فروش ضعیف «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو » بعد از دو سال توقیف خبر از این می‌‌دهد که دیگر صرف توقیف شدن یک فیلم فارغ از محتوا و فرم آن، نمی تواند دلیلی برای فروش موفق و گیشه خوب آن باشد.

گروه فرهنگی مشرق - موضوع توقیف و رفع توقیف فیلم‌های سینمایی در سال‌های گذشته ارتباط مستقیم با گیشه و فروش این دسته از فیلم ها پیدا کرده است، اگر برای این رابطه دنبال یک دلیل باشیم شاید از یک سو مصاحبه‌های جنجالی و تبلیغاتی که رسانه‌ها با صاحبان این آثار انجام می‌دهند، و از سویی دیگر نفس توقیف فیلم اذهان مردم را به سمت سویی خاص سوق می داد که چه چیز این فیلم را به ورطه توقیف سوق داده است و همان علامت سوال است که خیلی‌ها را به سالن سینما می‌کشاند.

اما فیلمی که این روزها، از سد توقیف دوساله عبور کرده و پس از نمایش در بخش «خارج از مسابقه» سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر موفق به دریافت پروانه نمایش شده و طی هفته قبل روی پرده سینما‌ها رفته است فیلم سینمایی «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو »است این فیلم دومین ساخته روح‌الله حجازی است، حجازی پیش از این فیلم «زندگی خصوصی آقا و خانوم میم» را با موضوع اجتماعی و تقریبا مشابه به فیلم جدیدش ساخته بود.

تبدیل شدن توقیف یک فیلم به برند درحالی طی سال‌های قبل به وقوع پیوست که مقایسه آمار فروش فیلم‌های توقیف و رفع توقیف شده نشان می‌دهد استقبال مردم از هر فیلمی به صرف در توقیف بودن آن فیلم کاهش یافته است.

یکی از فیلم‌های توقیف شده که 5 سال قبل همزمان با انتصاب جواد شمقدری به سمت معاون سینمایی، رفع توقیف و اکران شد فیلم سینمای «به رنگ ارغوان» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا بود این فیلم در سال 1388 اکران شد و حدود یک میلیارد تومان در آن سال فروش کرد.

فیلم «انتهای خیابان هشتم» به کارگردانی علیرضا امینی نیز سال 1389 ساخته و به دلایلی توقیف شد، این فیلم در سال 1391 رفع توقیف شد و روی پرده سینما رفت «انتهای خیابان هشتم» توانست در آن سال حدود یک میلیارد دویست میلیون تومان بفروشد.

فیلم سینمایی «تسویه حساب» ساخته تهمینه میلانی نیز سال 1386 ساخته شد و در سال 1389 روی پرده سینماها رفت و در مدت 68 روز نمایش به فروشی نزدیک به 1/000/000/000 تومان در کشور دست یافت.

فیلم توقیفی دیگر، فیلم سینمایی «من مادر هستم» به کارگردانی فریدونی جیرانی است که در سال 1389 ساخته شد و پس از حدود دو سال در سال 91 اکران شد و با 102 روز نمایش به فروشی حدود دو میلیارد تومان رسید.

با نگاهی به این سه فیلم مشخص می‌شود که اغلب فیلم‌های توقیف شده که بعدا رفع توقیف و اکران شدند به فروش بالاتر از یک میلیارد تومان دست یافتند و این درحالی است که اکران فیلم سینمایی «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» با فروش پانصد و شش میلیون تومانی طی 35 روز و آن هم با بلیط 6 هزار تومانی در حالی که به کف فروش رسیده‌بود از پرده سینماها خداحافظی کرد. این کاهش فروش، خبر از این می‌‌دهد که دیگر صرف توقیف شدن یک فیلم فارغ از محتوا و فرم آن، نمی تواند دلیلی برای فروش موفق و گیشه خوب آن باشد.

جدول فروش فیلم‌های توقیفی که در سال‌های بعد رفع توقیف و اکران شدند

نام تعداد روزهای نمایش میزان حدودی فروش کل کشور (تومان)
به رنگ ارغوان 58 روز 1/000/000/000
انتهای خیابان هشتم 68 روز 1/200/000/000
من مادر هستم 102 2/000/000/000
تسویه حساب 68 روز 1/000/000/000
زندگی مشترک محمودی و بانو 35 روز 550/000/000

لازم به ذکر است، روزهای نمایش تخصیص یافته به هر فیلم به کف فروش آن فیلم در سرگروه مربوط نسبت به همان سال لحاظ شده و در سال جدید در صورت پایین بودن کف فروش سرگروه یک فیلم به فیلمی دیگر اختصاص یافته است.

علاوه بر فیلم‌های ذکر شده و بعضی دیگر از فیلم‌ها از جمله «پل چوبی» که به‌نسبت تبلیغات و فروش متوسطی داشتند ،در پنج سال گذشته فیلم‌هایی همچون «آتشکار»، «شاعر زباله ها»، «پنجمین سوار سرنوشت»، نیز توقیف شده بودند که بعدها اکران شدند اما به دلیل اکران خیلی محدود زمانی و مکانی و مخاطب خاص فیلم در این گزارش در مقام قیاس قرار نگرفته‌اند.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس