در حال حاضر سازمان هواشناسی در خصوص احتمال بروز شرایط مشابه عصر امروز و یا حتی فردا در پایتخت و در دامنه های البرز اطلاع رسانی کرده و همچنین نسبت به احتمال بروز سیلاب در گلستان، شمال سمنان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و خراسان شمالی هشدار داده است.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، عصر روز گذشته طبیعت چشم غره ای به تهرانی ها رفت و چند ساعتی بوی ترس زندگی عادی مردم را مختل کرد تا جایی که باد به همراه گرد و غبار با سرعت 120 کیلومتر در ساعت هیمنه پایتخت را با خود برد. قطعی برق، تلفن همراه و عابربانک‌، ترافیک و مسدود شدن خیابان‌ها فقط بخشی از خساراتی است که طوفان روز گذشته در تهران به جای گذاشت.

 رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران با انتقاد از عدم اطلاع رسانی به موقع توسط سازمان هواشناسی، اولین کسی بود که به دنبال معرفی مقصر این رویداد طبیعی پرداخت و مانند همه حوادث ناگوار دیگر که مقصر "دیگری" است، به انتقاد از سازمان هواشناسی پرداخت.

احمد صادقی به مهر گفته بود: سازمان هواشناسی اطلاعیه یا هشداری در مورد وقوع طوفان در تهران صادر نکرد و متاسفانه آنها نتوانستند وقوع طوفان را پیش بینی کنند.در حال پیگیری هستیم تا مشخص شود این سازمان در این رابطه با این اتفاق مشکل فنی داشته یا کم کاری و مسامحه در میان بوده است. علت دقیق را پس از بررسی اعلام می کنیم.

وی ادامه داد: اگر سازمان هواشناسی می توانست وقوع طوفان را پیش بینی کند بلافاصله با هماهنگی صدا و سیما و سایر رسانه ها هشدارهای لازم را صادر و مردم را در جریان قرار می دادیم. اگر پیش بینی ها درست و به موقع انجام شده بود قطعا تلفات و خسارات کاهش می یافت.

طوفان

شدت توفان قابل پیش بینی نیست/ احتمال بروز گرد و خاک دیروز اطلاع رسانی شده بود

مدیر کل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی نیز  به دفاع از خود پرداخت و بازهم " دیگری" را به عنوان مقصر این کوتاهی معرفی کرد.

احد وظیفه در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: شرایطی که روز گذشته در پایتخت پدید آمد قابل پیش بینی نیست اما از روز گذشته احتمال بروز رگبار، رعد و برق، وزش شدید باد و گرد و خاک در پورتال سازمان هواشناسی صادر شده بود.

به گفته وی، همچنین این اطلاعیه برای دستگاههای ذی ربط از جمله وزارت نیرو، وزارت کشور، ستاد بحران و ستاد هلال احمر فکس شده بود.

 تماس تلفنی با نماینده هلال احمر

وظیفه اظهار داشت: همچنین صبح روز گذشته اینجانب شخصا با نماینده هلال احمر به صورت تلفنی در این خصوص صحبت کرده بودم.

مدیر کل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی تصریح کرد: حدود یک ربع تا 20 دقیقه پیش از رسیدن توفان به تهران نیز سازمان هواشناسی با رادیو و تلویزیون در این خصوص مصاحبه و هشدارهای لازم را داده بود.

وی با بیان اینکه این شرایط نه تنها برای روز گذشته که برای امروز و فردا هم پیش بینی و اطلاع رسانی شده تاکید کرد: البته پدیده های حدی به دلیل اینکه ناگهانی ایجاد می شوند و همانند دیروز در اثر گرمای شدید و به دمای بحران رسیدن در اثر عبور ابرهای باران زا و موج های ریز در فراز میانی جو ایجاد شده بود قابل پیش بینی دقیق نیستند.

به گفته وی، در حال حاضر سازمان هواشناسی در خصوص احتمال بروز شرایط مشابه عصر امروز و یا حتی فردا در پایتخت و در دامنه های البرز اطلاع رسانی کرده و همچنین نسبت به احتمال بروز سیلاب در گلستان، شمال سمنان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و خراسان شمالی هشدار داده است.

ربط عجیب طوفان به زلزله!

 عنصر دیگری که همواره در حوادث بزرگ پابه پای فرافکنی مسئولین عرضه اندام می کند، انتقال سریع شایعه است. پس از طوفان عصر دیروز، شایعه ای موبایل به موبایل و البته در صفحات اجتماعی می گردد که طوفان پیش درآمدی از زلزله است. اما رئیس پژوهشگاه زلزله شناسی چنین چیزی را تکذیب می کند.

 این متن دیروز پس از طوفان دست به دست شد: «خبر فوری طوفان ساعت گذشته جان ۱۲ نفر در تهران را گرفت. به گفته علیان رییس پژوهشکده زلزله نگاری تهران طوفان ساعت گذشته باعث فعالیت گسلهای تهران شده و از تمام شهروندان تهرانی خواسته تا ۲۴ ساعت آینده محل های امن را برای سکونت انتخاب کنند. لطفا به همه اطلاع رسانی کنید.»

مهدی زارع با بیان اینکه رابطه بین بروز طوفان و وقوع زلزله پایه علمی ندارد، تاکید کرد: هنوز هیچ شاهد علمی برای معرفی طوفان به عنوان پیش نشانگر زلزله در دنیا معرفی نشده است.

وی با تاکید بر اینکه نباید به شایعاتی که پایه علمی ندارد توجه کرد، افزود: در نواحی زلزله‌خیزی مانند کرمان، یزد، زاهدان، سیستان و بلوچستان و کویر لوت طوفان‌های متعدد شن در سال رخ می‌دهد که در پی هیچ‌کدام از آنها نیز وقوع زلزله گزارش نشده است.

سقوط 180 درخت در طوفان تهران/ آماده باش نیروهای خدمات شهری

 مجتبی عبدالهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران نیز با اشاره به اینکه روز گذشته نیروهای خدمات شهری در تمام نواحی مناطق 22 گانه شهر در آماده باش بودند گفت: براساس آمارهای اعلام شده به حوزه خدمات شهری، براثر وقوع طوفان در پایتخت 180 مورد سقوط و شکستن درخت، 23 مورد سقوط دکل، 12 مورد سقوط داربست و 80 مورد سقوط اجسام معلق رخ داده است.

 معاون شهردار تهران تصریح کرد: سقوط کابل برق، تیر برق و چراغ راهنمایی نیز 25 مورد گزارش شده است.

عبدالهی گفت: چنانچه شهروندان هنوز با مشکلی مواجه هستند از طریق سامانه 137 و 1888 می توانند موضوع را مطرح کنند تا نیروهای این حوزه نسبت به رفع مشکل اقدام نمایند.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • مجتبی از اهواز ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    0 0
    اینا نفرین مردم خوزستانه
  • علی ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    0 0
    بی منطق. مثلاً خوشحالی یه عده تهران مردن.
  • مجتبی از اهواز ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    0 0
    خیلی زیاد. تو پوست خودم نمیگنجم بدرک که مردن
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    0 0
    چقدر آدم باید حسود و بی وجدان باشه که هموطنش رو نفرین کنه. اصلا نفرین آدم مسلمون خودش گناه داره و نفرین به خودت برمیگرده.
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    0 0
    آقا مجتبی از اهواز فهمت بیشتر از این نیست. احتمالا جزو همون دارودسته ای هستی که به خرمشهر میگفتن محمره در غیر اینصورت همه جای ایران سرای من است.
  • ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    0 0
    همه جای ایران سرای من است.
  • ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    0 0
    آقا مجتبی از اهواز فهمت بیشتر از این نیست. احتمالا جزو همون دارودسته ای هستی که به خرمشهر میگفتن محمره در غیر اینصورت همه جای ایران سرای من است.
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    0 0
    هیچ ایرانی راضی به ضرر دیگر ایرانی نمیشه اما تو ...
  • تهرانی ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    0 0
    خدا شفات بده انسان! هم وطنیم مثلا !! واست متاسفم
  • نیلوفر ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    0 0
    vaghean kheili adam bayad past bashe ke vase hamvatana khodesh ina bekhad
  • ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    0 0
    شما اگر این قدر مستجاب الدعوه بودید یه دعای خیر به نفع خودتان می کردید !!! خدا به نیات افراد نگاه می کنه اجابت می کنه به خاطر همینه که همیشه نفرین شده مانده اید
  • محمد ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    0 0
    اینهمه پول و هزینه برای سازمان عریض و طویل هواشناسی ؟!!! نتیجه فقط تقلید و نمایش غربی کارشناس هواشناسی تو تلویزیون !!!!!!
  • ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    0 0
    خاک برسرت که خوشحال نباشی ونگی نفرین مابود.
  • امیر ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    0 0
    قبلا هواشناسی هوشدار داده بعضی به اخبار توجه هندارند و بعضی هم فقط ماهوار می ببینند
  • ایرانی ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    0 0
    من نمیدونم با این همه تجهیزات چطوری طوفان به این واضحی و بزرگی و قدرت قابل شناسایی نبوده!!!!!خدا رحم کنه...
  • طوفان ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    0 0
    دمت گرم...مجتبی
  • ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    0 0
    آقا سه شنبه ی هفته ی پیش 6 خرداد همین جوری شده بود طوفان سرخ شده بود
  • سید ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    0 0
    این مجتبی نه اهوازی هست و نه ایرانی نیست
  • امیری ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    0 0
    یاد تو در دل من طوفان به پا می کنه، همینه ها !
  • اشنا ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    0 0
    حق تهرانه!!!!!!!!!!!!
  • ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    0 0
    برات متاسفم مجتبی از اهواز تو حتی به اندازه ی سر سوزن انسانیت نداری...واقعا برات دعا میکنم که شفا پیدا کنی الهی آمین
  • ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    0 0
    yes
  • ناشناس ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    1 0
    هههههه خندیدیم
  • سرباز امام سید علی ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    0 0
    اختلافات را کنار بگذارید که موجب خوشحالی دشمنان است.
  • مجید ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    0 0
    این گوشه ای از خشم خدا نسبت به مردم است برای اینکه همه امر به معروف و نهی از منکر رو ترک کردن جز قلیلی
  • سید حمیدرضا نورانی ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۴
    0 0
    این همه تمام سال مردم خوزستان گرد و خاک میخورن.هیچکس عین خیالش نیست...فقط تهرانیا هموطنن؟!
  • امیر ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۴
    0 0
    خوبه تا بعضیا یادشون بیاد که دنیایی هست و آخرتی و یه کم مقیدتر بشن،
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۴
    0 0
    طوفان دیگری در راه است.!
  • علی ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    0 0
    نفرین نیست دعای خیر
  • یعقوب ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    0 0
    گردوغبار شدیدی اومد تو شادگان...یا الله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس