کد خبر 320727
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۴

اگر دلتان مي‌خواهد قدم‌هاي كوانتومي‌برداريد و تغييرات اساسي در زندگي‌تان ايجاد كنيد بايد نگرش‌ها و برداشت‌هايتان را عوض كنيد.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، همه ما روزمره با مسائلي دست و پنجه نرم مي‌كنيم، اين برخورد با مشكلات دو نمونه است: يا با آگاهي و يا ناخودآگاه و غافلانه. گاهي اوقات آنقدر مشكلات به ما فشار روحي وارد مي‌كنند كه طاقت ما تمام مي‌شود.

امام علي (ع) مي‌فرمايند: جهان هر كس به اندازه وسعت فكر اوست.

اين سخن امام‌علي‌(ع) را اينطور مي‌شود تفسير كرد كه اكثر مشكلاتي كه انسان در زندگي با آنها مواجه است سرچشمه در افكار وي دارد و بنابراين اگر دنبال زندگي مثبت و سالم هستيم بايد افكار خود را درست كنيم و افكار مثبت و سالم داشته باشيم.

انيشتن مي‌گويد: اگر مي‌خواهيد در زندگي و روابط خصوصيتان تغييرات جزيي به وجود آوريد به گرايش‌ها و رفتارتان توجه كنيد. اما اگر دلتان مي‌خواهد قدم‌هاي كوانتومي‌برداريد و تغييرات اساسي در زندگي‌تان ايجاد كنيد بايد نگرش‌ها و برداشت‌هايتان را عوض كنيد.

حقيقت اين است كه به محض تغيير برداشت، همه چيز ناگهان عوض مي‌شود. كليد يا راه‌حل هر مساله‌اي اين است كه به شيشه‌هاي عينكي كه به چشم داريم بنگريم؛ شايد هر از گاهي لازم باشد كه رنگ آنها را عوض كنيم و در واقع برداشت يا نقش خودمان را تغيير بدهيم تا بتوانيم هر وضعيتي را از ديدگاه تازه‌اي ببينيم و تفسير كنيم.

آنچه اهميت دارد خود واقعه نيست بلكه تعبير و تفسير ما از آن است. شايد تا به حال متوجه اين مساله شده‌ باشيد كه شما حتي يك لحظه هم نيست كه فكر نكنيد؟ آنچه در دنيا اتفاق مي‌افتد، با يك فكر شروع مي‌شود. افكار ما هستند كه ما را در مسير زندگي هدايت مي‌كنند.

اين مساله كه افكار مثبت دريچه‌هاي اميد را به سمت زندگي ما باز مي‌كنند و افكار منفي ما را از ادامه راه بازداشته و تلاش ما را به شكست مي‌كشانند، امروزه ثابت شده است. بنابراين بايد ياد بگيريم كه افكار خود را در جهت دست‌يابي به اهدافمان در زندگي هدايت كنيم. چگونه؟

با طي كردن مراحل زير اين توانايي در ما ايجاد خواهد شد، امتحان كنيد: براي شروع به فكرهايتان بيشتر توجه كنيد، بدون اينكه بخواهيد آنها را شناسايي كنيد. در واقع شما بايد به عنوان فردي جدا از خودتان به توجه به افكارتان ادامه دهيد. ممكن است در اين ميان گاهي اين افكار شما را با خودش به رويا بكشاند، به خصوص اگر مبتدي باشيد. هيچ اشكالي ندارد.

سعي كنيد هر چه سريع‌تر اين حالت را از خود دور كنيد و دوباره به عنوان يك ناظر به فكرهايي كه از سرتان مي‌گذرد، توجه كنيد. نگذاريد افكارتان مزاحم شما شوند. آنها را قضاوت يا سرزنش نكنيد. سعي نكنيد آنها را كنترل كنيد. بعد از مدتي شما مي‌توانيد ياد بگيريد كه افكار منفي شما درباره چه چيزهايي است.

حالا سعي كنيد افكار مثبتي را كه مي‌تواند جايگزين اين افكار منفي باشد، شناسايي كنيد تا به دنبال آن رفتارهاي مثبتي را در خود به وجود آوريد. تلاش ما بايد در اين راستا باشد كه مقدار افكار منفي و غيرضروري را هر چه كمتر كنيم و كيفيت و چگونگي افكار مثبت و ضروري را در ذهن خود تقويت كنيم.

خودتان را مشغول كنيد. يك غذاي ساده، يك نفس عميق و انجام تمرينات آرام كننده به سادگي به توانايي شما در مديريت افكارتان كمك مي‌كنند. از كارهاي ديگر انتظار زيادي براي اين كمك نداشته باشيد.

شناسايي افكار منفي

يك دفترچه يادداشت كوچك با خود داشته باشيد. يادداشتي از افكار خود تهيه كنيد. لحظه‌هايي از روز را كه طي آن شاد بوده‌ايد، در دفترچه بنويسيد. آيا آنها مثبت، كارآمد و كافي بوده‌اند يا اينكه افكاري گيج كننده، اغراق‌آميز و منفي داشته‌ايد؟

آيا به رابطه ميان آنچه اتفاق افتاده و عكس‌العمل‌هايي كه شما در برابر آن نشان داده‌ايد، توجه كرده‌ايد؟ اگر جواب مثبت است، آيا شما نتايج افكار منفي را تجربه كرديد؟ آيا تفاوتي ميان كلمات و افكارتان وجود داشت؟ اگر اين تفاوت وجود داشت، توجيه آن منطقي و درست بود يا خير؟ آيا مي‌توانستيد راه بهتري براي ايجاد هماهنگي ميان افكارو كلمات‌تان پيدا كنيد؟

افكار منفي

يك خورشيد قدرتمند را كه نور قوي دارد، مجسم كنيد. از اين شعاع نوراني درخشان براي نابودي افكار منفي، فكرهاي ناخواسته، تصورات و حس‌هاي نامطلوب كه شناسايي مي‌كنيد، استفاده ببريد. اين خورشيد را مانند يك اسلحه كه تمام وقت آماده شليك است و به طور اتوماتيك افكار منفي را هدف قرار داده و آنها را مي‌كشد، در ذهن خود داشته باشيد.

يادتان نرود كه اين خورشيد را به عنوان دوست صميمي و خيلي مهربان در تصور خود داشته باشيد. به خاطر داشته باشيد كه چند بار در روز ناچار به استفاده از اين خورشيد شده‌ايد. اين كار باعث پيشرفت تدريجي هوشياري شما مي‌شود و افكارتان از اين طريق رشد مي‌كند. علت افت شديد افكار منفي اين است كه هر گاه ما از چيزي استفاده نكنيم، به تدريج آن را از ياد مي‌بريم و به عبارتي گم مي‌كنيم.

افكار مثبت را جايگزين كنيد

يكي از گام‌هاي حياتي در اين فرآيند، جايگزيني سريع افكار مثبت به جاي افكار منفي از بين رفته است. هر چه مدت اين جايگزيني كوتاه‌تر باشد، بهتر است. موفقيت و آرامش ما به شناخت كامل اهدافمان و پيگيري موثر براي دست‌يافتن به آنها است كه هر دوي اين عوامل به چگونگي مديريت افكار ما بستگي دارد.

كيفيت افكار ما است كه كيفيت برون‌دهي خود را كه عمل ماست، تعيين خواهد كرد. افكار ما قدرت جامه عمل پوشاندن به خود را دارند زيرا آنها وسيله‌اي هستند كه انرژي دروني ما را به سمت فعاليت‌هاي جسمي يا ذهني هدايت و كاناليزه مي‌كنند.

شرايط بيروني و ساير تبعات آن فقط در صورتي مي‌توانند به ما آسيب برسانند كه ما اين اجازه را از طريق افكارمان به آنها بدهيم. مثبت سخن بگوييد، سخنان مثبت بزرگان را بخوانيد. در محيط زندگي خود پوستر‌ها و كارت‌هايي كه پيام‌هاي مثبت بر آنها نوشته شده بچسبانيد.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: آرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حری ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۲
    0 0
    ممنون از ایدهای جالبی که داشتید لطفا در مورد راه حلهای که موجب کنترل انسان در برابر بازار میشود بفرمایید.مننون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس