کد خبر 32399
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۵

شبکه يک با توجه به مخاطب گسترده خود مي‌تواند تا حدودي به شعار خويش نزديک شود. اين نکته‌اي است که دارابي معاونت سيما نيز به آن واقف است، چنان که وي در بازديدي که چند روز پيش از شبکه يک داشت، عنوان «شبکه يک، شبکه هر ايراني» را مقدمه‌اي براي تحقق اين هدف دان

مشــرق - علي‌رغم اينکه سازمان صدا و سيما عنوان تبليغاتي "شبکه يک، شبکه هرايراني" را براي خود برگزيده و مدام روي آن مانور مي‌دهد، اما با کمي دقت متوجه مي شويم که اين جمله در حال حاضر گاه منطبق با عملکرد و برنامه سازي فعلي اين شبکه نيست. بطوري که حتي کودکان نيز اين مسئله را درک کرده‌اند.
همين چند وقت پيش وقتي که اين جمله در حال پخش از تلويزيون بود, پسرخردسالم با تعجب از من پرسيد: " اگه شبکه يک شبکه همه ايراني هاست, پس چرا ديگه مثل قبل کارتون و برنامه کودک نشون نمي‌ده!؟ " همين سوال را نيز چند بار از بعضي نوجوان‌ها شنيده‌ام. چنين پرسش‌هايي نشان مي‌دهد که ما در عصري زندگي مي‌کنيم که ديگر با شعارهاي تبليغاتي صرف نمي‌توان حتي کودکان و نوجوانان را توجيه کرد و اگر شعاري مبتني بر حقيقت نباشد، نه تنها هيچ اثرمفيدي بر مخاطبان نخواهد داشت بلکه باعث دافعه نيز درآنها مي شود.
صدا و سيما يک دستگاه عظيم فرهنگي، هنري، آموزشي و اجتماعي است که درهرحال بايد فراتر از يک کانون تبليغاتي يا يک بانک بر روي شعارهاي تبليغاتي اش فکر کرده و آنها را مطابق با اهداف و اقدامات واقعي خود طراحي و به اجرا در آورد.
به عبارتي با توجه به اين که شعار هر شبکه، عصاره وچشم انداز آن شبکه محسوب مي گردد, پس بايد نخست اسباب و لوازم تحقق آن را فراهم سازد و از طريق سياستگذاري صحيح و سپس اجراي دقيق، به آن جامه عمل بپوشاند.
شبکه يک اگر مي‌خواهد فراتر از فضاي ذهني دست اندرکارانش و در يک فضاي واقعي، به شبکه‌اي همگاني و براي هر ايراني تبديل شود بايد در فرآيند برنامه سازي و پخش، سهمي عادلانه براي تمام اقشار، اقوام، روستائيان، شهرنشينان، کودکان، نوجوانان، جوانان،بزرگسالان، زنان،مردان، دانشگاهيان، کارگران و...تدارک ديده و عرضه نمايد. در چنين شرايطي است که اين شبکه مي‌تواند تا حدودي به شعار خويش نزديک شود. اين نکته‌اي است که دارابي معاونت سيما نيز به آن واقف است، چنان که وي در بازديدي که چند روز پيش از شبکه يک داشت، عنوان " شبکه يک، شبکه هر ايراني " را مقدمه اي براي تحقق اين هدف دانست و افزود: " اين که چگونه همه ايرانيان مي‌توانند خودشان را دراين شبکه ببينند، نيازمند جانمايي برنامه هايي جامع و گسترده در جدول پخش برنامه‌هاي اين شبکه است. "
با اين حال اميدواريم مقدمه تحقق اين هدف بيش از اين به درازا نکشيده و مقدمه اي طولاني‌تر از متن نگردد. همچنين جا دارد اکنون که شبکه دو نيز در پي يافتن شعاري براي خود است و در همين رابطه به فراخواني عمومي پرداخته، صرفأ دربند موزون بودن و زيبايي شعار انتخابي نبوده و با درايت و براساس برنامه و چشم انداز واقعي خود به اين مهم بپردازد.

-----------------
نويسنده: محمد ديندار / فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس