استاد رحیم‌پور در این شماره به ریشه های تاریخی ولایت فقها صالح و عادل در فقه و حدیث شیعه از آغاز غیبت صغری پرداخته است.

گروه فرهنگی مشرق - سایت (rahimpour.ir) در نیمه شعبان، سالگرد میلاد مبارک حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، سی و نهمین مقاله شفاهی استاد حسن رحیم پور را تقدیم می‌کند.
در این شماره از هفته نامه صوتی ، به ریشه های تاریخی ولایت فقها صالح و عادل در فقه و حدیث شیعه از آغاز غیبت صغری پرداخته است که شامل مضامینی چون :
1-شأن وحجیّت علماء صالح شیعه و نیابت عامّه حضرت ولی عصر(عج) در عصر غیبت
2-ولایت معرفتی و ولایت سیاسی در عصر غیبت
3- محدثین و دسته بندی حکومتی احادیث از آغاز غیبت صغری
4-علماء صالح، ستاره های راهنما در افق معنویت، عقلانیت و اخلاق
5-محبت خداوند به مجاهدان عرصه معرفت و علم دین(تفقه در دین)
6-ترجیح خواب عالمانه بر بیداری جاهلانه
7-ضرورت آموزش "خوب شنیدن" به جامعه دینی
8-ضرورت احترام و اطاعت از "روحانیت"، اما کدام "روحانیت"؟
8-نمایندگان امام مهدی (علیه السلام)، علماء، اما بشرط تقوی، عمل گرائی، آگاهی، جهاد،زهد و تواضع(علم،همان عمل)است.
9- روحانی صالح ، محبوب خدا و رسول(ص) و معشوق خلق هاست.
0-دین ما، ابزار دنیای ما؟ یا دنیای ما، فدای دین ما؟(کلام بی اثر در دنیا و حسرت بزرگ در آخرت)
10-شرط نیابت امام زمان(عج): فقاهت و درک درست دین، صیانت نفس، حفاظت از دین، مخالفت با نفس و هوس، اطاعت مولی
11-"ولایت فقها"، نه یک "نظریه" و "تئوری"و نه "بدعت امام خمینی" است بلکه فقه حکومتی و سیاسی، از همان غیبت صغری در نحوه تدوین کتب حدیث، جزءمسلمات تفکر شیعی بود.
12-تدوین احادیث از عصر غیبت صغری بدست شیخ کلینی در کافی، و آغاز غیبت کبری بدست شیخ صدوق در منابع اصلی شیعه، ناظر به فقه سیاسی و حکومت سازی بود.
13-آغاز فقاهت و اجتهاد شیعی در آغاز غیبت کبری، آغاز فقه سیاسی است.
14-هر 4 منبع اصلی حدیث شیعه، حاوی فقه سیاسی و مانیفست حقوقی و کلامی "نظام سازی" حکومتی بود.
15-کتاب"کافی"، نخستین مدل سازی منظم در تدوین حدیث شیعی در عصر غیبت به مشمول سیاست و حکومت  
16-احادیث نماز جمعه، حدود، دیات ، قضاوت، زکات و خمس، قصاص، جهاد، امربه معروف و نهی از منکر، حدود همکاری با حکومتها، تقیّه، حکم نفوذ در حکومتهای غیر اسلامی و دهها باب در تبویب مرحوم کلینی، بستر سازی برای فقه سیاسی و ولایت فقیه بود.
17-تحریم رجوع به دادگاه در حکومتهای غیر اسلامی،" مصداق کفر" دانستن آن دلیل بر نفی "مشروعیت" از آنهاست .
18- تحریم یا مشروط کردن همکاری با حکومتها و برجسته سازی خطوط قرمز در "مشروعیت سیاسی"
19-شیخ مفید، شیخ طوسی، سید مرتضی و سید رضی،  پدران فقاهت و حوزه های علمیه شیعه، حتی نفوذ در حکومتهای غیر اسلامی برای اجراء شریعت و عدالت را جائز بلکه واجب می دانند و تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت را، به طریق اولی.
20-نخستین فقهاء شیعه در عصر غیبت، پدران "فقه سیاسی" و آغاز گران "ولایت فقیه" و "حکومت دینی" در حد استطاعت بودند .
21-...
هفته نامه صوتی را از اینجا بشنوید


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    0 0
    احسنت
  • ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    0 0
    علما منظور تمام علوم است نه فقط فقه یعنی کسی که در همه علوم عالم است با حفظ کردن چند تا حدیث کسی عالم نمی شه
  • ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    0 0
    استادی تعبیر جالبی درباره استاد رحیم پور ازغدی داشت: «مطهری کت شلواری»

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس