نمایندگی دایم ایران در سازمان ملل متحد با انتشار یادداشتی در روزنامه «یو‌ اس‌ای تودی» آمریکا نسبت به حضور چند چهره سیاسی شناخته‌شده این کشور در همایش منافقین در پاریس واکنش نشان داد.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.


***

سود میلیاردی دلالان با استفاده از یک رانت خبری

روزنامه کیهان نوشت: ساعاتی قبل از اعلام سیاست جدید وزارت صنعت، عده‌ای از دلالان معروف و ثروتمند مقدار زیادی محصولات پتروشیمی خریداری کرده و پول هنگفتی به جیب زدند.

به گزارش «الف»، موضوع چگونگی اطلاع برخی دلالان معروف پتروشیمی از مصوبه وزارت صنعت در مورد قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی و کسب میلیاردها سود از این رانت اطلاعاتی به معمایی برای کارشناسان اقتصادی تبدیل شده است.

براساس گزارشی که روزنامه اقتصادی «تعادل» (وابسته به الیاس حضرتی) منتشر کرده، رئيس صنف سازندگان و فروشندگان مصنوعات پلاستیک خبر داده که روز قبل از ابلاغ سیاست جدید وزارت صنعت مبنی بر تغییر مبنای محاسبه قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی، عده‌ای از دلالان معروف و ثروتمند وارد بازار شده، حدود 10 هزار تن مواد پتروشیمی خریداری کرده و از این بابت سود هنگفتی به جیب زده‌اند.
بنابراین گزارش، وی گفته که باید بررسی شود که این افراد از کجا اطلاع داشتند که قرار است چنین مصوبه‌ای به تصویب برسد و قیمت‌ها را افزایش دهد.

بنابر اعلام رئیس صنف پلاستیک، این افراد کاملاً اطلاع داشته‌اند وگرنه چه کسی این مقدار مواد پتروشیمی خریداری و آن را انبار می‌کند، آن هم درست چند ساعت قبل از اعلام این مصوبه.

به گفته وی، این دلالان در یک شب میلیاردها تومان سود به دست آوردند.

عارف: نواصلاح‌طلبی را قبول ندارم

روزنامه آرمان نوشت: رئیس بنیاد امید ایرانیان درباره انتخابات آینده مجلس گفت: همه جریانات سیاسی باید حضور پررنگی در انتخابات داشته باشند. محمد‌رضا عارف درمورد لیست مشترک اعتدالیون و اصلاح‌طلبان ابراز امیدواری کرد که در انتخابات آینده این گروه‌ها یک لیست ارائه دهند. وی درباره برنامه حزب خود و روزنامه تشکل متبوعش بیان کرد: ما در حال بررسی هستیم.

رئیس بنیاد امید ایرانیان درخصوص دیدار کارگزاران نظام با مقام معظم رهبری گفت: دیدار بسیار خوبی بود که باعث هماهنگی و همدلی بین دولت و سایر مسئولان می‌شود از این رو امیدواریم که مسئولان این فرمایشات را نصب‌العین خود قرار دهند. عارف در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص بحث نواصلاح‌طلبی که از سوی محمد‌رضا تاجیک، فعال اصلاح‌طلب مطرح شده توضیح داد: این را از خود ایشان باید بپرسید اما به هر حال من اصلاح‌طلبی را اصلاح‌طلبی می‌دانم و نواصلاح‌طلبی فعلا برایم مطرح نیست و باید ببینیم که تعریف خود ایشان از نو اصلاح‌طلبی چیست. این فعال اصلاح‌طلب درخصوص بازنشستگی نقش اول اصلاح‌طلبان نیز ابراز کرد: نسل اول اصلاح‌طلبی دیگر بازنشسته شده و من این موضوع را قبول دارم.


1+5 ،«۱۹۰ هزار سو» را نپذیرد ۲۰درصد را از سر می‌گیریم

روزنامه وطن امروز نوشت: علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند ایران به 190 هزار سو در بحث غنی‌سازی نیاز دارد، تصریح کرد: آنچه مقام معظم رهبری درباره نیاز ایران به 190 هزار سو (SWU) فرمودند، در حقیقت کف مطالبات ایران در مذاکرات هسته‌ای است و طبیعی است که کشورمان به بیش از 190 هزار سو نیز نیاز دارد اما به تأمین این مقدار سو رضایت دارد.

بروجردی با بیان اینکه طبق مصوبه مجلس، دولت موظف است 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای از نیروگاه بوشهر بهره‌برداری کند، تأکید کرد: این مقدار برق هسته‌ای از نیروگاه بوشهر، نیازمند سانتریفیوژ‌های قابل توجهی است که باید در مذاکرات لحاظ شود. به گزارش تسنیم، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر اینکه «ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را مطابق قوانین و مقررات آژانس دنبال کرده و از حقوق هسته‌ای خود مطابق NPT صرف‌نظر نخواهد کرد»، به برخی اظهارات درباره سایت فردو اشاره کرد و گفت: اینکه می‌گویند برخی فعالیت‌های ما از فردو به دیگر سایت‌ها منتقل شود، سخنی بسیار مضحک، غیرمنطقی و غیرقابل قبول است؛ آنها می‌دانند که فردو از ضریب امنیتی بسیار بالایی برخوردار است و بر همین اساس به این سایت حساس شده‌اند که این هم نشانگر بی‌صداقتی غرب در مذاکرات است.

 بروجردی در پایان با توصیه به 1+5 برای احترام به حقوق هسته‌ای ملت ایران، گفت: اگر 1+5 حقوق ایران را نادیده بگیرند و نیاز‌هایی چون تأمین 190 هزار سو را نپذیرند، ما فوراً به عقب بازگشته و فعالیت‌های خود را از سر خواهیم گرفت که مهم‌ترین این فعالیت‌ها آغاز غنی‌سازی 20 درصد خواهد بود.


اعتراض ایران به حضور چهره‌های سیاسی آمریکا در همایش منافقین

شرق نوشت: نمایندگی دایم ایران در سازمان ملل متحد با انتشار یادداشتی در روزنامه «یو‌ اس‌ای تودی» آمریکا نسبت به حضور چند چهره سیاسی شناخته‌شده این کشور در همایش منافقین در پاریس واکنش نشان داد. در این یادداشت آمده: حضور افرادی نظیر جان بولتون، رودی جولیانی، جوزف لیبرمن و برخی چهره‌های سیاسی سابق آمریکا در گردهمایی این گروهک نشانه جهل و بی‌خبری کامل آنها از ایران است. با توجه به تاریخچه اعمال خشونت‌آمیز این فرقه، جایگاه این گروهک نزد مردم ایران در مقایسه مانند نگاه مردم آمریکا نسبت به گروهی آمریکایی است که در حمایت از القاعده علیه کشورشان دست به سلاح ببرند.



 لغوآخرین مجوز احمدی نژاد در دولت دهم

روزنامه خراسان نوشت: در حالی که بر اساس مجوز آخرین روز فعالیت رسمی محمود احمدی نژاد به عنوان رییس جمهور کشورمان، مقرر شده بود وزارت جهاد کشاورزی نسبت به فروش یک ملک مازاد بر نیاز خودبه مساحت 244 هزار متر مربع واقع در شهرستان کرج، اقدام کند این مصوبه با پیشنهاد وزیران عضو کمیسیون لوایح دولت یازدهم و مجوز روزهای اخیر حجت الاسلام روحانی رییس جمهور لغو شده است.


بيانيه بلوچ‌ها عليه داعشي‌ها

روزنامه اعتماد نوشت: معتمدان، ريش‌سفيدان و سران طوايف و قبايل شيعه و سني سيستان و بلوچستان در بيانيه‌يي اعضاي داعش را خوارج قرن و ابزار دست سرويس‌هاي جاسوسي استكبار براي مخدوش كردن چهره اسلام اعلام كردند. در بخشي از اين بيانيه كه به امضاي ده‌ها نفر از سران و بزرگان قبايل رسيد، آمده است: «ما سران، معتمدان و ريش‌سفيدان قبائل و طوايف سيستان و بلوچستان همانند طوايف و عشاير مسلمان و غيور عراق و سوريه ضمن محكوميت جنايت‌هاي اين گروهك متحجر اعلام مي‌داريم هر گونه تفكر و اقدام تكفيري را كه منجر به تخريب چهره اسلام عزيز و هتك حرمت مسلمانان اعم از شيعه و سني در هر كجاي دنيا شود به‌شدت محكوم مي‌كنيم». سران طوايف بلوچ ادامه داده‌اند: «ما عناصر گروهك فريب‌خورده و تروريستي داعش را به عنوان خوارج قرن و ابزار دست سرويس‌هاي جاسوسي استكبار براي مخدوش كردن چهره اسلام عزيز مي‌دانيم و اعلام مي‌كنيم كه گروه‌هاي تروريستي و تكفيري بعثي هيچ ارتباطي با فقه، اعتقادات و باورهاي اهل سنت ندارند».


خواب صهیونیست‌ها برای کردستان عراق

کیهان نوشت: رژیم صهیونیستی تجزیه کردستان عراق را به مثابه خنجری در قلب ملت‌های حامی محور مقاومت در منطقه می‌داند.

پایگاه خبری ایلاف وابسته به گروهی از مخالفان رژیم سعودی، با انتشار خبر فوق نوشت: هیچ شکی نیست که اظهارات اخیر مسئولان اسرائیلی در خصوص کردستان و حمایت از استقلال آن تلاشی تازه برای ضربه زدن به محور ممانعت یا همان مقاومت در رأس آنها ایران و کشورهای طرفدار «وحدت میهن‌عربی» است. کسانی که به دنبال امت واحد عربی هستند نیز باید پیام اظهارات مقام‌های اسرائیلی را دریابند. اسرائیل براساس این اظهارات به این نتیجه رسیده که اکنون وقت اعلام جدایی کردستان از بغداد است. این حرفی است که دقیقاً آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی به همتای آمریکایی‌اش جان‌کری گفته است. همین رویکرد را شیمون‌پرز، رئیس‌جمهوری اسرائیل نیز در نامه خود به باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا داشته است.

ایلاف ادامه می‌دهد: اگر بخواهیم به روابط اسرائیل و کردستان عراق نظری بیندازیم درمی‌یابیم که این روابط طولانی است، می‌توان گفت که چنین اظهاراتی از سوی اسرائیلی‌ها تازگی ندارد. این اظهارات در حقیقت برآمده از «عشق ممنوعی» است که بیش از نیم قرن بر روابط دو طرف حاکم بوده است. آنچه در این جا جدید است، اظهارات مسئولان اسرائیلی است که از خفا بیرون آمده‌اند و حرف‌های خود را علنا بیان می‌کنند.

نویسنده می‌افزاید: در کتاب «فروپاشی امید- روابط اسرائیل- کردستان 1963-1975» شلومون نکدیمون، روزنامه‌نگار و مشاور اسحاق شمیر، مشاور سابق نخست‌وزیر اسرائیل زوایای بسیاری از روابط مخفی و سری روابط اسرائیل و کردها را برملا می‌کند؛ خصوصاً در زمان ملا مصطفی بارزانی، پدر مسعود بارزانی، رئيس فعلی اقلیم کردستان عراق، بارزانی پسر گفت: کشورهایی نظیر مصر و اردن و مغرب و قطر و ترکیه و اندونزی و غیره با آن رابطه دارند و بد نیست که ما نیز با آن رابطه داشته باشیم.

ایلاف خاطرنشان کرد: روابط اسرائیل با کردها براساس «دشمن دشمنم دوستم است» شکل گرفته است.

از نگاه اسرائیلی‌ها به دلیل موقعیت جغرافیایی و نوع پراکندگی‌ای که کردها در منطقه خود دارند، بهره‌برداری از آنها مفید و در عین حال آسان است. اسرائیلی‌ها حتی بر این اعتقادند که تشکیل کشور مستقل کردی به مثابه «ذخیره‌ای استراتژیک و طراز اول برای اسرائیل» محسوب می‌شود عوفرا بنجیو در این باره می‌گوید‌«شکل‌گیری کردستان مستقل باعث تضعیف کشورهای متعددی که با اسرائیل دشمنی تاریخی دارند مثل عراق و سوریه و ایران می‌شود.» به اعتقاد آنها کردستانی که در دل کشورهای مقاومت تشکیل شود می‌تواند همانند خنجری در قلب ملت‌های منطقه حامی «محور ممانعت» باشد. ایجاد کشور کردی که مورد حمایت اسرائیل باشد می‌تواند معادلات منطقه را تغییر داده و در درگیری نفوذ تاریخی موجود میان «ترکیه سنی» با «ایران شیعی» تاثیر مستقیم بگذارد این مسئله می‌تواند به سود اسرائیل باشد.

نیویورک‌تایمز: آمریکا از هوشنگ امیراحمدی هم جاسوسی می‌کرد

جام جم: روزنامه نیویورک تایمز نوشت گزارش جدیدی که بر مبنای اسناد منتشر شده از سوی ادوارد اسنودن تنظیم شده از جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از پنج فرد مسلمان ساکن این کشور خبر می‌دهد.

به گزارش فارس و به نقل از نیویورک تایمز، بررسی 7485 ایمیل مورد جاسوسی قرار گرفته از سوی این آژانس طی سال های 2002 تا 2008 نشان می دهد یکی از افرادی که هدف این جاسوسی ها بوده ، هوشنگ امیراحمدی، رییس شورای آمریکا - ایران در واشنگتن بوده است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    0 0
    این کردهای عراق باید سرجایشان بنشینند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس