یک کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه حمایت‌های عملی کل اعضای اقتصادی کابینه دولت یکی از پیش‌شرط‌ های بازگشت بازار به رونق است، گفت: تیم اقتصادی دولت باید یک فرماندهی واحد داشته باشد.

به گزارش مشرق، حسین خزلی خرازی با اشاره به 4 پیش‌شرط مهم بازگشت بازار سهام به دوره رونق و نشاط اظهار داشت: اولین پیش‌شرط مربوط به مذاکرات هسته‌ای است یعنی وجود عوامل عینی و واقعی توافقنامه مذاکرات ایران با 1+5 در بازار سهام اثر‌گذار خواهد بود.

وی افزود: بازار سهام دیگر تنها با اثرات روانی مذاکرات رشد نخواهد کرد و تنها اقدامات عملی و تاثیر واقعی بر بانک‌ها و شرکت‌ها محرک اصلی خواهند بود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به دومین پیش‌شرط بازگشت بورس به رونق و خروج از رکود تاکید کرد: رسیدن گزارش‌های فعالیت سه ماهه شرکت‌ها به شرط آنکه رشد فروش و تولید را شاهد باشیم، بر بازار اثر‌گذار خواهد بود به طوری که در روند فعالیت شرکت‌ها تغییرات محسوسی دیده شود.

خرازی گفت: حمایت‌های عملی کل اعضای اقتصادی کابینه دولت هر کدام در بخش خودشان پیش‌شرط بعدی بازگشت نشاط و شادابی در روند معاملات است یعنی تمام وزرای اقتصادی در تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات، بازار سهام را مدنظر قرار دهند اما متاسفانه این هماهنگی و یکصدایی در بین مسئولان اقتصادی دولت دیده نمی‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه همگرایی و فرماندهی اقتصادی در کابینه دولت موجب بازگشت رونق به تمام بازارهای ایران از جمله سهام است، گفت: در دولت نهم و دهم به شدت عدم هماهنگی بین اعضای کابینه مشهود بود و پس از آن با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید این هماهنگی هنوز دیده نشده است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه دولت تدبیر و امید مسئولان باتجربه و متخصص در حوزه‌های اقتصادی به کار گرفته است هنوز نشانه‌ای از هماهنگی میان آنان وجود ندارد.

خرازی بازگشت نشاط و شادابی به بازار سهام را امکان فوق‌العاده‌ای برای بازار اولیه و تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی عنوان کرد و گفت: با وجود افت 20 هزار واحدی شاخص حجم معاملات به یک ششم نزول کرده به طوری که در تابستان شاهد خواب زمستانی بورس هستیم.

وی گفت: به نظر می‌رسد دولت در کنترل تورم و خروج اقتصاد از رکود اولویت اصلی را کاهش تورم و سپس خروج اقتصاد از رکود قرار داده که این امر به شدت در روند بازار‌ها مشهود است.

وی تاکید کرد: وزیر امور اقتصادی و دارایی به عنوان رئیس شورای عالی بورس هنوز برنامه عملی مشخص و همگرایی واقعی با دیگر اعضای کابینه نداشته‌اند و باید با محوریت بازگشت رونق به تمام بازارها این برنامه‌های عملیاتی با هدف تامین مالی بنگاه‌های بزرگ از طریق بازار سرمایه ارائه شود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: عامل دیگر بازگشت رونق به اقتصاد تزریق نقدینگی جدید به کل بازار‌های مولد کشور است.

*وضعیت بورس را با حضور وزیر اقتصاد بررسی می‌کنیم

رئیس کمیسیون اصل 44 هم در این باره اظهار داشت: وزیر اقتصاد در این مورد، یکسری جلسات را با مسئولان سازمان بورس داشته است تا راه حل‌های مناسب برای بهبود وضعیت شاخص‌های بورس ارائه شود، ما نیز این مسئله را در مجلس پیگیری خواهیم کرد.

حمید رضا فولادگر افزود: تا پیش از این، شاخص‌های بورس در حال رشد بود و در عین حال این موضوع، رکود را در بازارهای دیگر به همراه داشت.

 وی ادامه داد: باید بررسی کنیم تا مشخص شود که آیا ریزش شاخص‌های بورس به معنی این است که مردم سرمایه‌های خود را به بازارهای دیگر برده‌اند یا خیر.

فولادگر تأکید کرد: با توجه به اینکه در بازارهای دیگر اقتصادی نیز با رکود روبرو هستیم، مشخص نیست که دلیل ریزش شاخص های بورس چه چیزی است.

*فضای فعلی بورس برای مدیران بازار خوشایند نیست


مدیر امور بورس‌های سازمان بورس با اشاره به اینکه نمی‌توان شرایط فعلی بازار را ایده‌آل دانست، گفت: باید از اثرگذاری بیشتر اتفاقات بر بازار جلوگیری کنیم.

محمود رضا خواجه‌نصیری با بیان اینکه سرمایه‌گذاران باید صبور باشند، گفت: این یک اصل است که سرمایه‌گذاران نسبت به اتفاقات و فضای روانی ایجاد شده صبور باشند؛ وقتی بازار در چنین شرایطی قرار می‌گیرد برای هیچکس خوشایند نیست،

خواجه‌نصیر تأکید کرد: همانطور که سرمایه‌گذاران از کاهش ارزش پورتفوی خود ناراحت و رنج می‌برند، به دنبال آن مدیران و مسئولان بازار نیز این شرایط با اهمیت را درک می‌کنند و تلاش‌ها برای رفع این اتفاقات به دلیل اهمیت موضوع است.

*لزوم بازگشت فضای روانی مثبت در بین سرمایه‌گذاران

مدیر امور بورس‌های سازمان بورس با اشاره به اینکه کاهش قیمت‌ها فضای سیاسی و روند بهبود شرایط اقتصادی دلیلی برای بهبود وضعیت بورس است، گفت: سرمایه‌داران نیز باید به این نقطه برسند که قطعاً شرایط می‌تواند تغییر کند.

وی افزود: به فراموشی سپردن روزهای قبل و حرکت به سمت بهبود و رونق بازار از جمله مواردی است که در میان مسئولان بازار پیگیری می‌شود چرا که به اعتقاد بسیاری از فعالان نیز قیمت‌ها کاهش و به سطوح ارزنده‌ای رسیده است.

خواجه‌نصیری گفت: بازهم تاکید می‌کنم کاهش قیمت‌ها برای مجموعه مدیران با اهمیت است و تلاش می‌کنیم جو روانی منفی از بین برود و قطعاً این شرایط تمام خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که لایحه حمایت از تولید ملی چه میزان بر صنایع و بنگاه‌های اقتصادی اثرگذار است، گفت: لایحه حمایت اگر اجرایی شود به شکل بسیار اساسی در صنایع اثرگذار است و به هدف و تارگتی که از پیش تعیین کرده خواهد رسید.

مدیر امور بورس‌های سازمان بورس افزود: این لایحه باید سریعاً اجرایی و محقق شود تا حرکت به سمت رونق صنایع و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی تسریع شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس