کد خبر 317094
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۳

وزیر انرژی ترکیه با اشاره به شروط ایران برای کاهش قیمت گاز صادراتی خود گفت یکی از این شروط پس گرفتن شکایت ترکیه از ایران در مورد قیمت گاز این کشور است که آنکارا آن را رد کرده است.

 به گزارش مشرق، تانر ییلدیز گفت ایران با کاهش قیمت گاز صادراتی خود با لحاظ شروطی موافقت کرده است.

به گفته وزیر انرژی ترکیه در جریان سفر رئیس جمهور ایران به آنکارا موضوع درخواست ترکیه برای کاهش قیمت گاز صادراتی ایران به بحث مقامات نفتی دو کشور گذاشته شده است.

وی افزود: ایران در جریان این سفر طرحی 4 صفحه ای برای تخفیف دادن به ترکیه در زمینه فروش گاز ارائه کرده است که از نظر ترکیه تخفیف مورد نظر ایران از نظر ترکیه کافی نیست.

ییلدیز گفت: ایران همچنین شروطی را برای ترکیه لحاظ کرده است که یکی از آن ها پس گرفتن شکایت ترکیه از داوری بین المللی در مورد قیمت گاز ایران است که ترکیه آن را رد کرده است.

بر اساس این گزارش ایران دو ماه پیش پیشنهادی مبنی بر کاهش قیمت گاز به شرط افزایش خرید ترکیه ارائه کرده بود. ییلدیز در این باره گفت پیشنهاد ایران دربردارنده کاهش واقعی قیمت گاز نبود.

به گفته وی قرار است یک هیئت ایرانی هفته آینده برای گفت‌وگو در خصوص این موضوع به آنکارا سفر کند.

موافقتنامه عرضه گاز ایران به ترکیه در سال 1996 به امضا رسیده است.

بوتاش، شرکت دولتی خط لوله ترکیه، در سال 2013، 38.42 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از کشورهای مختلف وارد کرد، در حالی که این رقم در سال 2012، 43.09 میلیارد متر مکعب بود.

بر اساس این گزارش، قیمت گاز کشورهای مختلف به صورت رسمی اعلام نشده است، اما  گفته می شود ترکیه هر 1000 متر مکعب گاز ایران را به قیمت 490 دلار خریداری می کند. ترکیه 335 دلار به ازای هر یک هزار متر مکعب گاز وارداتی از آذربایجان پرداخت می کند که از طریق خط لوله جنوب قفقاز (خط لوله باکو-تفلیس-ارزروم) وارد ترکیه می شود. ترکیه همچنین بابت واردات هر 1000 متر مکعب گاز از روسیه 425 دلار پرداخت می کند.

بر اساس قرارداد منعقده، ترکیه سالانه 10 میلیارد متر مکعب گاز از ایران وارد می کند. آنکارا همچنین سالانه 20 میلیارد متر مکعب گاز از روسیه و 6.6 میلیارد متر مکعب نیز از آذربایجان تامین می شود.

آنکارا در مارس 2012 در مورد قیمت گاز ایران به دیوان بین المللی داوری شکایت کرده بود.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس