کد خبر 322789
تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۶

هم اندیشی «آسیب شناسی اقدامات شهرداری تهران در توسعه حمل و نقل شهری» با حضور دکتر بابک نگاه‌داری، رییس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران و جعفر تشکری هاشمی، معاون شهردار تهران در حوزه حمل و نقل برگزار شد.

به گزارش مشرق، محسن سرخو، عضو شورای اسلامی شهر تهران در این هم اندیشی گفت: حمل و نقل یکی از اولویت‌های اصلی در دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران است و شهرداری تهران نیز پیش‌بینی کرده تا پایان برنامه پنج ساله دوم، توسعه حمل و نقل عمومی یکی از اولویت‌‌های اصلی این ارگان باشد.

وی اظهار کرد: در حوزه حمل و نقل عمومی چند شاخه داریم که در بین آن‌‌ها نیز اولویت نخست شورای اسلامی شهر تهران توسعه مترو می‌باشد که یکی از سیستم‌های پاک حمل و نقل به شمار می‌رود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵۲ کیلومتر مترو در دست بهره برداری داریم و تا پایان برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران سالانه ۳۰ کیلومتر مترو به بهره‌برداری خواهد رسید، افزود: پیش‌بینی می‌شود سال ۹۷ با توجه به اعتباراتی که شهرداری تهران دارد، طول مترو تهران به ۳۰۰ کیلومتر برسد.

سرخو ادامه داد: کوتاه کردن زمان فاصله حرکت قطارها،‌ افزایش واگن‌ها و نوسازی و بهسازی آنها از دیگر اقداماتی است که در برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶۵۰۰ دستگاه اتوبوس در تهران داریم که دو هزار دستگاه آن به لحاظ آیین نامه فرسوده تلقی می شود، بیان کرد: پیش بینی شده تا پایان سال ۹۷، نه هزار دستگاه اتوبوس در تهران داشته باشیم و این در حالی است که در تهران حداقل ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد.

روحی مدیر مطالعات حمل ونقل و ترافیک مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران ریشه مشکلات حمل و نقلی را در سیاست‌های تعریف شده در حوزه شهرسازی و اقدامات اجرایی حوزه فنی و عمرانی دانست.

وی تاکید کرد: حمل و نقل پايدار به دنبال جستجوي روش‌هايي است که امکان دسترسي مناسب‌تر براي همه اقشار جامعه فراهم آورده، هزينه‌هاي اقتصادي را تعديل نموده و از همه مهمتر اينکه زمينه مصرف منابع تجدیدناپذیر و همچنین آلودگي‌هاي زيست‌محيطي را کاهش دهد.

روحی مسئولیت شهرداری در حوزه حمل و نقل شهری را سیاستگذاری و برنامه‌ریزی، ساخت و اجرا و مدیریت، تعمیر و نگهداری بیان کرد.

مدیر گروه حمل ونقل و ترافیک مرکز مطالعات اظهار کرد: تهیه و تدوین، بررسی و مرجع تصویب، الزامات اجرایی، ‌یکپارچگی با سایر سیاست و ارزیابی و اصلاح از جمله مواردی است که باید در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مورد توجه قرار گیرد.

دکتر مهرداد تقی‌زاده مشاور سابق شهردار تهران در حوزه حمل و نقل نیز یکی دیگر از سخنرانان این هم اندیشی بود که به طرح سوال مشكلات تردد شهرهاي ما چرا حل نمي‌شود؟ پرداخت و گفت: با وجود صرف هزينه‌هاي بسيار، ساخت معابر و بزرگراه‌ها، زيرگذرها و روگذرها، تونل‌ها، متروها، مسيرهاي ويژه اتوبوس، افزايش ناوگان اتوبوس و تاكسي، مسيرهاي دوچرخه و نظایر آن همچنان زمان رسيدن به مقصد چه با خودروي شخصي و چه با حمل و نقل عمومي افزايش يافته و در حال افزايش است.

وی علت این موضوع را توسعه همزمان حمل¬ونقل شخصی و حمل ونقل عمومی و مشخص نبودن سیاست غالب دانست و افزود: راهکار پیشنهادی این است که باید فقط روی حمل ونقل همگانی کار کنیم و بودجه ها را به سمت توسعه حمل ونقل همگانی سوق دهیم و در واقع شیوه حمل و نقلی رقیب را تقویت نکنیم.
منبع: جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس