شبکه دولتی انگلیس گزارش داد استراتژي‌های فرمانده سپاه قدس ایران، دولت سوریه را به پیروزی رساند و او می‌تواند نقش مشابهی را در عراق و در مقابل گروه‌های شورشی مسلح ایفا کند.

گروه سیاسی مشرق -روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***

بی‌بی‌سی: سردار سلیمانی چهره پر افتخار ایران در بحران‌هاست

روزنامه کیهان نوشت: شبکه دولتی انگلیس گزارش داد استراتژي‌های فرمانده سپاه قدس ایران، دولت سوریه را به پیروزی رساند و او می‌تواند نقش مشابهی را در عراق و در مقابل گروه‌های شورشی مسلح ایفا کند.

بی‌بی‌سی در این گزارش اعلام کرد: تا چند سال پیش یافتن تصویری از قاسم سلیمانی تقریباً غیرممکن بود. حالا شبکه‌های تلویزیونی ایران مستندهایی درباره او نشان می‌دهند و تصویرش روی صفحه اول روزنامه‌های زیادی است. برای سردار قاسم سلیمانی زمان آن رسیده تا آنچه را طی ده‌ها سال به‌عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران کاشته، درو کند.

بی‌بی‌سی می‌افزاید: گزارش شده که او در حال حاضر در بغداد بسر می‌برد تا جلوی پیشروی نیروهای داعش را بگیرد. سردار سلیمانی پیش از این رودرروی گروه‌های مسلح بوده، اما در سوریه، در همسایگی عراق.

بی‌بی‌سی خاطرنشان کرد: گفته می‌شود استراتژی‌های او بوده که بشار اسد را قادر ساخته بر نیروهای شورشی پیروز شود و شهرهای کلیدی را پس بگیرد.

بی‌بی‌سی ادامه داد: «در چند سال اخیر، نقش سردار سلیمانی در روابط خارجی ایران علنی‌تر شده است. او دیگر یک شخصیت پنهانی آن طرف خط تلفن نیست. این روزها چهره پر افتخار ایران است که در زمان‌های بحران بکار گرفته می‌شود. پیش از گفت‌وگوهای ایران و آمریکا در سال 2007، آمریکایی‌ها پنج ایرانی را در عراق به اتهام همکاری با نیروی قدس برای آموزش شبه‌نظامیان شیعه دستگیر کرده بودند. هفت سال بعد، سردار سلیمانی می‌تواند در حالی که آمریکایی‌ها بار دیگر برای نجات عراق به کمک او نیاز دارند، بسیار علنی‌تر در داخل این کشور فعالیت کند.»

در همین حال بیزنس اینسایدر نوشت: یک مامور سابق سیا، نظر جالبی در مورد قاسم سلیمانی دارد.

به گزارش «انتخاب»، این مامور سابق سیا، قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران را قدرتمندترین فرد در خاورمیانه امروز می‌داند.

همچنین یک مقام ارشد عراقی در مصاحبه با گاردین مدعی شد: قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران عملیات عراق علیه داعش را رهبری می‌کند.

این مقام ارشد پرسید: فکر می‌کنید چه کسی مبارزه علیه داعش را هدایت می‌کند؟ آن سه ژنرال بلندپایه که فرار کردند؟ نه، قاسم سلیمانی است که فرماندهی را برعهده دارد و اوست که لحظه به لحظه، فضا را بر تروریست‌ها تنگ‌تر می‌کند.

فیلیپ سیمیث پژوهشگر دانشگاه مریلند آمریکا می‌گوید: قاسم سلیمانی مسئول تسلیح و سازماندهی شبه‌نظامیانی است که جزئی از دستگاه امنیتی عراق هستند.

نیویورکر درباره سلیمانی نوشته است: او عراق را خیلی خوب می‌شناسد و از ارتباطات خود برای بازی دادن آمریکایی‌ها استفاده کرده است.
نیویورکر در ادامه آورده است:‌ قاسم سلیمانی یکبار به مرکز آمریکایی‌ها در بغداد یعنی منطقه سبز رفت تا با عراقی‌ها دیدار کند. آمریکایی‌ها به دنبال دستگیری او بودند، اما فهمیدند که هرگز قادر به دستگیری وی نیستند.

مامور سابق سیا که همچنان نظر خود مبنی بر قدرت فزاینده حاج قاسم سلیمانی را تکرار می‌کند، در بخش دیگری از سخنانش، ادعا می‌کند؛‌دولت عراقی که آمریکایی‌ها را در سال 2011 از بغداد بیرون راند، نزدیک به سلیمانی است.

استعفاي ديپلمات پشت پرده امريكايي‌ها در مذاكره با ايران

روزنامه اعتماد نوشت: وين5 به نقطه پايان حضور «جك ساليوان» در دولت اوباما تبديل شد، كسي كه گفته مي‌شود در گفت‌وگوهاي پشت پرده با ايران قبل از توافق موقت ژنو نقشي جدي داشته است. روزنامه امريكايي نيويورك‌تايمز گزارش داده وي در ماه آگوست از سمتش كناره‌گيري مي‌كند تا به تدريس در دانشكده حقوق دانشگاه ييل امريكا بپردازد. سال گذشته و در اوج مذاكرات ژنو، آسوشيتدپرس گزارش داده بود كه از سال ???? يكسري مذاكرات پنهاني ميان ايران و امريكا با ميانجيگري پادشاه عمان و ديگر كشورها رخ داد كه با پيروزي «حسن روحاني» در انتخابات رياست‌جمهوري گرم‌تر شد. مذاكراتي كه بنا بر ادعاي رسانه‌هاي غربي جك ساليوان به همراه وليلم برنز و جو بايدن در آن تشكيل‌دهنده هيات امريكايي بوده‌اند. ساليوان بعد از آن در جريان مذاكرات ژنو كه منتج به توافق شش ماهه ايران و 1+5 شد، حضور نداشت، اما نام او زماني دوباره به عنوان يك چهره پشت پرده مطرح شد كه دولت اوباما وي را به همراه ويليام برنز به مذاكرات مستقيم با ايران در هفته منتهي به انجام مذاكرات وين5 در ژنو فرستاد. در‌ آن روزها شبكه ‌اي‌بي‌سي هم به سخنان يك مقام ارشد امريكايي درباره ايده كشاندن مجدد «ويليام برنز» و «جك ساليوان» به مذاكرات مستقيم با ايران اشاره كرد و گفت كه شركت بيشتر دولت اوباما در ديپلماسي فعال براي آزمايش اين است آيا قادر به دستيابي به راهكار ديپلماتيك با ايران در زمينه هسته‌يي خواهد بود يا خير؟ اين اظهارنظر نشان مي‌دهد كه جك ساليوان در مراودات دولت امريكا با ايران نقشي جدي و معنادار را بر عهده داشته است. چه آنكه برخي مقامات امريكايي و اروپايي هم گفته بودند كه احتمال ورود دوباره برنز و ساليوان در روند ديپلماتيك با ايران وجود دارد تا بتوانند در زمان تعيين شده به توافق برسند. به اين‌ترتيب نام زوج ديپلماتيك برنز- ساليوان در قبال مذاكرات امريكا ايران در ذهن ناظران بين‌المللي مترادف انجام مذاكرات پشت پرده است. اخيرا روزنامه وال استريت ژورنال نيز در تحليل خود از وضعيت مذاكرات و تيم‌هايي كه امريكا براي گفت‌وگو با ايراني‌ها انتخاب مي‌كند، نوشته است كه هرگونه مذاكرات با حضور برنز و ساليوان نياز به مخفي‌كاري سال گذشته را ندارد چون تيم خانم وندي شرمن كه هم اكنون رهبري مذاكره‌كنندگان امريكايي را به عهده دارد به طور مرتب و مستقيم با طرف‌هاي ايراني خود ديدار مي‌كنند. اين روزنامه در كنار نام جك ساليوان، از ويليام برنز نيز به عنوان ديپلمات ديگري كه تا پايان سال از دولت اوباما جدا مي‌شود، نام برده است. هر چند وال‌استريت ژورنال پيش‌بيني كرده كه هر دو مرد تا پايان مذاكرات هسته‌يي ايران در جايگاه خود باقي بمانند، اما روزنامه امريكايي نيويورك‌تايمز گزارش داده ساليوان در ماه آگوست از سمتش كناره‌گيري مي‌كند تا به تدريس در دانشكده حقوق دانشگاه ييل امريكا بپردازد. اين روزنامه هيچ اشاره‌يي به استعفاي احتمالي ويليام برنز نداشته است. بدين‌ترتيب اگر خبر نيويورك تايمز صحت داشته باشد، ساليوان حداكثر تا دو ماه ديگر در دولت امريكا باقي خواهد ماند. هنوز معلوم نيست كه آيا ترك دولت توسط ساليوان كه يكي از بازيگران اصلي مذاكرات دو جانبه ايران و امريكا بوده، ربطي به تصميم دولت اين كشور براي قطع مذاكرات رودررو و پشت‌پرده و پررنگ‌تر كردن مذاكرات علني دارد يا خير. ساليوان در حال حاضر مشاور امنيت ملي «جو بايدن»، معاون رييس‌جمهور امريكا است.

صدور مجوز به سازمان های مردم‌نهاد حامی حجاب

روزنامه آرمان نوشت: وزیر کشور با بیان این که بحث حجاب و عفاف باید به خود مردم واگذار شود گفت: آمادگی داریم به سازمان های مردم نهاد حمایت از حجاب و عفاف مجوز بدهیم.عبدالرضا رحمانی فضلی در خصوص برنامه های وزارت کشور برای حجاب و عفاف به جلسات مستمر شورای اجتماعی اشاره کرد و گفت: کمیته عفاف و حجاب پس از این جلسات فعال و مصوبات مختلفی برای دستگاه ها و توجه به قانون عفاف و حجاب وضع شد که در حال اجرا است. وزیر کشور درباره طرح تابستانی و استفاده از دریا نیز گفت: این موضوع که مورد نگرانی و دغدغه خانواده ها و حتی متدینین بود از چهار ماه قبل مورد توجه قرار گرفت و برنامه ریزی های لازم در این باره انجام شد که همه استانداران موظف شدند در اجرای طرح های سلامت و صیانت از سواحل و توجه به آرامش و رفاه خانواده ها برنامه های لازم را اجرایی کنند.رحمانی فضلی تاکید کرد: تنها راه توجه به حجاب و عفاف که باعث موفقیت خواهد شد ورود خود مردم به این صحنه است.

نظام به خفیف‌ترین شکل ممکن با سران فتنه برخورد کرد

روزنامه وطن امروز نوشت: مهدی فضائلی، مدیرعامل انتشارات سروش با اشاره به آثار سوء‌ فتنه 88 و تخفیف نظام به سران فتنه اظهار داشت: بزرگ‌ترین خسارتی که فتنه‌‌ سال 88 به کشور تحمیل کرد، ایجاد شکاف و نقار قابل‌توجه اجتماعی و در حقیقت ایجاد یک بی‌اعتمادی گسترده در کشور بود که به تبع آن چالش‌هایی را متوجه کشور کرد. به گزارش برهان، فضائلی گفت: واقعیت این است که اگر در برخورد با سران‌فتنه قرار بود مطابق مر قانون عمل شود، خیلی متفاوت بود با آنچه تاکنون شاهد آن بودیم. به نظرم برای عاملان اصلی این فتنه از منظر قانونی، مجازات‌های خیلی سنگینی باید وضع می‌شد. ولی به‌عنوان یک واقعیت، کشور هم در آن زمان و هم در ادامه، بنا به ملاحظاتی، نمی‌خواست ماجرا تندتر از آنچه شد، ادامه پیدا کند و این تدبیر نظام در مهار آن حوادث و رویدادها بود. وی ادامه داد: لذا به نظرم نظام خفیف‌ترین و ملایم‌ترین شکلی که می‌شد با سران‌فتنه برخورد کرد را اعمال کرد که همین بحث حصر بود و همچنان هم ادامه دارد. مدیرعامل انتشارات سروش با بیان اینکه بسیاری از نابسامانی‌های حوزه‌های مختلف منتج از فتنه 88 بود، خاطرنشان کرد: پیامدهای منفی فتنه‌ 88 در همه‌ حوزه‌ها بوده است؛ اعم از مسائل اقتصادی و... حتی بحث تحریم‌ها بی‌ارتباط با موضوع فتنه نبود و کدهایی وجود دارد که تصمیم به تحریم توسط نظام سلطه در ادامه‌ ماجرای فتنه گرفته شد. همچنین تأثیرات فتنه‌ 88 را در مسائل سیاست داخلی شاهد هستیم که مصداقش همین دامن زدن به اختلافات در بخشی از خواص مؤثر در کشور و ریزش‌های صورت‌گرفته است که این ریزش‌ها هنوز جبران نشده است. وی تاکید کرد: بنابراین واقعاً خسارت‌هایی که چه آن موقع وارد شد و چه بعضی از آنهایی که همچنان ادامه دارد، غیرقابل‌محاسبه است. لذا از همین جهت است که می‌گوییم مجازات‌ عوامل و سران فتنه‌ای که چنین خسارت‌هایی را تحمیل کردند، خیلی شدیدتر از آن چیزی باید باشد که در مر قانون هست و شدیدتر از آنچه نظام درباره آنها اعمال کرده است.


ظريف اين هفته براي پاسخ به سوال 66 نماينده به صحن مجلس مي رود

روزنامه خراسان نوشت: ظريف اين هفته با حضور در مجلس به سوالات 66نماينده پاسخ داده و گزارش آخرين مذاکرات هسته اي هيئت ايراني با 1+5 را به کميسيون امنيت ملي مجلس ارائه مي دهد.به دنبال غيبت محمد جواد ظريف در جلسه کميسيون امنيت ملي مجلس براي پاسخگويي به سوالات 66نماينده مجلس و غيبت مجدد وي به دليل سفر هيئت ايراني به وين براي ادامه مذاکرات هسته اي در جلسه کميسيون امنيت ملي در 20 خرداد با استمزاج سوال کنندگان، وزير خارجه براي پاسخگويي به سوالات متعدد نمايندگان به صحن علني مجلس فراخوانده شد. سيد حسين نقوي حسيني سخنگوي کميسيون امنيت ملي مجلس در گفتگو با خراسان در رابطه با فرآيند رسيدگي به سوال از ظريف گفت : طبق آئين نامه داخلي مجلس وزيران دولت مي توانند دو مرتبه جلسه پاسخگويي خود را به زمان ديگري موکول کنند که پس از طي اين دفعات نمايندگان نيز مي توانند خواستار خروج سوال از کميسيون و پاسخگويي وزير در صحن علني بشوند.وي افزود: طبق نظر نمايندگان سوال کننده وزير خارجه به صحن علني فراخوانده شده است و احتمالا ظريف در جلسه امروزيکشنبه يا سه شنبه براي پاسخ به سوالات در بهارستان حضور يابد، ازاين رو پاسخگويي وي به سوالات نمايندگان در کميسيون امنيت ديگر موضوعيتي ندارد اما طبق هماهنگي انجام شده وي به زودي براي ارائه گزارشي از مذاکرات هسته اي در کميسيون حضور مي يابد. حسين سبحاني عضو هيئت رئيسه مجلس نيز در اين باره به خانه ملت گفت: ظريف بعدازظهر امروز يکشنبه اول تيردر نشست اين هفته در مجمع عمومي فراکسيون اصولگرايان رهروان ولايت حضور مي يابد و درباره روند مذاکرات هسته اي با گروه 1+5 به نمايندگان گزارش مي دهد.

زیباکلام: روحانی و اطرافیانش دچار توهم نشوند که خودشان رأی آورده‌اند

روزنامه کیهان نوشت: دو تن از افراطیون مدعی اصلاحات معتقدند رأی کسب شده از سوی روحانی در انتخابات سال 92، رأی به اصلاح‌طلبان بود و روحانی و اطرافیانش نباید درباره خاستگاه این رأی‌ها دچار سوء تفاهم شوند.

فیاض زاهد از اعضای حزب همبستگی در مصاحبه با آریا گفت: 85 درصد آرای آقای روحانی را اصلاح‌طلبان که مجموع دو جریان خاتمی و هاشمی بودند تشکیل می‌دادند.

وی افزود: من آقای روحانی را شخصیت محبوبی می‌دانم اما بر این باورم که ایشان بدون حمایت و پشتیبانی جریان اصلاح‌طلب به هیچ وجه موفق نمی‌شود برنامه‌های خودش را به پیش ببرد.

این مدعی اصلاحات تأکید کرد: باید در نظر داشت که محبوبیت فردی آقای روحانی یک چیز است اما وجود یک پایگاه سیاسی قدرتمند ریشه‌دار چیز دیگری است. آقای روحانی از خاستگاه حزبی استفاده نکرده به این معنا که ایشان با تکیه بر حزب اعتدال و توسعه خودش به قدرت نرسیده است.

همچنین صادق زیباکلام گفت: پیروزی آقای روحانی در انتخابات 92 مدیون و مرهون حمایت بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان از ایشان بود. بنابراین بنده امیدوارم اطرافیان ایشان مثل آقایان نوبخت، مرتضی بانک و نعمت‌زاده دچار این توهم نشوند که آنها پیروزی آقای روحانی را رقم زده‌اند.

وی افزود: متأسفانه بعضاً شنیده می‌شود که آقای روحانی و اطرافیان ایشان می‌گویند: نزدیک به یک یا دو سال روی گفتمان اعتدال در دفتر مرکز مطالعات استراتژیک مجمع برنامه‌ریزی صورت گرفته، لذا این گفتمان بوده که موجب پیروزی آقای روحانی شده است. بنده امیدوارم آقای روحانی و اطرافیان ایشان خیلی این تحلیل‌ها را جدی نگیرند.

وی گفت: چیزی که باعث پیروزی روحانی شد درجه اول ضعف وحشتناک مدیریت اصولگرایان ظرف هشت سال گذشته بود و درجه دوم حمایت رهبران اصلاح‌طلبان یعنی آقایان خاتمی و هاشمی و چهره‌هایی بود که عنوان اصلاح‌طلب شناخته می‌شوند همچنین کناره‌گیری آقای عارف از رقابت از دیگر عوامل پیروزی آقای روحانی بود، بنابراین نباید اینگونه توهمات ایجاد شود که مردم خواهان گفتمان اعتدال بوده و از اصلاح‌طلبان رویگردان هستند.

این دو اصلاح‌طلب البته اشاره‌ای به این واقعیت نکردند که براساس نظرسنجی تیم مشاوران خاتمی در چند روز قبل از انتخابات، عارف تنها 8 درصد رأی داشت و اتاق فکر مشترک اصلاح‌طلبان و کارگزاران تصمیم گرفتند برای پیشگیری از آراء اندک نامزد اصلاح‌طلبان و برملا شدن فقدان پایگاه مردمی آنان، آقای عارف را وادار به انصراف کنند و البته اصلاح‌طلبان برای وادار کردن وی به انصراف او را پیشاپیش نیز اصلاح‌طلب بدلی و قلابی خوانده بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس