کد خبر 315476
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۴

کسبه می‌گویند، قیمت کالاهای اساسی در بازار عمده فروشان ثابت مانده و فعلا قرار نیست افزایش داشته باشد، اما بازار هم از رونق افتاده و از مشتری چندان خبری نیست.

به گزارش مشرق، پس از آنکه دولت صحبت از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به میان آورد، این نگرانی به وجود آمد که قیمت کالاهای اساسی تا 30 درصد افزایش داشته باشد. اگر چه گزارش میدانی خبرنگار فارس در روزهای پایانی فروردین ماه سال جاری از بازار عمده فروشان افزایش 8 تا 10 درصدی قیمت کالاهای اساسی را تایید می‌کرد.

در همین کشاکش بود که رئیس جمهور در آستانه اجرای فاز دوم هدفمندی طی دستوری به تمامی سازمان‌ها اعلام کرده بود، هر گونه افزایش قیمت کالاها تا پایان خرداد ماه ممنوع است.

افزایش قیمت‌ها فرمولی ندارد/انصاف کسبه معیار است

اکنون نیز عمده فروشان بازار مولوی می‌گویند، خبری از افزایش قیمت‌ کالاهای اساسی نیست و حتی زمزمه‌ای برای بالا رفتن قیمت‌ها از اواخر در بازار به گوش نمی رسد.

عزیزی یکی از عمده فروشان بازار مولوی می‌گوید: فرمول خاصی برای افزایش قیمت‌ها وجود ندارد و همه چیز به انصاف کاسب بستگی دارد. به عنوان مثال لوبیا سفید و لوبیا چیتی در هرکیلو 500 تا 700 تومان افزایش داشته، اما ما این اجناس را از قبل در انبار داشته‌ایم و به همان قیمت کیلویی 6800 تومان می‌فروشیم.

وی ادامه می‌دهد: از آن طرف مالیات‌ها دیگر توافقی نیست و با فرمول جدید محاسبه می‌شود. مثلا تا سال گذشته 1.5 میلیون تومان مالیات بر فروش می‌پرداختم، ولی امسال این رقم سه میلیون تومان شده است.

یکی دیگر از کسبه این بازار معتقد است، اگر چه افزایش قیمت‌ها توقف داشته، اما رکود بازار و کم شدن مشتری پابرجاست و دخل و خرج با هم همخوانی ندارد.

وی می گوید: گاهی از صبح تا ظهر یک مشتری هم نداریم و اگر قبلا از هر قلم جنس به هر نفر 10 کیلوگرم می‌فروختیم، الان به دو کیلوگرم کاهش یافته و قدرت خرید پایین آمده است که به صرفه نیست.

قیمت کالاها در بازار عمده فروشان مولوی تهران

در حال حاضر قیمت یک هر کیلو برنج ایرانی درجه یک ایرانی در بازار عمده فروشان 7 هزار و 400 تومان، حبوبات مانند عدس کیلویی 3 هزار تا 3هزار و 500 تومان، نخود خام 3 هزار تومان، لوبیا قرمز 6500 تومان، لوبیا چیتی خارجی 6500 و لوبیا چیتی تولید داخل 7 هزار تا 7500 تومان متغیر است.

همچنین روغن مایع 1.5 لیتری درجه یک 7 هزار تومان و هر قوطی روغن جامد 4.5 کیلو گرمی 18 هزار تومان است.

قیمت یک کیلو شکر در بازار عمده فروشان 2 هزار تومان و هر کیلو قند 2400 تومان است.

خیالتان راحت،‌تا پایان شهریور خبری از افزایش قیمت نیست

قاسم‌علی حسنی رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی از دلایل ثبات قیمت کالاهای اساسی در بازار می‌گوید و اینکه قیمت کالاهای اساسی با پیگیری‌های مستمر این اتحادیه تا پایان شهریور نباید افزایش یابد.

حسنی تاکید دارد که 90 درصد کالاهای وارداتی در سال 92 و با ارز مبادله‌ای وارد شده، این کالاها هم‌اکنون در انبارها موجود بوده و نیازی به افزایش قیمت نیست.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در مورد کالاهای تولید داخل نیز هم این گونه توضیح می دهد که فاصله قیمت درب کارخانه تا مصرف‌کننده باید 23 درصد باشد، اما بعضی اوقات شاهدیم که کارخانه‌ها 40 تا 45 درصد در قیمت مصرف‌کننده می‌افزایند و پیشنهاد دادیم به جای پرداخت جوایز 100 میلیون تومانی و نقدی به فروشندگان و یا مشتریان، سود خود را کم کرده و قیمت مصرف‌کننده را افزایش ندهند.

او این اطمینان خاطر را می‌دهد که قیمت‌ها تا 30 شهریور با همین منوال حفظ شود و آرامشی که در بازار ایجاد شده، سبب شده تا از درخواست انبوه کالاهای اساسی نیز کم شود.

افزایش 25 درصدی قیمت‌ها در شوینده‌ها و نایلکس

مشایخی یک از فروشندگان کیسه و نایلکس در بازار مولوی تهران می‌گوید: قیمت نایلکس و نایلون از کیلویی 4800 تومان به 6 هزار تومان افزایش یافته که دلیلی هم برای ان وجود ندارد.

وی به این نکته اشاره می‌کند که مواد اولیه این کالا از پتروشیمی‌های داخل کشور تهیه می‌شود که چندان ربطی به قیمت ارز و تحریم و محدویت واردات ندارد.

و شاید به زیاده خواهی واسطه‌ها که مواد اولیه را انبار کرده و به هر قیمتی که دلشان بخواهد می‌فروشند بسته است.

صابون ایرانی گران تر از لوکس وارداتی/داخلی‌ها گران و خارجی‌ها ثابت ماندند

عمده فروشان مواد شوینده نیز می‌گویند به رغم ثابت ماندن قیمت شوینده‌های وارداتی قیمت شوینده‌های داخلی از 10 تا 25 درصد افزایش یافته که چیزی جز ضربه زدن به تولید داخل در پی ندارد.

شامپوی اوه 4700 تومان به 5250 تومان رسیده و شوینده لباس مانند رنگین تاژ 20 درصد گران شده است.

یا نوعی شوینده پرسیل در عرض یک هفته از 13 هزار و 300 تومان به 15 هزار و 100 تومان افزایش یافته است.

این فروشندگان ثابت ماندن قیمت اجناس وارداتی و بالا رفتن تولید داخل را یکی دیگر از مواردی می‌دانند که میل به خرید کالای خارجی را بیشتر می‌کند.

داورزنی یکی از فروشندگان عمده مواد شوینده اذعان می‌کند: بسته 6 تایی صابون گلنار قبل از عید 4800 تومان بود و یک مرتبه 7500 تومان شد در حالیکه بسته 6 تایی صابون لوکس وارداتی با بسته بندی شکیل‌تر 6 هزار تومان است. آن وقت توقع داریم مشتری جنس داخلی را ترجیح دهد.

حال باید منتظر بود و دید که آیا بازار کالاهای اساسی روی آرامش و در عین حال رونق به خود خواهد گرفت یا این سکوت قیمت‌ها آرامش قبل از توفان است!

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهری IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۹
    0 0
    خوبه شماره موبایل برام بفرستين برا خرید
  • حسین نقی زاده IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
    0 0
    آقا سلام علیکم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس