کد خبر 31991
تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۳

مدير کل اداره ارزشيابي و نظارت بر سينماي حرفه‌اي با اشاره به اين که در جشنواره امسال، فيلم‌هايي حضور داشتند که باب تازه‌اي را در سينماي کشور ما گشودند و با اهداف نظام همخواني داشتند، ادامه داد: فيلم‌ «سي‌وسه‌روز»، به نظر من بهترين فيلم تاريخ جشنواره فيلم

به گزارش مشرق به نقل از فارس، عليرضا سجادپور، مدير کل اداره ارزشيابي و نظارت بر سينماي حرفه‌اي در نخستين کلاس فيلمنامه‌نويسي طلاب حوزه‌هاي علميه تهران در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که چرا در بيشتر فيلم‌هاي نمايش داده شده در جشنواره برخي از ارزش‌هاي اسلامي به ضد ارزش تبديل شده يا قبح گناه از ميان رفته و با زير سوال رفتن احکام اسلامي مواجه بوديم، در حالي که بايد اميد و سر‌زندگي را در فيلم‌ها نشان داد، اظهار داشت: از اينکه مي‌بينم طلاب با دقت بسيار به فيلم‌ها نگاه و تحليل مي‌کنند، جاي بسي خوشحالي است و شما بايد اين ديدگاه را در فيلم‌نامه‌هاي خود لحاظ کنيد.

 

***در فيلم‌نامه‌ها اميد و سرزندگي را دنبال کنيد

وي در ادامه با بيان اين که فيلم‌هاي جشنواره امسال به مراتب بسيار بهتر از قبل بود، افزود: اگر مشتري جشنواره‌هاي سال گذشته و سال‌هاي قبل‌تر بوديد، منظور من را بهتر مي‌فهميديد، در جشنواره امسال حضور فيلم‌هايي با رويکرد مثبت بيشتر از دوره‌هاي قبل بود.

سجادپور با اشاره به اين که بعضي از فيلم‌ها مستقيماً نظام را هدف قرار داده‌ بودند و در برخي از فيلم‌ها نيز در لايه‌هاي دروني اين هدف را دنبال مي‌کردند، اذعان داشت: در فيلم «جدايي نادر از سيمين» وقتي با 50 کارشناس صحبت کردم، تنها حدود سه نفر متوجه لايه‌هاي دوم و سوم فيلم شده بودند. در حالي‌که‌ بيشتر کارشناس‌ها همان لايه اول را ديدند که در آن حلال و حرام، دروغ و راست بود، بنابراين وقتي سازنده آن‌قدر محافظه کاري کرده، نتوانسته پيامش را خوب منتقل کند.

 

***هنرمند واقعي در نقطه اوج قواعد را مي‌شکند

مدير کل اداره ارزشيابي و نظارت بر سينماي حرفه‌اي با بيان اين که هنرمند واقعي کسي است که تمام قواعد رابه خوبي بشناسد و موقعي هنرمند مي‌شود که آن قواعد را به خوبي بشکند، تصريح کرد: وقتي يک نفر بگويد، من خيلي هنرمندم ، چرا که در اولين کارم، قواعد را شکسته‌ام ، من اين حرف را به حساب بي‌هنري‌اش مي‌گذارم، بنابراين هنرمند واقعي در نقطه اوج قواعد را مي‌شکند.

 

*** تب عجيب اکران فيلم‌هاي خارجي گريبان‌گير سينماگران ايراني است

وي با اشاره به اين که در آينده 15 درصد از اکران سينمايي کشور به فيلم‌هاي خارجي اختصاص مي‌يابد و بايد اين درصد افزايش يابد، افزود: اگر اين کار انجام گيرد، مطمئن باشيد، تعدادي از سينماگران متعجب خواهند شد، بنابراين بايد زمينه را فراهم و آماده کنيم و با رونق گرفتن اکران داخلي، ظرفيت اکران فيلم‌هاي خارجي را افزايش دهيم.

سجادپور در خصوص جمع‌بندي فيلم‌هاي جشنواره بيست‌و‌نهمين فيلم فجر ابراز داشت: «راه آبي ابريشم» و «گلوگاه شيطان» را واقعاً تحسين مي‌کنم، چرا که اصول کلاسيک، فيلمنامه، شروع، ادامه، پايان را رعايت کرده بودند و به عنوان يک الگو مي‌توان مطرح کرد.

 

*** «سي‌و‌سه روز» بهترين فيلم تاريخ دوران جشنواره فيلم فجر است

وي با اشاره به اين که در جشنواره امسال، فيلم‌هايي حضور داشتند که باب تازه‌اي را در سينماي کشور ما گشودند و با اهداف نظام همخواني داشتند، ادامه داد: فيلم‌ «سي‌وسه‌روز»، به نظر من بهترين فيلم تاريخ جشنواره فيلم فجر است، در آن دغدغه‌هاي جهاني انقلاب را مطرح مي‌کند و با رعايت بسياري از المان‌هاي ساخت، خيلي خوب به موضوع لبنان پرداخته است و من نسبت به عدم توجه به اين فيلم به هيئت داوري انتقاد تندي داشتم.

 

***«ورود آقايان ممنوع»، فيلمي که افکار فمينيستي را زير سوال مي‌برد

مدير کل اداره ارزشيابي و نظارت بر سينماي حرفه‌اي با تاکيد دوباره بر اينکه فيلم «راه‌آبي ابريشم» از ديدگاه ملي بسيار خوب بود و توانسته فرهنگ ايراني‌- اسلامي را نشان دهد، خاطرنشان کرد: فيلم «ورود آقايان ممنوع» فيلم فاخر، کمدي، ساده و آبرومند بود، اين فيلم فمينيسم را در تمام شاخه‌هايش خيلي تند مطرح و تمام جوانب را رعايت کرد.

وي افزود: فيلم «ورود آقايان ممنوع»، کاملاً زنانه است که در اين فيلم خانم‌ها به خصوص دختران سرزنده‌، پرشور،‌ شاد و فعال ، علمي، پرتلاش در اجتماع نشان داده شده است، بنابراين من مص‍ر بودم، اين فيلم در جشنواره اکران شود.

 

***«گلوگاه شيطان» تحسين برانگيز است

سجادپور با توضيحي بيشتر درباره «گلوگاه شيطان» گفت: مدتها در فيلم‌هاي دفاع مقدس،‌ منتظر چنين فيلمي بوديم، «گلوگاه شيطان» بسيار هوشمندانه به موضوع دفاع مقدس پرداخته و دشمن را قوي و باهوش نشان داده و به همين خاطر دبير جشنواره فيلم فجر يک جايزه ويژه به آن اختصاص داد.

 

*** فيلم «پايان نامه»، يک جسارت ويژه بود

وي با اشاره به فيلم‌هاي «گزارش يک جشن» و «خيابان‌هاي آرام» که ديدگاه سياسي داشتند که در قالب اين فيلم‌ها برخي صحبت‌ها را شاهد بوديم، حضور اين فيلم‌ها را نشان دهنده آزادي بيان در کشور دانسته و بيان داشت: در مقابل فيلم «پايان نامه»، حقيقتاً يک جسارت ويژه بود، اين فيلم وارد مرزي شده‌بود که تا حالا هيچ مديري نتوانسته بود، وارد اين موضوعات شود، فيلم پايان نامه اين کار را انجام داد و به نظر من قابل تحسين است.

 

*** «اخراجي‌ها3»، داراي افکار پوپوليستي و عاميانه است

مدير کل اداره ارزشيابي و نظارت بر سينماي حرفه‌اي با اشاره به اينکه کپي رايت فيلم «اخراجي‌هاي 3» ساعت 12 شب روز 25 بهمن به جشنواره رسيد و هيئت داوران فقط کپي 35 را قبول مي‌کردند، بنابراين از بخش مسابقه کنار رفت، تصريح کرد: «اخراجي‌ها3»، داراي افکار پوپوليستي و عاميانه است و خيلي نمي‌شود، به آن اثر هنري اطلاق کرد، اما توانست پيامش را به بدنه مردم منتقل کند.

وي با بيان اينکه فيلم سياسي «برف روي شيرواني داغ»، روشنفکري و روشنفکري غربي را به شدت تحليل کرده بود، در مورد برخي فيلم‌هاي جشنواره امسال که با دو پهلو سخن گفتن سعي مي‌کردند، ارکان نظام را مورد هجمه قرار دهند، بيان داشت: در فيلم «کوچه ملي»، انقلاب را طوري نشان مي‌دهد که با آمدن آن، در هنر و سينما به يک باره بسته شده است.

 

*** نقد احکام الهي خطوط قرمز سينماي کشور است

سجادپور با بيان اين که در فيلم «سوت‌پايان»، قصاص به صورت منفي مطرح شده‌است، گفت: از آنجايي که قصاص به عنوان حکم الهي قابل رد نيست و عملکرد اين فيلم‌ها ايجاد بارمنفي مي‌کند و بزرگ نمايي اين موضوعات داراي بحث است.

وي ادامه داد: ما به همه اينها هشدار داديم که اين موضوعات نقد اجتماعي نيست، بلکه نقد حکم است و ما نمي‌توانيم اين را انجام دهيم، مثل فيلم «خانه‌پدري» که از سازنده آن اصلاح خواسيتم و هنگامي که پاسخ منفي داد، ما نيز آن را از بخش مسابقه کنار گذاشتيم.

 

***نبايد مشکلات قشر خاصي از جامعه را به کل آن تعميم داد

مدير کل اداره ارزشيابي و نظارت بر سينماي حرفه‌اي با بازخواني محتواي برخي از فيلم‌هاي موجود در سينماهاي کشور تصريح کرد: برخي با باب کردن نقد اجتماعي جامعه که با عنوان «نقد طبقه متوسط جامعه» بيان مي‌شود، سعي دارند برخي از مشکلات افراد معدودي از جامعه يا برخي از شهرهاي کشور مثل تهران را به کل مردم تعميم دهند.

وي افزود: از ديدگاه امام خميني (ره)، هنرمند واقعي کسي است که نقد و موشکافي معضلات سياسي، فرهنگي و اجتماعي جامعه، يعني عموم مردم را انجام مي‌دهد.

سجادپور درباره اينکه برخي از افراد و روشنفکرهاي سينما چون نمي‌توانند به طور مستقيم به اين موضوعات بپردازند، به اين شيوه روي مي‌آورند، خاطرنشان کرد: از منظر اين افراد کل جامعه، اغلب طبقه متوسط هستند و اينها با بحران‌هايي مواجه هستند، که در ته آن بحران اخلاقي است که بايد دوران گذر از بحران اخلاقي را طي کنند و به اين گونه مغزها را شستشو مي‌دهند.

 

*** در دوره ده ساله هماهنگي جامعه با نظام را ارزيابي مي‌کنند

وي با اشاره به اينکه اين گونه فيلم‌سازان به طور علني تفکرات سکولار و لائيک خود را فرياد نمي‌زنند، بيان داشت: آنها با اين تحليل خود ‌هر ده سال يکبار جامعه را درگير مي‌کنند تا ببينند، جامعه چقدر از ارزش‌هاي خود دور و چقدر نظام شکننده‌ شده است، به طوري که بعد از دفاع مقدس، تيرماه سال 78، خرداد 88 و احتمالاً در سال 98، با اين شعارها و ديدگاه‌ها وارد صحنه شدند.

مدير کل اداره ارزشيابي و نظارت بر سينماي حرفه‌اي تلقين شعار تقلب را در راستاي همين اهداف برشمارد و ابراز داشت: چون از ديدگاه خودشان نگاه مي‌کنند، فکر مي‌کنند بقيه مردم هم بايد اين‌گونه فکر کنند که نمونه آن فيلم «جدايي نادر از سيمين» است که از نظر آنها، نمودي از کل جامعه است، اما در مقابل ما مي‌گوئيم، تنها بخش کوچکي از جامعه را پوشش مي‌دهد و اختلاف ديدگاه ما با آنها از اينجا ناشي مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس