کد خبر 322204
تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۳

دویستمین شماره هفته‌نامه «پنجره» به مدیرمسئولی دکتر علیرضا زاکانی در ۱۰۰ صفحه و بهای ۵۰۰۰۰ ریال روی پیشخوان کیوسک‌های روزنامه‌‌فروشی قرار گرفت.

گروه فرهنگی مشرق - «مردم‌سالاری ذوالفقار در نیام شیعه» (نگاهی به ‎جایگاه مردم در اندیشه سیاسی شیعه) عنوان سرمقاله شماره 200 مجله پنجره به قلم سیدمرتضی فاطمی است. در ادامه مروری بر بخشهای دیگر این مجله شده است:
 
یک همایش نافرجام (حرف و حدیثهای معماری پیتر آیزنمن) عنوان پرونده ویژه این هفته است که به همت گروه سبک زندگی تهیه شده است. دبیر گروه در ابتدای این پرونده نوشته است: از روز اولی که این پرونده را شروع کردیم، اتفاقات زیادی افتاد. چند نفری که قول قطعی داده بودند برایمان یادداشت بنویسند و درباره آیزنمن بگویند در موعد تحویل، بهانه‎‎هایی آوردند و ننوشتند.یا فرد دیگری یک ساعت قبل از مصاحبه، قرار را کنسل کرد و آن یکی پس از مصاحبه اجازه نداد آن را در مجله چاپ کنیم. شنیدنیتر اینکه برای یک نفر از کسانی هم که با ما همکاری کرده بود، چند بار پیام‎‎های تهدید آمد. خدا به خیر بگذراند. پرونده پیش رو درباره آیزنمن توشه این سختیها بوده است. وظیفه ما گفتن حقایق بود، قضاوت با شما.
 
بررسی معماری ایرانی در چند دهه اخیر در گفت‎وگو با مهندس فروغمند اعرابی، مروری بر مهم‎ترین آموزه‎‎‎های آیزنمن در معماری جهان، بررسی تاثیر ورود معماران غربی به ایران در گفتوگو با مهندس عبدالحمید نقره کار، استاد دانشگاه علم و صنعت،ساختار شکسته و شکست ساختاری(معرفت شناسی و گونه شناسی معماری) ازجمله یادداشتها و گفتگوهای مهم این پرونده است.
 
مجله خبری
 
دسیسه آمریکایی در عراق(داعش و باتلاقی که برای ایران طراحی شده است)، کارلوس کی‎روش (مرد خواستنی این روز‎های فوتبال ایران)، جنگ و صلح در حاشیه فتوای جهاد، شرف ژورنالیستی! کودتایِ خاموش علیه نوری مالکی، آنچه باید از سیاست آسیامحور آمریکا آموخت، ماکارونی، رب و خرما در سبد دوم کالا!، بسته حمایت غذایی را می‎توان نقدی دریافت کرد، بلیتهای دوزبانه برای ایرانی‎ها(سازمان هواپیمایی می گوید پروازهای داخلی را فارسی صادر می کند)،60  درصد وجود شاملو به شعر ربطی نداشت(روایت پرحاشیه محمدرضا شفیعی کدکنی از شاملو)، سالنهای سینما این روز‎‎ها از نفس افتاده‎اند(سایه سنگین جام ‎جهانی بر گیشه‎ها)، نگوییم رانت بگوییم حمایت (نخستین نشست خبری رئیس سازمان سینمایی خبرساز شد)، منوی افطاری سیما(مروری کوتاه بر برنامه‎‎های تلویزیون در رمضان 93)، نمر باقر النمر(کینه تمام نشدنی)، جهان از دریچه کاریکاتور، جهان از دریچه عکس، مثبت و منفی و ... اشاره کرد.
 
باشگاه اهل قلم
 
در بخش باشگاه اهل قلم مطالبی رزمایش فتح سنگر‎های خوشبختی (دستورالعملهای رمضان برای خودسازی و جامعه سازی) از دکتر محسن اسماعیلی، عظمت غیبت و انتظار(ظهور یعنی خروج از استضعاف) به قلم سعید بهمنی، ماه خدا بر لسان رسولش(خطبه پیامبر در آستانه ماه مبارک رمضان) نوشته جواد محدثی، نسبت شاهان قاجار با ایران(بایسته‎‎های تمدن جدید اسلامی ـ3)نوشته حجت‎الاسلام دکتر احمد رهدار و اتهام امنیت ملی به موسی(ع) (واکاوی استیصال فرعون در برابر معجزه الهی) تألیف  سیدمحمد روحانی منتشر شده است.
 
ادبیات
 
دو بیت از شکر بخوان...(نسیم قند پهلوی سیما) عنوان پرونده گروه ادبیات است. برنامه تلویزیونی «قند پهلو» را دیگر نمی‎شود یک تجربه صرف در برنامه‎سازی تلویزیونی دانست یا یک تجربه صرف برنامه‎سازی در رسانه ملی. قند پهلو حرف‎‎های تازه زیادی برای گفتن و گفته شدن پس از خود به‎جا گذاشته و جدای از همه این‎ها سبکی تازه در برخورد با مخاطب تلویزیون ایجاد کرده است؛ سبکی که در آن به استعداد و شوق و شعور مخاطب احترام گذاشته می‎شود و از او خواسته می‎شود نقش اصلی را در گرم کردن برنامه تلویزیونی داشته باشد. هم‎زمان با آغاز ساخت سری دوم این برنامه طنز تلویزیونی مروری بر ساختار، سبک و سیاق و ساخته شدن این برنامه از منظر سازندگانش را مطالعه خواهید کرد.
 
ادب تلویزیونی (بازخوانی چند فریم از ادبیات در رسانه ملی)، گفت‎وگو با رضا رفیع، مجری و کارشناس برنامه «قند پهلو»، فکر نمیکردم قندپهلو، از کلاه قرمزی و پایتخت سبقت بگیرد، بررسی طنز در ایران در گفت وگو با اکبر اکسیر، شاعر و طنز پرداز، تأملاتی پراکنده درباره نقش ادبیات در جذابیت یک برنامه تلویزیونی، گفت وگو با دکتر مهدی قاسمی، مدیر شبکه آموزش درباره برنامه‎‎هایی که به برند شبکه آموزش تبدیل شده‎اند، بررسی برنامه های ادبی تلویزیون در گفت وگو با دکتر اسماعیل آذر مجری و استاد ادبیات فارسی و ... از مهمترین یادداشتها و گفتگوهای این بخش است.
 
 
 
ترجمه
 
در بخش باشگاه ترجمــــه مقالاتی مانند سند المدینه(انقلاب نفتی- گازی و انتشار وهابیت)نوشته اسعد ابوخلیل و ترجمه محمد مظهریا، عراق و انتخاب‎‎های مالکی(گزینه های داعش ساخته برای شیعه و سنی) با ترجمه پرناز طالبی، چه ‎کسی ما و چه کسی دیگری است(تغییر در رهبری پوتین بعد از الحاق کریمه)به قلم اوون متیوز و ترجمه پرناز طالبی، مناقشاتی  از یک جنس(بازی اوباما در غرب آسیا) نوشته پاتریک مارتین و جوزف کیشور و ترجمه فاطمه غلامی از مطالب مهم بخش ترجمه هستند.
 
سیاست خارجی
 
باز شود دیده شود بلکه ...(آیا سفارت بریتانیا در دوره جدید همان راه گذشته را می‎رود؟) عنوان پرونده گروهه سیاست خارجی است. پس از انتخابات دوره یازدهم ریاست ‎جمهوری در ایران و تغییراتی که در سیاست خارجی جمهوری اسلامی روی داد، در مهر سال 1392 سخنگوی وزارت خارجه ایران از تصمیم دو کشور برای تعیین «کاردار‎های غیرمقیم» خبر داد و این تصمیم بعدا به اجرا گذاشته شد. اکنون و بعد از حدود 9 ماه، انگلیس شرایطی برای بازگشایی سفارت خود در تهران اعلام کرده که از جمله شامل پرداخت غرامت برای خسارت‎‎های وارده به ساختمان‎‎ها و اموال سفارت و عذرخواهی جمهوری اسلامی از تعدی به حریم دیپلماتیک این کشور در تهران است. این پرونده در تلاش است تا ابعاد مختلف این موضوع را بررسی کند، البته در کنار این موضوع، از اتفاقات مهم هفته نظیر مرحله دوم انتخابات افغانستان و بحث تقلب در آن، اختلافات مطرح شده بین آیت‎الله هاشمی و حجت‎الاسلام ناطق نوری و آغاز دوره جدید ریاست قوه قضائیه نیز غافل نبوده‎ایم.
 
غرامات ما و خسارات شما (از قحطی در ایران تا تابلوی نقاشی سفارت)، بازگشایی سفارت انگلستان در ایران و تاثیر آن بر مسائل دوجانبه و چندجانبه در گفت‎وگو با دکتر سعید خالوزاده، پیش بینی پنجره از آنچه بعد از آذر 90 اتفاق افتاد، نگاهی به دوره جدید روابط ایران و انگلیس در گفت‎وگو با منصوری، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس، به کام بریتانیا( تلاش‎‎ها و اظهارات برای برقراری رابطه تهران ـ لندن)، صورتحساب  سنگین روباه پیر(بررسی غرامتی تاریخی که باید به ایران پرداخت می‎شد) بازگشایی سفارت سابقه دار(مهم‎ترین اظهاراتی که منجر به بازگشایی سفارت بریتانیا شد)، التهاب سیاسی یا قومی(نتایج انتخابات افغانستان آتش اختلافات قومی را شعله ور خواهد کرد؟)، پس لرزه های افشای اسناد تقلب(حمایت‎‎های آشکار مسئولان برگزاری انتخابات از اشرف غنی)، دوراهی سرنوشت ساز(برخورد با تقلب یا ماندن با اتهام تقلب)، عالِمی فاضل متدین و مجتهد( نگاهی به بیانات رهبری درباره قوه قضائیه و مهم‎ترین مواجهات سه سال اخیر این قوه)،منع آمریکا از دخالت در عراق(بازتاب سخنان رهبر انقلاب در خصوص عراق)، دیروز رایگان امروز حبس!( نگاهی به طرح جنجالی دولت در خصوص عمل عقیم سازی) ازجمله یادداشتها و گفتگوهای مهم این پرونده است.
 
پنجره مثبت
 
این هفته با محمدکاظم مزینانی گپ زده شده است؛ شاعر و نویسنده‎ای که اگرچه پیشتر به‎عنوان شاعر و نویسنده‎ آثاری برای نوجوانان می‎شناختیم، اما اکنون رمان «آه با شین» او چشم‎‎ها را به خود خیره کرده است. پس از گپ، محمدسجاد نجفی را داریم که بار دیگر و به روال هر هفته گوشه‎‎های کمتر دیده‎شده‎ای از تاریخ را پیش روی شما گذاشته است. در ادامه در کتاب‎سرای پنجره،‎ با یک سبد کتاب مواجه خواهید شد که همه‎چیز را درباره حزب جمهوری اسلامی و واقعه هفتم تیر با شما در میان گذاشته‎اند. در ادامه، خودنویس‎‎های این هفته را خواهید خواند که عبارتند از دکتر محمدرضا ترکی، حامد اسحاقی، سیاوش اتابک و فاطمه چاوشی‎. کمی جلوتر، در صفحه فرهنگستان با یک پدیده فرهنگی موسیقایی روبه‎رو خواهید شد و در صفحه طنز نیز یک فال را که اختصاصا برای شما گرفته شده خواهید خواند. پایان‎بخش پنجره پلاس نیز مثل همیشه صفحات زندگی خوب است که این هفته درباره صله رحم و ارتباطات خانوادگی چیز‎های مفیدی را پیش روی شما خواهد گذاشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس