رهبر انقلاب در نماز جمعه تاریخی 29 خرداد ماه 88 فرمودند: جمهورى اسلامى اهل خیانت در آراء مردم نیست و ساز و کارهاى قانونى انتخابات در کشور ما اجازه‏ى تقلب نمی دهد، اگر نخبگان سیاسى بخواهند قانون را زیر پا بگذارند مسئول خونها و خشونتها و هرج و مرج‏ها هستند.

به گزارش گروه سیاسی مشرق، فتنه 88 و آثار سیاسی اجتماعی آن و شکاف‌هایی که در جامعه ایجاد کرد، ایجاب می‌کند که رسانه‌ها با بازخوانی وقایع آن 8 ماه به یادآوری خیانت‌ها و جنگ فتنه‌گران علیه جمهوریت نظام بپردازند.

آنچه در ادامه می‌آید بازخوانی وقایع فتنه 88 در روز 29 خرداد است:

29 خرداد ماه 1388

نماز شکوهمند جمعه تهران به امامت مقام معظم رهبری صفحه زرینی بود بر تاریخ رویدادهای سیاسی سال 1388، حضور اقشار مختلف مردم در نماز جمعه پس از آشوب‌های تهران به نوعی تجدید میثاق با آرمان‌های امام خمینی و رهبر معظم انقلاب به شمار آمد. گزیده‌ای از بیانات رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه این روز:

«همیشه دشمنان اسلام خواسته‌اند دل مسلمانان را مشوش و مضطرب کنند. در طول تاریخ اسلام موارد زیادی پیش آمده است، قبل از اسلام هم در مورد حرکت‌های عظیم جهادی پیامبران قبل از نبی مکرم، مؤمنینی که توانستند ایمان خودشان را استوار نگه دارند، آرامش روحی پیدا کردند. این آرامش روحی حرکات آنها را در اختیار جهت ایمانی قرار داد؛ مشوش نشدند، مضطرب نشدند، راه را گم نکردند؛ چون در حال تشویش و اضطراب، پیدا کردن راه درست دشوار می‌شود. انسانی که از آرامش روحی برخوردار است، درست فکر می‌کند، درست تصمیم می‌گیرد، درست حرکت می‌کند؛ اینها نشانه‌های رحمت الهی است.

امروز جامعه‌ی انقلابی ما، مردم مؤمن ما، نیاز به این دارند که این آرامش را، این سکینه را، این طمأنینه و وقار را در خودشان هرچه بیشتر به وجود بیاورند. «الا بذکر اللَّه تطمئن القلوب». یاد خداست که دل‌ها را در ماجراهای طوفانی دنیا و زندگی حفظ می‌کند. یاد خدا را مغتنم بشمارید. ایام ماه رجب ـ همان‌طور که گفتیم ـ نزدیک است. دعاهای ماه رجب یک دریایی از معرفت است. در دعا فقط این نیست که انسان دل را به خدا نزدیک می‌کند؛ این هست، فراگیری هم هست. در دعا هم تعلیم است، هم تزکیه هست. دعا هم ذهن را ـ این دعاهای مأثور از ائمه (علیهم‌السّلام) ـ روشن می‌کند، حقایقی را، معارفی را به ما می‌آموزد که در زندگی به آنها نیاز داریم، و هم دل را متوجه به خدا می‌کند. ذکر الهی را خیلی باید مغتنم بشمرید. همین نماز جمعه‌ی شما مصداق ذکر الهی است. «فاسعوا الی ذکر اللَّه». در اینجا آنچه بر دل شما، بر زبان شما، بر حرکات شما باید غالب باشد، یاد خداست. دل به یاد خدا، زبان متذکر به نام مقدس پروردگار، حرکات دست و پا و جسم هم حرکاتی در جهت یاد پروردگار و اطاعت اوامر الهی. این چیزی که مورد نیاز یکایک ماست، همین است.

من به شما عرض بکنم از اول انقلاب تا امروز - که سی سال می‌گذرد ـ در حوادث گوناگون، حوادثی که بعضی از آنها می‌توانست یک ملت را، یک نظام را از جا بکند، می‌توانست یک کشور را دچار دریای طوفانی‌ای بکند که ندانند چه می‌کنند و چه باید بکنند – همین‌طور که می‌بینیم در بعضی از کشورهای همسایه‌یمان - برای این کشور پیش آمد، اما این کشتی استوار که متکی به ایمان‌های شما، به اراده‌ی شما، به دل نورانی شما به ذکر خدا متکی بود، در این طوفان‌های گوناگون اندک ‌اضطرابی پیدا نکرد. این نشانه‌ی رحمت الهی است؛ این نشانه‌ی تفضلات خداوند به شما ملت عزیز است...

درباره‌ی مطلب اول که خطاب به شما مردم عزیز است، حرف من عبارت است از یک دنیا تجلیل و تعظیم و تشکر. بنده دوست ندارم در سخنرانی‌ها و خطابه‌ها نسبت به مخاطبان خودم با مبالغه حرف بزنم یا تملق آنها را بگویم؛ اما در این قضیه‌ی انتخابات، خطاب به شما مردم عزیز عرض می‌کنم که هر چه با مبالغه صحبت بکنم، زیاد نیست؛ حتّی اگر بوی تملق هم بدهد، ایرادی ندارد. کار بزرگی کردید. انتخابات 22 خرداد یک نمایش عظیمی بود از احساس مسئولیت ملت ما برای سرنوشت کشور؛ نمایش عظیمی بود از روح مشارکت‌جوی مردم در اداره‌ی کشورشان؛ نمایش عظیمی بود از دلبستگی مردم به نظامشان. حقیقتاً مشابه این حرکتی که در کشور انجام گرفت، من امروز در دنیا و در این دموکراسی‌های گوناگون - چه دموکراسی‌های ظاهری و دروغین و چه دموکراسی‌هایی که واقعاً به آراء مردم مراجعه می‌کنند - نظیرش را سراغ ندارم. در جمهوری اسلامی هم جز در همه‌پرسی سال 58 - فروردین 58 - هیچ نظیری دیگر برای این انتخاباتی که در جمعه‌ی گذشته شما انجام دادید، وجود ندارد؛ مشارکت حدود 85 درصد؛ چهل میلیون تقریباً جمعیت. انسان دست مبارک ولی‌عصر را پشت سر حوادثی با این عظمت می‌بیند. این نشانه‌ی توجه خداست. لازم می‌دانم از اعماق دل نسبت به شما مردم عزیز در سراسر کشور ابراز ادب و ابراز تواضع کنم که واقعاً جا دارد.

نسل جوان ما به‌خصوص نشان داد که همان شور سیاسی، همان شعور سیاسی، همان تعهد سیاسی را که ما در نسل اول انقلاب سراغ داشتیم، دارد؛ با این تفاوت که در دوران انقلاب، کوره‌ی داغ انقلاب دل‌ها را به هیجان می‌آورد، بعد هم در دوره‌ی جنگ به نحو دیگری؛ اما امروز اینها هم نیست، در عین حال این تعهد، این احساس مسئولیت، این شور و شعور در نسل کنونی ما وجود دارد؛ اینها چیز کمی نیست. البته بین مردم اختلاف سلیقه هست، اختلاف رأی هست؛ عده‌ای کسی را قبول دارند، حرفی را قبول دارند؛ عده‌ی دیگری کس دیگری را قبول دارند، حرف دیگری را قبول دارند؛ اینها هست، طبیعی هم هست، لیکن یک تعهد جمعی را انسان در بین همه‌ی این آحاد، با اختلاف آرای‌شان، احساس می‌کند؛ یک تعهد جمعی برای حفظ کشورشان، برای حفظ نظامشان. همه وارد شدند؛ در شهرها، در روستاها، در شهرهای بزرگ، در شهرهای کوچک، اقوام گوناگون، مذاهب مختلف، مردها، زن‌ها، پیر، جوان، همه وارد این میدان شدند؛ همه در این حرکت عظیم شرکت کردند...

نکته‌ی دوم در باب این انتخابات این است که انتخابات 22 خرداد نشان داد که مردم، با اعتماد و با امید و با شادابی ملی در این کشور زندگی می‌کنند. این جواب خیلی از حرف‌هایی است که دشمنان شما در تبلیغات مغرضانه‌ی خودشان بر زبان می‌آورند. اگر مردم در کشور به آینده امیدوار نباشند، در انتخابات شرکت نمی‌کنند؛ اگر به نظام خودشان اعتماد نداشته باشند، در انتخابات شرکت نمی‌کنند؛ اگر احساس آزادی نکنند، به انتخابات روی خوش نشان نمی‌دهند. اعتماد به نظام جمهوری اسلامی در این انتخابات آشکار شد. و من‌بعد عرض خواهم کرد که دشمنان همین اعتماد مردم را هدف گرفته‌اند؛ دشمنان ملت ایران می‌خواهند همین اعتماد را در هم بشکنند. این اعتماد بزرگ‌ترین سرمایه‌ی جمهوری اسلامی است، می‌خواهند این را از جمهوری اسلامی بگیرند؛ می‌خواهند ایجاد شک کنند، ایجاد تردید کنند درباره‌ی این انتخابات و این اعتمادی را که مردم کردند، تا این اعتماد را متزلزل کنند.

دشمنان ملت ایران می‌دانند که وقتی اعتماد وجود نداشت، مشارکت ضعیف خواهد شد؛ وقتی مشارکت و حضور در صحنه ضعیف شد، مشروعیت نظام دچار تزلزل خواهد شد؛ آنها این را می‌خواهند؛ هدف دشمن این است. می‌خواهند اعتماد را بگیرند تا مشارکت را بگیرند، تا مشروعیت را از جمهوری اسلامی بگیرند. این، ضررش به‌مراتب از آتش‌زدن بانک و سوزاندن اتوبوس بیشتر است. این، آن چیزی است که با هیچ خسارت دیگری قابل مقایسه نیست. مردم بیایند در یک چنین حرکت عظیمی این‌جور مشتاقانه حضور پیدا کنند، بعد به مردم گفته بشود که شما اشتباه کردید به نظام اعتماد کردید؛ نظام قابل اعتماد نبود. دشمن این را می‌خواهد.

این خط را از پیش از انتخابات هم شروع کردند؛ از دو سه ماه پیش از این. من اول فروردین در مشهد گفتم هی دارند دایماً به گوش‌ها می‌خوانند، تکرار می‌کنند که بناست در انتخابات تقلب بشود. می‌خواستند زمینه را آماده کنند. من آن‌وقت به دوستان خوبمان در داخل کشور تذکر دادم و گفتم این حرفی را که دشمن می‌خواهد به ذهن مردم رسوخ بدهد، نگویید. نظام جمهوری اسلامی مورد اعتماد مردم است. این اعتماد آسان به‌دست نیامده، سی سال است که نظام جمهوری اسلامی با مسئولانش، با عملکردش، با تلاش‌های فراوانش توانسته این اعتماد را در دل مردم عمیق کند. دشمن می‌خواهد این اعتماد را بگیرد، مردم را دچار تزلزل کند. این هم یک نکته...

آن مردمی هم که به این چهار نفر رأی دادند، اینها هم با اعتقاد به نظام رأی دادند، تشخیص دادند، این برای کشور بهتر است، به نظام پابندی‌اش بیشتر است، به او رأی دادند. آن کسی را که صالح‌تر برای خدمت به نظام می‌دانستند، به او رأی دادند؛ مردم هم در چارچوب نظام عمل کردند...

بنده اینجا در منبر نماز جمعه، در خطبه‌ای که در حکم نماز است، حقایق را باید بیان بکنم. هر دو طرف در این عیب متأسفانه مشترک بودند. از یک طرف صریح‌ترین اهانت‌ها به رئیس‌جمهورِ قانونی کشور شد. حتی از دو سه ماه قبل از مناظرات هم این سخنرانی‌ها را برای من می‌آوردند و من می‌دیدم یا گاهی می‌شنیدم؛ تهمت‌هایی زدند، حرف‌هایی گفتند؛ به کی؟ به کسی که رئیس‌جمهور قانونی کشور است، متکی به آراء مردم است. نسبت‌های خلاف دادند، رئیس‌جمهور مملکت را که مورد اعتماد مردم است، به دروغ‌گویی متهم کردند! اینها خوب است؟ کارنامه‌های جعلی برای دولت درست کردند، اینجا آنجا پخش کردند، که ما که در جریان امور هستیم، می‌بینیم، می‌دانیم که اینها خلاف واقع است؛ فحاشی کردند؛ رئیس‌جمهور را خرافاتی، رمال، از این نسبت‌های خجالت‌آور دادند؛ اخلاق و قانون و انصاف را زیر پا گذاشتند.

این از آن طرف. از این طرف هم همین‌جور؛ از این طرف هم شبیه همین کارها به‌نحو دیگری انجام گرفت. کارنامه‌ی درخشان سی ساله‌ی انقلاب کمرنگ جلوه داده شد؛ اسم بعضی از اشخاص برده شد که اینها شخصیت‌های این نظام‌اند؛ اینها کسانی هستند که عمرشان را در راه این نظام صرف کردند. بنده در نماز جمعه هیچ‌وقت رسمم نبوده است از افراد اسم بیاورم؛ اما اینجا چون اسم آورده شده است، مجبورم اسم بیاورم. به‌طور خاص از آقای هاشمی‌رفسنجانی، از آقای ناطق‌نوری من لازم است اسم بیاورم و باید بگویم. البته این آقایان را کسی متهم به فساد مالی نکرده؛ حالا در مورد بستگان و کسان، هرکس هر ادعایی دارد، بایستی در مجاری قانونی خودش اثبات بشود و قبل از اثبات نمی‌شود اینها را رسانه‌ای کرد. اگر چیزی اثبات بشود، فرقی بین آحاد جامعه نیست؛ اما اثبات نشده، نمی‌شود اینها را مطرح کرد و قاطعاً ادعا کرد. وقتی این‌جور حرف‌ها مطرح می‌شود، تلقی‌های نادرست در جامعه به وجود می‌آید، جوان‌ها چیز دیگری خیال می‌کنند، چیز دیگری می‌فهمند.

آقای هاشمی را همه می‌شناسند. من شناختم از ایشان مربوط به بعد از انقلاب و مسئولیت‌های بعد از انقلاب نیست؛ من از سال 1336 - یعنی 52 سال قبل - ایشان را از نزدیک می‌شناسم. آقای هاشمی از اصلی‌ترین افراد نهضت در دوران مبارزات بود؛ از مبارزین جدی و پیگیرِ قبل از انقلاب بود؛ بعد از پیروزی انقلاب از مؤثرترین شخصیت‌های جمهوری اسلامی در کنار امام بود؛ بعد از رحلت امام هم در کنار رهبری تا امروز. این مرد بارها تا مرز شهادت پیش رفته. قبل از انقلاب اموال خودش را صرف انقلاب می‌کرد و به مبارزین می‌داد. اینها را جوان‌ها خوب است بدانند. بعد از انقلاب ایشان مسئولیت‌های زیادی داشت: هشت سال رئیس‌جمهور بود؛ قبلش رئیس مجلس بود؛ بعد مسئولیت‌های دیگری داشت. در طول این مدت هیچ موردی را سراغ نداریم که ایشان برای خودش از انقلاب یک اندوخته‌ای درست کرده باشد. اینها یک حقایقی است؛ اینها را باید دانست. در حساس‌ترین مقاطع ایشان در خدمت انقلاب و نظام بوده.

من البته در موارد متعددی با آقای هاشمی اختلاف‌نظر داریم، که طبیعی هم هست؛ ولی مردم نباید دچار توهم بشوند، چیز دیگری فکر کنند. البته بین ایشان و بین آقای رئیس‌جمهور از همان انتخاب سال 84 تا امروز اختلاف‌نظر بود، الان هم هست؛ هم در زمینه‌ی مسائل خارجی اختلاف‌نظر دارند، هم در زمینه‌ی نحوه‌ی اجرای عدالت اجتماعی اختلاف‌نظر دارند، هم در برخی مسائل فرهنگی اختلاف‌نظر دارند؛ و نظر آقای رئیس‌جمهور به نظر بنده نزدیک‌تر است...

یک خطاب آخری هم عرض کنم به مولامان و صاحب‌مان، حضرت بقیةاللَّه (ارواحنا فداه): ای سید ما! ای مولای ما! ما آنچه باید بکنیم، انجام می‌دهیم؛ آنچه باید هم گفت، هم گفتیم و خواهیم گفت. من جان ناقابلی دارم، جسم ناقصی دارم، اندک آبرویی هم دارم که این را هم خودِ شما به ما دادید؛ همه‌ی اینها را من کف دست گرفتم، در راه این انقلاب و در راه اسلام فدا خواهم کرد؛ اینها هم نثار شما باشد. سید ما، مولای ما، دعا کن برای ما؛ صاحب ما تویی؛ صاحب این کشور تویی؛ صاحب این انقلاب تویی؛ پشتیبان ما شما هستید؛ ما این راه را ادامه خواهیم داد؛ با قدرت هم ادامه خواهیم داد؛ در این راه ما را با دعای خود، با حمایت خود، با توجه خود، پشتیبانی بفرما» .

مردم در اجتماعی بیش از 3 میلیون نفر حدوداً 2 ساعت با رهبرشان خندیدند و گریستند و تابش مستقیم خورشید و بارش باران هم نتوانست خیابان‌های اطراف دانشگاه تهران را از جمعیت خالی کند.

بعد از اعلام ستاد اقامه‌ی نماز جمعه¬ی تهران مبنی بر اقامه¬ی نماز جمعه این هفته تهران به امامت ولیّ امر مسلمین، سران فتنه که از روزهای قبل، روز جمعه را برای برگزاری راهپیمایی اعلام کرده بودند، در سایت خبری اعتماد ملی با انتشار بیانیه‌ای راهپیمایی روز جمعه را ملغی اعلام کردند.

در همین رابطه به نحوه¬ی انتشار خبر لغو راهپیمایی در سایت رادیو فردا توجه کنید:

«حزب اعتماد ملی همراه با مجمع روحانیون مبارز از وزارت کشور ایران خواسته‌اند تا مجوزی برای راهپیمایی روز شنبه صادر کند و هم‌زمان اعلام شد تظاهرات روز جمعه به سمت نماز جمعه لغو شده‌است. ستاد مهدی کروبی در بیانیه‌ای گفته است: «به دنبال درخواست مجوز تجمع در میدان انقلاب به‌منظور اعتراض به نتایج مخدوش اعلام شده انتخابات ریاست‌جمهوری، برنامه¬ی قبلی اعلام شده درخصوص حضور در نماز جمعه با لباس مشکی لغو گردید».

در همین حال، رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام حزب اعتماد ملی در نامه‌ای به صادق محصولی، وزیر کشور، از او خواسته است تا برای روز شنبه، 30 خرداد، مجوز راهپیمایی از مسیر میدان انقلاب تا آزادی را برای اعتراض به نتایج اعلام¬شده¬ی انتخابات صادر کند. قرار است این راهپیمایی از ساعت چهار عصر آغاز و در ساعت هفت شب به پایان برسد.

پیشتر مجمع روحانیون مبارز، از تشکل‌های اصلاح‌طلب، در نامه‌ای به وزارت کشور برای انجام راه‌پیمایی در همین مسیر در روز شنبه درخواست مجوز کرده بود.

هفته¬ی گذشته نیز میرحسین موسوی، نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات دهم، خواستار صدور مجوز راه‌پیمایی اعتراض‌آمیز شده بود، ولی وزارت کشور با آن موافقت نکرد و اعتراضات به شکل غیرقانونی و بی‌توجه به منع قانونی برای آن انجام شد و از این رو شاهد اغتشاشاتی در سطح خیابان‌ها بودیم.

دبیرخانه¬ی شورای عالی امنیت ملی طی نامه‌ای خطاب به میرحسین موسوی تأکید کرد:

«وظیفه ی ملی جنابعالی اقتضا می‌کند که از تحریک و تلاش برای تشکیل اجتماعات غیرقانونی پرهیز نمایید و در صورت دعوت و تحریک به این اجتماعات، مسئولیتِ عواقب ناشی از آن برعهده جنابعالی خواهد بود.»

متن کامل پاسخ دبیرخانه‌ی شورای عالی امنیت ملی به نامه مورخه 27/03/88 میرحسین موسوی بدین شرح است:

«جناب آقای میرحسین موسوی

با سلام

نامه مورخه 27/03/88 جنابعالی خطاب به شورای عالی امنیت ملی حاوی مسائلی است که توجه شما را به آن جلب می‌کنیم:

انتساب اعمال مجرمانه همانند تخریب اموال و وسایل نقلیه مردم به نیروی انتظامی.

حمایت از اجتماعات غیرقانونی که منجر به برهم¬زدن نظم و امنیت، تخریب اموال و اضرار به مردم و نقض حقوق شهروندان عزیز گردیده است که جنابعالی از آن اجتماعات به عنوان اجتماعات خودجوش و مسالمت‌آمیز نام برده‌اید.

با تأکید جنابعالی بر اینکه موارد مذکور را مشاهده کرده‌اید، لازم است مشاهدات خود را در اختیار دبیرخانه¬ی این شورا بگذارید.

البته به نظر ما این یک شبکه¬ی سازمان‌یافته است که به احتمال زیاد توسط گروهک‌های وابسته به بیگانگان سازمان یافته‌اند و با اراده و تصمیم قبلی نظم و آرامش و امنیت عمومی را به¬ هم می‌زند و به حقوق شهروندان تعرض می‌نماید که البته قبلاً دستور رسیدگی لازم توسط فرماندهی نیروی انتظامی به موضوع صادر شده است.

متقابلاً وظیفه و مسئولیت ملی جنابعالی اقتضاء می‌کند که به جای انتساب اتهام به نیروهای انتظامی و یا نظامی، که فرزندان این کشورند و شبانه‌روز جهت امنیت شهروندان تلاش می‌کنند، از تحریک و تلاش برای تشکیل چنین اجتماعات غیرقانونی پرهیز نموده و از این اجتماعات حمایت ننمایید.

قطعاً به این نکته مهم توجه دارید که در صورت دعوت و تحریک به این اجتماعات غیرقانونی مسئولیت عواقب ناشی از آن برعهده¬ی جنابعالی خواهد بود.»

این اقدام مصداقی بود از فرار شکست قطعی که تحلیل‌گران اصلاح‌طلب به روشنی آن را پیش‌بینی کرده بودند.

* دانشگاه تهران یک روز تاریخی دیگر را برای همیشه به نام خود ثبت کرد و آن هم برپایی عظیم ترین نماز جمعه تاریخ جمهوری اسلامی، به امامت رهبر معظم انقلاب بود. ایشان در خطبه های نماز جمعه با طرح مسایل مختلفی از جمله حوادث بعد انتخابات، تاکید بر رسیدگی قانونی به اعتراض معترضین توسط شورای نگهبان، نقاط قوت و ضعف مناظرات تلوزیونی قبل انتخابات، اشتباه در نام بردن افراد در مناظره ها، تفاوت نظرهای بین مسئولین ارشد نظام، نزدیکی نظر رییس جمهور نسبت به هاشمی رفسنجانی به ایشان، عدم امکان وقوع انقلاب مخملی در جمهوری اسلامی، تاکید بر رقابت دورن نظام هر 4 نامزد انتخابات، باج ندادن به قانون شکنان، ضرورت پرهیز از اردو کشی های خیابانی، رسوایی سران جنایتکار امریکا و انگلیس در جهان  و ... به طور مفصل با مردم صحبت کردند.

* پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری: رهبر معظم انقلاب در قسمتی از بیانات خود در جمع میلیونی نمازگزاران تهرانی با تاکید فراوان بر جداسازی معاندین، اغتشاش گران و قانون شکنان از صف معترضان به نتیجه انتخابات فرمودند: «این چهار نفرى که وارد عرصه‏ى این انتخابات جدى شدند، همه‏شان جزو عناصر نظام و متعلق به نظام بودند و هستند. یکى از اینها رئیس جمهور کشور ماست ... یکى از آنها نخست‏وزیرِ هشت سال در دوران ریاست جمهورى خود بنده است. یکى از آنها فرمانده‏ى سپاه در سالهاى متمادى و یکى از فرماندهان اصلى دوران دفاع مقدس بوده است. یکى از آنها دو دوره رئیس قوه‏ى مقننه‏ى کشور بوده است؛ رئیس مجلس شوراى اسلامى بوده است. اینها عناصر نظامند؛ اینها همه‏شان متعلق به نظامند. البته اختلاف‏نظر دارند، اختلاف برنامه دارند، در جهت گیرى‏هاى گوناگون سیاسى با هم تفاوتهاى متعددى دارند؛ اما همه‏شان مال نظامند؛ چهار نفر از عناصر نظامند» ایشان در ادامه بر باز بودن راه های قانونی و اقدامات مسالمت آمیز تاکید کردند: «من از همه‏ى این دوستان، این برادران، میخواهم بنا را بر برادرى بگذارید، بنا را بر تفاهم بگذارید، قانون را رعایت کنید. راه قانون باز است. راه محبت و صفا باز است» و در اظهار داشتند: «چنانچه کسی راهی غیر از مسیری را که قانون مشخص نموده است انتخاب کند، اظهارات صریح تری خطاب به مردم در آینده خواهند داشت.» ایشان مجاری قانونی را تنها مسیر رسیدگی به شبهات مطرح شده خواندند و تأکید کردند: «بنده زیر بارِ بدعتهای غیرقانونی نمی روم چرا که در هر انتخاباتی طبعا برخی برنده نیستند و اگر امروز چارچوبهای قانونی شکسته شود در آینده نیز هیچ انتخاباتی مورد اعتماد نخواهد بود و مصونیت نخواهد داشت.» حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: «اگر قرار باشد بعد از هر انتخابات، آنهایی که رأی نیاورده اند اردوکشی خیابانی کنند و در مقابل این حرکت، کسانی هم که رأی آورده اند طرفدارانشان را به خیابانها بکشانند پس اصلا چرا انتخابات برگزار می شود؟ ضمن آنکه مردم چه گناهی کرده اند که باید به علت این کارهای ما، از کسب و کار و زندگی خود باز بمانند.» ایشان با اشاره به اینکه تجمعات خیابانی بهترین پوشش برای تروریستهای نفوذی و ضربه های تروریستی است افزودند: «اگر در این تجمعات اقدام تروریستی انجام شود مسئولیت آن باکیست؟ مسئولیت همین افرادی که از مردم عادی و بسیج در روزهای گذشته جان باخته اند با کیست و چه کسی جواب آنها را می دهد؟»  ایشان افزودند: «برخی ها بدانند که با حرکات خیابانی نمی توان اهرم فشار بر ضد نظام بوجود آورد و مسئولان را وادار کرد تحت عنوان مصلحت زیر بار خواسته های آنها بروند چرا که تن دادن به مطالبات غیر قانونی زیر فشار، شروع نوعی دیکتاتوری است.» رهبر انقلاب اسلامی با انتقاد شدید از برخی وقایع روی داده در کوی دانشگاه تهران خاطر نشان کردند: «اینکه بروند در کوی دانشگاه و جوان دانشجوی مؤمن و حزب اللهی را آنهم با شعار رهبری مورد تهاجم قرار دهند دل انسان را واقعا خون می کند.» حضرت آیت الله خامنه ای، با اشاره به کامل بودن قانون رسیدگی به شکایات انتخاباتی افزودند: «قانون همانطور که به نامزدها حق نظارت و شکایت داده، راه رسیدگی به شکایات را هم مشخص کرده است و همه کارها باید براساس روال درست قانونی انجام شود.» ایشان تاکید کردند: «این خط را از پیش از انتخابات هم شروع کردند؛ از دو سه ماه پیش از این. من اول فروردین در مشهد گفتم هى دارند دائماً به گوش‌ها می خوانند، تکرار می کنند که بناست در انتخابات تقلب بشود. می خواستند زمینه را آماده کنند. من آن وقت به دوستان خوبمان در داخل کشور تذکر دادم و گفتم این حرفى را که دشمن می خواهد به ذهن مردم رسوخ بدهد، نگویید ... جمهورى اسلامى اهل خیانت در آراء مردم نیست. ساز و کارهاى قانونى انتخابات در کشور ما اجازه‏ى تقلب نمی دهد ... اگر نخبگان سیاسى بخواهند قانون را زیر پا بگذارند مسئول خونها و خشونتها و هرج و مرج‏ها، آنهایند. من به همه‏ى این آقایان، این دوستان قدیمى، این برادران توصیه می کنم بر خودتان مسلط باشید؛ سعه‏ى صدر داشته باشید؛ دستهاى دشمن را ببینید ... من به این برادران عرض می کنم، به مسئولیت پیش خداى متعال فکر کنید: پیش خدا مسئولید، از شما سؤال خواهد شد. آخرین وصایاى امام را به یاد بیاورید؛ قانون، فصل‏الخطاب است؛ قانون را فصل‏الخطاب بدانید.»

* سید حسن نصرا... دبیر کل حزب ا... لبنان در تصاویری که از شکبه تلوزیونی المنار لبنان پخش شد، گفت: "به گروه 14 مارس توصیه می کنم که موضوع انتخابات ایران را رها کند." وی در ادامه تاکید کرد: "به برکت وجود ولایت فقیه و حضور رهبری و آگاهی مسئولان و اخلاص عمیق ملت ایران این مشکل برطرف خواهد شد ... من به شما تاکید می کنم و اطمینان خاطر می دهم که ایران این مرحله دشوار را ان شاا... به سادگی از سر خواهد گذراند و همه کسانی که تحلیل می کنند و نظر می دهند و به این آشوب ها دل می بندند، من به آنها اعلام می کنم که امید آنان وهم و خیال و سرابی بیش نیست."

* ستاد انتخابات کشور با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد بیش از 40 هزار نماینده میرحسین موسوی بر روند اجرایی انتخابات نظارت داشته‌اند که این بیشترین تعداد ناظر یک کاندیدا در طول 30 سال انتخابات گذشته می‌باشد. بر این اساس به نمایندگی از احمدی‌نژاد 5 هزار و 240 نفر،‌کروبی هزار و 530 نفر و رضایی 704 نفر بر سر صندوق‌های اخذ رای حاضر و ناظر عملکرد مجریان انتخابات بودند.

*سایت اخبار روز وابسته به گروهک فدائیان خلق نوشت: « شکی نیست که نه آقای موسوی و نه آقای کروبی کاندیدای ایده آل برای ایجاد تغییرات بنیادی نیستند اما شرایط سیاسی فعلی و جنبش برآمده از آن، می طلبد با پرهیز از حداکثرخواهی، همدلی و همراهی داشته باشیم. اگر جنبش بتواند انتخاباتی با حضور ناظران خارجی را به کرسی بنشاند آن وقت گام اساسی برای تغییرات جدی ساختار حاکمیت برداشته شده است.»

ثانیه نیوز: «در روزهای اخیر چند رییس واحدهای مختلف دانشگاه آزاد تذکر دریافت و یا بازداشت شده‏اند که آخرین مورد آن بازداشت "مرتضی.م" رئیس دانشگاه آزاد قزوین بود که دانشجویان را برای تعطیلی دانشگاه و حضور در اغتشاشات تحریک می‏کرد. همچنین روز چهارشنبه دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات برای دامن زدن به اغتشاشات خیابانی، یک دستگاه اتوبوس افراد مشکی‌پوش را برای ایجاد آشوب از این دانشگاه روانه میدان ونک کرد. حدود 50 نفر روز چهارشنبه از سوی مسئولان دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات از طریق یک دستگاه اتوبوس عازم میدان ونک تهران شدند تا آشوب‌گران را در ایجاد اخلال در امنیت عمومی همراهی کنند. این افراد در ابتدا قرار بود به سمت میدان ولی‌عصر(عج) حرکت کنند که پس از لغو شدن تجمع حامیان موسوی در این میدان به سمت میدان ونک حرکت کردند. همچنین روز چهارشنبه نیز حدود 400 نفر با تحصن در مقابل دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات علیه رئیس جمهور منتخب مردم شعار دادند. ریاست واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد را عبدا... جاسبی، شخصا در اختیار دارد. از سوی دیگر در روزهای گذشته اخباری منتشر شده که تعدادی از دستگیر شدگان اغتشاشات، برخی دانشجویان دانشگاه آزاد هستند که دارای مشکلات درسی و مالی برای ادامه تحصیل بوده‏اند. از طرف دیگر مهدی هاشمی فرزند آقاب هاشمی رفسنجانی ریاست دفتر هیات امنای دانشگاه آزاد را در دست دارد. مهدی در کنار مصطفی تاج‏زاده، زیدآبادی و.. یکی از سر شاخه‏های اصلی تجمعات و اغتشاشات اخیر است.»

* پارلمان نیوز به نقل از کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نوشت: "نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری برای حضور در جلسه آتی شورای نگهبان دعوت می‌شوند."

* روزنامه امریکایی وال‌استریت ژورنال با ارائه پیشنهادهایی به اوباما از وی خواست تا از موج بوجود آمده در ایران نهایت استفاده را ببرد. این روزنامه خطاب به رئیس‌جمهور امریکا نوشت: «اوباما باید مانند دخالت امریکا در اغتشاشات سال 2008 تبت، انتخابات ریاست جمهوری سال 2005 مصر و حمله روسیه به تاجیکستان، در خصوص مسائل ایران نیز دخالت کرده و از این موقعیت به‌دست آمده نهایت استفاده را بکند.»

* آیت ا... خزعلی با انتشار اطلاعیه ای نسبت به مواضع فرزندش واکنش نشان داد و از وی اعلام برائت کرد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است: «مدت مدیدی است پسرم مهدی خزعلی از راه مستقیم منحرف شده درست در خط مقابل قرار گرفته هر چه نصحیت می‌کنم و برای هدایتش متوسل به اولیای خدا می‌شوم اثر نمی‌کند. با بعضی از علمای بزرگ صحبت کردم، فرمودند دست نگه دار شاید به راه بیاید. دیگر کاسه صبرم لبریز شده، دیگر با او صحبت نمی‌کنم و حرف‌های نامناسب او را بر نمی‌تابم. ملت انقلابی عزیز همیشه در صحنه ما بدانند او از ما جدا هست و هر چه از من نقل کند، نپذیرند. با من ارتباطی ندارد ولی الان هم دعا می‌کنم خداوند به او توفیق دهد که از راه انحرافی که پیش گرفته است برگردد و گرنه خداوند مقتدر، اسلام و انقلاب و امام و رهبر و رئیس جمهور و مسلمین عزیز را از شر او مصون و محفوظ بفرماید.»

* باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در گفتگو با سی بی اس گفت: "من قبلاً هم گفته ام عمیقاً نگران انتخابات ایران هستم." وی تصریح کرد: "مخالفان رژیم ایران بدانند که جهان به آنها چشم دوخته است ... تظاهرات کنندگان ایرانی فقط در پی عدالت هستند. آنچه که شما در ایران شاهد آن هستید آن است که صد ها هزار نفر از مردم این کشور که بر این باورند که صدایشان شنیده نمی‌شود و به طور مسالمت آمیز تظاهرات می‌کنند و در پی عدالت هستند و جهان شاهد آن است. ما از کسانی که در پی عدالت از یک راه مسالمت آمیز هستند پشتیبانی می‌کنیم و من می‌خواهم تکرار کنم که ما در کنار کسانی که متوجه راه حلی مسالمت آمیز برای این کشمکش خواهند بود، می‌ایستیم. ما معتقدیم که صدای مردم باید شنیده شود و این یک ارزش جهانی است که مردم و دولت آمریکا هوادار آن هستند."

منابع: کتاب الیگارشی علیه جمهوی اسلامی و روزشمار 8 ماه نبرد مقدس
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس