کد خبر 320282
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۱

حمایت از فیلم‌های سینمایی در مرحله نگارش فیلمنامه، نظارت بر تولید فیلم‌های مستند و کوتاه داستانی، پیش‌خرید حقوق نمایش خانگی و تلویزیونی فیلم‌ها از جمله نکات پراهمیت برنامه‌های پیش روی مدیریت دولتی سینماست.

گروه فرهنگی مشرق - انتشار برنامه‌های سازمان سینمایی به شکلی مکتوب و طبقه‌بندی شده، انتظاری بود که از آن مجموعه می‌رفت و بعد از گذشت بیش از هفت ماه از روی کار آمدن مدیران جدید این اتفاق رخ داد و این سازمان برنامه‌های خود را به شکلی طبقه‌بندی شده در زمینه‌های تولید، توزیع، اکران، شبکه نمایش خانگی، مدرسه عالی سینما و حضورهای بین‌المللی سینمای منتشر کرد.
 
نگاهی به کلیت این برنامه‌ها و مقایسه‌ای میان آن برنامه‌ای که پیش از این در مدیریت جواد شمقدری در معاونت سینمایی منتشر شده بود، به خوبی تفاوت دو نگاه عمل‌گرا و آرمان‌خواه را نمایان می‌کند. در تمامی صفحات دفترچه برنامه‌های سازمان سینمایی به جزئیاتی در مورد حمایت‌ها و برنامه‌ها اشاره شده، شفافیت ایجاد شده در پی اعلام این جزئیات می‌تواند بیش از هر چیز تکلیف سینماگران را با مدیریت سینمایی روشن کند؛ سینماگران می‌توانند دریابند مجموعه مدیریتی تا چه حد به دیدگاه و اندیشه آنان نزدیک و چقدر دور‌ند.
 
از جمله نکات قابل تاملی که در این مجموعه برنامه‌ها مشاهده می‌شود، حمایتی است که از فیلم‌های سینمایی در مرحله نگارش فیلمنامه به عمل می‌آید، نکات دیگر به حمایت از پیش‌خرید حقوق نمایش خانگی و تلویزیونی فیلم‌های سینمایی بازمی‌گردد و مساله دیگر حمایت از تبلیغات فیلم‌های سینمایی است. نظارت بر تولید فیلم‌های کوتاه حرفه‌ای و تولید فیلم مستند حرفه‌ای از دیگر مواردی است که در این برنامه‌ها جلب توجه مي‌کند. از دیگر مسائل قابل بررسی در میان این برنامه‌ها، انتشار جزئیات جدول حمایت از فیلم‌ها براساس محتوای فیلمنامه، پیشینه کارگردان و تهیه‌کننده است.
 
حمایت از فیلمنامه
 
برنامه حمايتي سازمان سينمايي را در حوزه فيلمنامه بنياد سينمايي فارابي اجرا کرد. آنچه در این بخش اتفاق می‌افتد حمایت از فیلمنامه‌ها در مرحله تحقیق است. شکل حمایت در این بخش به این ترتیب اعلام شده است: «از نگارش فيلمنامه تخصصي (کارگاهي)، اقتباسي و راهبردي (فاخر) با پيش‌بيني 30 فيلمنامه و نيز خريد حقوق رمان جهت اقتباس حمايت خواهد شد. از خريد فيلمنامه با همکاري کانون فيلمنامه‌نويسان خانه سينما با پيش‌بيني 50 فيلمنامه حمايت خواهد شد.»
 
در این بخش آنچه اولویت حمایت را تعیین می‌کند،‌ موضوعات مطرح شده در نوشته‌هاست؛ از جمله: تحکيم نهاد خانواده و روابط خانوادگي و بين نسلي و تحکيم شخصيت نسل فردا و ابعاد هويتي نسل جوان، بهره‌گيري از دستاوردهاي فرهنگي و محتوايي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس، معرفي قابليت‌ها و جلوه‌هاي هويتي فرهنگ ملي، طيف‌هاي فرهنگي قومي، فرهنگ‌هاي نواحي و فرهنگ‌هاي محلي با رويکرد همبستگي و وحدت ملي،  آثار سينمايي فرهنگ‌ساز، اميدآفرين، شوق آفرين، عزت‌طلب و عفيف، تعميق ارزش‌هاي اسامي، باورهاي ديني و اعتاي معرفت ديني و تقويت هنجارهاي فرهنگي و اجتماعي و روحيه کار جمعي و ابتکار، ارتقاي افکار عمومي به ويژه کودکان، نوجوانان و جوانان در شناخت جامعه سالم و ....
 
سازوکار حمایت از تولید فیلم
 
یکی از نکاتی که در مجموعه برنامه‌های اعلام شده از سوی سازمان سینمایی مورد توجه است، حمایت‌هایی‌ست که از فیلم‌ها در مراحل مختلف صورت می‌گیرد؛ اینکه به طور مشخص به بحث حمایت از تولیدات بخش خصوصی اشاره شده است و سازوکار این حمایت‌ها اعلام شده. در اين بخش حمایت از تولید مستقل یا مشارکت در تولید به این ترتیب خواهد بود که از توليد چهار فيلم سينمايي کودکان و نوجوانان و نيز از توليد 9 فيلم سينمايي بزرگسالان حمايت خواهد شد. حمايت از توليد آثار سينمايي با مبلغ بيش از 4000 ميليون ريال صرفاً به صورت مشارکت در توليد صورت خواهد گرفت. شوراي حمايت از آثار سينمايي مستقر در بنياد سينمايي فارابي، مرجع تشخيص و تخصيص حمايت مذکور خواهد بود. حمايت از توليد مستقل آثار سينمايي صرفاً با پيشنهاد شوراي حمايت از آثار سينمايي وتاييد رياست سازمان سينمايي صورت خواهد گرفت.
 
حمایت از فیلم‌های فاخر نیز به این ترتیب تعریف شده است: حمايت از توليد يک يا حداکثر دو اثر سينمايي فاخر در موضوعات ديني و ملي و در عرصه تاريخي، تمدني و حماسي نظير انقلاب اسامي و دفاع مقدس به تشخيص شوراي عالي فرهنگي که توسط معاون وزير و رئيس سازمان سينمايي تعيين خواهد شد، صورت خواهد گرفت.
 
امسال هنوز در مورد ساخت فیلم فاخر صحبت نشده است و سال گذشته نیز «چ» به عنوان یکی از فیلم‌های مورد حمایت بنیاد سینمایی فارابی در جشنواره فجر حضور داشت که البته به عنوان فیلم فاخر معرفی نشد.
 
برای حمایت از فیلم‌ها مواردی چون فروش فیلم‌های پیشین تهیه‌کننده و کارگردان اهمیت دارد. از دیگر موارد پراهمیت در این مرحله محتوای فیلمنامه است به این ترتیب که فیلم‌هایی با مضمون انقلاب اسلامی، دینی و دفاع مقدسی بین صفر تا 25 امیتاز را می‌توانند به دست بیاورند. امتیاز طرح موضوع کودکان و نوجوانان نیز در فیلم‌ها بین صفر تا 12 است و امتیاز موضوعات اجتماعی، کمدی و طنز صفر تا 10 است.
 
حمایت از پیش‌خرید حقوق فیلم‌‌ها
 
پیش خرید حقوق شبکه نمایش خانگی و تلویزیونی از دیگر حمایت‌‌هایی است که می‌تواند به کمک سازندگان آثار بیاید. حمایت‌ها در این قسمت به این ترتیب تعریف شده است:‌ اولويت پيش خريد حقوق نمايش خانگي و تلويزيوني (رايت) با موسسات ويدئورسانه خصوصي است. در اين صورت مبلغ حمايتي مصوب شوراي حمايت موسسه رسانه‌هاي تصويري براي خريد حقوق نمايش خانگي و تلويزيوني به صورت وام در اختيار موسسه ويدئورسانه قرار مي‌گيرد. در صورت عدم وجود متقاضي بخش خصوصي (ويدئورسانه)، مبلغ حمايتي مصوب شوراي حمايت از توليد آثار سينمايي براي اجراي مصوبه در اختيار موسسه رسانه‌هاي تصويري قرار مي‌گيرد.
 
موسسه سینماشهر نیز به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های معاونت سینمایی برای تبلیغات 60 فیلم سینمایی در طول سال وارد صحنه شده و از فیلم‌های تعیین شده در مرحله اکران حمایت خواهند کرد.
 
نظارت بر فیلم‌های کوتاه و مستند
 
بحث نظارت بر تولیدات عرصه مستند و فیلم‌های کوتاه داستانی از جمله بخش‌هایی است که در این برنامه‌ها مدنظر قرار گرفته است. مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به عنوان ناظر در این بخش معرفی شده است و شورای حمایتی این امر را پیش خواهد برد.
منبع: خبرآنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس