کد خبر 323456
تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۷

ستاد دیه کشور امسال هم همزمان با ماه مبارک رمضان، جشن گلریزان را برای نجات زندانیان غیر عمد برگزار می کند. جشن گلریزان امسال با شعار " بهار رهایی با گل احسان توست" امسال در 180 نقطه کشور برگزار می شود.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، در نشست خبری که به همین مناسبت برگزار شد، سیداسدالله جولایی رییس ستاد دیه کشور گفت: ۷۵۰۰ زندانی نیازمند در انتظار جشن‌های گلریزان ماه رمضان هستند که از این تعداد، ۱۴۰۰ راننده، ۲۰۰ نفر برای جرائم غیرعمد، دوهزار نفر به دلیل مهریه‌های سنگین و ۳۴۵۰ نفر برای محکومیت‌های مالی روانه زندان شده‌اند.

او  گفت: طبق تبصره 17 قانون بودجه، آنها می توانند تسهیلات قرض الحسنه از بانکهای عامل با کارمزد 4 درصد دریافت کنند. سال قبل،74 و نیم میلیارد تومان کمک‌های مردمی تا پایان سال گذشته جمع آوری شد و باعث آزادی هفت هزار و 735 نفر شد که رقم بدهی آنان 834، میلیارد تومان بود که با ورود ستاد و بخشش‌هایی که مردم انجام دادند، این رقم به 300 میلیارد تومان کاهش یافت.

مدیرعامل ستاد دیه کشور گفت: امسال به دلیل مشکلات اقتصادی دولت، ستاد دیه کشور از دریافت مبلغی حدود 200 میلیارد تومان در قالب بودجه سالانه انصراف داد و بیشتر تمرکز خود را بر جلب و جذب کمک‌های خیرین و مردم قرار داده است.

او گفت: هم اکنون 7524 نفر به دلیل ارتکاب جرایم غیرعمد و غیرکلاهبرداری در زندان به سر می‌برند که برای آزادی این تعداد، نیاز به مبلغی بالغ بر 430 میلیارد تومان است.

جولایی تاکید کرد: 200 میلیارد تومان از این مبلغ،‌توسط بودجه ستاد دیه تأمین می‌شود و برای مابقی به کمک‌های مردمی نیاز است.

حساب‌های کمک‌ مردمی

جولایی با بر شمردن حساب‌های مربوط به کمک‌های مردمی به ستاد دیه ادامه داد: شعبه مستقل مرکزی حساب جام بانک ملت به شماره 74.74 ، شعبه مرکزی بانک تجارت به شماره حساب 7777، ‌شعبه مرکزی بانک صادرات به شماره حساب 88.88،‌ بانک رفاه به شماره حساب 40.22 و بانک ملی به شماره حساب 0155550000004 و حساب ارزی بانک ملت به شماره حساب‌های جاری برای دریافت کمک‌های مردمی به ستاد دیه کشور است.

اجباری شدن بیمه شخص ثالث

جولایی با بیان اینکه بیشتر به دنبال پیشگیری و درمان هستیم، گفت: با آسیب‌شناسی ستاد دیه متوجه شدیم که بیش از 50 درصد کسانی که به دلیل تصادفات در زندان هستند گواهینامه ندارند و بیش از 80 درصد بیمه شخص ثالث ندارند.

او ادامه داد: از سال‌های 1378 تا 1387 یعنی حدود 10 سال ستاد دیه کشور کار کارشناسی را شروع کرده و در اردیبشهت‌ماه سال 87 قانون بیمه اجباری شخص ثالث برای 5 سال به تصویب رسید. در سال گذشته مدت این قانون به اتمام می رسید. برای یک سال و نیم دیگر این قانون تصویب شد و به دنیال آن هستیم که این قانون را در ملس اجباری کنیم.

جولایی گفت: قبل از اصلاح این قانون،‌ حدود 57 تا 60 راننده وارد زندان می‌شدند اما پس از اصلاح آن‌، این تعداد کاهش یافت و روزانه یک تا دو نفر راننده وارد زندان می‌شوند.

او با اشاره به ضرورت اگاهی داشتن مردم به ویژه رانندگان از قوانین گفت: متاسفانه درحال حاضر 1400 راننده به دلیل عدم پرداخت دیه تصادفات در زندان هستند.

جولایی با درخواست از رسانه‌ها برای افزایش سطح آگاهی مردم و جلوگیری از ورود بی‌مورد افراد به زندان‌ها گفت: راننده باید بداند که باید با گواهینامه و بیمه‌نامه معتبر رانندگی کند. خوشبختانه با اقدامات نیروی انتظامی در سال‌های اخیر با کاهش تلفات حوادث رانندگی روبه‌رو هستیم و این تلفات به کمتر از 20 هزار نفر رسیده است.

استانهای محروم

رئیس ستاد دیه کشور ادامه داد: استان سیستان و بلوچستان یک استان محروم است که سال گذشته در 11 نقطه آن جشن گلریزان برگزار شد و مردم یک میلیارد تومان کمک کردند و امسال هم در 14 منطقه برگزار می شود.

او گفت: ایلام در جشنهای گلریزان همیشه ضعیف بوده و برای همین بهتر است شهرهای تبریز، اصفهان، شیراز و مشهد در این زمینه کمک کنند.

عملکرد ستاد دیه

جولایی با اشاره به عملکرد ستاد دیه گفت: در 24 سالی که از تاسیس ستاد دیه می‌گذرد،‌ بیش از 80 هزار زندانی جرایم غیرعمد و غیرکلاهبرداری با کمک این ستاد از زندان آزاد شدند.

او با بیان اینکه در 5 سال گذشته بیش از هزار نفر در مراسم جشن گلریزان سراسر کشور شرکت کردند گفت: در این جشنها 74.5 میلیارد تومان تا پایان سال 92 کمک کردند که 10 هزار نفر آزاد شدند. سال گذشته دانش‌آموزان یک دبیرستانه دخترانه در تهران مبلغ 600 هزار تومانی برای آزادی یک زندانی کمک کردند. در شیراز نیز بانوان یک جمع قرآنی، با اخذ وام به مبلغ 35 میلیون تومان، تمام این پول را صرف آزادی تعدادی زندانی نیازمند کردند. مردم تهران نیز سال گذشته، 2 میلیارد تومان به ستاد دیه کمک کردند.

رییس ستاد دیه کشور در مورد طرح هر مسجد، یک زندانی گفت: تنها 6 مسحد در تهران در این زمینه کمک کردند و 20 زندانی آزاد شد.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: خبرآنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس