به گزارش مشرق به نقل از مهر، سيد محمدرضا رضازاده در اين رابطه در سخناني اظهار داشت: با بي توجه به تحريم هاي کشورهاي غربي، قرارداد همکاري در ساخت بلند ترين سد جهان تا قبل از پايان امسال بين ايران و چين منعقد مي شود.
وي افزود : با اعزام هيئتي از وزارت نيرو به سرپرستي مهندس عطارزاده معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا، مذاکرات تامين مالي طرح سد و نيروگاه بختياري در کشور چين پيگيري شد.
مدير عامل شرکت توسعه منابع آب و نيروي ايران اظهار داشت: هيئت ايراني در جلسه ملاقات با مدير عامل شرکت بين المللي ساينا هايدرو در مورد طرح سد و نيروگاه بختياري انگيزه جمهوري اسلامي ايران براي همکاري در اجراي اين پروژه با جمهوري خلق چين را توسعه همکاري هاي دو کشور در شرايط موجود بين المللي عنوان کردند.
وي تصريح کرد: اين در حاليست که استفاده از خط اعتباري ميان دو کشور براي تامين اعتبار مورد نياز اين پروژه که بزرگترين طرح سد بتني و نيروگاه برق آبي جهان بشمار مي رود، مهم است.
رضازاده يادآور شد : شرکت ساينا هايدروي چين سوابق و تجربيات زيادي در مورد ساخت سدهاي بزرگ دارد و امکان فراهم کردن زمينه همکاري ميان اين شرکت با شرکت هاي ايراني وجود دارد.
مدير عامل شرکت توسعه منابع آب و نيروي ايران يادآور شد: در اين جلسه دو طرف تفاهم کردند که ظرف چند روز آينده با مذاکرات کارشناسان دو طرف مباحث جزئي باقيمانده قراردادي، حل و فصل شود به گونه اي که تا تاريخ 15 مارس قرارداد سد و نيروگاه 315 متري بختياري منعقد شود.
رضا زاده با اشاره به ساخت اين سد در خاک استان لرستان، خاطر نشان کرد: ساختگاه سد و نيروگاه بختياري در بخش جنوب غربي ايران در کوههاي زاگرس چين خورده و در شمال غربي ايستگاه تنگ پنج در مسير راه آهن تهران - اهواز واقع شده است.
وي ادامه داد: ساختگاه سد بختياري به فاصله مستقيم حدود 50 کيلومتري بالادست سد دز و پنج کيلومتر بالادست تقاطع رودخانه هاي سزار - بختياري قرار گرفته است.
بنابراين گزارش، رودخانه بختياري يکي از دو سرشاخه اصلي رودخانه دز ميباشد که از ارتفاعات جنوبي اشترانکوه سرچشمه ميگيرد و در نزديکي ايستگاه تنگ پنج به رودخانه سزار ميپيوندد و رود دز را تشکيل مي دهد.
مساحت حوضه آبريز در محل ساختگاه سد بختياري در حدود 6388 کيلومترمربع و ميانگين ارتفاع حوضه از سطح دريا 2212 متر ميباشد.
دبي متوسط سالانه رودخانه بختياري در محل سد بر اساس يک دوره آماري 60 ساله معادل 144.6 مترمکعب بر ثانيه و متوسط بارش سالانه در حدود 1117 ميليمتر ميباشد. شيب متوسط رودخانه بختياري طي مسير حدود 35 درجه است.
فاصله هوايي سد بختياري تا سد دز در حدود 50 کيلومتر است و بستر اين سد اساسا از سنگ آهک سيليسي تشکيل شده است.
در چارچوب مطالعات مرحله شناخت پتانسيل توليد انرژي برقابي بر روي رودخانه بختياري که توسط شرکت مشاور مهاب قدس از سال 1371 شروع شد، چهار ساختگاه الکلن، ليرو، زالکي و بختياري با توجه به ويژگي هاي فني و اقتصادي براي انجام ادامه مطالعات در مرحله اول انتخاب شد.
مطالعات مرحله اول طرح بختياري از سال 1375 تا 1379 توسط مشاور مهاب قدس انجام گرفت. از سال 1382 مطالعات ژئوتکنيک و آزمايشهاي بر جاي مکانيک سنگ آغاز و همزمان اقدام به احداث بخشي از راههاي دسترسي داخلي شد.
در سال 1384 بازنگري مطالعات مرحله اول و انجام مطالعات مرحله دوم و تهيه اسناد مناقصه به مشارکت مشاورين طرح بختياري واگذار و مسئوليت بازنگري فني طرح نيز به عهده شرکتهاي الکتريک دو فرانس و کوينه بليه فرانسه داده شد.
سد بختياري به عنوان بلندترين سد دو قوسي بتني جهان با ارتفاع 315 متر، بزرگترين مخزن مصنوعي ذخيره آب را در کشور پس از کرخه با حجم ظرفيتي معادل4.8 ميليارد متر مکعب خواهد داشت.
با توجه به صعب العبور بودن منطقه، با احداث و آبگيري اين سد اراضي کشاورزي زيادي غرقاب نخواهد شد و هيچ روستاي دائمي به زير آب نخواهد رفت.
ظرفيت نيروگاه برق آبي بختياري نيز 1500 مگاوات و انرژي توليدي سالانه با ضريب کارکرد 20 درصد، نزديک به 3000 گيگاوات ساعت است.
از مهمترين ويژگي هاي اين طرح نقش قابل توجه ذخيره سازي و تنظيم آب با توجه به حجم زياد مخزن سد، کنترل سيلابهاي فصلي و بهبود شرايط ايمني در پايين دست سد، جلوگيري از ورود رسوبات رودخانه بختياري به مخزن سد دز و در نتيجه افزايش عمر مفيد سد و نيروگاه دز و امکان توليد بهينه انرژي پاک در زمان هاي پيک مصرف روزانه و ساليانه است.
اين در حاليست که طرح سد و نيروگاه بختياري در زمان اجرا با بکارگيري نيروهاي بومي، تاثير مهمي در اشتغالزايي منطقه خواهد داشت.
بهبود شرائط اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي در منطقه، ايجاد امکان توسعه و سرمايهگذاري در محدوده طرح، بهبود سطح رفاهي زندگي اهالي منطقه، ارتقاء سطح آموزش و بهداشت همچنين افزايش درآمد سرانه بواسطه ايجاد اشتغال، استفاده بهتر از قابليتهاي گردشگري منطقه، افزايش سهم منطقه در توسعه کشور، بهبود ارتباطات و حمل و نقل زميني از طريق ايجاد جادههاي دسترسي، افزايش ارزش افزوده خدمات در منطقه طرح از جمله اثرات اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي اجراي سد بختياري بشمار مي رود.