در شرایط اقتصادی امروز سینما ما به جشن نیاز نداریم. جشن سینماگران زمانی است که بتوانند کار کنند.

گروه فرهنگی مشرق - یک سال بعد از شروع به کار حجت ا.. ایوبی در سازمان سینمایی هنوز که هنوز است خانه سینما نتوانسته جایگاه خود را به عنوان یک نهاد صنفی مهم بنمایاند و همچنان سیاسی بازیهای شکل گرفته در سرحلقه این نهاد است که باعث می بسیاری از چهره های سینمایی از مهدی فخیم زاده و علیرضا رییسیان گرفته تا طهماسب صلح جو و جبار آذین به انتقاد پیرامون از بین رفتن کارکرد صنفی این نهاد بپردازند با این حال مدیران این نهاد بدون توجه به این انتقادات همچنان سرگرم دریافت بودجه از نهادهای دولتی و برگزاری جشنهای پربریز و بپاش هستند.

مهدی صباغ زاده از جمله نویسندگان و کارگردانانی است که عمده فعالیتهایش در سینمای پس از انقلاب صورت پذیرفته است. صباغ زاده از جمله کارگردانانی است که در حواشی پیش آمده در ماجراهای مربوط به تعطیلی خانه سینما و سپس بازگشایی مجدد آن همواره سعی کرد با دیدی منطقی اوضاع را رصد کرده و به اعلام موضع بپردازد.

مهدی صباغ زاده در گفتگو با مشرق پیرامون آینده این نهاد سینمایی اظهار می دارد:«اگر جشنهای صنوف خانه سینما را بررسی می کردید متوجه چنددستگی در اهالی سینما می شدید. در همین جشن کانون کارگردانان بسیاری از کارگردانان نبودند و به جایش دستیار کارگردانان و بازیگران، کارت دعوت گرفته بودند. این ناشی از فضای پرسوء تفاهمی است که خانه سینما را دربرگرفته. شخصا امیدوار بودم با آمدن ایوبی این دودستگیها از بین برود و همه با دل خوش کنار هم قرار گیرند و دست در دست هم برای حل مشکلات صنفی گام بردارند اما متاسفانه باز هم در دستور کار قرار گرفتن منافع شخصی، خانه سینما را از اتحاد دور کرد.»  
 
***اهالی صنوف فهمیده اند که صنف برای آنها کاری نمی کند  
مهدی صباغ زاده با اشاره به اینکه اغلب اهالی صنوف فهمیده اند که صنف برای آنها کاری نمی کند ادامه می دهد:«اینکه پروژه های سینمایی دولتی در اختیار عده خاصی قرار گیرد و فقط آدمهای یک جریان بتوانند از بودجه های دولتی استفاده کنند باعث شده که اعضای صنوف مختلف خانه سینما دلزده شوند. آنها از صنف خود انتظار دارند که برای بهبود اوضاع کاری کند اما متاسفانه روسای صنوف فقط به فکر خودشان هستند.»
 
***اختلافات صنوف به نفع ارشاد است
کارگردان آثاری نظیر «سالهای خاکستر» و «جستجو در جزیره» با بیان اینکه سینما صنعت گرانی است می افزاید:«همین حالا اگر بخواهیم یک فیلم متوسط بسازیم لااقل باید 800 میلیون هزینه کنیم. خوب طبیعی است که یا باید شرایط بازگشت سرمایه آن قدر خوب باشد که بخش خصوصی وارد کار شود و یا اینکه سراغ کمکهای دولتی برویم. بخش خصوصی که تقریبا از سینما حذف شده و فقط مانده بخشهای مختلف دولتی که بودجه های فرهنگی دارند. مشکلی که در همه سالها با این بخشها داشتیم این بود که بودجه ها را منصفانه تقسیم نمی کنند و دلمان خوش بود که با آمدن مدیریت جدید سینمایی این بی عدالتی بهبود یابد که آقایانی که آمدند هم هیچ کاری نکردند.»

در شرایط اقتصادی امروز سینما چه نیازی به جشن است؟/مدیران سینمایی همه را به یک چشم ببینند

صباغ زاده ادامه می دهد:«اینکه پولهای دولتی فقط به آبشخور خاصی می رود باعث ایجاد دو یا چنددستگی میان اهالی سینما شده است. نمونه اش تهیه کنندگان که دو صنف کاملا متضاد هستند. دوستان ارشاد می توانستند با یک مدیریت عدالت محور این اختلافات را رفع کنند اما با توجه به عملکرد این یک ساله فکر می کنم آنها کاری نکردند چون این اختلافات به نفع ارشاد تمام می شود یعنی آنها یک عده خاص را دور خودشان جمع کرده و با حمایت از آنها می خواهند از این گروه در برابر منتقدان استفاده کنند همین می شود که آدمهایی مثل فخیم زاده که از بدنه سینما بالا آمده هم صدایشان درمی آید.»
 
*** همه اختلافات صنفی ریشه دارد در نگاه یکسویه مدیران فرهنگی  
صباغ زاده درباره اینکه آیا امیدی به آینده هست یا اینکه اوضاع به همین منوال ادامه خواهد داشت به مشرق می گوید:«امید هست به شرط اینکه وزارت ارشاد بیاید وسط و برای رفع اختلافات کاری کند. متاسفانه همه اختلافات صنفی ریشه دارد در نگاه یکسویه مدیران فرهنگی که فقط بخشی از هنرمندان را تحت حمایت قرار می دهد. اگر مدیران بخواهند اختلافات حل شود یک راه چاره دارد و آن هم اینکه همه را به یک چشم ببینند.»

صباع زاده ادامه می دهد:«همین الان ما در سینما صنف قانونی جامعه صنفی تهیه کنندگان را داریم چرا کانون تهیه کنندگان نباید بیاید زیرنظر این صنف قانونی که اتفاقا کار صنفی برایش الویت دارد. کانون تحت نظر جامعه صنفی درنمی آید چراکه از طرف خانه سینما شرایط و امکانات ویژه ای برایشان قائل می شوند. در هیچ کشوری این طور نیست که چند صنف تهیه کننده وجود داشته باشد. بالاخره یک نفر باید بیاید وسط و اینها را به اتحاد دعوت کند. همه با هم باشند بر مدار عدالت.»
 
***روسای خانه سینما برای هر کار کوچکی، دست نیاز به سوی دولت دراز می کنند
برگزاری جشنهای صنفی خانه سینما با بودجه نهادهای دولتی مثل فارابی از جمله موارد چالش برانگیز این نهاد در ماههای اخیر بوده است. از یک طرف مدیران خانه سینما مرتب از استقلال دم می زنند و از آن طرف برای برگزاری جشنهای صنفی خود نیز از دولت پول می گیرند. صباغ زاده با اشاره به سالهای قبل می گوید:«یادم می آید اولین جشن کانون کارگردانان را با امکانات خودمان برگزار کردیم. جشن جمع و جور و خوبی بود و بریز و بپاش هم نداشتیم اما متاسفانه در سالهای بعد برای هر کار کوچکی، روسای صنوف دست نیاز به سوی نهادهای دولتی دراز می کردند و همین شد که استقلال صنف از بین رفت.»
 
***در شرایط اقتصادی امروز سینما چه نیازی است به برگزاری جشن؟
صباغ زاده با انتقاد از دریافت بودجه های دولتی برای برگزاری جشنهای خانه سینما به مشرق اظهار می دارد:«در شرایط اقتصادی امروز سینما ما به جشن نیاز نداریم. جشن سینماگران زمانی است که بتوانند کار کنند. جشن چه معنایی دارد وقتی بخش عمده سینماگران پیشکسوت خانه نشین شده اند. جشن خانه نشینی مان را می گیریم؟ به جای این جشنها به فکر فراهم آوردن تسهیلات ابتدایی برای صنوف باشند.»

در شرایط اقتصادی امروز سینما چه نیازی به جشن است؟/مدیران سینمایی همه را به یک چشم ببینند
 
***همان هدیه حداقلی سالانه را هم به سینماگران ندادند
کارگردان «راه بهشت» و «خاک و آتش» با اشاره به اینکه هنرمندان حسن نیت خود را به مقامات ارشاد با انصراف از یارانه نشان دادند اما در مقابل آنها حتی هدیه نوروزی هم به سینماگران ندادند می گوید:«امسال عید وزارت ارشاد هیچ اقدامی برای کمک به سینماگران نکرد با این حال بسیاری از سینماگران به درخواست مسئولان ارشاد از دریافت یارانه انصراف دادند. مدیران سینمایی همان هدیه حداقلی سالانه را هم به سینماگران ندادند با این بهانه که مخالف صدقه دادن هستند اما از آن سو بودجه می دهند برای برگزاری جشن!»
 
***مدیران سینمایی خود را از وابستگی به عده ای محدود برهانند
صباغ زاده ادامه داد:«کمک هست اما برای یک عده خاص یعنی به یک سری بودجه های میلیاردی می رسد که سالی چند فیلم بسازند و بسیاری هم هستند که پول اجاره خانه شان را هم ندارند. این در تناقض است با شعارهای عدالت محورانه رییس جمهور. به صراحت خطاب به مدیران سینمایی می گویم اگر بخواهند خود را وابسته به همین عده محدود کنند سطح مشکلات آینده آنها بیشتر و بیشتر خواهد شد.»
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
    0 0
    نیاز به جشن ندارد دارد خوب هم دارد
  • لیا ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    0 0
    خانه سینما هم شده محل کاسبی یه عده که به اسم سینما پدر اهالی سینما رو دراوردن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس