کد خبر 314101
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۸

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه خطای بزرگ رخ داده گره زدن مشکلات معیشتی به تحریم‌ها است، گفت: ما باید مشکلات معیشتی را در سوءمدیریت‌ها و غارت‌های آقازاده‌ها جست‌وجو کنیم.

مشکلات معیشتی را باید در سوءمدیریت و غارت‌های آقازاده‌ها جست‌وجو کرد/اشتباه بزرگ، گره زدن مشکلات به تحریم‌هاست
به گزارش مشرق، سعید زیباکلام عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در نشست «آدرس غلط» که عصر امروز در تالار باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان اینکه فناوری هسته‌ای ما دچار تحریم شده است و چرایی این موضوع مهم است، گفت: رئیس‌جمهور با این تصور اشتباه که کاهش شدید فناوری هسته‌ای به رفع تحریم‌ها می‌انجامد که نتیجه آن بهبود وضعیت معیشت مردم می‌شود، توافق ژنو را رقم زد، حال آیا واقعاً این توافق تحریم‌ها را مرتفع کرده است.

این کارشناس مسایل سیاسی با اشاره به مهمترین شاکله‌های تحریم علیه جمهوری اسلامی گفت: این تحریم‌ها در 5 شاکله از جمله فروش نفت،‌ بازگشت حدود 100 میلیارد دلار اموال مسدودشده ایران، تحریم‌های اعمال‌شده توسط قطعنامه‌های شورای امنیت، اتحادیه اروپا و دولت امریکا با همکاری کنگره علیه ایران است.

زیباکلام در ادامه با اشاره به بندهایی از توافقات ژنو گفت: در توافق ژنو این موضوع آمده است که: «تلاش‌ها جهت کاهش فروش نفت خام ایران مکث می‌شود» حال این موضوع چه دلالتی می‌کند؟ ما در سال 2011 حدود 2.5 میلیون بشکه صادرات نفت داشتیم و به خاطر تحریمی که علیه ایران ایجاد شد، این میزان به حدود یک میلیون کاهش پیدا کرد و صحبت بر این است که این تحریم تا به امروز یک میلی‌متر کاهش پیدا نمی‌کند، حقیقت آن است که آنان تلاش‌های بیشتر نمی‌کنند که فروش نفت ایران کاهش پیدا کند.

وی تصریح کرد: در ادامه این بند از توافق آمده است که مشتریان موجود بتوانند میانگین موجود نفت خام را خریداری کنند که مطابق این بخش ما نه می‌توانیم میانگین فروش نفت خود را افزایش و نه مشتریان خود را تغییر دهیم.

زیباکلام پیرامون رکن بعدی تحریم که داستان بازگشت 100 میلیارد دلار از اموال مسدودشده ایران است، گفت: در این خصوص صحبت از بازگشت نیست، صحبت از «امکان بازگشت» است، بدین معنی که ما فعلاً باید دنبال آنان بدویم، این امکان بازگشت بدین معنی است که ما از 12 ژانویه تا به امروز باید حدود 6 قسط از طلبمان را دریافت می‌کردیم که با توجه به صحبت‌های رئیس بانک مرکزی، آقای نوبخت، آقای ظریف، آقای عراقچی و وزیر اقتصاد از اینکه این مقادیر دریافت شده و یا قابل برداشت است را نمی‌شنوید، اما تا دلتان بخواهد صحبت‌های متغایر و متعارف وجود دارد.

وی تأکید کرد: ما تا به امروز از این افراد سخنی درباره اینکه بتوانیم از این مقدار پول استفاده کنیم نمی‌شنویم و این به معنای امکان بازگشت است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران پیرامون منبع تأمین 4.2 میلیارد طلب ایران گفت: قرار است این 4.2 میلیارد طلب ایران از فروش نفت ایران در همین شش ماه تأمین شود، بدین صورت که ما در این شش ماه 30 میلیارد دلار درآمد نفتی داریم که تنها 4.2 میلیارد آن به ما پرداخت می‌شود و بقیه آن مبلغ بر روی طلب ما می‌رود.

زیباکلام در ادامه پیرامون تحریم‌های شورای امنیت، اتحادیه اروپا و امریکا که رکن سوم تحریم‌ها را تشکیل می‌دهد، گفت: در توافق ژنو آمده است که هیچ تحریم جدید مرتبط با هسته‌ای توسط شورای امنیت، اتحادیه اروپا و امریکا اعمال نمی‌شود، حال باید لفظ «جدید» در این موضوع بررسی شود، این معنی را می‌دهد که تحریم‌های قدیم تا زمان حاضر ثابت خواهند بود و تمام تحریم‌های شورای امنیت، اتحادیه اروپا و امریکا با قوت تمام سر جایشان هستند.

این کارشناس مسایل سیاسی ادامه داد: قید دیگر در مورد «مرتبط با هسته‌ای بودن تحریم‌ها» است. بیان مصداقی در این خصوص به روشن شدن مطلب کمک می‌کند. چهار روز بعد از توافق ژنو 17 شرکت بزرگ کشتیرانی توسط کنگره امریکا تحریم شدند که به تبع آن تنی چند از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعتراض کردند که موضوع از چه قرار است؟ مگر قرار نبود با این توافق تحریم جدیدی صورت نگیرد که در پاسخ یکی از مسئولان وزارت خارجه اعلام کرد که موضوع را بررسی می‌کنیم.

وی افزود: اما در ادامه، وندی شرمن عصای سحرآمیز تحریم های خود را درآورد و اعلام کرد که این تحریم‌ها هیچ ارتباطی با برنامه هسته‌ای ندارد، در حقیقت آنها با بهانه‌های مختلف از جمله حقوق بشر و موشکی این تحریم‌ها را اعمال می‌کنند و این نشان می‌دهد باب تحریم‌ها چهارطاق باز است.

سعید زیباکلام در ادامه تصریح کرد: حال با این وضعیت آیا این سخن آقای ظریف راست است که گفتند تحریم نفت ایران متوقف می‌شود و درآمدهای نفتی آزاد می‌شود؟ و یا اینکه آقای روحانی گفتند رژیم تحریم‌ها ترک برداشته است؟

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: آیا این سخن آقای ظریف راست است که براساس توافق ژنو همه تحریم‌های شورای امنیت برداشته خواهد شد؟

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در پایان خاطرنشان کرد: خطای بزرگ رخ داده این است که امر معیشت مردم به تحریم‌ها گره زده شد که این موضوع اشتباه بزرگی بود، ما باید مشکلات معیشتی را در سوءمدیریت‌ها و غارت‌های آقایان، آقازاده‌ها و سوگلی‌های آقایان جست‌وجو کنیم.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    0 0
    دورود بر صادق زیبا کلام
  • ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    0 0
    درود بر آقا سعید زیبا کلام
  • علیرضا ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    0 0
    شاید قاطی کردیشون
  • ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    0 0
    فک کنم آقا صادق ،قرصاشو برعکس خورده،این حرفا رو میگه.این حرفا همین حرفایی ک همایش دلواپسیم می گفته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس