رسانه‌های غربی از فیلم‌های هالیوودی تا وب‌سایت‌های جریان اصلی تا روزنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی همه و همه دست به دست هم دادند تا مفهوم جهاد اسلامی را موجودی متعفن، زشت‌خو و هم‌نام و هم‌مفهموم تروریسم به جهانیان معرفی کنند. آبشخور جهاد اسلامی، قرآن، سنت رسول خدا (ص) و انقلاب عظیم عاشوراست و تمدن غرب، کار خود را از همین مفهوم شروع کرده است.

گروه جنگ نرم مشرق- ویکی‌فقه، جهاد را اینگونه تعریف کرده است: جهاد، بذل جان و مال در راه خدا در جنگ با دشمن اسلام و مسلمانان است. جِهاد، جنگ‌ مشروع‌ در راه‌ خدا و عنوان‌ یکی‌ از ابواب‌ فقه‌ اسلامی است ‌.جِهاد واژه‌ای‌ عربی‌ است‌ از ریشه‌ «جهد» به‌ معنای‌ مشقت‌، تلاش‌، مبالغه در کار، به‌ نهایت‌ چیزی‌ رسیدن‌ و توانایی‌. در احادیث‌ برخی‌ از کارها به‌ مثابه‌ جهاد شمرده‌ شده‌اند، که‌ ظاهراً برای‌ ارج‌ نهادن‌ به‌ این‌ کارها بوده‌ است‌، مانند امر به‌ معروف‌ و نهی از منکر، سخن‌ گفتن‌ به‌ عدالت‌ در برابر سلطان‌ ستمگر، تلاش‌ مرد برای‌ زنده‌ کردن‌ سنّتی‌ نیکو در جامعه‌، خوب‌ شوهرداری کردن‌ زن‌ و تلاش‌ مرد برای‌ کسب‌ روزی‌ حلال‌ برای‌ خانواده‌.

با نگاهی به سخنان امام خامنه‌ای نیز جهاد را در چند دسته جهاد علمی، جهاد اقتصادی، جهاد فرهنگی، جهاد سیاسی و مدیریت جهادی می‌یابیم. که همه این‌ها نشان از عظمت واژه جهاد و عظمت آن مفهومی دارند که پشت این واژه پنهان شده است.

جهاد با معنای عظیمی که در خود دارد طی تاریخ اسلام انگیزه‌ای قوی برای مجاهدان در راه خدا بوده است. فرزندان خمینی کبیر هم با همین معنا دست به انقلابی بزرگ زدند و پشت دشمنان اسلام را به خاک مالیدند؛ از جهاد نظامی تا جهاد فکری. در دست‌آوردهای جهاد اسلامی سخن فراوان است اما در اینجا به همین نکته بسنده می‌کنیم که یکی از مهم‌ترین دست‌آوردهای جهاد، لرزه انداختن بر پیکره کفر جهانی بوده است، تا جایی که دشمنان اسلام راه چاره خود را در از میان بردن تفکر جهادی در میان مسلمانان دیده‌اند.

از رسانه غربی نیز چیزی جز «سد راه خدا» کردن نمی‌توان متوقع بود. یکی از کارهایی که ماشین پروپاگاندای تمدن متظاهر غرب، در طول چند دهه اخیر به خوبی بر آن مسلط شده، توانایی تغییر و تقلب در مفاهیم است. از آثار اقدامات ماشین پرواگاندای غرب علیه مفهوم جهاد، قرار دادن مفهوم تروریسم در کنار مفهوم جهاد است؛ که این کار را به مرور زمان، با صرف زمان زیاد و میلیاردها دلار هزینه، انجام داده است.

رسانه‌های غربی از فیلم‌های هالیوودی تا وب‌سایت‌های جریان اصلی تا روزنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی همه و همه دست به دست هم دادند تا جهاد اسلامی را موجودی متعفن، زشت‌خو و هم‌نام و هم‌مفهموم تروریسم به جهانیان معرفی کنند. آبشخور جهاد اسلامی، انقلاب عظیم عاشوراست و تمدن غرب، کار خود را از همین مفهوم شروع کرده است.


جهاد + تصاویر
با جستجوی عبارت  jihadist در گوگل به نتایج بالا می‌رسیم

یکی از مهم‌ترین کارهایی که رسانه‌های جریان اصلی غرب علیه مفهوم جهاد انجام می‌دهند استفاده از واژه جهاد برای اقدامات گروه‌هایی است که با ظاهر اسلام و علیه اسلام ناب محمدی (ص) مبارزه می‌کنند. این گروه‌ها به کمک رسانه‌های غرب، با انجام اعمال خشونت‌بار و خون‌ریزی‌های بیش از اندازه، و با نشان دادن سبوعیت بی‌انتها این پیام را به مردم دنیا مخابره می‌کنند که اسلام دین خشونت است.

جهاد + تصاویر

جهاد + تصاویر

از جهاد تا jihad + تصاویر // در حال ویرایش
چند نمونه از میلیون‌ها صفحه‌ای که که هر روز منتشر شده و کلمه جهاد را به تروریسم گره می‌زند

امروز کار به جایی رسیده است که بسیاری از مردم عالم، واژه جهاد، تروریسم و اسلام را هم‌معنای یکدیگر می‌دانند. جدیدترین مدل اسلام تروریستی را نیز گروهک داعش ارائه داده است که این روزها نقل محافل خبری دنیا شده است و چه بازی‌هایی که وب‌سایت‌ها و شبکه‌های خبری غربی برای به جان هم انداختن مسلمین و از میان بردن مفاهیم مسلمانان از خود در نمی‌آورند.

از جهاد تا jihad + تصاویر // در حال ویرایش

وحید درمنکی فراهانی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
    0 0
    آورده اند که جغدی با کرکسی رفیق شد. جغد به کرکس گفت حالا که رفیق شدیم بچه هایم را نخور! کرکس گفت اما من بچه های تو را ندیده ام از کجا بشناسمشان؟ جغد گفت از آنجا که جوجه های من زیباتری جوجه های دنیا هستند!! کرکس هم پذیرفت اما رفت و جوجه های جغد را دید و خورد!! جغد پیش کرکس رفت که را قول خود را شکستی و جوجه هایم را خوردی؟ کرمس گفت آخر تو گفتی جوجه هایت زیبترین جوجه های دنیا هستند اما من جز تعدادی جوجه زشت و بدترکیب چیزی ندیدم! اشتباه جغد این بود که نمی فهمید زیبایی و زشتی صرفا از دیدگاه بیننده اش معنی دارد. اگر در دیده مجنون نشینی به غیر از خوبی لیلی نبینی حکایت امروز ما و داعش دقیقا حکایت همین جغد و کرکس است. مگر داعش و ما شعارها و اهداف متفاوتی داریم؟ مگر جز این است که داعش هم شعارش امت واحده اسلامی است؟ یا برپای عدالت در جهان ؟ یا مبارزه با همه مظاهر شرک و کفر؟ یا اقامه توحید؟ یا حکومت اسلامی نبوی و...؟ خوب اینها که همان شعارهای ما است! پس مشکل کجا است؟ مقصر این وضع کسانی هستند که اجازه ندادند مفهوم اسلام شیعی ایرانی از واژه کلی اسلام متمایز شود. کسانی که گمان کافیست بگویند پیرو مکتب اسلام ناب هستند بی آنکه متوجه باشند اسلام یک ایسم و مکتب نیست. همانطور که مثلا فقه مکتب نیست. اما مکاتب اسلامی گوناگون و برداشت اسلامی گوناگون وجود دارد که هریک تنها برداشت خود را از اسلام ناب و حق می دانند. درست همانطور که کلمه مکتب فقهی اهل عراق با مکتب فقهی حجاز سا مصر کاملا متمایز و متفاوت است. برادران و خواهران بیایید بی تعصب بپذیریم که خود ما مقصر ایجاد طالبان و داعش هستیم . این بومرانگی است که خودمان پرتاب کردیم و اینک به سمت ما برگشته است. وقتی ا شعار ایجاد حکومت اسلامی و امت واحده وامثال این شعارهای شیک و رویایی را می دادیم توجه باید می بودیم که آنچه در ذهن امام خمینی به عنوان اسلام وجود دارد حتی با آنچه مثلا در ذهن فقهای الازهر وجود دارد تفاوتهای بنیادین دارد. گر چه شعارهای ما ظاهرا یکی است. ظاهرا همه پیرو یک کتاب و یک قبله و یک شریعت هستیم. اما می بینید که هیچ تفاهمی با هم نداریم. چرا داعش جهاد را در ترور می داند؟ چرا تکفیری خود را با بمب در میان جماعتی که کافر و دشمن می داند منفجر می کند؟ آیا جز این است که او هم به خیال خودش به فکر رفتن به بهشت برین و کسب رضایت خدا است؟ آیا این رفتار تکرار ناشیانه همان حرکت شهید فهمیده نیست که به خود نارنجک می بندد و خود را زیر تانک می اندازد؟ در سال 57 ، تنها یک نفر در دنیا مدعی حکومت اسلامی بر پایه بنیادگرایی بود. امام خمینی. این انحصار به او امکان می داد که خود را اسلام ناب بداند. همین مساله بود که سبب می شد او اسلام را بدون مرز بداند و تمام مبارزان اسلامی دنیا عکس او را در اتاقهایشان بزنند. اما الان ماجرا فرق می کند. همه مسلمانها به فکر تکرار تجربه ایران هستند اما بر پایه علمای خودشان و مکاتب خودشان. آنها می خواهند برتری خود را نسبت به جمهوری اسلامی ایران نشان دهند. یک رقابت همه جانبه. تمام زندگی داعش یا طالبان در در تلاش برای این مساله است که در دنیا جا بیندازد حکومت اسلامی واقعی حکومت داعش است نه جمهوری اسلامی ایران. مطمئن باشید خدای امام حسین علیه السلام غیر از خدای عمر سعد است. و آن الله اکبری که عمر سعد می گفت با آن الله اکبری که اابوالفضل العباس علیه السلام می گفت تفاوتش بیش از زمین تا آسمان است. اکنون وقت دادن شعارهای شیک نیست. اگر واقعا قصد داریم با کفر جهانی مبارزه کنیم باید تعریف خود را از اسلام شفاف کنیم.
  • پیرهادی ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
    0 0
    یاصاحب الزمان به ما آن غیرت و همتی را بده که بتوانیم همه ی تلاش خود را برای شناساندن دین واقعی جدت به مردم دنیا به کار بندیم...
  • ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
    0 0
    خدا لعنت کند مسبب اصلی این فتنه را خدا رسوا کند مسببان این فتنه را خدا کسانی که بین مسلمین سیاست اختلاف بیانداز و حکومت کن را اجرا می کنند متفرق و مفتضح گرداند
  • ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
    0 0
    و این جهل و نادانی در جهان سوم همچنان ادامه دارد
  • ciavash ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
    0 0
    این جمله ای که از فرانسیس فوکویاما نقل کردید خودش تکذیبش کرده!
  • یاسر ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
    0 0
    خدایی کشتن و سر بریدن انسانهای بی گناه جهاد نیست جهاد یعنی دفاع از آب وخاک و وطن اگه اینجوری بود کسی به جهاد خدشه وارد نمیکرد
  • ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
    0 0
    مرگ بر این احمق های وهابی بی مغز ولده زنا تخم یهود
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
    0 0
    من هر چی گشتم نتونستم نقل قولتون از فوکویاما رو پیدا کنم! لطفا ادرس بدید
  • سما ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
    0 0
    پس چرا در این فضا، ما بجای مقابله، اقدام به خودتحریمی میکنیم!؟ چرا هیچ توجهی نمی شود که با فیلتر کردن سایتها، امکان عکس العمل مناسب را از خود می گیریم! و ناخواسته به اهداف همانها کمک می کنیم! بنظر شما اگر فضا آزاد باشد، ما نمی توانیم (مانند مورد خلیج فارس)، کاری کنیم که با کلماتی مانند "جهاد" به مفهوم واقعی آن در صفحات خود برسیم!؟؟ واقعا چه کسانی؟ و بر چه مبنایی؟ چنین تصمیم می گیرند!؟ ایکاش می آموختند که دستکم تا وقتی امکان ساخت ابزار برتر نداریم، اول آموزش دهند و بعد از ابزار خودشان برای مقابله با خودشان استفاده کنیم ... س.م
  • ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
    0 0
    راست و دروغ رو تو حرفات مخلوط کرده بودی واسه همین حرفای غلطی که لابلای حرفای درست مخفی کرده بودی منفی دادم؛ تا بدونی اسلام دین واحد است
  • ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
    0 0
    مگه صفحه جهاد فیلتره یا جلو شما رو گرفتن؟ فعلا که بیشترین کاربرای فیس بوک ایرانی های فیلترشکن دار هستن!!!
  • داریوش ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
    0 0
    زشت و زیبا را امام خمینی (ره) معین کرده است. اسرائیل غده ی سرطانی باید از زمین حذف شود. هیزم آتش سلفی گری و تکفیری ها از آمریکا و اسرائیل است. رسانه های اصلی دنیا دست آنهاست و زشت و زیبا را آنها تعریف می کنند. به گفته ی حاج آقا صدیقی آنها با ایجاد تفرقه و درگیری در سرزمین های اسلامی می خواهند قوای اسلام علیه اسرائیل متحد نشود و اسرائیل نفس راحتی بکشد.
  • ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
    0 0
    بسیار خوب ...
  • محمد رضا ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
    0 0
    شما از کجا فهمیدی که این ها به دنبال امت واحد و بر پاییی حکو مت اسلامی هسنتد؟ از شعار های روی پرچم هایشان؟ سال 57 امام و تفکر ایشان مورد حمایت تمام مسلمانان بود؟
  • حسین ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
    0 0
    واقعا متاسف هستم برای اون شخصی که اقدام شهید فهمیده را ناشیانه میداند و جهاد از نوع تکفیری ها را با جهاد اسلامی در یک رده می داند حکومت اسلامی امام آن فیلسوف بزرگ را از تفکرات شخصی می داند وا اسفا از روشنفکرهای غربی زده
  • شفق ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
    0 0
    ایشون با گفت این جمله سوتی دادن و بعدها برای شانه خالی کردن از فشارها تکذیب کردند.
  • طاها ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    0 0
    سلام. من خودم كليپي از شبكه جهاني ولايت ديدم كه خوده هيلاري كلينتون داشت سخنراني ميكرد و ميگفت ما براي تسلط به خاورميانه و جلوگيري از نفوذ شوروي گروهي به اسم وهابي در ميان مسلمانان انداختيم تا خودشان ، خودشان را بكشند.
  • ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    0 0
    با ناشناس فرانسوی موافقم
  • ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    0 0
    عبارت "تکرار ناشیانه" به در مور تکفیری ها بود نه شهید فهمیده.
  • ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    0 0
    شاید از جانب کسانی که اعتقادی به شکستن فیلتر و قانون و ... ندارند گفته باشه
  • علی شهیدی ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    0 0
    آقای فراهانی، اگه منم جای گوگل میبودم، همین عکس ها رو در جواب واژه جهادی، یا همون جهادیست به اینگلیسی، به شما تحویل میدادم. اولندش یادتون نره که گوگل یک سیستم جستجوی خودکار هست. تمام مطالبی که بطور آنلاین نشر شده رو در جواب جستجوی شما نشر خواهد کرد. پس این تقصیر گوگل نیست، بلکه اگه مقصری هست منابع اصلی اون مقالات هست. شما حتی اگه واژه جهاد رو به فارسی هم سرچ کنید تصویر جنگ و تفنگ رو میبینید. و این معنیش اینه که مطالب فارسی هم همون عکس ها متشابه رو تحویل تون میده. نکته بعدی: شما در متن تون نوشتید جهاد واقعی یعنی "جنگ با دشمن اسلام و مسلمانان است." خب! اینجا جنگ رو کی تعریف میکنه، اسلام و مسلمان رو کی تعریف میکنه، و تعبیر از دشمن اسلام چیه؟ شما دشمن اسلام رو چه کسی میدونید؟ ببینید، تعبیر ها از یک منطقه جغرافیایی به یک منطقه دیگه تغییر میکنه. اینو همه میدونن. طالبان مگه الله اکبر و لااله الی الله نمیگن؟ اونا مگه قرآن و محمد رو قبول ندارن؟ همینطور داعش و القاعده و وهابی ها. همه اینا ادعای مسلمانی دارن.. و خوب میدونین که همه اونا خیلی هم عقیده های راسخ به چیزی که میگن دارن. یعنی فقط ادعا نیست. اونا بخاطر اسم خدا از جون شون میگذرن. حالا درست و غلطش رو کار نداریم. خوب، اونا میشن مسلمان.. و هر کسی که با اونا مخالف باشه، میشه دشمن اسلام. حالا اون میتونه من باشم، میتونه تو باشی، میتونه آمریکا یا اسراییل باشه. بنابراین جنگی رو که اونا راه میندازن به تعبیر اونا یک جنگ شرعی هست. مگه شیعه ها تو پاکستان کشته نمیشن هر ساله؟ یا همین شیعه هایی که توسط داعش کشته میشن. بخاطریکه به تعبیر اونا، شیعه ها دشمن اسلام اند. بنابراین، فقط این جمله که جهاد یعنی جنگ در برابر دشمن اسلام، کافی نیست. هر کسی که ادعای مسلمانی داره، تعبیر مختلفی از «دشمن اسلام» داره. بنابراین، من سیستم جستجوی خودکار گوگل و همچنین رسانه های غربی رو به هیچ عنوان مقصر نمیدونم. شما برید یه سر به وبسایت های فارسی و مسلمان در مورد جهاد بزنید. حتی همونایی که ادعا دارن که جهاد واقعی جنگ و تروریزم نیست، حتماً یه عکس از یه شمشیر، یا تفنگ، یا جبهه و سرباز رو کنار متن پست میکنن. پس رسانه های غربی هیچ تقصیری در این مورد ندارن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس