کد خبر 320711
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۶

تصمیمات عجیب و سوال‌برانگیز شورای فنی تیم‌های ملی کشتی فرنگی این سوال را در ذهن بوجود می‌آورد که هدف از برگزاری مسابقات انتخابی چه بود؟

هدف از برگزاری مسابقات انتخابی کشتی‌چه بود
به گزارش مشرق، سرانجام پس از کلی کش و قوس و تهدید و تطمیع، فرنگی‌کاران مجاب به حضور در مرحله نهایی انتخابی تیم‌های ملی کشتی شدند، انتخاباتی که حالا بعد از گذشت تنها 3 روز از پایان آن متوجه می‌شویم که هیچ خروجی نداشته است و به نوعی سرِکاری بوده است.
 
شورای فنی تیم‌های ملی کشتی فرنگی بعدازظهر دیروز تشکیل جلسه داد تا در خصوص این رقابت‌ها نظر نهایی خود را اعلام کند. به غیر از 4 وزن که تغییری در آن صورت نگرفته است در 4 وزن تصمیمات جدیدی گرفته شده است.  
 
در وزن 59 کیلوگرم همانطور که از قبل اعلام شده بود قرار است سوریان به همراه ۲ کشتی‌گیر برتر این وزن به یک جام بین‌المللی اعزام شوند که مقرر شد این جام پیتلاسینسکی لهستان باشد.
 
در 66 کیلوگرم اما شرایط کاملا متفاوت است؛ با وجود قهرمانی امین سوری در این وزن، قرار شده است که نوروزی که در مرحله نهایی انتخابی در یک وزن بالاتر (71 کیلوگرم) به میدان رفته بود و به دلیل مصدومیت از ادامه رقابت‌ها انصراف داد و حتی در رده‌بندی نفرات برتر قرار نگرفت، با نفرات اول و دوم این وزن (66 کیلو)‌ انتخابی برگزار کند؛ البته با 2 کیلو ارفاق وزن. حالا گناه کشتی‌گیرانی که یک بار وزن کم کرده‌اند و بار دیگر هم باید برای رقابت با نوروزی وزن کم کند چیست ما که نمی‌دانیم.
 
اوضاع در 71 کیلوگرم هم چندان تعریفی ندارد، در این وزن هم مانند اوزان دیگر شاهد بی‌نظمی بودیم به طوری‌که حضور کشتی‌گیر اصلی این وزن در یک وزن بالاتر تمام معادلات را بر هم زد. سعید عبدولی که وزن اصلی‌اش 71 کیلوگرم است در مرحله نهایی انتخابی در وزن 74 کیلوگرم به میدان رفت که با اقتدار هم قهرمان شد، اما حالا تصمیم گرفته شده است که او به وزن دلخواهش بازگردد و با نفر اول انتخابی این وزن یعنی افشین بیابانگرد در جام پیتلاسینسکی لهستان محک بخورند.
 
بازگشت عبدولی به وزن دلخواهش کار را در وزن 75 کیلوگرم را هم پیچیده کرد به طوری‌که ابتدا به فرشاد علیزاده که او هم در یک وزن بالاتر یعنی 80 کیلو به میدان رفته بود مجوز رقابت با نفرات برتر این وزن داده شد و قرار شد هادی علیزاده، پیام بویری، فرشاد علیزاده و یوسف اخباری در انتخابی درون اردویی با یکدیگر کشتی بگیرند تا زحمات هادی علیزاده و کشتی‌گیرانی که برای حضور در انتخابی زحمت وزن کم کردن را به خود داده بودند اینجا هم نادیده گرفته شود.   
 
در خصوص اوزان 80، 85 و 98 کیلوگرم تصمیم تازه‌ای فعلا گرفته نشده است و به نظر می‌رسد قرار است همان نفرات برتر انتخابی در مسابقات پیش رو به میدان بروند، اما در سنگین‌وزن با توجه به غیبت بشیر باباجان‌زاده، مدارک پزشکی وی که اعلام کرده بود مصدوم است مورد پذیرش شورای فنی قرار گرفت تا در این وزن هم شاهد بی‌نظمی باشم. باباجان‌زاده باید ابتدا با قاسمی منجزی (نفر سوم انتخابی) و در صورت پیروزی با مهدی نوری (نفر دوم انتخابی) مبارزه انتخابی را برگزار کند تا در صورت پیروزی براساس قانون 2 پیروزی از 3 مسابقه با قهرمان این وزن یعنی بهنام مهدی‌زاده انتخابی نهایی را برگزار کند.
 
 
 هدف از برگزاری مسابقات انتخابی کشتی‌چه بود
 
 
با تمام این تفاسیر مشخص نیست که نفس برگزاری مسابقات انتخابی در چه بود و این همه سر و صدا چه حاصلی داشت. کادر فنی قبلی هم که همین کار را انجام می‌داد و با اعزام نفرات مورد نظرش به تورنمنت‌های بین‌المللی درباره عملکرد فنی آنها تصمیم‌گیری می‌کرد. محمد بنا که به دلیل عدم تمایل به برگزاری انتخابی به این صورت مورد انتقاد قرار می‌گرفت و حذف شد با همین روش یعنی محک کشتی‌گیران مورد نظرش در تورنمنت‌های بین‌المللی تیمش را انتخاب می‌کرد. اگر آن کار اشتباه بود چرا شورای فنی دوباره آن را برگزیده است و اگر درست بود چرا از بنا ایراد گرفته می‌شد.
 
به نظر می‌رسد با این روش شاهد دور تسلسل و باطل در انتخابی هستیم و با اعمال سیستمی فرسایشی تنها سرمایه‌های خود را هزینه می‌کنیم. در هر صورت پتانسیل کشتی فرنگی مشخص است و از گذشته هم بنا و همکارانش همین نفرات را در تورنمنت‌های مختلف ارزیابی می‌کردند، اما چطور آن زمان به این کار انتقاد می‌شد و حالا چراغ راه قرار گرفته است جای سوال دارد که به نظر نمی‌رسد شورای فنی و مسئولان فدراسیون کشتی برای آن پاسخی متقن داشته باشند.
 
نکته جالب توجه این است که در پایان بیانیه شورای فنی کشتی فرنگی تأکید شده است که مبنای پوشیدن دوبنده تیم ملی در مسابقات جهانی و بازی‌های آسیایی نتایج حاصل از انتخابی تیم ملی است؛ اما مشخص نیست که کدام انتخابی!
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس