کد خبر 325189
تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۸

رئیس جمهوری پیشین گرجستان روز دوشنبه در ۸۶ سالگی درگذشت.

به گزارش مشرق، ادوارد شواردنادزه، رئیس جمهوری پیشین گرجستان روز دوشنبه در ۸۶ سالگی درگذشت.ادوارد شواردنادزه درگذشت

او پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، وزیر امورخارجه آن کشور بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مارینا داویتشویلی، سخنگوی شواردنادزه گفت وی پس از یک بیماری طولانی در گذشت. داویتشویلی مکان مرگ ادوارد شواردنادزه را اعلام نکرد.

ادوارد شواردنادزه در سال ۱۹۲۸ در شهر لانچخوتی در غرب گرجستان به دنیا آمد و در سن ۱۸ سالگی به شاخه جوانان حزب کمونیست پیوست. او در سال ۱۹۷۲ به عنوان دبیر اول حزب کمونیست انتخاب شد. شواردنادزه از سال ۱۹۸۵ تا زمان فروپاشی شوروی وزیر امور خارجه بود و نقشی مهم در پایان دادن به دوره جنگ سرد و فروریختن دیوار برلین ایفا کرد. 

شواردنادزه در سال ۱۹۹۰ برای مدت کوتاهی از مقام وزارت خارجه کناره گرفت اما در سال ۱۹۹۱ و در آستانه فروپاشی شوروی دوباره به این پست بازگشت. او در سال ۱۹۹۲ به عنوان نخستین رئیس‌جمهور کشور تازه‌استقلال‌یافته گرجستان انتخاب شد. او گرجستان را در مسیر پایان دادن به بی‌ثباتی و جنگ داخلی رهبری کرد، اما دولتش در سال ۲۰۰۳ در جریان انقلاب‌‌های مخملی که "انقلاب گل سرخ" نام گرفت سرنگون شد. در انتخابات نوامبر ۲۰۰۳ و در پی وقوع انقلاب رنگی در گرجستان، موجب برکناری او از مقام ریاست جمهوری شد. جرقه این انقلاب با ادعای مخالفان مبنی بر تخلف و تقلب در انتخابات ریاست جمهوری گرجستان زده شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس