکی از دولت‌های اروپایی حقوق‌ها را 5% افزایش می‌دهد، حداقل رشد اقتصادی آن 8% است. وقتی ما رشد اقتصادی منفی داریم، باید دستمزدها کاهش پیدا کند؛ ولی چون جامعه پوپولیستی است، مردم به آن اعتراض می‌کنند. لذا دولت مجبور می‌شود تا سالانه، با آن که رشد اقتصادی اش منفی است و وضعیت مناسبی در این حوزه ندارد؛ اما دستمزد و حقوق کارگران و کارمندان را بدون توجیه اقتصادی بالاتر ببرد.

دلیل گرانی خودرو در دوسال اخیر/چرا پس از 35 سال خودرو ساز نشدیم/افزایش دستمزد و حقوق زمانی می‌تواند در کشورهای اروپایی صورت بگیرد که در کشور رشد اقتصادی وجود داشته باشد.

اگر اجازه بدهید برگردم به سوال نخست خودم. تحلیل شما از فضای نوسانی قیمت خودرو در دو سال اخیر چیست ؟ همان طور که می‌دانید قیمت خودرو در دو سال اخیر چند برابر شده است . شاید کسی باور نمی‌کرد خودروی پرایدی که تا دی ماه دو سال پیش حدود 7-6 میلیون تومان بود، امروز رسما بالای بیست میلیون تومان در بازار خریداری شود.

من معتقدم افزایش خودرو در دوسال اخیر مثل فنری بود که ناگهان آزاد شد، این وضعیت برای خیلی از کالاها مثل خودرو ، کاغذ و.... به وجود آمد و چون هزینه‌ی تولید در ایران بالا و تکنولوژی تولید قدیمی است، قیمت تمام‌شده‌ی خودرو نیز در داخل کشور بالاست.

در کشورهای اروپایی و آسیای جنوب شرقی قیمت تمام‌شده‌ی خودرو پایین است و قیمت خودرو هم به همین نسبت، پایین است. اگر شرکت ایران خودرو یک دستگاه پژوی 20 میلیونی را 40 میلیون به فروش برساند و تقاضایی در کار نباشد، قیمت خودرو پایین می‌آید. اشتباه دولت این است که در بحث قیمت خودرو حساسیت زیادی نشان میدهد.

به عنوان مثال پژو پارس 20% افزایش قیمت دارد. آیا این افزایش منطقی است؟ دولت نباید حساسیت نشان دهد و شورای رقابت تشکیل دهد و قیمت خودرو را تعیین کند. باید قیمت‌ها واقعی شود و بازار درباره قیمت تصمیم گیری کند.

اگر الآن قیمت بنزین که  700 تومان است؛ 1000 تومان بشود، چه اتفاقی می‌افتد و قیمت خودرو چه تغییری می کند؟


به نظر بنده قیمت بنزین باید واقعی شود، که در این صورت مسلماً قیمت خودرو کاهش پیدا می‌کند. هر کالایی به تقاضا مرتبط است و اگر تقاضایی وجود نداشته باشد، شرکت های خودورساز نمی‌توانند خودرو تولید و احتکار کنند.

نحوه‌ی حمایت دولت از خودروسازان چگونه است؟

الآن 35 سال است که ما از خودروسازان حمایت می‌کنیم.
در کوتاه مدت نمی‌توانیم ره صدساله را طی کنیم. بلافاصله تنها چیزی که دولت می‌تواند از آن حمایت کند، پرداخت تسهیلات برای شرکت‌های تولید‌کننده است. دولت باید تسهیلات بدهد ولی در قیمت‌گذاریها دخالت نکند.

کشور ایران دهمین تولید‌کننده‌ی خودرو است ولی صادر‌کننده نیست، مگر به چند کشور آنهم به صورت محدود، چرا که مطمئناً قیمت تمام‌شده‌ی خودرو در ایران بیشتر است، مصرف بنزین خودروهای ایرانی بالا و کیفیت آن‌ قابل مقایسه با خودورهای خارجی نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    0 0
    ای کاش اصلا صنعت خودرو نداشیم و الان سوار بهترین ماشین با کمترین قیمت میشدیم...
  • ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    0 0
    بابا ولوو اس 80 مدل 2004 7000 دلاره ... با 110 هزار تا کارکرد... میدونید یعنی چی؟! ولوو اس 80 با اون اعتبار...
  • ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    0 0
    ما باید به جای صنعت دکوری و نمایشی خودرو به صنعتی مثل نساجی میپر داختیم... الانم چادر مشکیمونا از چین وارد نمیکردیم...!!!
  • ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    0 0
    عزیزم نه تنها خودرو ساز بلکه هیچی نشدیم
  • ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    0 0
    لعنت خداوند بر شیاطین جن و انس...
  • نیما ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    0 0
    من نمیدونم چرا این اقتصاد دان ها فقط میخان قیمت هزینه های مردم را واقعی کنند؟ چرا هیچ کدامشان به فکر واقعی کردن درآمدها نیستند؟
  • ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    0 0
    ايشان واقعا استادند!!!!!!! ايشان پرداخت هايشان با ريال است اما با توجه به قيمت دلار ، بنزين مصرفي را حساب مي كنند . بيچاره دانشجويان ايشان
  • ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    0 0
    از عوارض تدریس در دانشگاه آزاد.
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    0 0
    چه تحلیل آبکی " پژو بشه 40 میلیون خودروساز به علت نخریدن مردم می آورد پایین" اتفاقا انبار می کند و با وام های سنگین بزرگ بانک ها مردم را پیش می کشند.
  • عباس م ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    0 0
    واقعا شرم آوره چرا شما نظر من رو انتشار نداده اید. شما در واقع باید امین مردم باشید نه اینکه آن ها را فریب دهید اصلا رسالت خبرنگاری خودتان را هم فراموش کردید در حالی که خود را به عنوان پیرو برترین و کامل ترین مذهب بشریت معرفی میکنید. در کجای نظر من جز بیان واقعیتی کارشناسی که هر کسی میتواند آن را با تحقیق مورد برسی قرار دهد توهین و یا خلاف بوده است؟ مگر اینکه بگویید نباید می گفتم "فهم و شعور مردم را زیر سوال نبرید..." بدانید مردمی که در ناآگاهی باشند همیشه مورد سو استفاده دیگران قرار خواهند گرفت و نتیجه های ناگوار آن نیز گریبان گیر آن هایی هم که باعث بی اطلاعی مردم شده اند خواهد شد چون زمانی همه در رفاه قرار می گیرند که نسبت به هم دلسوز باشند و توانایی و شجاعت به چالش کشیدن دنیای پیرامون خود را داشته باشند آن زمان است که برای برطرف کردن نواقص و ضعف ها به دنبال راه چاره می گردند.
  • عباس م ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    0 0
    واقعا شرم آوره چرا شما نظر من رو انتشار نداده اید. شما در واقع باید امین مردم باشید نه اینکه آن ها را فریب دهید اصلا رسالت خبرنگاری خودتان را هم فراموش کردید در حالی که خود را به عنوان پیرو برترین و کامل ترین مذهب بشریت معرفی میکنید. در کجای نظر من جز بیان واقعیتی کارشناسی که هر کسی میتواند آن را با تحقیق مورد برسی قرار دهد توهین و یا خلاف بوده است؟ مگر اینکه بگویید نباید می گفتم "فهم و شعور مردم را زیر سوال نبرید..." بدانید مردمی که در ناآگاهی باشند همیشه مورد سو استفاده دیگران قرار خواهند گرفت و نتیجه های ناگوار آن نیز گریبان گیر آن هایی هم که باعث بی اطلاعی مردم شده اند خواهد شد چون زمانی همه در رفاه قرار می گیرند که نسبت به هم دلسوز باشند و توانایی شجاعت به چالش کشیدن دنیای پیرامون خود را داشته باشند.
  • رضا ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    0 0
    قیمت بنزین در ایران در مقایسه بالا درآمد مردم خیلی هم بالاست. دلیل گرانی خودرو سرمایه دارانی هستند که نفوذ زیادی در قدرت دارند همین و بس
  • یکی از مردم کوچه و بازار ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    0 0
    جناب آقای دکتر ابونوری لطفا توجه فرمائید: - افزایش حقوق و دستمزد در کشور بنابر قانون، متناسب با نرخ تورم است. واقعا جای تعجب است که شما افزایش حقوق را فقط در صورت وجود رشد اقتصادی در کشور درست می دانید. در صورتیکه مثلا در پنج سال کذشته تقریبا کشور رشد اقتصادی نداشته است یا رشد اقتصادی بسیار کمی داشته است درحالیکه در طول این پنج سال بخاطر تورم، ارزش پول به یک دهم کاهش یافته است. یعنی قدرت خرید مردم یک دهم شده است. یعنی جنابعالی اعتقاد دارید یک کارگر یا کارمند همان حقوق پنج سال یا ده سال پیش را بگیرد؟ آیا با آن دریافتی، فرد حقوق بگیر توانایی خرید حتی نان روزانه اش را دارد؟ خود بهتر می دانید که در کشورهایی که شما آنها را ملاک گفتار قرار داده اید، تورم تقریبا مهار شده است. - در خصوص خودرو نیز در صورتی حرف شما درست است که بازار انحصاری نباشد. وقتی بازار خودرو در اختیار دو خودرو ساز است و واردات خودرو نیز با تعرفه های سنگین گمرکی تقریبا مهار شده است، چگونه قیمت خودرو به بازار واگذار شود؟! شما خود اقتصاددان هستید و می دانید که هر موقع خودروساز بخواهد بر اساس قانون بازار، قیمت را بالا ببرد می تواند برای مدت کوتاهی عرضه را کاهش دهد که در اینصورت با ثابت بودن تقاضا و محدودیت شدید واردات( با توجه به تعرفه های بالای گمرک) و نبود رقیب، قیمت افزایش پیدا می کند. بنابراین واگذاری قیمت به بازار در صورتی منطقی و موافق علم اقتصاد است که بازار انحصاری نباشد. بنابراین دولت در این شرایط خاص باید در تعیین قیمت خودرو دخالت کند. - از جنابعای بعید است که راهکار ارزان شدن یا واقعی شدن و عدم احتکار خودرو را گران کردن سوخت و متعاقب آن عدم توانایی مردم در استفاده ی از خودرو می دانید. در صورتیکه در دنیای مدرن که قیمت سوخت بالا هست، با تولید خودروهای کم مصرف مردم از نعمت خودرو شخصی محروم نمی شوند. شما می گوئید ما قیمت سوخت را بالا ببریم تا مردم خرج خودرویی که در صد کیلومتر ده لیتر می سوزاند را نداشته باشند تا به این دلیل خودرو نخرند تا تقاضا کم شود تا خودرو ارزان شود. ولی جناب دکتر شما دارید فقر را تجویز می کنید.
  • ناشناس ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    0 0
    قطعا خودرو سازی در کشور ما یک صنعت نیست .زیرا مهمترین ویژگی صنعت بهبود کیفیت است در صورتی که ما بعد از سالهای سال کیفیت خودروهای تولیدیمون 50درصد پایینتر اومده است.یکی دیگر از ویژگی های صنعت رقابت پذیر بودن است که ما نداریم،ویژگی مهم دیگر حضور در بازارهای بین المللی است که ما حضور نداریم...
  • عباس ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    0 0
    بهتر روزنامه مشرق به جاي چاپ نظرات آبكي برود سراغ چند نفر بروند که قيمت ها را با واحد مشترك پولي مقايسه كنند يا وقتي مثالي مي زنند در خصوص درصد تورم آن كشور هم صحبت به ميان بياورند .
  • یه بی سواد ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    0 0
    از حرفهای ایشون تا حدودی اشکار هست که پیرو تفکر مکتب منحط اقتصادی نئوکلاسیکه که اقتصاد جهان رو به نابودی کشونده . اینکه بذارید بازار در مورد قیمت ها تصمیم بگیره همون شاه بیت اصلی اقتصاد مدرن و پیروان مکتب اقتصاد کلاسیک ، نئوکلاسیک و ادام اسمیت است. اینهمه رهبر انقلاب از اقتصاد مقاومتی سخن می گویند بعد الگوی این اقای اقتصاددان ! شده اقتصاد منحط غربی !! اقای اقتصاد دادن اندکی از بدهی ها و بحران اقتصادی غرب هم بگو
  • مریم سراوانی ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    0 0
    لانگوربینی هم گران شده یا فقط خودرو گران شده
  • یکی از بچه های دانشگاه آزاد ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    0 0
    شما بیا استاد ماشو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس