از سال 1950 به بعد، سرمربی مجار، گوشتاف سبس بازی درگیرانه را در تیم ملی مجارستان جا انداخت.آنها با شیوه 4-1-2-3 بازی می کردند و در پنجاه بازی، میان سال های 1950 تا 1956 در 42 بازی پیروز شدند.

ویژه نامه جام‌جهانی مشرق - برزیل شب گذشته، در مقابل دیدگان هواداران خود با هفت گل تحقیر شد. این اولین بار نیست که تیمی در جام جهانی تحقیر می شود و احتمالاً آخرین بار نیز نخواهد بود؛ به همین مناسبت نگاهی داریم به پنج پیروزی قاطع و یا شکست حقارت بار ادوار جام جهانی.

آلمان 8 - 0 عربستان سعودی؛ جام جهانی 2002

آلمان در برابر تیم ضعیف عربستان، موفق شد به بهترین برد تاریخ خود دست یابد. میروسلاو کلوزه در آن بازی هتریک کردو یارانش از جمله، میشل بالاک، کارستن یانکر، توماس لینک، الیور بیرهوف و برند شیندر با گل زنی به او پیوستند. آن جام برای هر دو تیم خاطره خوبی را برجای نگذاشت؛ عرب ها با شکست در برابر ایرلند و کامرون خیلی زود با جام خداحافظی کردند و شاگردان رودی فولر نیز با شکست 2-0 در فینال در برابر برزیلِ اسکولاری، نائب قهرمان شدند. 

این شکست، سنگین ترین شکست یک تیم پس از جام جهانی 1982 بود و البته بزرگترین شکست بدون گل زده پس از جام جهانی 1974 بود. عربستان سعودی در آن تورنمنت با تفاضل گل منفی دوازده، همراه با ال سالوادورِ سال 1982 در این زمینه مساوی شد. هدایت عربستان در آن سال ها بر عهده ناصر الجوهر بود.

* همانگونه که گفته شد این سنگین ترین شکست پس از جام جهانی 1982 بود اما پیش از ان در سال 1938 کوبا 8-0 به سوئد باخته بود و اروگوئه در جام جهانی 1950 با 8 گل بولیوی را در هم کوبیده بود.

 نگاهی به 5 تحقیر بزرگ جام جهانی


مجارستان 8 - 3 آلمان غربی؛ جام جهانی 1954

از سال 1950 به بعد، سرمربی مجار، گوشتاف سبس بازی درگیرانه را در تیم ملی مجارستان جا انداخت.آنها با شیوه 4-1-2-3 بازی می کردند و در پنجاه بازی، میان سال های 1950 تا 1956 در 42 بازی پیروز شدند، 7 تساوی را کسب کردند و تنها یک بار شکست خوردند. مجارستان کار خود در سوییس را با در هم کوبیدن کره جنوبی با 9 گل شروع کرد. پس از آن مجارها به ژرمن ها رسیدند. در بازی بین دو تیم مجارستان و آلمان، ساندور کوچسیس چهار گل را به ثمر رساند و در پایان جام نیز با 11 گل زده به عنوان آقای گل شناخته شد. دو گل توسط ناندور به ثمر رسید و تک گل فرانس پوشکاش و ژوزف توث باعث شد یک نتیجه به یادماندنی در تاریخ جام های جهانی ثبت شود. 

به طور کلی مجارستان یکی از بهترین تیم های حاضر در سوییس، محل برگزاری بازی ها بود. اما در نهایت آن ها در فینال اسیر آلمان ها شدند و موفق نشدند به قهرمانی برسند. 

نگاهی به 5 تحقیر بزرگ جام جهانی

آلمان غربی 6 - 1 اتریش؛ جام جهانی 1954

پس از تحقیر در برابر مجارستان، فرصت خوبی بود تا آلمان پس از پیروزی 7-2 در برابر ترکیه، قدرت خود را این بار در برابر اتریش به نمایش بگذارد. شاگردان سپ هربرگر خیلی زود پس از تحقیر در برابر مجارستان جان دوباره ای گرفتند و قدرت نمایی کردند. 

آلمان در مرحله یک چهارم یوگوسلاوی را با دو گل شکست داد و در مرحله نیمه نهایی حریف همسایه خود یعنی اتریش شد. آلمان ها در این بازی به لطف گل های هانس شافر، دو گل اتمار والتر و دو پنالتی فریتز والتر و تک گل مکس مارلوک موفق به شکست اتریش شدند. آن ها در فینال با مجارستانی رو به رو شدند که غیر قابل توقف به نظر می رسید، اما آلمان ها در حالی که با دو گل عقب بودند، با سه گل بازگشتند و اولین قهرمانی جهان خود را جشن گرفتند. 

نگاهی به 5 تحقیر بزرگ جام جهانی
یوگوسلاوی 9 - 0 زئیر؛ جام جهانی 1974

زئیر با امیدهای فراوانی پا به جام جهانی 1974 می گذاشت که در آلمان غربی برگزار می شد. زئیر در آن سال ها تحت حمایت و فرمان دیکتاتوری به نام مابوتو سس سکو بود. شیرهای وحشیِ آفریقا اما بالاخره به جام جهانی رسیده بودند. هرچند در بازی اول خود با دو گل مغلوب اسکاتلند شدند، اما در بازی بعد، آن ها عملکردی فاجعه بار داشتند. در کمتر از 20 دقیقه سه گل را دریافت کردند، آن ها اسیر توانایی های دوسان باژویچ شده بودند، کسی که آن شب به ستاره گلزن کرشن تبدیل شده بود. 

زئیر پس از نمایشی ضعیف در برابر برزیل و دریافت سه گل دیگر، با تفاضل گل منفی 14 جام را ترک کرد؛ بدترین تفاضل گل تاریخ جام جهانی، پس از کره جنوبیِ 1954 که با تفاضل گل منفی 16 جام را ترک کرده بود. عملکرد ضعیف زئیر در جام جهانی 1974 همیشه مانند باعث شرمساری آفریقا خواهد بود. 

نگاهی به 5 تحقیر بزرگ جام جهانی

تصویر فوق مربوط به بازی دو تیم زئیر و اسکاتلند است. 


آرژانتین 6 - 0 پرو؛ جام جهانی 1978

در این بازی هرچند آرژانتین پرو را له کرد و به عنوان میزبان به فینال جام جهانی 1978 راه یافت؛ اما نقاط تاریکی در این نتیجه نهفته است. در آن زمان پرو قهرمان کوپا آمریکا بود و آلبی سلسته برای رسیدن به فینال جام جهانی نیاز به پیروزی 4-0 داشت*. به هرحال آرژانتین موفق شد با گل های کمپس (دوبار)، لوکو (دوبار)، تارانتینی و هوس من به پیروزی برسد و بالاتر از برزیل به فینال راه یابد. 

هرچند آرژانتین در آن دوره به قهرمانی رسید، اما همیشه این اتهام مطرح است که دیکتاتور وقت آرژانتین، خورخه ویدلا با رییس جمهور پرو، فرانسیسکو برمودز تبانی کرده اند و آرژانتین به شکلی غیرقانونی به قهرمانی رسیده است. 

نگاهی به 5 تحقیر بزرگ جام جهانی

* در جام جهانی 1978، تیم ها پس از مرحله گروهی، به گروه های دیگری صعود می کردند که دو تیم اول گروه به فینال و دو تیم دوم گروه به رده بندی راه پیدا می کردند. برزیل و آرژانتین نیز در یک گروه و با امتیاز یکسان حضور داشتند اما آرژانتین به علت تفاضل گلی بهتر، که حاصل پیروزی فوق بود موفق شد به فینال برسد و در آنجا با شکست دادن هلند، قهرمان جام جهانی شود.

البته آرژانتین در جام جهانی 2006 هم صربستان و مونته نگرو را با نتیجه 6-0 شکست داده بود.

منبع: طرفداری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    اسپانیا هلند ... آلمان پرتقال ...
  • Arash ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    1 0
    دقت کنید متوجه میشید که المانی تواکثر این بازی ها نقش داشتن آخه اینم شد کشور
  • unknown ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
    0 0
    آلمان - برزیل

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس