کد خبر 322625
تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۹

محمدرضا جعفری جلوه مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی معتقد است رویکرد این بنیاد به عنوان متولی برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان در بیست و هشتمین دوره برگزاری آن تغییر کرده و قرار است جشنواره از حالت یک جشن عمومی که در چند سال گذشته جنبه های صرفا تزئینی و اغراق آمیز پیدا کرده بود، خارج شود.

گروه فرهنگی مشرق - محمدرضا جعفری جلوه مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره سیاست و رویکرد این بنیاد سینمایی به خبرنگار مهر گفت: در ابتدا باید بگویم جشنواره فیلم کودک و نوجوان یک رویداد بین المللی تثبیت شده در میان جشنواره های بزرگ جهانی است و باید به شکل یک رویداد ثابت هرساله برگزار شود بنابراین طرح مربوط به برگزاری این رویداد سینمایی به صورت دوسالانه همانطور که ریاست محترم سازمان سینمایی جناب آقای دکتر ایوبی نیز تصریح کرده‌اند این مساله از اساس منتفی است.
 
مشکلات سینمای کودک به دلیل نبود اکران تضمین‌شده است
 
وی در ادامه با اشاره به این مطلب که تولید فیلم در حوزه سینمای کودک و نوجوان و حضور این آثار در جشنواره و همچنین اکران آنها یک چرخه به هم پیوسته است، بیان کرد: چرخه تولید فیلم در حوزه سینمای کودک و نوجوان و حضور در جشنواره و همچنین اکران جریانی به‌هم پیوسته است و معتقد هستم که اگر تولید در سینمای کودک و نوجوان دچار آسیب‌هایی شده و در حال حاضر با مشکلاتی روبرو است به دلیل فقدان اکران تضمین‌شده، مطمئن و نمایش پیوسته فیلم‌های کودک و نوجوان است.
 
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی نبود گردش سرمایه در این عرصه را نتیجه نبود اکران تضمین‌شده دانست و گفت: فقدان اکران تضمین شده، طبیعتا فقدان گردش سرمایه را نیز باعث می‌شود و در نهایت انگیزه کافی تولید در عرصه سینمای کودک و نوجوان نیز وجود نخواهد داشت و نمی‌توان به چند استثناء دل‌خوش کرد. بنابراین برای رونق تولید، نیازمند رونق اکران هستیم و بدون اکران موفق در عرصه تولید حرفی برای گفتن نداریم و متأسفانه سینمای کودک و نوجوان بیشترین ضربه را در بخش تولید دیده است.
 
جشنواره میانه تولید و اکران قرار دارد
 
این مدیر سینمایی ادامه داد: بدون داشتن تولید و اکران پر رونق نمی‌توان سخن از سینمای کودک و نوجوان داشت و فقط دل‌مشغول جشنواره بود. به اعتقاد من برای یک جشنواره خوب باید تولیدات خوب و کافی داشت و برای رسیدن به تولیدات خوب باید جریان اکران مطمئنی را شکل داد. در واقع جشنواره در میانه تولید و اکران قرار دارد.
 
وی در ادامه متذکر شد: با این اوصاف نقش یک جشنواره خوب وقتی به درستی ایفا می‌شود که به نمایش و نقد و ارزیابی یک دوره تولیدات خوب و قابل قبول توفیق یابد و در عین حال نقطه آغازی برای یک دوره نمایش و اکران باشد. خوشبختانه مسیر سینمای کودک از تولید تا حضور در جشنواره و تا اکران، امروزه توامان و همزمان در بنیاد سینمای فارابی در دستور کار قرار دارد. بنابراین دل‌مشغولی جدی تیم برنامه ریزی در این بنیاد علاوه بر تولید و جشنواره، رسیدن به یک سامانه اختصاصی نمایش و اکران فیلم‌های کودک و نوجوان است.
 
از رویکردهای فارابی درباره سینمای کودک و نوجوان رونمایی می شود
 
جلوه در پاسخ به این که آیا تولیدات بیست و هشتمین دوره جشنواه فیلم کودک و نوجوان در برگیرنده دوره مدیریت گذشته است؟ گفت: مواردی از آثاری که در جشنواره پیش رو حضور خواهند داشت از دوره گذشته است اما غالب فیلم ها، محصول همین دوره از فعالیت تیم مدیریت جدید است. در واقع جشنواره بیست و هفتم در مهرماه سال 92 برگزار شد و عملاً از جشنواره گذشته تا جشنواره آینده که در مهر برگزار می‌شود تیم جدید مدیریتی در بنیاد سینمایی فارابی به صحنه آمده است.
 
وی در ادامه متذکر شد: بنابراین محصولات سینمای کودک و نوجوان در جشنواره پیش‌رو عمدتاً تحت تأثیر سیاستگذاری‌های تیم جدید در این بنیاد سینمایی است. هر چند که برای به نتیجه رسیدن سیاست‌های جدید نیازمند زمان هستیم اما تلاش این است که نخستین رونمایی از سیاست ها و رویکردهای بنیاد سینمایی فارابی در حوزه سینمای کودک و نوجوان را در جشنواره پیش‌رو انجام دهیم.
 
به گفته وی، رویکرد این بنیاد سینمایی به عنوان متولی برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان در بیست و هشتمین دوره برگزاری تغییر کرده و قرار است جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان را براساس معیار یک جشنواره بین‌المللی فیلم برگزار کند و این رویداد را از حالت یک جشن عمومی که در چند سال گذشته جنبه های صرفا تزئینی و اغراق‌آمیز پیدا کرده بود، خارج کند.
 
شیوه تولید فیلم در بنیاد تغییر کرده است
 
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در پاسخ به این پرسش که آیا برای پیشبرد سیاست های بنیاد سینمایی فارابی در مسیر رونق تولید، از فیلمسازان پیشکسوت در حوزه سینمای کودک و نوجوان دعوت به همکاری شده است؟ گفت: مهمترین عامل و انگیزه برای فیلمسازان برخورداری از جریان حمایت فراگیر و تعمیم یافته است که اگر حمایت ها محدود به افراد خاص و یا به تعبیری مصادیق حداقلی نباشد و طیف گسترده تری از فیلمسازان را در بربگیرد و سطح مشارکت ها و حمایت ها به گونه ای باشد که تعداد قابل توجهی از فیلمسازان را شامل شود علاقمندان و دلسوزان را انگیزه خواهد بخشید به ویژه پیشکسوتان را و تلاش ما دعوت از همه فیلمسازان سینمای کودک و نوجوان در طیف فعالان و گستره سلائق مختلف بوده و خواهد بود.
 
محمدرضا جعفری جلوه در ادامه صحبت های خود با اشاره به این مطلب که سرمایه گذاری در تولید فیلم های کودک و نوجوان غالباً مشارکتی خواهد بود، گفت: شیوه های تولید فیلم در بنیاد سینمایی فارابی تغییر کرده است که این تغییرات شامل حال سینمای کودک و نوجوان نیز می‌شود. به این ترتیب که حمایت از تولیدات دیگر معطوف به سرمایه گذاری 100 درصدی یا حداکثری نمی‌شود و به جای تولید مستقل و یا مشارکت با درصدهای بالا به سوی تولید مشارکتی متوازن و غالباً زیر 50 درصد حرکت کرده‌ایم.
 
بخش دولتی جای فیلمساز و مولف را نمی گیرد
 
وی در ادامه افزود: در این سیاست صاحب اثر و فیلمساز بخش خصوصی احساس تعلق و مالکیت بیشتری نسبت به اثر می‌کند و طبیعتاً انگیزه‌هایش برای حرکت همه جانبه در قبال اثری که ساخته هم در مرحله تولید، هم پخش و هم اکران جدی‌تر خواهد بود. تولید آثار به شکل مشارکتی با میزان درصد متوسط و مبتنی بر دریافت تسهیلات و وام یکی از رویکردهای مبتنی بر تعمیم فرصت های برابر و رعایت عدالت است و این رویکرد در راستای سیاست کاهش تصدی گری دولت و همچنین تقویت بخش خصوصی نیز خواهد بود.
 
محمدرضا جعفری جلوه با بیان این مطلب که هیچگاه بخش دولتی جای فیلمساز و مولف را نمی گیرد، گفت: توجه به بخش خصوصی و قائل شدن سهم بیشتری از فعالیت برای فعالان در این بخش و به تعبیری تقلیل دادن سهم دولت، انگیزه های حضور فیلمسازان را بیشتر می کند چراکه هیچگاه نهادهای رسمی جای فیلمساز و سینماگر مؤلف را نمی گیرند و وظیفه اصلیشان حتی‌المقدور ایفای نقش حمایتی از فیلمسازان است.   
 
مدیرعامل بنیاد سینمای فارابی در پایان صحبت های خود در پاسخ به این که آیا برای اکران فیلم های خاطره انگیز در حوزه سینمای کودک در ماه مبارک رمضان برنامه ای در دست دارد؟ گفت: طرح اکران فیلم های خاطره انگیز در این حوزه ایده خوبی است که در حال برنامه‌ریزی و بررسی چگونگی اقدام این طرح و اجرای آن هستیم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس