کد خبر 320137
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۳

تحقیقات نشان می‌دهد که ده‌ها هزار پدوفیل (افرادی که میل جنسی به کودکان دارند) از شبکه‌های اینترنتی موسوم به دارک‌نت برای مبادله و خرید و فروش تصاویر سوء‌استفاده جنسی استفاده می‌کنند.

گروه جنگ نرم مشرق- بی‌بی‌سی در گزارشی آورده است:

دارک‌نت‌ها (شبکه‌های تاریک) شبکه‌های اینترنتی خصوصی هستند که افراد می‌توانند به صورت ناشناس فایل‌هایی را از طریق آنها به اشتراک بگذارند. ردیابی و شناسایی کاربران این شبکه‌ها بدون نرم‌افزار ویژه تقریبا غیرممکن است.

بنیانگذار یکی از این سایت‌ها گفته است که صفحات وبسایتش گاه در هر ثانیه ۵۰۰ بار دیده شده است. آمار سایت‌های دیگر نشان می‌دهد که بریتانیایی‌ها نقش قابل توجهی در تولید و توزیع تصاویر مستهجن و غیرقانونی دارند.

اداره ملی مبارزه با جرایم در بریتانیا در گزارشی در سال جاری میلادی هشدار داد که سوءاستفاده‌کنندگان جنسی از کودکان به استفاده از سایت‌های بدون نام و فناوری رمزنگاری روی آورده‌اند.

کاربران با استفاده از این سیستم‌ها می‌توانند آدرس اینترنتی کامپیوتر شخصی خود را غیرقابل ردیابی کنند. در این روش، داده‌ها رمزنگاری شده و به طور تصادفی از چندین سرور (server) کامپیوتری عبور داده می‌شوند. رمزنگاری داده‌های کاربر با عبور از هر یک از این سرورها پیچیده‌تر می‌شود.

سایت‌های مخفی دیگری نیز در شبکه اینترنت وجود دارند که از طریق گوگل و دیگر موتورهای جستجو قابل ردیابی نیستند.

ارتش آمریکا برای نخستین‌بار از این روش استفاده کرد، ولی امروزه فعالان سیاسی، افشاگران اطلاعات محرمانه سازمان‌های مختلف هم از آن استفاده می‌کنند. از جمله در جریان اعتراضات موسوم به بهار عربی، معترضان برای آن که مراجع امنیتی آنها را شناسایی نکنند، به استفاده از این روش روی آوردند.

اما در حال حاضر خلافکارها هم برای مصون ماندن از کشف و پیگرد قانونی، از مزیت‌های گمنام ماندن با استفاده از این روش بهره می‌برند.

شبکه‌های تاریک و سواستفاده‌های جنسی
رمزگذاری پیام‌ها یکی از روش‌ها برای مخفی ماندن در شبکه اینترنت است

تجارت مخفی

بی‌بی‌سی با فردی تماس گرفت که تا همین اواخر دارک‌نتی که اداره می‌کرد، مورد استفاده افرادی بود که میل جنسی به کودکان دارند. کاربران با استفاده از این شبکه تصاویر سوءاستفاده جنسی از کودکان را ردوبدل می‌کردند.

او از ایمیل‌های غیرقابل ردیابی و پیام‌های رمزگذاری‌شده استفاده می‌کرد. بی‌بی‌سی امکان تایید هویت او را نداشت، ولی این مرد مدارکی را نشان داد که ثابت می‌کرد مالک دارک‌نتی است که تا حدود یک ماه پیش فعال بود. این فرد اعتراف کرد که خودش میل جنسی به کودکان دارد و از آنها سوءاستفاده جنسی کرده است.

او گفت: "ما بیش از چهل هزار حساب کاربری در سایت داشتیم. گاه در هر ثانیه صفحات وبسایت ۵۰۰ بار دیده می‌شد و شمار کاربران همچنان داشت زیاد می‌شد تا این که وبسایت را بستیم."

مقابله

دولت‌های مختلف در سراسر جهان از تهدیدهای اینگونه وبسایت‌ها آگاه شده‌اند. در ماه نوامبر سال گذشته، دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا میزبان یک نشست بین‌المللی در مورد امنیت اینترنتی بود. او گفت که انتظار دارد نهادهای امنیتی، تخصص و مهارت خود را برای مقابله با سوءاستفاده خلافکاران از این امکانات در اختیار نیروی پلیس قرار دهند.

وی گفت که مهارت و تخصص موجود می‌تواند در شناسایی و پیگرد "این افراد نفرت‌آور" که با شبکه‌های مخفی مشغول مبادله تصاویر مستهجن هستند، موثر باشد.

در عین حال، کارشناسان در این مورد که آیا می‌توان راهی برای شناسایی کاربران این شبکه‌ها تعریف کرد یا نه، اختلاف‌نظر دارند.

در شرایط کنونی برای مقابله با سوءاستفاده جنسی از کودکان، کارشناسان پلیس در چندین کشور با عنوان "گروه ضربت جهانی مجازی" در حال همکاری هستند. ایان کوئین، رئیس این گروه، گفته است که تهدید چنین شبکه‌هایی روبه فزونی بوده است.

اتاق‌های گفتگو

گرگ ورجین، مدیر شرکت نرم‌افزاری ردجک، با سازمان "ماموریت عدل بین‌المللی" از سازمان‌های مدافع حقوق بشر در زمینه مبارزه با سوءاستفاده جنسی از کودکان همکاری دارد. او از الگوریتم‌های پیچیده برای پیدا کردن داده‌های اتاق‌های گفتگوی اینترنتی در دارک‌نت‌ها استفاده می‌کند.

او گفت که روش‌های متداول پلیس دیگر برای شناسایی کامپیوترهای مورد استفاده مجرمان کاربردی ندارد. در مقابل، تجزیه و تحلیل ترافیک اینترنتی یک سایت مشخص، می‌تواند به کشف اطلاعات قابل توجهی در مورد مراجعان آن منجر شود.

به گفته او، در یک مورد مشخص، از بیش از ده هزار نفر کاربر دو هزار نفر تولیدکننده محتوا بودند، یعنی تصاویر مستهجن روی سایت قرار می‌دادند. بیست درصد کاربران هم بریتانیایی بودند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس