کد خبر 32434
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۹

سعي شما اين باشد که در تمام دوران زندگي، به خصوص سال‌هاي اول، اين چهار پنج سال اوّل، با هم سازگاري داشته باشيد.

مشــرق - حضرت‌ آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب همواره به جوانان و زوج‌هاي جوان توصيه‌هاي فرموده‌اند که بازخواني اين سخنان در افزايش تفاهم ميان خانواده‌ها لازم و ضروري است.

 

* سازش کاري در خانواده جزء واجبات است

سعي شما اين باشد که در تمام دوران زندگي، به خصوص سال‌هاي اول، اين چهار پنج سال اوّل، با هم سازگاري داشته باشيد. اين طور نباشد که يکي اندکي ناسازگاري نشان داد، آن ديگري هم حتماً در مقابل او ناسازگاري نشان بدهد. نه! هر دو با هم سازگاري نشان بدهيد و اگر ديديد همسرتان ناسازگاري کرد، شما سازگاري نشان دهيد. اين جا از آن جاهايي است که سازش و کوتاه آمدن خوب است.

معناي سازگاري چيست؟ معنايش اين است که زن ببيند اين مرد، درست ايده آل اوست تا با او سازگار باشد؟ يا مرد ببيند که اين زن، کاملاً ايده آل اوست و همان فرد مطلوب عالي است، تا با او سازگاري داشته باشد؟ اگر يک ذره اين گوشه يا آن گوشه‌اش کج بود، قبول نيست. معناي سازگاري اين است ؟ نه! اگر سازگاري اين باشد که اين خودش به طور طبيعي انجام مي‌گيرد و اراده شما را نمي خواهد. اينکه مي‌گويند شما سازگار باشيد، يعني شما با هر وضعيتي که هست و پيش آمده بسازيد.

معناي سازگاري اين است: يعني چيزهايي در زندگي پيش مي‌آيد. خب دو نفرند با هم تا حالا آشنايي نداشتند، زندگي نکردند، ممکن است فرهنگشان دو تا باشد. ممکن است عاداتشان دو تا باشد. اول ممکن است يک ناسازگاري‌هايي ببينند، حالا اول ازدواج که نه آدم هيچ متوجّه نيست. بعد از مدت کوتاهي که گذشت، ممکن است يک ناسازگاري‌هايي حس کند، آيا بايد اين جا از هم سرد شوند و بگويند: اين مرد يا اين زن ديگر به درد من نمي‌خورد؟! نه! شما بايد خودتان را با اين مسأله تطبيق دهيد. اگر چنانچه قابل اصلاح است، اصلاحش کنيد و اگر ديديد نه، کاري اش نمي شود کرد، خب با او بسازيد.

سازش کاري در محيط خانواده جزء واجبات است. نبايستي زن و شوهر تصميم بگيرند که خودشان هرچه گفتند همان شود. آنچه خودشان مي‌پسندند و آنچه راحتي آنها را تأمين مي‌کند همان بشود. نه، اين طور نبايد باشد. بايد بنا داشته باشند که باهم سازگاري کنند. اين سازگاري لازم است. اگر ديديد مقصود شما تأمين نمي‌شود مگر با کوتاه آمدن، کوتاه بياييد.

سازگاري در زندگي، اساس بقاي زندگي است و همين است که محبت مي‌آفريند. همين است که موجب برکات الهي مي‌شود. همين است که دل‌ها را به هم نزديک کرده و پيوندها را مستحکم مي‌کند.

 

* هيچ انساني بي عيب نيست!

اگر ديديد که همسرتان يک نقطه عيبي دارد- هيچ انساني بي عيب نيست - و مجبوريد او را تحمل کنيد، تحمل کنيد، که او هم همزمان، دارد يک عيبي را از شما تحمل مي کند. آدم عيب خودش را که نمي فهمد، عيب ديگري را مي فهمد. پس بنا را بگذاريد بر تحمّل.
اگر چنانچه قابل اصلاح است، اصلاحش کنيد. اگر ديديد کاري نمي شود کرد، با او بسازيد.

 

* اسرار زندگي را محکم نگهداريد

زن و شوهر بايد راز هم را حفظ کنند، زن نبايد راز شوهرش را پيش کسي بازگو کند. مرد هم مثلاً نرود پيش رفقايش در باشگاه يا مثلاً فلان مهماني و ... راز همسرش را باز گو کند، حواستان جمع باشد، اسرار هم را محکم نگاه داريد تا زندگي ان شاءالله شيرين و مستحکم شود.


* ساده‌زيستي و ميانه‌روي

زندگي را ساده برداريد، البته ما خيلي هم اهل زهد و تقوا نيستيم. خيال نکنيد، آن سادگي که ما مي‌گوييم، آن سادگي زُهّاد و عبّاد و اينها نيست. سادگي به نسبت اين کارهايي است که مردمِ امروز مي‌کنند. والاّ نه، سادگي ما را اگر چنانچه آن مردان خدا بيايند نگاه کنند شايد هزار تا ايراد هم به آنچه که ما سادگي مي‌دانيم بگيرند.

زندگيتان را بر پايه اسراف قرار ندهيد، زندگي را ساده قرار دهيد. زندگي را آن طوري که خداي متعال مي‌پسندد قرار دهيد و از طيبات الهي بهره‌مند شويد بر حسب اعتدال و عدالت. هم اعتدال و ميانه‌روي و هم عدالت. يعني ملاحظه انصاف را بکنيد، ببينيد ديگران چطوري‌اند. خيلي بين خودتان و ديگران فاصله درست نکنيد.

يکي از موجبات سعادت خانواده‌ها و اشخاص، اين است که تقيدات زايد و تجملات زيادي و پرداختن بيش از اندازه لازم به امور مادي، از زندگي‌ها دور شود. لااقل بخش اصلي زندگي محسوب نشود. يک چيز حاشيه‌اي يک کنار باشد. زندگي را از اول بايد ساده برداشت و محيط زندگي را بايد محيط قابل تحمّلي کرد.

ساده زندگي کردن منافاتي با رفاه هم ندارد. آسايش هم که اصلاً در سايه ساده زندگي کردن است.

------------

* کتاب "برويد با هم بسازيد"

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس