کد خبر 315075
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۰

سازمان انتقال خون ایران با رسیدن به اهدای خون ۱۰۰درصد داوطلبانه که نیمی از آن از طریق اهدا کنندگان مستمر تأمین می شود، از کشورهای منطقه پیشی گرفته است.

به گزارش مشرق، در حالی که پس از گذشت 40 سال از تصویب اولین قطعنامه سازمان جهانی بهداشت در مورد سلامت خون، دسترسی به خون سالم و استفاده درست و منطقی از آن همچنان به عنوان چالش بزرگی در بسیاری از کشورها مطرح است.

سازمان انتقال خون کشور ما اکنون که به چهلمین سالگرد تأسیس خود رسیده است، در رسیدن به استانداردهای مطلوب بین المللی در زمینه سلامت خون رتبه اول را در میان کشورهای منطقه دارد و توانسته اختلاف خود را با این کشورها به حد چشمگیری افزایش دهد.

هم اکنون شاخصها و استانداردهای انتقال خون در ایران به کشورهای توسعه یافته نزدیک می شود و سالها است مشکل خون جایگزین را پشت سر گذاشته است اما طبق آخرین آمارهای جهانی منتشر شده از سوی سازمان جهانی بهداشت در 73 کشور، بیش از 50 درصد از خونهای دریافتی از طریق اهدای جایگزین و پولی است. در سال 2011 ، 22 کشور هنوز به اهدای پولی وابسته بودند.

متأسفانه در 75 کشور جهان کمتر از یک درصد مردم (حداقل نیاز برای تأمین نیاز های اساسی یک کشور) خون اهدا می کنند. از این تعداد 38 کشور در آفریقا، 6 کشور در آمریکا، 8 کشور در منطقه مدیترانه شرقی، 6 کشور در اروپا، 7 کشور در منطقه آسیای جنوب شرقی و 10 کشور در منطقه اقیانوس آرام غربی است.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس