کد خبر 325440
تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۱

با شیوع چاقی و اضافه وزن در میان جمعیت قابل توجهی از مردم جهان جای تعجبی ندارد که افراد بسیاری جان خود را بر اثر ابتلا به بیماری‌های قلبی از دست بدهند.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، بیشتر افراد تمایل دارند پس از یک روز کاری سخت، استراحت داشته باشند تا اینکه مدت کوتاهی پیاده‌روی کنند. بی‌تحرکی در کنار مصرف مواد خوراکی چرب، قندی و فرآوری شده، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را به شدت افزایش می‌دهد. همچنین این نوع سبک زندگی که عامل موثر در بروز بیماری‌های قلبی است موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن دیگری همچون دیابت و سرطان هم می‌شود. به همین دلیل پزشکان همواره به ورزش کردن توصیه می کنند. همچنین برای افزایش فواید ورزش کردن برای بدن، داشتن رژیم غذایی سالم ضرورت دارد.

مدیکال دیلی در گزارشی در همین رابطه به معرفی چند نمونه از موادغذایی سالم برای قلب پرداخته که به شرح زیر است:

ماهی آزاد و دیگر ماهی‌های چرب

این گروه از ماهی‌ها به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا 3 و آنتی‌اکسیدان‌ها،‌ بیش از دیگر انواع گوشت‌ها برای سلامت قلب مفیدند. چربی امگا 3 نوعی چربی اشباع نشده است که از طریق کاهش التهاب در بدن، سطح کلسترول خون را پایین می‌آورد. همچنین این خواص ماهی با پایین آمدن سطح تری‌گلیسیرید که موجب کاهش فشارخون، لخته شدن خون، سکته مغزی و نارسایی قلبی می‌شود، مرتبط است.

بلغور جو

هرچند این ماده خوراکی طعم خوشایندی ندارد اما با افزودن طعم‌دهنده‌هایی همچون مقدار کمی عسل، کره بادام زمینی و مواد دیگر خوش طعم‌تر می‌شود. بلغور جو به روش‌های متعددی سلامت قلب را تامین می‌کند اما اصلی‌ترین دلیل آن داشتن فیبر محلول در آب است. فیبر بلغور جو با جذب آب در طول فرآیند هضم به ماده‌ای ژل‌مانند تبدیل می‌شود. این امر به فرد کمک می‌کند تا دیرتر احساس گرسنگی کند و راحت‌تر رژیم بگیرد. همچنین این نوع فیبر میزان جذب کلسترول در جریان خون را پایین می‌آورد.

گردو

این ماده خوراکی حاوی مقدار فراوانی چربی‌های اشباع نشده و اسید چرب امگا 3 است. همچنین گردو حاوی ویتامین E، منیزیم، اسیدفولیک و فیبر بیشتر است. مصرف روزانه گردو در کاهش کلسترول بالا و پایین آوردن خطر بیماری‌های قلبی نقش دارد.

میوه قره قاط

این میوه حاوی مواد مغذی همچون آنتی‌اکسیدان‌ها است و همچنین از جمله دیگر خواص این میوه تاثیر آن در کاهش بیماری‌های قلبی و سکته است.

چای سبز

چای سبز با داشتن خواص درمانی شناخته شده از قرن‌ها پیش مورد استفاده طبیبان چینی بوده است. این ماده دارای فلاوونوئیدهایی است که فعالیت‌های آنتی‌اکسیدانی و ضدویروسی را افزایش می‌دهند و خواص ضدسرطانی دارد. نوشیدن بیش از پنج فنجان چای سبز در روز خطر مرگ ناشی از سکته قلبی یا مغزی را تا 26 درصد کاهش می‌دهد.

حبوبات

ممکن است داستان‌های متفاوتی در مورد حبوبات شنیده باشید اما ارزش غذایی آنها حقیقت دارد. این ماده‌ غذایی نیز حاوی اسیدچرب امگا 3 و فیبر خوراکی است. در حالی که چربی‌های اشباع نشده موجود در حبوبات همچون عدس و لوبیای قرمز التهاب در بدن را کاهش می‌دهند، فیبر خوراکی کلسترول را پایین می‌آورد.

گوجه فرنگی

به طور کلی سبزیجات مفیدترین ماده خوراکی برای سلامت بدن هستند. هرچند گوجه فرنگی به دلیل حاوی بودن لیکوپن با کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی همراه است. همچنین ساختار مولکول لیکوپن در دفع رادیکال‌های آزاد نقش بسزایی دارد. همچنین نتایج برخی مطالعات حاکی از آن است که لیکوپن دارای خواصی است که از سلول‌ها حفاظت می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس