خدادوست گفت: دارو هاي بي نام ونشاني که برخي عطاري ها عرضه مي کنند ترکيبات نامعلومي دارد و از اين حيث مصرف آن ها ريسک بالايي دارد و به هيچ وجه توصيه نمي شود.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، تحقيقات انجام شده در مرکز تحقيقات پزشکي قانوني طي 2 سال نشان داده است که متاسفانه برخي داروهايي که عطاري‌ها به عنوان داروي100 درصدگياهي عرضه مي کنند،حاوي موادشيميايي و مرگ آور است وصرفا با زردچوبه وانيسون رنگ وبوي گياهي به آن ها داده مي شود .

آناليز دقيق داروهاي عرضه شده توسط عطاري ها

دکتر محمودخدادوست معاون طب سنتي وزارت بهداشت با اعلام اين مطلب افزود: نتايج تحقيقاتي که در سال هاي 91و92 بابررسي و آناليز برخي داروهاي گياهي عرضه شده در عطاري ها انجام شد، نشان داد که به طور عمده داروهايي که با عنوان داروي 100درصد گياهي و با عناويني همچون داروي ترک اعتياد و... به فروش مي رسد، اساسا حاوي ترکيبات مخدر مانند ترامادول ،مورفين ،مسکن و... است و صرفا با ترکيب شدن با موادي از جمله زردچوبه وانيسون رنگ وبوي گياهي گرفته است.

وي ادامه داد: درجريان اين کارتحقيقي که طي 2سال اخيرانجام شد،روي داروهاي چاقي ولاغري،ضدفشارخون و چربي نيز آناليزهاي دقيقي را انجام داديم و نتيجه بررسي هاي ما نشان داد که اين دارو ها نيزکه باعنوان داروي 100درصد گياهي به فروش مي رسد، حاوي ترکيبات شيميايي خطرناکي مانند آمفتامين و کورتون است که مي تواند براي سلامتي مضر باشد. در واقع اين مراکز دارو هاي حاوي آمفتامين را براي درمان چاقي وداروهاي حاوي کورتون را براي در مان لاغري به افراد عرضه مي کردنددر حالي که مصرف هر يک از اين دارو ها عوارض زيادي دارد.

به اذعان مسئولان اتحاديه صنف عطاران ،بسياري از عطاري هادر کشور مجوز ندارند

معاون وزير بهداشت با اعلام اين که بنا به اذعان مسئولان اتحاديه صنف عطاران، بسياري از عطاري هادر کشور مجوز ندارند، تصريح کرد : متاسفانه درصد بالايي از اين تخلفات از جمله فروش داروهاي بي نام و نشان ومرگبار توسط همين عطاري هاي غير مجاز که تعدادشان کم هم نيست ،انجام مي شود . وي به مردم توصيه اکيد کرد که از مصرف دارو هاي ترکيبي بي نام ونشان که مجوز وزارت بهداشت روي آن ها درج نشده است، به طور جدي خودداري کنند.

خدادوست ادامه داد : دارو هاي بي نام ونشاني که برخي عطاري ها عرضه مي کنند ترکيبات نامعلومي دارد و از اين حيث مصرف آن ها ريسک بالايي دارد و به هيچ وجه توصيه نمي شود. خدادوست درباره نحوه نظارت بر عطاري ها گفت: عطاري ها زيرنظر اتحاديه عطاري ها و وزارت صنعت فعاليت مي کنند اما با توجه به اين که فعاليت آن ها با حوزه سلامت مرتبط است و اقدام به توزيع گياه دارويي و يا دارو مي کنند وزارت بهداشت وظيفه دارد نسبت به نحوه عملکرد آن ها ورود کند.

داروهاي ضدچاقي حتي عوارضي مانند کما داشته است

وي با بيان اين که در حال حاضر آماردقيق افرادي که با مصرف دارو هاي گياهي غير مجاز دچار عارضه يا فوت شده اند در سازمان پزشکي قانوني وجود ندارد ،تصريح کرد :اما با ارزيابي داروها به اين نتيجه رسيديم که داروهاي ضدچاقي حاوي ترکيبات آمفتامين بوده و عوارضي چون به کما رفتن هم داشته است ، داروهاي ضدلاغري نيز داراي کورتون بوده و داروهاي ترک اعتياد نيز مواد مخدر و مسکن داشته است.

عطاري ها حق ندارند دارو توزيع کنند

به گفته معاون طب سنتي وزير بهداشت ،عطاري ها بايدتنها گياه مفرده و تک گياه را توزيع کنند که البته خود آن هم ضابطه هايي دارد که وارد بحث بسته بندي عاري از قارچ و ميکروب آن نمي شويم چرا که بعضي از همين مفردات گياهي سمي است و بايد بر توزيع آن ها نظارت کرد و عطاري ها حق ندارند دارو توزيع کنند، چون دارو چه گياهي و چه شيميايي بايد با تجويز پزشک همراه باشد .

وي با اشاره به برخي تخلف هاي انجام شده از سوي عطاري هاي بدون مجوز گفت :تبليغ و فروش داروهاي ترکيبي بي نام ونشان تحت عنوان داروهاي ضدچاقي،ضدلاغري،ضدسرطان، ضد ديابت، از سوي عطاري هاي غير مجاز درسال هاي اخير نه تنهااصالت اين حرفه را زير سوال برده است، بلکه در مواردي به نظام سلامت آسيب وارد مي کند.

عوارض داروهاي گياهي بي کيفيت

معاون طب سنتي وزير بهداشت گفت: از طرفي مردم فکر مي کنند چون دارويي، گياهي است بي ضرر و بي خطر است و به آن اعتماد مي کنند در حالي که اين داروها مي توانند با داروهاي شيميايي تداخل پيدا کنند و عارضه ايجاد کنند و حتي گاهي ممکن است تعادل بدن را به هم بزنند.

برگزاري دوره هاي آموزشي گياهان دارويي براي عطاران

خدادوست با اشاره به لزوم ارائه آموزش هايي درباره گياهان دارويي به عطاران تصريح کرد :در اين راستاو درقالب طرح ساماندهي عطاري ها وبراساس دستورالعمل ارائه آموزش هاي علمي به عطاران ، اين افراد درزمينه شناخت دقيق گياهان دارويي،آثار ،عوارض و تداخلات دارويي آموزش مي بينند وبرخي عطاران که مجوز فعاليت ندارند ،طبق برنامه هاي کوتاه مدت به گذراندن دوره هاي آموزشي ملزم خواهند شد.

وي با اشاره به تشکيل کميته اي با همکاري معاونت درمان وزارت بهداشت، طب سنتي و سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت، براي ارائه بايدها و نبايدهاي عطاري ها تاکيد کرد :دراين زمينه ضوابطي تعيين شده که مطابق تفاهم نامه اي که قرار است با وزارت صنعت به امضا برسانيم، به صنف عطاران که به رعايت آن ملزم هستند ابلاغ خواهدشد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني معاونت علمي رياست جمهوري، دکتر محمدحسن عصاره، دبير ستاد توسعه گياهان دارويي و طب سنتي معاونت علمي نيز از اقدام اين ستاد براي شناسايي و به روز کردن اطلاعات عطاري هاي سراسر کشورخبر داده است .به گفته وي ،همچنين برنامه هايي براي تاسيس داروخانه هاي گياهي (طبيعي) در حال تدوين است که در آينده نزديک شاهد فعاليت آن ها خواهيم بود.

شايان ذکر است که به هرحال يکسري عطاران سالم، متبحر و مجرب در کشور داريم که پرچم توسعه طب سنتي و گياهان دارويي را برافراشته نگه داشته اند و به احيا و توسعه اين طب کمک شاياني مي کنند ولي روي سخن اين گزارش با عطاري هايي است که بدون آشنايي با اين حوزه، به صرف اقبال جامعه، وارد اين عرصه شده اند. همچنين لازم است که وزارت بهداشت براي نظارت مستقيم و قوي بر اين حوزه وارد عمل شود تا سوءاستفاده هاي اين چنيني برخي افراد، مانع توسعه طب سنتي نشود.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
    0 0
    پس داروهای چینی تو دارو خونه ها چی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس