کد خبر 317774
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۰

آیت الله معصومی همدانی پس از دستگیری امام خمینی در 14 خرداد42، از جمله مراجعی بود که برای حمایت از رهبری نهضت اسلامی به تهران مهاجرت و مرجعیت ایشان را تائید فرمود.

گروه تاریخ مشرق- فقید سعید مرحوم آیت الله العظمی حاج ملاعلی معصومی همدانی (قده) ازفقهای نامدار و شاگردان فاضل مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری(قده) به شمار می رود. وی پس از طی مدارج کمال و نیل به بالاترین مدارج علمی، به شهر همدان بازگشت و در طول سالیان طولانی به تربیت طلاب و فضلای فراوان همت گماشت.
آن بزرگوار پس از دستگیری امام خمینی در 14 خرداد42، از جمله مراجعی بود که برای حمایت از رهبری نهضت اسلامی به تهران مهاجرت و مرجعیت ایشان را تائید فرمود. امام راحل در یکی از پیام های شفاهی و معروف خود به آیت الله معصومی، ایشان را «سلمان» لقب داد.
آیت الله معصومی بر اساس علاقه شدید به امام، بسیاری از کتب مخطوط ایشان از جمله «چهل حدیث» را استنساخ و در کتابخانه خویش در همدان نگهداری فرمود که این مسئله در ماه‌های آغازین انقلاب مورد اشاره رهبر کبیر انقلاب نیز قرار گرفت.
سرانجام آن بزرگوار پس از عمری خدمت به دین و جامعه و تربیت شاگردان فراوان، درنیمه شعبان 1357 بدرود حیات گفت. مراسم تشییع و ترحیم آن بزرگوار در همدان، صحنه ابراز خشم عمومی مردم از رژیم شاه بود. یادش گرامی باد.


(برای دیدن تصاویر در سایز اصلی بر روی آن کلیک کنید)

{$sepehr_album_13964}


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • موسوی ری شهری ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    0 0
    سلام علیکم مشرق جان آیت الله العظمی آخوند همدانی ، نه باس بنویسی آخوند ملا علی همدانی (رضوان الله علیه) ایشان از عرفا بودند از اولیاء خدا که صاحب مقامات و کرامات هر عالم مشهوری به یه اسمی معروف بودن مثل شیخ الطائفه مثلا یا میرزای اول یا مثلا آخوند خراسانی یا شیخ اعظم جمع مومنین و اهل علم به اینها میشناسند که اگه از اسم و رسم اصلی عالم مشهورتر و متبادرتره بهر حال متشکرم یاد علمای عامل و شهدای شاهد دل رو جلا میده
  • مهدی90085 ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    1 0
    به خرابات روم بهر نگهداری دل تا برپیر کنم شکوه ز بیماری دل او شب وروز بسوزد زغم عشق بتان من بسازو به غم ورنج وگرفتاری دل اشک من سرخ ورخم زرد شد وموی سپید روز من گشت چو شب بهر سیه کاری دل هر چه کردیم علاج دل بیمار نشد تنگ شد حوصله از بهر پرستاری دل چه زیانها که نمودم زره دلخواهی چه ملامت که کشیدم به هواداری دل ای فنا چاره دردت نتوان کرد مگر اشک خونین ودعای سحر وزاری دل شعر از فخر العلما افتخار شهر ما مرحوم آقای آخوند ملاعلی معصومی
  • مهدی90085 ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    1 0
    آفرین کاملاً درسته
  • علی احمدی فراهانی ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    0 0
    خدایش بیامرزد که شهرت گریز بود وخد متگذار.اومیتوانست درقم مرجعی نام آور باشد،اما به همدان بازگشت وبه ارشاد مردم وتربیت شاگردان مشغول شد.او برای طلاب اسوه ای حسنه است...
  • محمدرضا زاهدی ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    0 0
    مرحوم علامه طبا طبایی فرموده بود که جادارد از تمامی ایران،مردم برای دیدن مرحوم آخوند به همدان بروند ومحضر اورا درک کنند.
  • حسن علوی زاده ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    0 0
    فرزند ایشان توسط ساواک تیرباران شد...
  • سيد ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
    0 0
    ايشان يكي از اولياي خدا و فقهاي رباني بودند و بسيار به حضرت امام ره علاقمند بودند و باتوجه به تشرف علماء در فصل تابستان به همدان،ميفرمودند: كه هيچ كس حاج آقا روح الله نميشود/ يكي از سادات علماء كه الان زنده هستند نقل ميكردند: كه روزي باربر بازار همدان براي رساندن خمس زندگي خود كه مبلغ ناچيزي ميشد، به خدمت ايشان رسيد و مبلغ را به ايشان داد،مرحوم آيه اله آخوندملاعلي همداني بعد از مراجعت باربر بازار،به طلاب حاضر رو كرده و ميفرمايد:كه اين باربربازار همدان، فلان تومان مبلغ را بعنوان خمس زندگي، اينجا آورده كه به بهشت حضرت حق برود اما من(ملاعلي) اين پول خمس باربر را چطور مصرف كنم كه به جهنم نروم/ شادي روح ايشان و همه علماي رباني و حضرت امام ره و شهداي گلگون كفن انقلاب اسلامي صلوات.
  • ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
    0 0
    شهرت ایشان در آن زمان " آخوند ملا علی همدانی " بود . رضوان الله تعالی علیه .
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
    0 0
    شوخی طبع ایشان هم زبانزد است . این شوخ طبعی باعث شد که برخی از زعماء قم از ایشان رنجیده باشند که این رنجش بی وجه بود . رضوان الله تعالی علیه . در گذشت ایشان هم در بحبوحه انقلاب بود و تنور انقلاب را گرم تر کرد .
  • محمد ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
    0 0
    آخوند ملا علی معصومی همدانی (رضوان الله علیه)
  • قادری ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    0 0
    باسلام وتشکربابت معرفی بزرکان این حقیرتقاضادارم ستارگان درحیات رامعرفی بفرمایید دوستان فاضل که نظردادنداگرمیشناسندمعرفی کنند بخصوص درقم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس