معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان با اعلام این خبر افزود: نه دولت و نه مجلس، هیچ بودجه‌ای برای وام ازدواج ندارند.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، دکتر محمود گلزاری معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، در گفتگو با «نسیم»، از وجود یک میلیون و 100 هزار متقاضی در نوبت دریافت وام ازدواج از  سال 92 تاکنون خبر داد و گفت: بانک مرکزی در آن زمان اعلام کرده بود زوجینی که بیش از یک سال از زمان عقدشان نگذشته، می‌توانند به سامانه بانک مرکزی مراجعه کنند، اما زمان زیادی نگذشت که این سامانه بسته شد و تعداد زیادی از ثبت‌نام کنندگان در نوبت دریافت وام ماندند.

وی تصریح کرد: در دی ماه سال 92  ادارات ورزش و جوانان در استان‌ها به ما گفتند که جوانان به این ادارات مراجعه می‌کنند و اعلام می‌کنند که وام ازدواج به آنها نرسیده است؛ به همین منظور استان‌ها نامه‌هایی را برای ما ارسال کرده‌اند و ما نیز پیگیری کرده‌ایم.

* موجودی صفر بانک ها برای وام ازدواج/ قول بی‌ سرانجام رئیس کل بانک مرکزی

گلزاری خاطرنشان کرد: در همین راستا جلسه‌ای با رئیس کل بانک مرکزی ترتیب دادم و مشکلات را برای وی توضیح دادم؛ آقای سیف هم در همان جلسه اعلام کرد که تا هفته آینده گشاشی در وام ازدواج رخ خواهد داد.

وی ادامه داد: بعد از جلسه با رئیس کل بانک مرکزی، بنده این موضوع را در اولین کنفرانس مطبوعاتی اعلام کردم اما بعد از گذشت زمان از بانک مرکزی به ما گفتند که هیچ موجودی برای وام ازدواج در بانک‌ها باقی نمانده است.

* دلایل قائم مقام بانک مرکزی برای عدم پرداخت وام

معاون وزیر ورزش و جوانان با اشاره به جلسه‌اش با قائم مقام رئیس کل بانک مرکزی در دی ماه 92 گفت: وی نیز در این جلسه دلایلی را برای عدم پرداخت وام ازدواج مطرح کرد و گفت که "اولا؛ موجودی صندوق‌های قرض‌الحسنه در دی ماه 1392 نسبت به دی ماه سال 91 کم شده است ثانیاً؛ تکالیفی که به این صندوق‌ها داده شده بسیار زیاد استپ، ثالثاً؛ برای ازدواج اولویتی تعیین نشده است".

گلزاری درباره صندوق ملی قرض‌الحسنه نیز توضیح داد: عملکرد این صندوق به این صورت است که افراد سرمایه‌گذاری می‌کنند و می‌توانند از موجودی صندوق وام بگیرند. در ابتدا و در سال‌های گذشته قرار بود پنج میلیون تومان به هر کدام از زوجین بدهند، اما بعد از مدتی اعلام کردند که این مبلغ زیاد است و آن را به سه میلیون تومان کاهش  دادند. خصوصیت این صندوق این است که بهره 4 درصد دارد که نسبت به وامی که توسط بانک‌ها داده می‌شود، به صرفه‌تر است.

* مجلس هم به وام ازدواج پشت کرد/ جلسه با نهاوندیان هم بی‌نتیجه ماند

معاون وزیر ورزش و جوانان با اشاره به پیگیری‌های مستمر وزارت ورزش و جوانان برای از سرگیری ارائه وام ازدواج، گفت: در ابتدای سال 93 باز هم پیگیری‌هایی را از بانک مرکزی انجام دادیم و آن‌ها نیز گفتند که متاسفانه وام ازدواج حتی در بودجه مصوب سال 93 دیده نشده است و مشخصاًّ اعلام کردند که از وام ازدواج در سال 93 خبری نیست.

وی گفت: در اردیبهشت ماه سال جاری نیز طرحی را به مجلس ارائه کردیم که دولت را مکلف به دادن وام ازدواج می‌کرد؛ این طرح در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز بررسی شد، اما در نهایت نمایندگان به آن رای ندادند و این طرح هم بی‌سرانجام ماند.

گلزاری تصریح کرد: حتی با آقای نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور نیز جلسه‌ای گذاشتیم و گفتیم که شما نماینده ارشد دولت در صندوق مهر امام رضا (ع) هستید؛ گفتند فکرهایی می‌کنیم اما آن هم به جایی نرسید.

معاون ساماندهی امور جوانان با بیان اینکه حدود یک ماه گذشته وزیر ورزش و جوانان و من جلسه‌ای با اعضای هیات مدیره صندوق مهر امام رضا (ع) داشتیم، افزود: در این جلسه در خصوص راهکارهای پرداخت وام ازدواج از طریق این صندوق صحبت هایی کردیم و در نهایت قرار شد، جلسه ای مشترک بین وزیر ورزش و جوانان، معاون وزیر اقتصاد، مشاور اقتصادی رئیس جمهور و رئیس صندوق مهر امام رضا (ع) برگزار شود و در خصوص وام ازدواج و راهکارهای گشایش آن صحبت شود.

* خیرین ازدواج به کمک جوانان می‌آیند

وی در پایان با بیان اینکه نه دولت و نه مجلس هیچ بودجه ای برای وام ازدواج ندارد، تصریح کرد: تمام امید ما به صندوق مهر امام رضا (ع)، خیرین ازدواج و سازمان اوقاف است؛ در دولت جدید تاکنون شش جلسه با 40 نفر از خیرین ازدواج داشته‌ایم و هیأت امنای آن‌ها را مشخص کرده‌ایم. امیدواریم مجمع ملی خیرین ازدواج را در هفته جوان اعلام کنیم.

گلزاری اضافه کرد: اساسنامه مجمع خیرین ازدواج را به استان‌ها نیز ارسال کرده‌ایم؛ همچنین با اوقاف نیز جلسه داشتیم و قرار شد از ظرفیت خیرین نیز استفاده کنیم.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس