کد خبر 316295
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۹

موضوعي كه چندي پيش جواد هروی، رییس کمیته آموزش عالی مجلس نيز به آن اشاره كرد و گفته که‌ بسیاری از رشته‌های دانشگاهی در کشور مبتنی بر نیاز کشور نیستند و در نتیجه نیاز بازار کار توسط فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برآورده نمی‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، تعــــداد بالاي فارغ التحصيلان بيكار در كشور نگران كننده اســت. موضوعي كه چندي پيش جواد هروی، رییس کمیته آموزش عالی مجلس نيز به آن اشاره كرد و گفته که‌ بسیاری از رشته‌های دانشگاهی در کشور مبتنی بر نیاز کشور نیستند و در نتیجه نیاز بازار کار توسط فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برآورده نمی‌شود.

وي با ابراز نگراني از اين موضوع تاكيد كرده که‌ رشته‌های دانشگاهی براساس نیاز کشور در نظر گرفته نشده‌اند به همین علت در حال حاضر آمار فارغ التحصیلان بیکار نگران کننده است و این بدین معنی است که پس از این همه سال نیاز بازار کار شناخته نشده است.دکتر داور شیخاوندی، استاد جامعه شناسی کشور به تفکیک میزان بیکاران رشته های مختلف اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار تا 30 درصد از فارغ‌التحصیلان پزشکی بیکارند و این بیکاری در زنان فارغ‌التحصیل پزشکی بیشتر است زیرا پزشکان زن فرصت رفتن به شهرهای دیگر را کمتر دارند.

آمار مهندسان بیکار نیز 20 درصد فارغ‌التحصیلان این رشته هاست، آنان حتی گاهی به کارهای ساده ای مانند کارگری می‌پردازند این درحالی است که در سایر رشته‌ها بخصوص رشته های علوم انسانی میزان فارغ‌التحصیلان بیکار بیشتر است.به گفته وي ابتلا به مواد مخدر، ناامیدی و افسردگی از آثار كمبود شغل در جامعه است و به همين علت عده زيادي از جواناني كه شغل ندارند دچار تضادهای جدی با خانواده و جامعه مي‌شوند.

این جامعه شناس بیکاری جوانان امروز را محصول نداشتن سیاست‌هاي بلند مدت دانست و متذکر شد: این مشکل همچنان ادامه پیدا کرده و دولت هم امکان درمان اين معضل را ندارد زیرا اشتغال فارغ‌التحصیلان در گروی سرمایه گذاری است اما به دليل  محدودیت‌هایی که وجود دارد امکان اصلاح اوضاع کم است و نباید این نکته را فراموش کرد که نتایج هر سرمایه‌گذاری در زمان حال چندین سال بعد و به تدریج دیده می‌شود.
 
 تحصیلات عالی خوب است یا بد؟

شیخاوندی گفت: نباید از این نکته غافل شد که ارتقاي فرهنگ کشور و پیشرفت جامعه در گرو ارتقای سطح تحصیلات است  تا به اين طريق جوانان با كسب علم، هنر و دانشی که آموخته‌اند بتوانند آینده بهتری برای خود بسازند.

وی با اشاره به موج ورود به دانشگاه ها طي چند سال گذشته گفت: عده ای از جوانان امید داشتند تا با تحصیلات بالاتر موقعیت بهتری برای اشتغال و ازدواج پیدا کنند غافل از آنکه ارزش آموزش عالی به علت نبود کار پایین آمده است. متأسفانه امروز تعداد افرادي كه در مقطع دكتری تحصيل مي كنند نيز بسيار بيشتر از نياز جامعه است ولي دانشگاه‌ها بدون توجه به اين موضوع اقدام به پذيرش بالاي دانشجويان در مقطع دكتری مي كنند غافل از اينكه اين افراد پس از فارغ التحصيلي بازار كار نخواهند داشت.

این استاد دانشگاه به راهکارهای ممکن برای رفع بیکاری خیل عظیم جوانان فارغ التحصیل اشاره کرد و ‌گفت: برای برون رفت از مشکلات فعلی در درجه نخست سرمایه گذاری در داخل ایران لازم است  همچنین می‌توانیم نیروهای انسانی متخصص را برای مدتی به ديگر كشورها بفرستيم تا به اين طريق  از تعداد بيكاران كشورمان كمتر شود.

وي تاكيد كرد:‌ اگر واقع بینانه به قضیه نگاه کنیم متوجه می شویم که اگر در سال، بیست درصد از جوانان را شاغل و به نسبت آنان سرمایه گذاری کنند باز هم هرسال به تعداد جوانان بیکار اضافه خواهد شد زیرا جوانان جدیدتری فارغ التحصیل شده و در صف انتظار اشتغال می ایستند. البته این نکته بسیار قابل توجه است که برای اشتغال هر نفر میلیون‌ها تومان سرمایه گذاری لازم است.

شیخاوندی با تصریح بر این واقعیت که اشتغال جوانان معمای هزار تو و پیچیده ای است ،گفت: ورود و سرمایه گذاری خارجی‌ها به ایران و در نتیجه سرمایه گذاری کلان برای جوانان نیازمند حداقل چند سال انتظار است و متأسفانه تا كنون چنین امکانی فراهم نشده است  و به همین دليل به خانواده‌ها فشار بیشتری وارد می‌شود و به تبع آن سن ازدواج جوان‌ها بالا رفته و تعداد مجردان به نحو چشم گیری افزایش یافته است.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: حمایت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    0 0
    ما برنامه صد روزه داریم برای اشتغال مخصوصا اشتغال فارغ التحصیلان!
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    0 0
    مشرق نکنه کارمندان شما، کارمندان تیم احمدی نژاد هستن؟؟ آخه تاب کوچکترین انتقاد از احمدی نژاد رو ندارن و مستقیم کامنت ما رو میذارن تو غیر قابل انتشار
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    0 0
    مشرق خیلی کلکی راست میگی کامنت انتقاد منو بذارین(همونی که گذاشتی تو غیرقابل انتشار)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس